Det som händer under 5 % och kanske lite tidigare är att du inte kan accelerera på samma sätt längre. Och bör inte göra det heller. Vad jag kan komma ihåg just nu.
Ja, det stämmer, det dyker ju upp gula streck i energimätarens övre del när man börjar få ont om elektroner, men AC har jag som sagt inte märkt att den påverkas.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det som händer under 5 % och kanske lite tidigare är att du inte kan accelerera på samma sätt längre. Och bör inte göra det heller. Vad jag kan komma ihåg just nu.
Ja, det stämmer, det dyker ju upp gula streck i energimätarens övre del när man börjar få ont om elektroner, men AC har jag som sagt inte märkt att den påverkas.
/fth
Nu var det faktiskt ett bra tag sedan jag var nere riktigt lågt, men på X & S har det iaf tidigare varit så att effekten på ACn dras ner ordentligt vid ca 5%. Är inte säker på hur det är på 3an.
Gällande effekten så ska man ju också vara medveten om att den gradvis minskar långt innan det blir gula streck. Vid 20% SOC har man grovt räknat tappat ca 20% effekt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Hur lågt KAN man köra "mätaren"? Är det som i fossilbilarna att det vid 0% (0 km) egentligen finns kräm kvar till 5 mil till typ? Eller betyder 0 verkligen 0?
Hur lågt KAN man köra "mätaren"? Är det som i fossilbilarna att det vid 0% (0 km) egentligen finns kräm kvar till 5 mil till typ? Eller betyder 0 verkligen 0?
Olika från bil till bil och från situation till situation.
Mycket beror på hur väl kalibrerad batterikontrollen är.
Ja. Iregel finns det en buffert kvar vid 0%. Om du anänder "scan my tesla" som diskuteras på annat ställe, kan du också se hur stor den bufferten är.
MEN. Ibland stämmer den inte. Så se till att du har en buffert på iallafall ett par procent.
Annars kan det gå som för mig. Skulle ladda på Fullerö.
Två procent juice kvar vid en km på E4:an kvar. När jag är i höjd med avfarten får jag "shutting down"
Lyckas rulla fram till restaurangen. Låna skarvsladd. Ladda 20 min så jag kan köra 50m runt huset för att koppla in på superchargern.
Jag har kört ner till noll några gånger utan problem. Men, bilen har stannat två gånger också, en gång med 2 km räckvidd kvar precis utanför huset, tog då förlängningssladd och laddade bilen. Och en gång med 9 km räckvidd kvar på en avfart, fick hjälp att putta bilen till superchargern, lite pinsamt. Detta var kort innan min keramik säkring gick sönder, som senare byttes till ny uppgraderad elektronisk variant. Vet inte om säkringen kan ha dragit någon extra ström som gjort att BMS räknat fel?
Hittade en Engelsman som kört e-tron ned till 2 miles = 3 km och det kanske kan vara bra att testa vad som händer om jag kör helt tomt.
Det finns ju ändå en låst buffert på 5 kWh i botten för e-tron, så laddar jag direkt efter borde inget skadas.
Och det påstås att jag ska kunna starta om e-tron och köra 1 km till om det blir tomt. Då vågar jag kanske tänja mer på batterikapaciteten i framtiden.
Hittade en Engelsman som kört e-tron ned till 2 miles = 3 km och det kanske kan vara bra att testa vad som händer om jag kör helt tomt.
Det finns ju ändå en låst buffert på 5 kWh i botten för e-tron, så laddar jag direkt efter borde inget skadas.
Och det påstås att jag ska kunna starta om e-tron och köra 1 km till om det blir tomt. Då vågar jag kanske tänja mer på batterikapaciteten i framtiden.
Ja nextmove på youtube har testat. Etron går att köra ner till 0 och en bit till, sen stannar den.
Då kan man starta om och åter rulla en bit. Kan ev. upprepa ett par ggr.