Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

2,45 per kWh Lastbalanserat 1,5 - 3,7 kW
13
13%
2,65 per kWh Lastbalanserat 3 - 7,4 kW (2-fas)
12
12%
2,85 per kWh Lastbalanserat 4,5 - 11 kW (3-fas)
32
31%
2,75 per kWh Lastbalanserat prioriterat 2,5 - 3,7 kW
2
2%
2,95 per kWh Lastbalanserat prioriterat 4,5 - 7,4 kW (2-fas)
2
2%
3,15 per kWh Lastbalanserat prioriterat 7 - 11 kW (3-fas)
11
11%
2,95 per kWh Alltid garanterad 3,7 kW
5
5%
3,15 per kWh Alltid garanterad 7,4 kW (2-fas 16A)
2
2%
3,25 per kWh Alltid garanterad 11 kW (3-fas)
19
18%
3,25 per kWh Alltid garanterad 7,4 kW (1-fas 32A)
2
2%
4,25 per kWh Alltid garanterad 22 kW (3-fas)
3
3%
 
Antal röster : 103

Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav Off Grid Byggaren » 19 mar 2020 13:00

Elnätsbolagen har rätt höga effektavgifter under dagtid.

Här gäller det laddning vid arbetsplatsen i Stockholm. (Cirka 50 olika företag parkerar i detta garage)

Garaget har hyrda p-platser som en del av personalen får använda, antagligen mest de som har tjänstebilar och personalbilar, samt rena företagsbilar.

Det skulle funka med några olika effektnivåer, troligen inte alla i listan.

Priser inklusive moms.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav elbilist Headline » 19 mar 2020 13:13

Om man kan ladda hemma och inte behöver ladda på jobbet så gör jag inte det, det kostar för mycket jämfört med hemma. Om jag inte kunde ladda hemma så skulle jag vilja ha lite högre effekt så jag kunde fylla på utöver själva pendlingen, men ändå till så lågt pris som möjligt.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Headline
elbilist
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav Teslaägare Klintan » 19 mar 2020 13:41

Valde alternativ 2, jag har laddning hemma men kör vill ibland fylla upp inför långfärd eller kommer till jobbet med 24 kWh-Leaf och vill ha lite rörelsefrihet. Då är det ett fullt tillräckligt alternativ.
Nissan Leaf | Reserverat Model 3 2016-04-01 | 13 kW solpaneler | Reserverat Polestar 2 2019-02-27 | Model S 75 D -18 utt -19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 03 apr 2016 13:21
Ort: Lidköping
Referralkod: martin66034

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav Off Grid Byggaren » 19 mar 2020 17:28

Jag vet att det är några företag i garaget som har Nissan E-NV 200 med stora 40 kWh batteriet.

De kan ju vara i behov av att alltid kunna få ladda med 1-fas 32 A tänker jag.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav elbilist mati » 19 mar 2020 18:37

Jag skulle inte vilja betala något av de angivna priserna annat än i undantagsfall.
Senast redigerad av mati 19 mar 2020 20:32, redigerad totalt 1 gång.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10718
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav Teslaägare Smutt » 19 mar 2020 18:52

Betala är ju Inge kul :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare
 
Inlägg: 2820
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav Teslaägare kontakten2 » 19 mar 2020 19:25

Hur hög är garagehyran ? Vore intressant att se hur lite % elavgiften blir mot den.
Användarvisningsbild
kontakten2
Teslaägare
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 23 dec 2014 01:40
Ort: Lomma

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav Off Grid Byggaren » 19 mar 2020 20:46

kontakten2 skrev:Hur hög är garagehyran ? Vore intressant att se hur lite % elavgiften blir mot den.


Garagehyran idag är 1000:- per plats och månad utan laddmöjligheter.

KWh-priserna i omröstningen är nära självkostnadspris skulle jag säga.

Betallösningen blir rätt kostsam, alternativ kan ju vara en fast månadsavgift per laddplats.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav heldiggrisen » 19 mar 2020 22:09

Genomsnittlig pendelavstånd med bil i Sverige är 54km t/r
Från 2kWh per milx5,4milx2,45krx20dager=~530kr per månad till
2kWh per milx5,4milx4,25krx20dager=~920kr per månad

Så om genomsnittsvensson enbart ersätter sina förlorade elektroner på pendlingen, så kostar det mellan 530kr och 920kr månaden om förbrukningen är 2kWh per mil.

Tycker det hörs dyrt ut, har jag totalt felräknat?

Vad hade du tänkt som fast månadsbelopp?
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
heldiggrisen
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07
Referralkod: vidar43908

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav Teslaägare ellerstrom » 19 mar 2020 22:26

Hur långt kör de som jobbar där varje dag? Och hur länge parkerar de vanligtvis? Dessa två frågor jag tycker man bör utgå ifrån. Rimligtvis vill man ladda för tur och retur (mellan hemmet och bostaden) samt lite extra för att klara helgkörning + extra vardagskörning under en arbetsdag, givet att man inte har hemmaladdning (om man har elbil vill säga, en hybrid behöver ju enbart ladda tills batteriet blir fullt vilket nog sker under en vanlig arbetsdag oavsett effekterna i dina val). Räkna sedan med 2,2-2,5kWh/mil (typ vinter och laddförluster) per elbil/hybrid och dimensionera varje laddplats efter det. Gissar att du hamnar på att dra fram max 16A enfas till varje plats, möjligen med undantag för några platser om de används annorlunda (besökare, säljare etc).

Nu är jag inte insatt i hur elnätsbolagen tänker, men man borde väl kunna höja/sänka sitt abonnemang? Då tycker jag att man bör överdimensionera all el (inkl laddboxar) för att framtidssäkra och sedan justera abonnemanget efter den effekt man ser under de första månaderna, vilket borde ge billigare elpriser per kWh. Sedan kan man ju alltid öka på ju fler som vill använda möjligheten till laddning.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken
Referralkod: niklas6767

Nästa

Återgå till Omröstningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.