Vilken kategori tror du först kommer ta upp konkurrensen med Tesla med "riktiga" elbilar fullt ut?
Tyskarna - (Audi, BMW, Mercedec etc.)
Svenskarna - (Volvo, Saab)
Japanerna - (Honda, Toyota, Mazda etc.)
Koreanerna - (Hyundai, Kia etc.)
Amerikanerna - (GM, Ford etc.)
Fransoserna - (Citroen, Renault, Peugeot etc.)
Sportbilstillverkarna - (Porsche, AstonMartin, Ferrari etc.)
Innovatörerna - (Samsung, Google, Apple etc.)
De okända - (Nytt märke, likt Tesla)
Någon annan - (kommentera nedan)
Vilka blir konkurrenterna?
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vilka blir konkurrenterna?
Svårt att definiera "konkurrent". Menar man en bil med liknande prestanda? Eller en elbil med liknande räckvidd? Tesla Model S är ju revolutionernade inom så många olika fält.
Men tar vi området elbil med liknande räckvidd så tror jag mycket på Nissan, som redan håller på och undersöker möjligheten att stoppa in större batterier i Leaf. Läs mer här:
http://teslaclubsweden.se/nissan-leaf-vill-aka-langre/
Men tar vi området elbil med liknande räckvidd så tror jag mycket på Nissan, som redan håller på och undersöker möjligheten att stoppa in större batterier i Leaf. Läs mer här:
http://teslaclubsweden.se/nissan-leaf-vill-aka-langre/
Re: Vilka blir konkurrenterna?
Min spontana tanke säger att det är Japanerna som är största hotet, fast dagens nyhet om att Tesla släpper många av sina patent för att gynna framsteg och utveckling kan nog förändra hela spelplanen.
Jag baserar min åsikt utifrån hur konkurrensen ser ut just nu, och då är det ju främst Nissan/Lexus/Toyota. Även den info som finns om framtida modeller så känns ju Nissans London/New-York-taxi-bilar kraftigast, även om inte annat än för andra plats. Tesla snodde snabbt och rejält första platsen och kommer nog ligga där ett bra tag.
Porsche, McLaren, Ferrari och deras hybriden är muskulöst imponerande, speciellt 918 Spyder om du frågar mig, tysk precision är alltid mäktigt MEN, dom är ju långt ifrån att imponera med sin elteknik och verkar inte ens ha målet satt på att vara ledande inom el-teknologin, kanske med all rätt.
Jag baserar min åsikt utifrån hur konkurrensen ser ut just nu, och då är det ju främst Nissan/Lexus/Toyota. Även den info som finns om framtida modeller så känns ju Nissans London/New-York-taxi-bilar kraftigast, även om inte annat än för andra plats. Tesla snodde snabbt och rejält första platsen och kommer nog ligga där ett bra tag.
Porsche, McLaren, Ferrari och deras hybriden är muskulöst imponerande, speciellt 918 Spyder om du frågar mig, tysk precision är alltid mäktigt MEN, dom är ju långt ifrån att imponera med sin elteknik och verkar inte ens ha målet satt på att vara ledande inom el-teknologin, kanske med all rätt.
Re: Vilka blir konkurrenterna?
Förmodligen Japanerna, med Tyskarna och Koreanerna i tät följd. Sverige, knappast Volvo ligger efter, enda bilen med enfas,vilket vad jag har fått förklarat för mig är en återvändsgränd. Amerikanerna då, nja efter att ha förstått hur starka återförsäljarna är i USA, tror jag det är svårt att tillverka bilar som inte behöver så mycket service eller reservdelar. Historiskt har också de stora Amerikanska tillverkarna varit ointresserade av att utveckla energisnåla bilar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD