Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långresa

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långresa?

Jag har batteristorlek 20-50 kWh
3
1%
10-20 km
2
1%
30-40 km
4
1%
50-60 km
2
1%
70-80 km
0
Inga röster
100 km eller mer
0
Inga röster
Jag har batteristorlek 50-70 kWh
9
3%
10-20 km
2
1%
30-40 km
6
2%
50-60 km
5
2%
70-80 km
1
0%
100 km eller mer
1
0%
Jag har batteristorlek 70-100 kWh
64
23%
10-20 km
22
8%
30-40 km
36
13%
50-60 km
17
6%
70-80 km
16
6%
100 km eller mer
8
3%
Vid rejält vinterväglag med snö och kyla:
24
8%
Då ökar jag min reserv
44
15%
Använder samma som vanligt
18
6%
 
Antal röster: 284

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av fth »

frippe skrev:
Det som händer under 5 % och kanske lite tidigare är att du inte kan accelerera på samma sätt längre. Och bör inte göra det heller. Vad jag kan komma ihåg just nu.
Ja, det stämmer, det dyker ju upp gula streck i energimätarens övre del när man börjar få ont om elektroner, men AC har jag som sagt inte märkt att den påverkas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10307
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Legato »

fth skrev:
frippe skrev:
Det som händer under 5 % och kanske lite tidigare är att du inte kan accelerera på samma sätt längre. Och bör inte göra det heller. Vad jag kan komma ihåg just nu.
Ja, det stämmer, det dyker ju upp gula streck i energimätarens övre del när man börjar få ont om elektroner, men AC har jag som sagt inte märkt att den påverkas.

/fth
Nu var det faktiskt ett bra tag sedan jag var nere riktigt lågt, men på X & S har det iaf tidigare varit så att effekten på ACn dras ner ordentligt vid ca 5%. Är inte säker på hur det är på 3an.

Gällande effekten så ska man ju också vara medveten om att den gradvis minskar långt innan det blir gula streck. Vid 20% SOC har man grovt räknat tappat ca 20% effekt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av markuswesterberg »

Hur lågt KAN man köra "mätaren"? Är det som i fossilbilarna att det vid 0% (0 km) egentligen finns kräm kvar till 5 mil till typ? Eller betyder 0 verkligen 0?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av frippe »

markuswesterberg skrev:
Hur lågt KAN man köra "mätaren"? Är det som i fossilbilarna att det vid 0% (0 km) egentligen finns kräm kvar till 5 mil till typ? Eller betyder 0 verkligen 0?
Olika från bil till bil och från situation till situation.
Mycket beror på hur väl kalibrerad batterikontrollen är.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av macksie »

Ja. Iregel finns det en buffert kvar vid 0%. Om du anänder "scan my tesla" som diskuteras på annat ställe, kan du också se hur stor den bufferten är.
MEN. Ibland stämmer den inte. Så se till att du har en buffert på iallafall ett par procent.

Annars kan det gå som för mig. Skulle ladda på Fullerö.
Två procent juice kvar vid en km på E4:an kvar. När jag är i höjd med avfarten får jag "shutting down"
Lyckas rulla fram till restaurangen. Låna skarvsladd. Ladda 20 min så jag kan köra 50m runt huset för att koppla in på superchargern.
IMG-20181029-WA0007.jpeg
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Bjelke »

Jävlar vad surt! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Richardk »

Jag har kört ner till noll några gånger utan problem. Men, bilen har stannat två gånger också, en gång med 2 km räckvidd kvar precis utanför huset, tog då förlängningssladd och laddade bilen. Och en gång med 9 km räckvidd kvar på en avfart, fick hjälp att putta bilen till superchargern, lite pinsamt. Detta var kort innan min keramik säkring gick sönder, som senare byttes till ny uppgraderad elektronisk variant. Vet inte om säkringen kan ha dragit någon extra ström som gjort att BMS räknat fel?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hittade en Engelsman som kört e-tron ned till 2 miles = 3 km och det kanske kan vara bra att testa vad som händer om jag kör helt tomt.

Det finns ju ändå en låst buffert på 5 kWh i botten för e-tron, så laddar jag direkt efter borde inget skadas.

Och det påstås att jag ska kunna starta om e-tron och köra 1 km till om det blir tomt. Då vågar jag kanske tänja mer på batterikapaciteten i framtiden.

https://pod-point.com/guides/vehicles/audi/2019/e-tron
E-tron-low_battery.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur låg laddningsnivå kör du ner batteriet till på långr

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
Hittade en Engelsman som kört e-tron ned till 2 miles = 3 km och det kanske kan vara bra att testa vad som händer om jag kör helt tomt.

Det finns ju ändå en låst buffert på 5 kWh i botten för e-tron, så laddar jag direkt efter borde inget skadas.

Och det påstås att jag ska kunna starta om e-tron och köra 1 km till om det blir tomt. Då vågar jag kanske tänja mer på batterikapaciteten i framtiden.

https://pod-point.com/guides/vehicles/audi/2019/e-tron
E-tron-low_battery.jpg
Ja nextmove på youtube har testat. Etron går att köra ner till 0 och en bit till, sen stannar den.
Då kan man starta om och åter rulla en bit. Kan ev. upprepa ett par ggr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar