Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

2,45 per kWh Lastbalanserat 1,5 - 3,7 kW
13
13%
2,65 per kWh Lastbalanserat 3 - 7,4 kW (2-fas)
12
12%
2,85 per kWh Lastbalanserat 4,5 - 11 kW (3-fas)
32
31%
2,75 per kWh Lastbalanserat prioriterat 2,5 - 3,7 kW
2
2%
2,95 per kWh Lastbalanserat prioriterat 4,5 - 7,4 kW (2-fas)
2
2%
3,15 per kWh Lastbalanserat prioriterat 7 - 11 kW (3-fas)
11
11%
2,95 per kWh Alltid garanterad 3,7 kW
5
5%
3,15 per kWh Alltid garanterad 7,4 kW (2-fas 16A)
2
2%
3,25 per kWh Alltid garanterad 11 kW (3-fas)
19
18%
3,25 per kWh Alltid garanterad 7,4 kW (1-fas 32A)
2
2%
4,25 per kWh Alltid garanterad 22 kW (3-fas)
3
3%

Antal röster : 103

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inläggav Off Grid Byggaren » 19 mar 2020 22:54

Just detta garage har en mängd olika typer av bilar som kommer och parkerar.

Allt från personalbilar till jourbilar, finns också servicebilar blandat med privata bilar och tjänstebilar. Vissa åker ut flera gånger per dag och kommer tillbaka några timmar eller för lunch.

Vi har väktarbilar parkerade kortvarigt, som patrullerar i skift. Även en del skåpbilar som gör leveranser från de lager som finns i byggnaden.

Så jag skulle säga att min bedömning blir att behovet för att ladda varierar mycket här, kan nog vara mellan 2-80 kWh per dag.

En Tesla M3 ägare kommer in en gång i veckan för att ladda sin bil hos verkstaden som också finns i garaget. Då lägger de ut en skarvsladd och kör med 2 kW laddning har jag sett.

Det blir ju väldigt svårt med en fast månadsavgift när det varierar så mycket.

Behövs det inte så många kWh skulle ju den hyresgästen kunna välja ett lastbalanserat uttag till lägre avgift.

De som behöver 80 kWh per dag väljer istället garanterat 11 kW till lite högre pris.

Min grundtanke är att vi ska kunna erbjuda hyresgästerna riktigt bra laddeffekt, och här har vi väldigt mycket ström tillgängligt för ovanlighetens skull.
Off Grid Byggaren

Inläggav Off Grid Byggaren » 19 mar 2020 23:21

ellerstrom skrev:
Nu är jag inte insatt i hur elnätsbolagen tänker, men man borde väl kunna höja/sänka sitt abonnemang? Då tycker jag att man bör överdimensionera all el (inkl laddboxar) för att framtidssäkra och sedan justera abonnemanget efter den effekt man ser under de första månaderna, vilket borde ge billigare elpriser per kWh. Sedan kan man ju alltid öka på ju fler som vill använda möjligheten till laddning.

Mindre säkringsabonnemang upp till 63 A kan gå att ändra en gång per år. (åtminstone nedåt)

Men över den nivån är det alltid effektabonnemang som gäller.

I Stockholmsområdet är det vanligaste att man får ställa sig i kö för att överhuvudtaget få någon ström. Och det brukar ta minst 24 månader i bästa fall att få en elanslutning.

Anslutningsavgiften grundas på hur mycket max effekt du vill kunna ta ut från elnätet.

Årseffektavgiften beräknas sedan på det verkliga effektuttaget. Då sker en del av faktureringen med det högsta tim-medeleffektvärdet som grund.

Låt oss säga att 20 bilar laddar med 11 kW minst en timme tillsammans, då grundas effektavgiften på 220 kW.

Det luriga är att den avgiften sedan gäller i 12 månader framåt, även om bara 5 bilar laddar i fortsättningen.

Sedan tillkommer högbelastningseffektavgift och rörlig elnätsavgift, energiskatt, elkostnad för inköp av energin, fast elnätsavgift per år och till slut moms på rubbet.

https://www.ellevio.se/globalassets/upl ... 200201.pdf

Exempel på fastighetsägarens inköpskostnad för el till en elbil som laddar med 11 kW effekt och fyller på med 40 kWh per arbetsdag:

Laddning_11kW.JPG
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare macksie » 20 mar 2020 00:05

Intressant fråga. Om jag bodde så att jag inte kunde ladda nån annastans så skulle jag betala mycket. Absolut i den högre delen av spektrat. Men nu bor jag i villa och kommer ToR utan några problem. Då skulle jag inte ens betala det lägsta beloppet.
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Referralkod: max18578

Inläggav elbilist mati » 20 mar 2020 07:04

macksie skrev:Intressant fråga. Om jag bodde så att jag inte kunde ladda nån annastans så skulle jag betala mycket. Absolut i den högre delen av spektrat. Men nu bor jag i villa och kommer ToR utan några problem. Då skulle jag inte ens betala det lägsta beloppet.

Precis, inte jag heller. Man inser hur extremt förmånligt det är att ha möjlighet till hemmaladdning (och fri parkering oavsett var man ställer bilen). Men samtidigt förstår jag också varför folk som inte kan ladda hemma inte vill skaffa elbil. Skulle jag inte heller göra. Det är en jäkla skillnad om man betalar 1kr/kWh eller 3 till 4kr.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare pubbe » 20 mar 2020 07:17

Nu låter det som det många gånger kommer vara företag som hyr platsen, så jag skulle föreslå fast avgift som ingår i månadshyran så hela fakturan kan tas av bolaget. Kanske går att sätta max kw / mån?
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mickeisol » 20 mar 2020 07:55

Ja det är ju uppenbart att marknaden för powerpack och megapack är oändlig.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inläggav Off Grid Byggaren » 20 mar 2020 09:45

pubbe skrev:Nu låter det som det många gånger kommer vara företag som hyr platsen, så jag skulle föreslå fast avgift som ingår i månadshyran så hela fakturan kan tas av bolaget. Kanske går att sätta max kw / mån?

Den varianten kör ju vissa Brf:er och samfälligheter med.

Då laddboxarna har egna elmätare skulle årlig avläsning kunna vara en variant. Betalösningar kostar rätt mycket idag.

600:- per månad och max 300 kWh kanske kunde vara något?
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare [JM] » 20 mar 2020 11:32

Off Grid Byggaren skrev:
pubbe skrev:Nu låter det som det många gånger kommer vara företag som hyr platsen, så jag skulle föreslå fast avgift som ingår i månadshyran så hela fakturan kan tas av bolaget. Kanske går att sätta max kw / mån?

Den varianten kör ju vissa Brf:er och samfälligheter med.

Då laddboxarna har egna elmätare skulle årlig avläsning kunna vara en variant. Betalösningar kostar rätt mycket idag.

600:- per månad och max 300 kWh kanske kunde vara något?

Vad händer efter 300kWh? Jag tänker att om man har arbetsplatsen som sin enda laddplats så vill man ju inte bli strypt i slutet av månaden.
Säg 1500mil per år blir ju ca 30 mil i veckan i snitt. Har du en Etron eller TMX som lätt drar mer än 3kwh/mil på vintern men många korta resor så blir det ju minst 90kWh per vecka i 4 veckor = 360kWh.

Om man formulerar sig så att det kostar 600:- per månad och då ingår 300kWh men man får betala ev straffavgift baserat på förbrukingen över ett helt år.
Då kan man ju tillåta lite högre på vintern men det tar man igen på sommarn.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Off Grid Byggaren » 20 mar 2020 13:13

Skulle max 3600 kWh per år vara mer lämpligt?

Straffavgift låter otrevligt, kostnad för extra laddförbrukning kunde vara bättre.
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare 12man » 20 mar 2020 13:23

på liknande tema, så gör man med fjärrvärmeförbrukning i dotterns radhussamfällighet, avläsning 2 ggr/år, med tilläggsfaktura
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

FöregåendeNästa

Återgå till Omröstningar