Vilka blir konkurrenterna?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Rösta (läs längre ned)

Tyskarna
13
38%
Svenskar
1
3%
Japaner
10
29%
Koreaner
0
Inga röster
Amerikaner
0
Inga röster
Fransoser
0
Inga röster
Sportbilst
2
6%
Innovatörer
2
6%
De okända
3
9%
Annan
3
9%
 
Antal röster: 34

Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Vilka blir konkurrenterna?

Inlägg av b232 »

Vilken kategori tror du först kommer ta upp konkurrensen med Tesla med "riktiga" elbilar fullt ut?

Tyskarna - (Audi, BMW, Mercedec etc.)
Svenskarna - (Volvo, Saab)
Japanerna - (Honda, Toyota, Mazda etc.)
Koreanerna - (Hyundai, Kia etc.)
Amerikanerna - (GM, Ford etc.)
Fransoserna - (Citroen, Renault, Peugeot etc.)
Sportbilstillverkarna - (Porsche, AstonMartin, Ferrari etc.)
Innovatörerna - (Samsung, Google, Apple etc.)
De okända - (Nytt märke, likt Tesla)
Någon annan - (kommentera nedan)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vilka blir konkurrenterna?

Inlägg av TiborBlomhall »

Svårt att definiera "konkurrent". Menar man en bil med liknande prestanda? Eller en elbil med liknande räckvidd? Tesla Model S är ju revolutionernade inom så många olika fält.

Men tar vi området elbil med liknande räckvidd så tror jag mycket på Nissan, som redan håller på och undersöker möjligheten att stoppa in större batterier i Leaf. Läs mer här:
http://teslaclubsweden.se/nissan-leaf-vill-aka-langre/
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Vilka blir konkurrenterna?

Inlägg av Werzion »

Min spontana tanke säger att det är Japanerna som är största hotet, fast dagens nyhet om att Tesla släpper många av sina patent för att gynna framsteg och utveckling kan nog förändra hela spelplanen.

Jag baserar min åsikt utifrån hur konkurrensen ser ut just nu, och då är det ju främst Nissan/Lexus/Toyota. Även den info som finns om framtida modeller så känns ju Nissans London/New-York-taxi-bilar kraftigast, även om inte annat än för andra plats. Tesla snodde snabbt och rejält första platsen och kommer nog ligga där ett bra tag.

Porsche, McLaren, Ferrari och deras hybriden är muskulöst imponerande, speciellt 918 Spyder om du frågar mig, tysk precision är alltid mäktigt :) MEN, dom är ju långt ifrån att imponera med sin elteknik och verkar inte ens ha målet satt på att vara ledande inom el-teknologin, kanske med all rätt.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Vilka blir konkurrenterna?

Inlägg av Bod »

Förmodligen Japanerna, med Tyskarna och Koreanerna i tät följd. Sverige, knappast Volvo ligger efter, enda bilen med enfas,vilket vad jag har fått förklarat för mig är en återvändsgränd. Amerikanerna då, nja efter att ha förstått hur starka återförsäljarna är i USA, tror jag det är svårt att tillverka bilar som inte behöver så mycket service eller reservdelar. Historiskt har också de stora Amerikanska tillverkarna varit ointresserade av att utveckla energisnåla bilar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar