Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långresa

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långresa?

Jag har batteristorlek 20-50 kWh
3
1%
10-20 km
2
1%
30-40 km
4
1%
50-60 km
2
1%
70-80 km
0
Inga röster
100 km eller mer
0
Inga röster
Jag har batteristorlek 50-70 kWh
9
3%
10-20 km
2
1%
30-40 km
6
2%
50-60 km
5
2%
70-80 km
1
0%
100 km eller mer
1
0%
Jag har batteristorlek 70-100 kWh
64
23%
10-20 km
22
8%
30-40 km
36
13%
50-60 km
17
6%
70-80 km
16
6%
100 km eller mer
8
3%
Vid rejält vinterväglag med snö och kyla:
24
8%
Då ökar jag min reserv
44
15%
Använder samma som vanligt
18
6%
 
Antal röster: 284

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av e5m1r »

Off Grid Byggaren skrev:
Remuz skrev:
Siktar normalt mot 0% eller 0km... lyckas sällan med 100batteriet. Troligen blir det svårare med P3
Är inte det lite dumdristigt?

Om det skulle bli något trafikolycka och du får köa en stund, eller måste välja annan väg?
Nja
Det är som så att om man håller jämn takt så kommer man med kanske 5-10% men ju närmare SuC man kommer desto mer koll har man och kan antingen öka eller minska tempo för att komma in rätt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av ChristerSjo »

jag skulle inte ens med en bensinbil köra så jag bara har 20 km kvar till tänkt "tank" ställe.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av e5m1r »

ChristerSjo skrev:
jag skulle inte ens med en bensinbil köra så jag bara har 20 km kvar till tänkt "tank" ställe.
Bensinbil är värre du kan inte påverka så mycket
I en tesla så kan du komma ganska långt på 5% ( motsvarar ca 20km )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av metchristian »

Jag är feg, på resa så laddar jag vid 15-20% nivå, så mkt för att jag hellre kör 2-3tim pass och paus i ca 20min.

Har aldrig varit under 15%. Hemma håller jag mig mellan 40-80%
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Remuz »

Har man inte 0% kvar när man kommer fram kunde man ju kört snabbare så det är så jag gör. Dessutom blir det kö etc dras farten ner markant så räckvidden ökar betydligt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Remuz skrev:
Har man inte 0% kvar när man kommer fram kunde man ju kört snabbare så det är så jag gör. Dessutom blir det kö etc dras farten ner markant så räckvidden ökar betydligt
Jag tänker mig om det skulle bli stopp i några timmar på motorvägen kan det bli problem.

En variant kanske kunde vara att stänga av elbilen helt, och fråga någon fosilförare om jag får sitta hos dem och värma mig, om det är kyligt. När det väl börjar rulla igen borde det ju då finnas rätt mycket räckvidd kvar om inte batteriet kylts av totalt.

Det är ju inte så ofta det händer, för min del har det max varit en gång var 10 år och jag kör i snitt 2500 mil per år. Fast har ju ökat nu på senaste åren när de oftast totalavstänger så fort något hänt.
stopp.jpg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av LarsL »

Borde vara förbjudet att stå med fossilmotorn igång när det blir kö. Jag hamnade i en stillastående kö på väg hem från jobbet och jädrans vd det stänk från avgasbilarna.

En elbil drar ju väldigt mycket mindre när den bara står stilla eller körs långsamt. Rör sig bara kön så kommer jag komma fram med högre procent än utan kö.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
En variant kanske kunde vara att stänga av elbilen helt, och fråga någon fosilförare om jag får sitta hos dem och värma mig, om det är kyligt. När det väl börjar rulla igen borde det ju då finnas rätt mycket räckvidd kvar om inte batteriet kylts av totalt.
Du har ju haft elbil nu ett tag och borde börja inse att det är betydligt större chans att det blir tvärtom. Fossilen kommer och värmer sig hos dig.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Off Grid Byggaren »

LarsL skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
En variant kanske kunde vara att stänga av elbilen helt, och fråga någon fosilförare om jag får sitta hos dem och värma mig, om det är kyligt. När det väl börjar rulla igen borde det ju då finnas rätt mycket räckvidd kvar om inte batteriet kylts av totalt.
Du har ju haft elbil nu ett tag och borde börja inse att det är betydligt större chans att det blir tvärtom. Fossilen kommer och värmer sig hos dig.
Så kan det nog vara, tänkte mest om det var 20 minusgrader och 2% i kvar batteriet när det blir stopp några km från en laddstation.

Något jag verkligen uppskattar är den fosilfria kupévärmen. Det kan bli 4-5 gånger per dag jag behöver sätta mig i bilen.

Med den tidigare fosilbilen som hade diesvärmare, blev det ofta avgaslukt i kupén. Och 12 volts batteriet kunde ta slut om jag satt i bilen och arbetade någon timme.

Nu är det mycket trevligare, skulle säkert funka att sova en natt i elbilen till och med.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av ChristerSjo »

e5m1r skrev:
ChristerSjo skrev:
jag skulle inte ens med en bensinbil köra så jag bara har 20 km kvar till tänkt "tank" ställe.
Bensinbil är värre du kan inte påverka så mycket
I en tesla så kan du komma ganska långt på 5% ( motsvarar ca 20km )
En bensinbil kan du ha en reservdunk i bagaget, min far hade det som måtto att tänja gränserna och han fick utnytta reservdunken ett antal gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Remuz skrev:
Siktar normalt mot 0% eller 0km... lyckas sällan med 100batteriet. Troligen blir det svårare med P3
Är inte det lite dumdristigt?

Om det skulle bli något trafikolycka och du får köa en stund, eller måste välja annan väg?
Nja
Det är som så att om man håller jämn takt så kommer man med kanske 5-10% men ju närmare SuC man kommer desto mer koll har man och kan antingen öka eller minska tempo för att komma in rätt
Jag har gjort så en gång och aldrig mer. När min S90D var ny. Efter 1 vecka var jag första gången på SC med den (början på eländet) och när jag hämtade bilen hade de inte laddat den. Jag hade 5% marginal eller så för att ta mig till SuC i Jung. Det visade sig stämma ju närmare jag kom. Till sist gasade jag på, fram tills det blev stopp pga trafikolycka. All trafik skickades över småvägar, en jäkla jätteomväg. Jag hade egentligen bara några kilometer kvar till SuC men elektronerna sinade. Jag lyckades nå superchargern lite kallsvettig och med bara elektron-ånga i batteriet. Sedan dess har jag alltid kört med lite större marginal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Black »

Jag är värsta fegisen här med helst över 20% när jag är framme och alltid 100% strax innan avfärd (m3awd).
Endast vid långresor och då ofta när jag inte vet hur det ser ut med laddning på destinationen.
Har blivit jättenervös när jag kommit ner ett fåtal ggr under ca10% och en massa funktioner lägger av...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av fth »

Black skrev:
Jag är värsta fegisen här med helst över 20% när jag är framme och alltid 100% strax innan avfärd (m3awd).
Endast vid långresor och då ofta när jag inte vet hur det ser ut med laddning på destinationen.
Har blivit jättenervös när jag kommit ner ett fåtal ggr under ca10% och en massa funktioner lägger av...
Vad är det för funktioner som lägger av för dig under 10%? Det har jag aldrig hört talas om, än mindre råkat ut för :?:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Black skrev:
Jag är värsta fegisen här med helst över 20% när jag är framme och alltid 100% strax innan avfärd (m3awd).
Endast vid långresor och då ofta när jag inte vet hur det ser ut med laddning på destinationen.
Har blivit jättenervös när jag kommit ner ett fåtal ggr under ca10% och en massa funktioner lägger av...
Vad är det för funktioner som lägger av för dig under 10%? Det har jag aldrig hört talas om, än mindre råkat ut för :?:

/fth
Kanske främst att klimatanläggningen börjar snåla samt att rationellt tänkande kan stängas ner :lol: (been there)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Kanske främst att klimatanläggningen börjar snåla samt att rationellt tänkande kan stängas ner :lol: (been there)
Jag har aldrig varit med om att AC börjar snåla redan vid 10%, får man något meddelande om detta i bilen?

Jag har många gånger kört under 10% i (mycket) varma klimat, det känns som jag borde ha märkt om AC minskade effekten... :?:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Black »

Vid 20% funkar inte förvärmning och sentry.
Vid 10% tror jag att den blir segare och värmen börjar snåla och 5% har jag aldrig vågat mig ner på...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Svenssons »

Black skrev:
Vid 20% funkar inte förvärmning och sentry.
Vid 10% tror jag att den blir segare och värmen börjar snåla och 5% har jag aldrig vågat mig ner på...
Håller man på att köra till destination bryr man sig inte alls om förvärmning eller sentry och lär ha kört längre tid redan innan State of Charge kommer ner till 10% så bilen lär redan vara uppvärmd/nedkyld så lägre effekt på klimatanläggningen spelar inte heller någon roll.

Kör nedåt eller under 5% på nästan alla mina längre resor och har aldrig sett ett problem med att några funktioner. Dock gäller det att man har tillgång till laddning när man kommer fram till destination.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
Black skrev:
Vid 20% funkar inte förvärmning och sentry.
Vid 10% tror jag att den blir segare och värmen börjar snåla och 5% har jag aldrig vågat mig ner på...
Håller man på att köra till destination bryr man sig inte alls om förvärmning eller sentry och lär ha kört längre tid redan innan State of Charge kommer ner till 10% så bilen lär redan vara uppvärmd/nedkyld så lägre effekt på klimatanläggningen spelar inte heller någon roll.

Kör nedåt eller under 5% på nästan alla mina längre resor och har aldrig sett ett problem med att några funktioner. Dock gäller det att man har tillgång till laddning när man kommer fram till destination.
Har inte heller några funktioner som försvunnit vid laddning under 5%.
Självklart ska bilen laddas direkt om man tänkt parkera med laddning under 20%.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Kör nedåt eller under 5% på nästan alla mina längre resor och har aldrig sett ett problem med att några funktioner.
Instämmer, undviker vanligen SoC<10% pga 90-batteri, men det händer ändå hyfsat ofta, och jag har aldrig upplevt att AC minskat effekten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av frippe »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Kör nedåt eller under 5% på nästan alla mina längre resor och har aldrig sett ett problem med att några funktioner.
Instämmer, undviker vanligen SoC<10% pga 90-batteri, men det händer ändå hyfsat ofta, och jag har aldrig upplevt att AC minskat effekten.

/fth
Det som händer under 5 % och kanske lite tidigare är att du inte kan accelerera på samma sätt längre. Och bör inte göra det heller. Vad jag kan komma ihåg just nu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av fth »

frippe skrev:
Det som händer under 5 % och kanske lite tidigare är att du inte kan accelerera på samma sätt längre. Och bör inte göra det heller. Vad jag kan komma ihåg just nu.
Ja, det stämmer, det dyker ju upp gula streck i energimätarens övre del när man börjar få ont om elektroner, men AC har jag som sagt inte märkt att den påverkas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Legato »

fth skrev:
frippe skrev:
Det som händer under 5 % och kanske lite tidigare är att du inte kan accelerera på samma sätt längre. Och bör inte göra det heller. Vad jag kan komma ihåg just nu.
Ja, det stämmer, det dyker ju upp gula streck i energimätarens övre del när man börjar få ont om elektroner, men AC har jag som sagt inte märkt att den påverkas.

/fth
Nu var det faktiskt ett bra tag sedan jag var nere riktigt lågt, men på X & S har det iaf tidigare varit så att effekten på ACn dras ner ordentligt vid ca 5%. Är inte säker på hur det är på 3an.

Gällande effekten så ska man ju också vara medveten om att den gradvis minskar långt innan det blir gula streck. Vid 20% SOC har man grovt räknat tappat ca 20% effekt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av markuswesterberg »

Hur lågt KAN man köra "mätaren"? Är det som i fossilbilarna att det vid 0% (0 km) egentligen finns kräm kvar till 5 mil till typ? Eller betyder 0 verkligen 0?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av frippe »

markuswesterberg skrev:
Hur lågt KAN man köra "mätaren"? Är det som i fossilbilarna att det vid 0% (0 km) egentligen finns kräm kvar till 5 mil till typ? Eller betyder 0 verkligen 0?
Olika från bil till bil och från situation till situation.
Mycket beror på hur väl kalibrerad batterikontrollen är.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av macksie »

Ja. Iregel finns det en buffert kvar vid 0%. Om du anänder "scan my tesla" som diskuteras på annat ställe, kan du också se hur stor den bufferten är.
MEN. Ibland stämmer den inte. Så se till att du har en buffert på iallafall ett par procent.

Annars kan det gå som för mig. Skulle ladda på Fullerö.
Två procent juice kvar vid en km på E4:an kvar. När jag är i höjd med avfarten får jag "shutting down"
Lyckas rulla fram till restaurangen. Låna skarvsladd. Ladda 20 min så jag kan köra 50m runt huset för att koppla in på superchargern.
IMG-20181029-WA0007.jpeg
MYP
X90d
Skriv svar