Typ lika med vatten/avlopp-avgiften också12man skrev:på liknande tema, så gör man med fjärrvärmeförbrukning i dotterns radhussamfällighet, avläsning 2 ggr/år, med tilläggsfaktura
Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Straffavgift var väl kanske ett dåligt val av ord men konceptet är att man får betala en lite högre avgift för de överförbrukade kwh.Off Grid Byggaren skrev:Skulle max 3600 kWh per år vara mer lämpligt?
Straffavgift låter otrevligt, kostnad för extra laddförbrukning kunde vara bättre.
Valet av nivå, 3600 eller annat, är väl beroende på målgruppen.
Är det företag som har resade säljare eller är det vanliga löntagare som jobbar 8h och sen åker hem.
Men 600kr för 300kwh blir ju 2kr/kwh och det snittpriset kan man väl inte klaga på.
Laddar man bara hälften så blir det 4kr/kwh vilket ju inte är galet högt.
600kr i månaden för en p-plats är väl inte heller överpris.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
600 kr i månaden för en P-plats i Stockholm (om jag förstår TS så är det det som gäller) hittar du inte om det gäller dagtid. Skall dom bara betala för elen?[JM] skrev:.
600kr i månaden för en p-plats är väl inte heller överpris.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Här skulle det då bli 1000 + 600 för laddplatserna. (Exklusive moms)
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Taget.Off Grid Byggaren skrev:Här skulle det då bli 1000 + 600 för laddplatserna. (Exklusive moms)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Någon hyresgäst har frågat om de själva kan få installera några laddboxar. Men det skulle bli besvärligt att få fram strömmen till dessa.
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Är det svårt tekniskt att lastbalansera upp till 22kw (finns ju 11kw) eller varför saknas det alternativet?
Model S P85DL+
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Det beror på hur elkraftförsörjningen är uppbyggd och vad laddboxarna klarar av.mans71 skrev:Är det svårt tekniskt att lastbalansera upp till 22kw (finns ju 11kw) eller varför saknas det alternativet?
Just i detta garage skulle det vara enkelt, men jag resonerade att finns behovet att ladda med 22kW så borde även det då vara behov av garanterad effekt.
Det går även att låsa fast laddkabeln i laddboxarna mjukvarumässigt, min idé är att laddkabeln ska ingå och sitta upphängd vid laddboxarna, så det blir bekvämt att ladda.
22 kW kräver en grövre och dyrare laddkabel.
Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?
Jag tänker att som anställd där kanske det inte spelar så stor roll, men som besökande gör ju 22kW att jag troligen slipper ladda på annat ställe för att komma hem, det är ju väldigt mycket värt.Off Grid Byggaren skrev:Det beror på hur elkraftförsörjningen är uppbyggd och vad laddboxarna klarar av.mans71 skrev:Är det svårt tekniskt att lastbalansera upp till 22kw (finns ju 11kw) eller varför saknas det alternativet?
Just i detta garage skulle det vara enkelt, men jag resonerade att finns behovet att ladda med 22kW så borde även det då vara behov av garanterad effekt.
Det går även att låsa fast laddkabeln i laddboxarna mjukvarumässigt, min idé är att laddkabeln ska ingå och sitta upphängd vid laddboxarna, så det blir bekvämt att ladda.
22 kW kräver en grövre och dyrare laddkabel.
Model S P85DL+