Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Ni som har en bil där uppgradering till FSD möjlig och inte gjorde det vid nybilsköpet.

Ja, jag har eller kommer snart uppgraderat till FSD
13
30%
Nej, jag har inte eller kommer inte i närtid uppgradera till FSD
31
70%
 
Antal röster: 44

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av macksie »

Hej.
Enbart ni som inte köpte FSD tillsammans med bilen, och har möjlighet att köpa i efterhand. Hur går ert resonemang.
Börjar bli lite sugen på att trycka på köp. Med hotet om höjt pris. Men tycker egentligen inte att det är värt det. Handlar mest om att få den uppgraderade hårdvaran så småningom. Har 2.0 nu. Och för mig ligger priset på 33k
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av Jerker »

Nej, jag kommer inte att köpa FSD. Kostar nu 66000 enligt min app. Jag ser inte att det i närtid kommer att bli så mycket utvecklat att det skulle vara värt pengarna. Men kanske kommer det att vara det den dag jag själv skulle behöva färdtjänst, och då kommer jag ändå inte att ha kvar den här bilen.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av heldiggrisen »

macksie skrev:
Hej.
Enbart ni som inte köpte FSD tillsammans med bilen, och har möjlighet att köpa i efterhand. Hur går ert resonemang.
Börjar bli lite sugen på att trycka på köp. Med hotet om höjt pris. Men tycker egentligen inte att det är värt det. Handlar mest om att få den uppgraderade hårdvaran så småningom. Har 2.0 nu. Och för mig ligger priset på 33k
Som jag sagt innan:
Lägg dina 33k på 4 styck TSLA aktier. När dagen kommer att FSD blir godkänt i Europa, så kommer värdet på TSLA att explodera, och du kan använda en del av avkastningen att köpa FSD (även om priset har gått upp).
Det är mitt resonemang varför jag inte beställde FSD och köpte TSLA aktier isf.
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jan 2020 13:48

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av cpt_rb »

Jerker skrev:
Nej, jag kommer inte att köpa FSD. Kostar nu 66000 enligt min app. Jag ser inte att det i närtid kommer att bli så mycket utvecklat att det skulle vara värt pengarna. Men kanske kommer det att vara det den dag jag själv skulle behöva färdtjänst, och då kommer jag ändå inte att ha kvar den här bilen.
Jag resonerar likadant. Definitivt inte värt de 66.000 det kostar nu för min bil. Och ser inte att jag kommer få tillräckligt med nyttiga features till den inom den period jag kommer ha bilen. Andrahandsvärdet tror jag påverkas marginellt, iaf mindre än att det är värt att lägga ut 66.000.
M3 LR -20, okrokad
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av themax »

Den dag Tesla FSD klarar av en snöig väg utan tydliga markeringar ska jag fundera på att betala för det. Nu klarar den inte ens en sommarväg utan mittlinje utan att skrämma slag på sina passagerare. Inte ens farthållaren fungerar ju med lite snö på fronten.

Nu fick jag FSD i prissänkningen av Model 3, men bara det att Tesla inte gör sig någon brådska att faktiskt uppgradera till HW3 gör att min profetia att helt ”rattlös” körning förmodligen kommer dröja tills jag ligger en meter under jord.

Jag skulle älska att bli motbevisad. Men det är inte värt 66000 för nöjet att hoppas ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av Zalman3 »

themax skrev:
Den dag Tesla FSD klarar av en snöig väg utan tydliga markeringar ska jag fundera på att betala för det. Nu klarar den inte ens en sommarväg utan mittlinje utan att skrämma slag på sina passagerare. Inte ens farthållaren fungerar ju med lite snö på fronten.

Nu fick jag FSD i prissänkningen av Model 3, men bara det att Tesla inte gör sig någon brådska att faktiskt uppgradera till HW3 gör att min profetia att helt ”rattlös” körning förmodligen kommer dröja tills jag ligger en meter under jord.

Jag skulle älska att bli motbevisad. Men det är inte värt 66000 för nöjet att hoppas ...
För mig kostar det 33.200kr att uppgradera min S75D till FSD.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av OfarligTesla »

När jag lagligt kan läsa en bok i förarsätet åtminstone på motorvägen och varnas inom X tid att jag skall ta över så kan jag tänka mig betala för FSD. Då kan jag betala markant mer än den kostar idag.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
När jag lagligt kan läsa en bok i förarsätet åtminstone på motorvägen och varnas inom X tid från att jag skall ta över så kan jag tänka mig betala för FSD. Då kan jag betala markant mer än den kostar idag.
Priset lär vara satt till "för högt" även då för många. Visst kan köp av aktier idag underlätta köp av FSD i framtiden men det är inte säkert att man kommer tycka att det är prisvärt även ifall Tesla går upp 5 gånger dagens kurs.

Ett annat sätt kan vara att förbeställa en bil med FSD som Tesla inte kan leverera idag. Jag har t.ex. reserverat en Cybertruck med FSD gör 66 kkr och det kommer ta några år innan den kommer att levereras. Jag kan då välja att avbryta beställningen eller fullfölja den. Risken jag tar är att Tesla går i konkurs och då förlorar jag 1000 kr. Kostnaden är räntan på 1 000 kr under några år. Intäktsräntan på mina bankkonton är hel 0% så det är en dyr kostnad...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av themax »

Zalman3 skrev:

För mig kostar det 33.200kr att uppgradera min S75D till FSD.
Ja, det verkar billigare på Model S & X än på Model 3. Beror väl på vad som gällde när man beställde bilen. Det har ju utlovats i omgångar sedan 2014 att bilen skulle kunna köra själv ”i framtiden”. Och framtiden är ljus har jag hört ...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
Priset lär vara satt till "för högt" även då för många. Visst kan köp av aktier idag underlätta köp av FSD i framtiden men det är inte säkert att man kommer tycka att det är prisvärt även ifall Tesla går upp 5 gånger dagens kurs.

Ett annat sätt kan vara att förbeställa en bil med FSD som Tesla inte kan leverera idag. Jag har t.ex. reserverat en Cybertruck med FSD gör 66 kkr och det kommer ta några år innan den kommer att levereras. Jag kan då välja att avbryta beställningen eller fullfölja den. Risken jag tar är att Tesla går i konkurs och då förlorar jag 1000 kr. Kostnaden är räntan på 1 000 kr under några år. Intäktsräntan på mina bankkonton är hel 0% så det är en dyr kostnad...
Tror inte priset kommer vara galet högt när nivå 3 på motorväg uppnås om jag skall vara ärlig. Just nivå 3 på motorväg tror jag faktiskt inte det bara är Tesla som kommer nå utan där finns det nog en drös tillverkare som har något att erbjuda när lagarna utarbetats.

Sen tror jag visserligen inte på Elons snack om att ta 100k USD för FSD ens vid nivå 5 heller så.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
Svenssons skrev:
Priset lär vara satt till "för högt" även då för många. Visst kan köp av aktier idag underlätta köp av FSD i framtiden men det är inte säkert att man kommer tycka att det är prisvärt även ifall Tesla går upp 5 gånger dagens kurs.

Ett annat sätt kan vara att förbeställa en bil med FSD som Tesla inte kan leverera idag. Jag har t.ex. reserverat en Cybertruck med FSD gör 66 kkr och det kommer ta några år innan den kommer att levereras. Jag kan då välja att avbryta beställningen eller fullfölja den. Risken jag tar är att Tesla går i konkurs och då förlorar jag 1000 kr. Kostnaden är räntan på 1 000 kr under några år. Intäktsräntan på mina bankkonton är hel 0% så det är en dyr kostnad...
Tror inte priset kommer vara galet högt när nivå 3 på motorväg uppnås om jag skall vara ärlig. Just nivå 3 på motorväg tror jag faktiskt inte det bara är Tesla som kommer nå utan där finns det nog en drös tillverkare som har något att erbjuda när lagarna utarbetats.

Sen tror jag visserligen inte på Elons snack om att ta 100k USD för FSD ens vid nivå 5 heller så.
Det var väl mer att han sa att FSD var värt 100k USD, inte att priset kommer ligga på 100k USD. Jag gissar dock att det kommer bli en prenumeration på FSD i framtiden och inte ett fast pris. Priset kanske landar på 1k USD i månaden (inklusive försäkring). Inte särskilt roligt det heller om det skulle ske.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av taliz »

themax skrev:
Den dag Tesla FSD klarar av en snöig väg utan tydliga markeringar ska jag fundera på att betala för det. Nu klarar den inte ens en sommarväg utan mittlinje utan att skrämma slag på sina passagerare. Inte ens farthållaren fungerar ju med lite snö på fronten.

Nu fick jag FSD i prissänkningen av Model 3, men bara det att Tesla inte gör sig någon brådska att faktiskt uppgradera till HW3 gör att min profetia att helt ”rattlös” körning förmodligen kommer dröja tills jag ligger en meter under jord.

Jag skulle älska att bli motbevisad. Men det är inte värt 66000 för nöjet att hoppas ...
Förstår inte riktigt det här som så många verkar hänga upp sig på. "Nä det funkar inte i situation X, så det är helt värdelöst!".
Med den logiken vore nästan alla säkerhets och komfortsystem värdelösa, de funkar ju inte under alla förhållanden. Bilbälte är ju inte särskilt användbart om du får en järnbit genom vindrutan tex.

Redan idag är ju bilarna självkörande i ganska stor grad, särskilt på motorväg och i köer. Kan de dessutom byta fil själv, stanna för rödljus och stoppskyltar samt navigera rondeller etc så har vi kommit VÄLDIGT långt. De behöver inte fungera i snöstorm på en grusväg i norra Lappland för att vara användbara MAJORITETEN av tiden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av LasseTM »

Vänd på steken istället, finns massor av kids där ute som vill köra en Tesla.
Plocka upp närmaste 20åring med körkort och be han/hon vara din privata chaufför för kvällen, dom lär gör det gratis.
Har du tur kanske du tom kan få betalt eller ta en öl under din färd :)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
Det var väl mer att han sa att FSD var värt 100k USD, inte att priset kommer ligga på 100k USD. Jag gissar dock att det kommer bli en prenumeration på FSD i framtiden och inte ett fast pris. Priset kanske landar på 1k USD i månaden (inklusive försäkring). Inte särskilt roligt det heller om det skulle ske.
Tror nog också det blir en prenumeration men har svårt att tro att de kommer få in tillräckligt med betalande använder på 1k USD i månaden om nu inte laglig nivå 5 finns, då kanske det finns underlag för det. Pratar vi nivå 3 på motorväg som jag var intresserad av så krävs det nog ett markant lägre pris än så, tror som sagt det kommer finnas fler aktörer som når dit i tid till lagen anpassats så det finns lite konkurrens.

Men för laglig nivå 5 hade jag inte varit helt främmande till att betala 1k USD i månaden faktiskt, hade ju gärna betalat mindre men som early adopter hade det ju varit tufft att testa ett år iaf...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
Svenssons skrev:
Det var väl mer att han sa att FSD var värt 100k USD, inte att priset kommer ligga på 100k USD. Jag gissar dock att det kommer bli en prenumeration på FSD i framtiden och inte ett fast pris. Priset kanske landar på 1k USD i månaden (inklusive försäkring). Inte särskilt roligt det heller om det skulle ske.
Tror nog också det blir en prenumeration men har svårt att tro att de kommer få in tillräckligt med betalande använder på 1k USD i månaden om nu inte laglig nivå 5 finns, då kanske det finns underlag för det. Pratar vi nivå 3 på motorväg som jag var intresserad av så krävs det nog ett markant lägre pris än så, tror som sagt det kommer finnas fler aktörer som når dit i tid till lagen anpassats så det finns lite konkurrens.

Men för laglig nivå 5 hade jag inte varit helt främmande till att betala 1k USD i månaden faktiskt, hade ju gärna betalat mindre men som early adopter hade det ju varit tufft att testa ett år iaf...
Tror att de hellre tar en mindre grupp early adopters istället för en stor massa de första åren. Ju fler funktioner de lägger till desto mer prisvärt blir det och fler hoppar på. Sedan kan de börja sänka priset när de har bra kontroll över alla gränsfall och har allt på plats för att ta emot större massor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Förstår inte riktigt det här som så många verkar hänga upp sig på. "Nä det funkar inte i situation X, så det är helt värdelöst!".
Med den logiken vore nästan alla säkerhets och komfortsystem värdelösa, de funkar ju inte under alla förhållanden. Bilbälte är ju inte särskilt användbart om du får en järnbit genom vindrutan tex.

Redan idag är ju bilarna självkörande i ganska stor grad, särskilt på motorväg och i köer. Kan de dessutom byta fil själv, stanna för rödljus och stoppskyltar samt navigera rondeller etc så har vi kommit VÄLDIGT långt. De behöver inte fungera i snöstorm på en grusväg i norra Lappland för att vara användbara MAJORITETEN av tiden.
Den AP som nu ingår i priset är OK när man slipper betala extra för den. Säkerhetsfunktioner är en sak, bekvämlighet en annan. Nu är AP bekvämt att använda under vissa betingelser, som t.ex. motor- och landsväg och vid köbildning. Men det som FSD idag erbjuder utöver AP kan jag inte på något sätt se hur det skulle vara värt 66000. Inte i min verklighet iaf.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
Tror att de hellre tar en mindre grupp early adopters istället för en stor massa de första åren. Ju fler funktioner de lägger till desto mer prisvärt blir det och fler hoppar på. Sedan kan de börja sänka priset när de har bra kontroll över alla gränsfall och har allt på plats för att ta emot större massor.
Säkert, men för mig är det just legaliteten som är intressant. Värdet av FSD över AP kommer först när jag rent lagligt inte har ansvaret längre. Så när det sker antar jag att de redan rett ut sådana saker.

Tror inte de kan ha en riktigt dyr månadskostnad innan dess heller om jag skall vara ärlig.
Skriv svar