What most inspired you to get an EV?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

What most inspired you to get an EV (what are your favorite things about EVs)?

I love new technology
102
21%
Financial savings - no need to purchase gas/petrol/diesel
44
9%
Financial savings - subsidies, tax exemptions/credit
10
2%
Convenience of EV charging (not having to go to the gas station)
23
5%
The smooth & quiet drive
46
9%
The fun and/or convenience of instant torque and fast acceleration
72
15%
Easy to drive
5
1%
Low maintenance
27
5%
Environmental benefit
83
17%
Energy/national security benefit
13
3%
Good design & style
14
3%
I am a fan of this auto brand
22
4%
I like this model very much and wouldn't purchase any other EV
3
1%
Access to bus lanes/HOV lanes/special lanes
0
Inga röster
Free or reduced charges on toll roads and/or ferries
0
Inga röster
Free or reduced charges on parking
0
Inga röster
Already have one fuel vehicle
0
Inga röster
Highlights my individuality or status
1
0%
Aligns with my values
24
5%
Other
4
1%
 
Antal röster: 493

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: What most inspired you to get an EV?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
... Staden är beroende av landsbygden, men inte tvärtom. Hade inga städer funnits hade landsbygden klarat sig själv ändå.
Mat finns ju på ica. Vad är problemet? ;)
För några år sedan diskuterades ju om Sverige överhuvudtaget behöver lantbruk. Att man ens kan tänka en sådan tanke säger rätt mycket om samhället. Med det sagt så är det ju ett faktum att städerna inte bara är beroende av landsbygden. Hela Sverige är beroende av livsmedelsimporter från utlandet. Vi kan bara försöja oss själva med mjöl, socker och morötter. Det är tragikomiskt.
Ett land som Sverige, hyfsat glest befolkat. med otroliga arealer oanvänd åkermark. Varför kan inte vi producera vår egen mat? Nörodlad och bra? Varför måste vi importera den från andra länder långt bort, samtidigt som vi har väldigt hög svansföring när det gäller miljö och djurskydd osv? Jag förstår verkligen inte vitsen med detta. Inte minst med tanke på hur världen ser ut just nu. Vad gör vi när de andra länderna kommer på att de främst behöver maten för sina egna medborgare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: What most inspired you to get an EV?

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:

I en spalt i en tidning där man ställer en fråga till flera olika personer, plockade från gatan:
-Är du oroad över att drabbas av strömavbrott? -Nej, jag bor ju i stan!
Säger en hel del om hur vissa stadsbor lever i en bubbla och inte fattar hur samhället hänger ihop.
Specifikt det är väl inte ett så konstigt uttalande, tycker jag som stadsbo. Jag går inte och oroar mig för strömavbrott, för det är extremt ovanligt att det varar mer än någon timme här i stan. Däremot så skulle jag kunna se det som något att oroa sig för (eller snarare att förbereda sig för) om jag bodde i ett område det kan ta dagar att fixa det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: What most inspired you to get an EV?

Inlägg av espresso »

Jag är förvånad att inte fler svarar "Aligns with my values". Vem vill stödja en brum-brum-firma som fokuserar på att lägga till ljud i högtalarna i bilen :cry:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: What most inspired you to get an EV?

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Jerker skrev:

I en spalt i en tidning där man ställer en fråga till flera olika personer, plockade från gatan:
-Är du oroad över att drabbas av strömavbrott? -Nej, jag bor ju i stan!
Säger en hel del om hur vissa stadsbor lever i en bubbla och inte fattar hur samhället hänger ihop.
Specifikt det är väl inte ett så konstigt uttalande, tycker jag som stadsbo. Jag går inte och oroar mig för strömavbrott, för det är extremt ovanligt att det varar mer än någon timme här i stan. Däremot så skulle jag kunna se det som något att oroa sig för (eller snarare att förbereda sig för) om jag bodde i ett område det kan ta dagar att fixa det.
Det verkar ju fortfarande finnas sådana ställen i Sverige. Man hör ju det ibland efter kraftiga stormar eller så. Fast jag vet inte om det bara är lantliga områden då, eller om det är även städer som drabbas. För vår del så kan strömmen gå ibland, just när det är storm eller möjligen åska. Men det varar som du säger numera sällan längre än nån timme.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: What most inspired you to get an EV?

Inlägg av lator »

espresso skrev:
Jag är förvånad att inte fler svarar "Aligns with my values". Vem vill stödja en brum-brum-firma som fokuserar på att lägga till ljud i högtalarna i bilen :cry:
Nu handlar ju frågan om "EV" och inte Tesla specifikt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: What most inspired you to get an EV?

Inlägg av hanty »

Är förvånad att bara 2 % anger punkt 3; taxreductions etc. Förmånsbeskattningen av elbilar gör att vi (anser oss) ha råd med en Tesla. Det skulle ta mig tre månader att jobba ihop årskostnaden för en model S i min anställning, det tar fyra veckors konsultarvode i vårt bisysloföretag, hade tagit sex veckor om jag haft samma timersättning som i min anställning. Miljöbilspremien på 60t kr spelar ju här mindre roll. Rent krasst, det hade inte blivit någon Tesla för sex år sedan om inte förmånsbeskattningen sett ut som den gör. Jag har också angett miljöskäl till elbilsköpet men inte till vilket pris som helst, hatten av för de av er med genomsnittliga inkomster köper en Tesla privat endast av miljöskäl.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: What most inspired you to get an EV?

Inlägg av mati »

Ja men skattelättnaderna är ju bara ett hjälpmedel så att man överhuvudtaget har råd. Precis som du säger så är det enda sättet för många att finansiera en elbil. Men det är ju oftast inte pga skattefördelarna man skaffar elbil, utan snabare tack vare dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: What most inspired you to get an EV?

Inlägg av Remuz »

Förmånsvärdet påverkar inte oss privatägare så mycket heller :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: What most inspired you to get an EV?

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Jerker skrev:

I en spalt i en tidning där man ställer en fråga till flera olika personer, plockade från gatan:
-Är du oroad över att drabbas av strömavbrott? -Nej, jag bor ju i stan!
Säger en hel del om hur vissa stadsbor lever i en bubbla och inte fattar hur samhället hänger ihop.
Specifikt det är väl inte ett så konstigt uttalande, tycker jag som stadsbo. Jag går inte och oroar mig för strömavbrott, för det är extremt ovanligt att det varar mer än någon timme här i stan. Däremot så skulle jag kunna se det som något att oroa sig för (eller snarare att förbereda sig för) om jag bodde i ett område det kan ta dagar att fixa det.
Problemet är ju egentligen inte hur ofta du får strömavbrott utan vad du gör när du får det. Hur får du värme? Hur får du vatten? Hur länge klarar man sig i en lägenhet utan tillgång till el.
Skriv svar