Då snabbladdar man på väg till landet... (alternativt på väg hem).Off Grid Byggaren skrev:Många laddar nog på natten.
Men säg att du kommer hem kl. 13::00 en fredag. Det blev en extra lång tjänsteresa den dagen.
Ni vill åka till landet vid 18:00 och du skulle behöva ladda tre timmar med 11 kW.
Hur mycket extra behöver kostnaden vara för att du inte ska stoppa i laddkontakten den gången?
Alternativet kan ju vara att ladda över natten och åka nästa dag.
För mig skulle den extra kostnaden bli cirka 800:- vid det tillfället, eftersom jag har effektavgift och alltid laddar på natten.
Effektavgift kommer troligen på många lokala elnät framöver.
Hemmaladdning extra månadskostnad
Moderator: Redaktion
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Off Grid Byggaren skrev:Många laddar nog på natten.
Men säg att du kommer hem kl. 13::00 en fredag. Det blev en extra lång tjänsteresa den dagen.
Ni vill åka till landet vid 18:00 och du skulle behöva ladda tre timmar med 11 kW.
Hur mycket extra behöver kostnaden vara för att du inte ska stoppa i laddkontakten den gången?
Alternativet kan ju vara att ladda över natten och åka nästa dag.
För mig skulle den extra kostnaden bli cirka 800:- vid det tillfället, eftersom jag har effektavgift och alltid laddar på natten.
Effektavgift kommer troligen på många lokala elnät framöver.
Ok, märkligt. Mitt elnätsbolag gör precis tvärtom. Inga nya avtal kan tecknas med effekttariff. Men jag ser inte riktigt problemet här. Man vet väl om man ska åka till landet och om det av någon underlig anledning är slut i batteriet så skulle jag nog välja att köra iväg till en typ2 stolpe och ställa bilen där. Att betala 800 kr för 3h laddning är inte rimligt. Det är ju 40 kr/mil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Mitt exempel är kanske lite extremt, men det blir faktiskt så för mig i praktiken.
Effektavgiften beräknas per månad för de tre högsta timvärdena.
Skulle jag ladda så varje fredag blir det 200:- extra kostnad per laddning.
Gör jag det varje vardag blir det 40:- per gång.
Men frågan var ju hur mycket extra månadskostnad den friheten är värd. Att få ladda precis när du vill.
Sen kan det ju komma andra styrmedel, lägre pris per kWh på natten förekommer ju.
Skulle kanske startat från 100:- i undersökningen.
Effektavgiften beräknas per månad för de tre högsta timvärdena.
Skulle jag ladda så varje fredag blir det 200:- extra kostnad per laddning.
Gör jag det varje vardag blir det 40:- per gång.
Men frågan var ju hur mycket extra månadskostnad den friheten är värd. Att få ladda precis när du vill.
Sen kan det ju komma andra styrmedel, lägre pris per kWh på natten förekommer ju.
Skulle kanske startat från 100:- i undersökningen.
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Borde man inte fråga medlemmarna här hur många som har enkeltariff och hur många som har effekttariff?Off Grid Byggaren skrev:Mitt exempel är kanske lite extremt, men det blir faktiskt så för mig i praktiken.
Effektavgiften beräknas per månad för de tre högsta timvärdena.
Skulle jag ladda så varje fredag blir det 200:- extra kostnad per laddning.
Gör jag det varje vardag blir det 40:- per gång.
Men frågan var ju hur mycket extra månadskostnad den friheten är värd. Att få ladda precis när du vill.
Sen kan det ju komma andra styrmedel, lägre pris per kWh på natten förekommer ju.
Skulle kanske startat från 100:- i undersökningen.
Killgissar att merparten har helt vanlig enkeltariff och betalar bara för säkringsstorleken. Således kan jag ladda när jag vill under dygnet, men det är ju sedan gammalt att man laddar bilen om nätterna. I natt kostade elen 37,5 öre per kWh. Under dagen kan priset vara det dubbla, men det är ju fortfarande inte mycket pengar. Om jag t.ex. skulle laddat 40 kWh så handlar det ju om 44 kr (natt) eller 60 kr (dag).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Många har samma elpris per kWh dygnet runt.
Även timpriser förekommer förstås.
En smart laddbox som kollar på både effektavgift och kWh-pris vore optimalt.
Även timpriser förekommer förstås.
En smart laddbox som kollar på både effektavgift och kWh-pris vore optimalt.
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Okej, jag trodde faktiskt att timdebitering var mer utbrett. Jag har valt detta för att se hur det påverkar min faktura. Men nu bär det sig inte bättre än att jag samtidigt skaffade elbil, så det blir svårt att jämföra. Därför loggar jag all laddning (som sker nattetid, eftersom det är då jag har kapacitet och behov).Off Grid Byggaren skrev:Många har samma elpris per kWh dygnet runt.
Även timpriser förekommer förstås.
En smart laddbox som kollar på både effektavgift och kWh-pris vore optimalt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Jag har vattenfall och förvisso inte effekttariff men väl hög/låglast på vintern.
70 öre på hög och 18,5 på låg så skillnaden är rätt stor . Högpristid gäller måndag–fredag kl 06–22 under månaderna januari, februari, mars, november och december. Under övrig tid så gäller lågpristid.
Jag har Tibber och bett dom utveckla stöd för detta.
70 öre på hög och 18,5 på låg så skillnaden är rätt stor . Högpristid gäller måndag–fredag kl 06–22 under månaderna januari, februari, mars, november och december. Under övrig tid så gäller lågpristid.
Jag har Tibber och bett dom utveckla stöd för detta.
- Nordman
- Teslaägare
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 20 apr 2016 05:28
- Ort: Nacka Stockholm.
- Referralkod: ts.la/jrgen16756
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Hej.
Dags att damma av denna tråd lite
Jag har numera effektavgift på fakturan. Har Nacka Energi som nätägare.
Det jag inte fattar är om effektavgiften får tas ut även på natten… Jag får inga konkreta och vettiga svar från nätägaren.
Som lägst med 5A så laddar jag 4kW med Tesla WC och 1kW med enfasladdning. Men känns ju sådär att ladda i enfasuttaget.
Snudd på att det blir billigare att ladda på Superchargers.
https://www.nackaenergi.se/images/downl ... RIFFER.pdf
Dags att damma av denna tråd lite
Jag har numera effektavgift på fakturan. Har Nacka Energi som nätägare.
Det jag inte fattar är om effektavgiften får tas ut även på natten… Jag får inga konkreta och vettiga svar från nätägaren.
Som lägst med 5A så laddar jag 4kW med Tesla WC och 1kW med enfasladdning. Men känns ju sådär att ladda i enfasuttaget.
Snudd på att det blir billigare att ladda på Superchargers.
https://www.nackaenergi.se/images/downl ... RIFFER.pdf
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Effektavgiften är ju per kW och inte kWh så den totala kostnaden i effektavgift blir 128,55 kr för den här månaden. Totalt kostar din el 1,15 kr/kWh i nätavgift. Den fasta avgiften är fortfarande störst.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Verkar som att fler elnätsägare inför effektavgift.
Men Nacka energi verkar beräkna den dygnet runt.
Min elnätsägare beräknas den mellan 07:00-19:00 vardagar.
Så i Nacka gäller det att ställa ned laddströmmen så mycket som möjligt.
Nattladdning är ändå bättre att använda i Nacka med 10 öre lägre överföringsavgift per kWh på natten.
Och sprida ut elanvändning av alla förbrukare.
Men Nacka energi verkar beräkna den dygnet runt.
Min elnätsägare beräknas den mellan 07:00-19:00 vardagar.
Så i Nacka gäller det att ställa ned laddströmmen så mycket som möjligt.
Nattladdning är ändå bättre att använda i Nacka med 10 öre lägre överföringsavgift per kWh på natten.
Och sprida ut elanvändning av alla förbrukare.
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Kanske skulle haft alternativet laddar ändå på natten. För mig blir det helt naturligt att ladda mellan 19-06 eftersom det passar mitt (icke Corona) körmömster.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Jag tror de flesta väljer att ladda på natten.
Men som exempel kan jag komma hem en fredag vid 13-tiden med 5% SoC efter en förmiddagsresa med tyngre släpkärra.
Om jag då skulle vilja åka till landet behövs 2 timmar laddning, skulle då kunna åka vid 15-tiden.
Men isåfall åker effektavgiften upp rejält för mig, jag har den avgiften mellan 07:00-19:00
Ska jag istället optimera efter effektavgiften blir då bilen oanvändbar fram till kl 21:00
Nu inträffar detta max en gång varannan månad för min del.
Om jag då laddar tre timmar dagtid under vinterhalvåret skulle det som värst bli 11 kW x 111,50 effektavgift inkl moms = 1226,50 SeK. (Det förutsätter att övrig elanvändning i huset är normal.)
Därför undviker jag laddning dagtid, den höga effektavgiften kompenseras till viss del med att jag har 0:- i överföringsavgift och en låg grundavgift.
Men som exempel kan jag komma hem en fredag vid 13-tiden med 5% SoC efter en förmiddagsresa med tyngre släpkärra.
Om jag då skulle vilja åka till landet behövs 2 timmar laddning, skulle då kunna åka vid 15-tiden.
Men isåfall åker effektavgiften upp rejält för mig, jag har den avgiften mellan 07:00-19:00
Ska jag istället optimera efter effektavgiften blir då bilen oanvändbar fram till kl 21:00
Nu inträffar detta max en gång varannan månad för min del.
Om jag då laddar tre timmar dagtid under vinterhalvåret skulle det som värst bli 11 kW x 111,50 effektavgift inkl moms = 1226,50 SeK. (Det förutsätter att övrig elanvändning i huset är normal.)
Därför undviker jag laddning dagtid, den höga effektavgiften kompenseras till viss del med att jag har 0:- i överföringsavgift och en låg grundavgift.
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Det här närmar sig ett business case för PowerWalls.Off Grid Byggaren skrev:Om jag då laddar tre timmar dagtid under vinterhalvåret skulle det som värst bli 11 kW x 111,50 effektavgift inkl moms = 1226,50 SeK. (Det förutsätter att övrig elanvändning i huset är normal.)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Jag tänkte gå över till Tibber och ha rörligt elpris över dygnet. Det slår ju också på kostnaden. Ångrade mig dock omedelbart och gick över till Skellefte Energi istället. Vi har två elbilar och bara en Wall Connector. Visst kan vi sätta upp en till WC och ha lastbalansering så båda bilarna skulle kunna laddas under natten men det kostar också pengar. Litar inte på att timern fungerar alltid heller. Vore inte så kul att komma ut till en urladdad bil på morgonen om man ska nånstans.
Jag betalar nog hellre lite extra för full flexibilitet. Men hur mycket? Ja, kanske 500:-/mån iaf. Har ingen aning om hur mycket jag hade kunnat spara med Tibber men deras strategi är ju att även sälja på kunderna en massa hårdvara, som ju också kostar...
Jag betalar nog hellre lite extra för full flexibilitet. Men hur mycket? Ja, kanske 500:-/mån iaf. Har ingen aning om hur mycket jag hade kunnat spara med Tibber men deras strategi är ju att även sälja på kunderna en massa hårdvara, som ju också kostar...
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 719
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
En fördel med effektavgifter är att konstant belastning under lång tid blir billigare eftersom en del av kostnaden flyttats från kWh-debiteringen till effektavgiften. Och effektavgiften betalar du bara för en gång i månaden, det kostar inte mer i effektavgift att ligga kvar på den effekten dygnet runt hela månaden. För elbilsladdning kan det vara förmånligt, under förutsättning att man ändrar sitt beteende från att ladda kort tid på max effekt till att ladda under lång tid med låg effekt.
Ett problem är förstås att den typen av upplägg motverkar installation av laddboxar. Varför ska man betala massor av pengar för en laddbox så man kan ladda snabbare om man ändå ställer in den på en så pass låg effekt att man lika gärna kunnat köra med ett vanligt strömuttag?
Ett problem är förstås att den typen av upplägg motverkar installation av laddboxar. Varför ska man betala massor av pengar för en laddbox så man kan ladda snabbare om man ändå ställer in den på en så pass låg effekt att man lika gärna kunnat köra med ett vanligt strömuttag?
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Hemmaladdning extra månadskostnad
Fördelen med en box och tex Tibber är ju att du kan begränsa effekten. Just nu har jag effekten ställd till 13,7 kW eftersom jag betalar för 20 A säkring, men skulle jag betala per utnyttjad kW så hade jag sänkt det. Kanske försökt göra så att laddningen inte är det som sticker ut i effektuttaget totalt… vet inte vad det skulle bli.