Verkar som att fler elnätsägare inför effektavgift.
Men Nacka energi verkar beräkna den dygnet runt.
Min elnätsägare beräknas den mellan 07:00-19:00 vardagar.
Så i Nacka gäller det att ställa ned laddströmmen så mycket som möjligt.
Nattladdning är ändå bättre att använda i Nacka med 10 öre lägre överföringsavgift per kWh på natten.
Och sprida ut elanvändning av alla förbrukare.
Hemmaladdning extra månadskostnad
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Kanske skulle haft alternativet laddar ändå på natten. För mig blir det helt naturligt att ladda mellan 19-06 eftersom det passar mitt (icke Corona) körmömster.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Jag tror de flesta väljer att ladda på natten.
Men som exempel kan jag komma hem en fredag vid 13-tiden med 5% SoC efter en förmiddagsresa med tyngre släpkärra.
Om jag då skulle vilja åka till landet behövs 2 timmar laddning, skulle då kunna åka vid 15-tiden.
Men isåfall åker effektavgiften upp rejält för mig, jag har den avgiften mellan 07:00-19:00
Ska jag istället optimera efter effektavgiften blir då bilen oanvändbar fram till kl 21:00
Nu inträffar detta max en gång varannan månad för min del.
Om jag då laddar tre timmar dagtid under vinterhalvåret skulle det som värst bli 11 kW x 111,50 effektavgift inkl moms = 1226,50 SeK. (Det förutsätter att övrig elanvändning i huset är normal.)
Därför undviker jag laddning dagtid, den höga effektavgiften kompenseras till viss del med att jag har 0:- i överföringsavgift och en låg grundavgift.
Men som exempel kan jag komma hem en fredag vid 13-tiden med 5% SoC efter en förmiddagsresa med tyngre släpkärra.
Om jag då skulle vilja åka till landet behövs 2 timmar laddning, skulle då kunna åka vid 15-tiden.
Men isåfall åker effektavgiften upp rejält för mig, jag har den avgiften mellan 07:00-19:00
Ska jag istället optimera efter effektavgiften blir då bilen oanvändbar fram till kl 21:00
Nu inträffar detta max en gång varannan månad för min del.
Om jag då laddar tre timmar dagtid under vinterhalvåret skulle det som värst bli 11 kW x 111,50 effektavgift inkl moms = 1226,50 SeK. (Det förutsätter att övrig elanvändning i huset är normal.)
Därför undviker jag laddning dagtid, den höga effektavgiften kompenseras till viss del med att jag har 0:- i överföringsavgift och en låg grundavgift.
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Det här närmar sig ett business case för PowerWalls.Off Grid Byggaren skrev:Om jag då laddar tre timmar dagtid under vinterhalvåret skulle det som värst bli 11 kW x 111,50 effektavgift inkl moms = 1226,50 SeK. (Det förutsätter att övrig elanvändning i huset är normal.)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Jag tänkte gå över till Tibber och ha rörligt elpris över dygnet. Det slår ju också på kostnaden. Ångrade mig dock omedelbart och gick över till Skellefte Energi istället. Vi har två elbilar och bara en Wall Connector. Visst kan vi sätta upp en till WC och ha lastbalansering så båda bilarna skulle kunna laddas under natten men det kostar också pengar. Litar inte på att timern fungerar alltid heller. Vore inte så kul att komma ut till en urladdad bil på morgonen om man ska nånstans.
Jag betalar nog hellre lite extra för full flexibilitet. Men hur mycket? Ja, kanske 500:-/mån iaf. Har ingen aning om hur mycket jag hade kunnat spara med Tibber men deras strategi är ju att även sälja på kunderna en massa hårdvara, som ju också kostar...
Jag betalar nog hellre lite extra för full flexibilitet. Men hur mycket? Ja, kanske 500:-/mån iaf. Har ingen aning om hur mycket jag hade kunnat spara med Tibber men deras strategi är ju att även sälja på kunderna en massa hårdvara, som ju också kostar...
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
En fördel med effektavgifter är att konstant belastning under lång tid blir billigare eftersom en del av kostnaden flyttats från kWh-debiteringen till effektavgiften. Och effektavgiften betalar du bara för en gång i månaden, det kostar inte mer i effektavgift att ligga kvar på den effekten dygnet runt hela månaden. För elbilsladdning kan det vara förmånligt, under förutsättning att man ändrar sitt beteende från att ladda kort tid på max effekt till att ladda under lång tid med låg effekt.
Ett problem är förstås att den typen av upplägg motverkar installation av laddboxar. Varför ska man betala massor av pengar för en laddbox så man kan ladda snabbare om man ändå ställer in den på en så pass låg effekt att man lika gärna kunnat köra med ett vanligt strömuttag?
Ett problem är förstås att den typen av upplägg motverkar installation av laddboxar. Varför ska man betala massor av pengar för en laddbox så man kan ladda snabbare om man ändå ställer in den på en så pass låg effekt att man lika gärna kunnat köra med ett vanligt strömuttag?
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Fördelen med en box och tex Tibber är ju att du kan begränsa effekten. Just nu har jag effekten ställd till 13,7 kW eftersom jag betalar för 20 A säkring, men skulle jag betala per utnyttjad kW så hade jag sänkt det. Kanske försökt göra så att laddningen inte är det som sticker ut i effektuttaget totalt… vet inte vad det skulle bli.