Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Just detta garage har en mängd olika typer av bilar som kommer och parkerar.
Allt från personalbilar till jourbilar, finns också servicebilar blandat med privata bilar och tjänstebilar. Vissa åker ut flera gånger per dag och kommer tillbaka några timmar eller för lunch.
Vi har väktarbilar parkerade kortvarigt, som patrullerar i skift. Även en del skåpbilar som gör leveranser från de lager som finns i byggnaden.
Så jag skulle säga att min bedömning blir att behovet för att ladda varierar mycket här, kan nog vara mellan 2-80 kWh per dag.
En Tesla M3 ägare kommer in en gång i veckan för att ladda sin bil hos verkstaden som också finns i garaget. Då lägger de ut en skarvsladd och kör med 2 kW laddning har jag sett.
Det blir ju väldigt svårt med en fast månadsavgift när det varierar så mycket.
Behövs det inte så många kWh skulle ju den hyresgästen kunna välja ett lastbalanserat uttag till lägre avgift.
De som behöver 80 kWh per dag väljer istället garanterat 11 kW till lite högre pris.
Min grundtanke är att vi ska kunna erbjuda hyresgästerna riktigt bra laddeffekt, och här har vi väldigt mycket ström tillgängligt för ovanlighetens skull.
Allt från personalbilar till jourbilar, finns också servicebilar blandat med privata bilar och tjänstebilar. Vissa åker ut flera gånger per dag och kommer tillbaka några timmar eller för lunch.
Vi har väktarbilar parkerade kortvarigt, som patrullerar i skift. Även en del skåpbilar som gör leveranser från de lager som finns i byggnaden.
Så jag skulle säga att min bedömning blir att behovet för att ladda varierar mycket här, kan nog vara mellan 2-80 kWh per dag.
En Tesla M3 ägare kommer in en gång i veckan för att ladda sin bil hos verkstaden som också finns i garaget. Då lägger de ut en skarvsladd och kör med 2 kW laddning har jag sett.
Det blir ju väldigt svårt med en fast månadsavgift när det varierar så mycket.
Behövs det inte så många kWh skulle ju den hyresgästen kunna välja ett lastbalanserat uttag till lägre avgift.
De som behöver 80 kWh per dag väljer istället garanterat 11 kW till lite högre pris.
Min grundtanke är att vi ska kunna erbjuda hyresgästerna riktigt bra laddeffekt, och här har vi väldigt mycket ström tillgängligt för ovanlighetens skull.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Mindre säkringsabonnemang upp till 63 A kan gå att ändra en gång per år. (åtminstone nedåt)ellerstrom skrev:
Nu är jag inte insatt i hur elnätsbolagen tänker, men man borde väl kunna höja/sänka sitt abonnemang? Då tycker jag att man bör överdimensionera all el (inkl laddboxar) för att framtidssäkra och sedan justera abonnemanget efter den effekt man ser under de första månaderna, vilket borde ge billigare elpriser per kWh. Sedan kan man ju alltid öka på ju fler som vill använda möjligheten till laddning.
Men över den nivån är det alltid effektabonnemang som gäller.
I Stockholmsområdet är det vanligaste att man får ställa sig i kö för att överhuvudtaget få någon ström. Och det brukar ta minst 24 månader i bästa fall att få en elanslutning.
Anslutningsavgiften grundas på hur mycket max effekt du vill kunna ta ut från elnätet.
Årseffektavgiften beräknas sedan på det verkliga effektuttaget. Då sker en del av faktureringen med det högsta tim-medeleffektvärdet som grund.
Låt oss säga att 20 bilar laddar med 11 kW minst en timme tillsammans, då grundas effektavgiften på 220 kW.
Det luriga är att den avgiften sedan gäller i 12 månader framåt, även om bara 5 bilar laddar i fortsättningen.
Sedan tillkommer högbelastningseffektavgift och rörlig elnätsavgift, energiskatt, elkostnad för inköp av energin, fast elnätsavgift per år och till slut moms på rubbet.
https://www.ellevio.se/globalassets/upl ... 200201.pdf
Exempel på fastighetsägarens inköpskostnad för el till en elbil som laddar med 11 kW effekt och fyller på med 40 kWh per arbetsdag:
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Intressant fråga. Om jag bodde så att jag inte kunde ladda nån annastans så skulle jag betala mycket. Absolut i den högre delen av spektrat. Men nu bor jag i villa och kommer ToR utan några problem. Då skulle jag inte ens betala det lägsta beloppet.
MYP
X90d
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Precis, inte jag heller. Man inser hur extremt förmånligt det är att ha möjlighet till hemmaladdning (och fri parkering oavsett var man ställer bilen). Men samtidigt förstår jag också varför folk som inte kan ladda hemma inte vill skaffa elbil. Skulle jag inte heller göra. Det är en jäkla skillnad om man betalar 1kr/kWh eller 3 till 4kr.macksie skrev:Intressant fråga. Om jag bodde så att jag inte kunde ladda nån annastans så skulle jag betala mycket. Absolut i den högre delen av spektrat. Men nu bor jag i villa och kommer ToR utan några problem. Då skulle jag inte ens betala det lägsta beloppet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Nu låter det som det många gånger kommer vara företag som hyr platsen, så jag skulle föreslå fast avgift som ingår i månadshyran så hela fakturan kan tas av bolaget. Kanske går att sätta max kw / mån?
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Ja det är ju uppenbart att marknaden för powerpack och megapack är oändlig.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Den varianten kör ju vissa Brf:er och samfälligheter med.pubbe skrev:Nu låter det som det många gånger kommer vara företag som hyr platsen, så jag skulle föreslå fast avgift som ingår i månadshyran så hela fakturan kan tas av bolaget. Kanske går att sätta max kw / mån?
Då laddboxarna har egna elmätare skulle årlig avläsning kunna vara en variant. Betalösningar kostar rätt mycket idag.
600:- per månad och max 300 kWh kanske kunde vara något?
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Vad händer efter 300kWh? Jag tänker att om man har arbetsplatsen som sin enda laddplats så vill man ju inte bli strypt i slutet av månaden.Off Grid Byggaren skrev:Den varianten kör ju vissa Brf:er och samfälligheter med.pubbe skrev:Nu låter det som det många gånger kommer vara företag som hyr platsen, så jag skulle föreslå fast avgift som ingår i månadshyran så hela fakturan kan tas av bolaget. Kanske går att sätta max kw / mån?
Då laddboxarna har egna elmätare skulle årlig avläsning kunna vara en variant. Betalösningar kostar rätt mycket idag.
600:- per månad och max 300 kWh kanske kunde vara något?
Säg 1500mil per år blir ju ca 30 mil i veckan i snitt. Har du en Etron eller TMX som lätt drar mer än 3kwh/mil på vintern men många korta resor så blir det ju minst 90kWh per vecka i 4 veckor = 360kWh.
Om man formulerar sig så att det kostar 600:- per månad och då ingår 300kWh men man får betala ev straffavgift baserat på förbrukingen över ett helt år.
Då kan man ju tillåta lite högre på vintern men det tar man igen på sommarn.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Skulle max 3600 kWh per år vara mer lämpligt?
Straffavgift låter otrevligt, kostnad för extra laddförbrukning kunde vara bättre.
Straffavgift låter otrevligt, kostnad för extra laddförbrukning kunde vara bättre.
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
på liknande tema, så gör man med fjärrvärmeförbrukning i dotterns radhussamfällighet, avläsning 2 ggr/år, med tilläggsfaktura
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Typ lika med vatten/avlopp-avgiften också12man skrev:på liknande tema, så gör man med fjärrvärmeförbrukning i dotterns radhussamfällighet, avläsning 2 ggr/år, med tilläggsfaktura
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Straffavgift var väl kanske ett dåligt val av ord men konceptet är att man får betala en lite högre avgift för de överförbrukade kwh.Off Grid Byggaren skrev:Skulle max 3600 kWh per år vara mer lämpligt?
Straffavgift låter otrevligt, kostnad för extra laddförbrukning kunde vara bättre.
Valet av nivå, 3600 eller annat, är väl beroende på målgruppen.
Är det företag som har resade säljare eller är det vanliga löntagare som jobbar 8h och sen åker hem.
Men 600kr för 300kwh blir ju 2kr/kwh och det snittpriset kan man väl inte klaga på.
Laddar man bara hälften så blir det 4kr/kwh vilket ju inte är galet högt.
600kr i månaden för en p-plats är väl inte heller överpris.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
600 kr i månaden för en P-plats i Stockholm (om jag förstår TS så är det det som gäller) hittar du inte om det gäller dagtid. Skall dom bara betala för elen?[JM] skrev:.
600kr i månaden för en p-plats är väl inte heller överpris.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Här skulle det då bli 1000 + 600 för laddplatserna. (Exklusive moms)
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Taget.Off Grid Byggaren skrev:Här skulle det då bli 1000 + 600 för laddplatserna. (Exklusive moms)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Någon hyresgäst har frågat om de själva kan få installera några laddboxar. Men det skulle bli besvärligt att få fram strömmen till dessa.
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Är det svårt tekniskt att lastbalansera upp till 22kw (finns ju 11kw) eller varför saknas det alternativet?
Model S P85DL+
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Det beror på hur elkraftförsörjningen är uppbyggd och vad laddboxarna klarar av.mans71 skrev:Är det svårt tekniskt att lastbalansera upp till 22kw (finns ju 11kw) eller varför saknas det alternativet?
Just i detta garage skulle det vara enkelt, men jag resonerade att finns behovet att ladda med 22kW så borde även det då vara behov av garanterad effekt.
Det går även att låsa fast laddkabeln i laddboxarna mjukvarumässigt, min idé är att laddkabeln ska ingå och sitta upphängd vid laddboxarna, så det blir bekvämt att ladda.
22 kW kräver en grövre och dyrare laddkabel.
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Jag tänker att som anställd där kanske det inte spelar så stor roll, men som besökande gör ju 22kW att jag troligen slipper ladda på annat ställe för att komma hem, det är ju väldigt mycket värt.Off Grid Byggaren skrev:Det beror på hur elkraftförsörjningen är uppbyggd och vad laddboxarna klarar av.mans71 skrev:Är det svårt tekniskt att lastbalansera upp till 22kw (finns ju 11kw) eller varför saknas det alternativet?
Just i detta garage skulle det vara enkelt, men jag resonerade att finns behovet att ladda med 22kW så borde även det då vara behov av garanterad effekt.
Det går även att låsa fast laddkabeln i laddboxarna mjukvarumässigt, min idé är att laddkabeln ska ingå och sitta upphängd vid laddboxarna, så det blir bekvämt att ladda.
22 kW kräver en grövre och dyrare laddkabel.
Model S P85DL+