Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Moderator: Redaktion
Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Hej.
Enbart ni som inte köpte FSD tillsammans med bilen, och har möjlighet att köpa i efterhand. Hur går ert resonemang.
Börjar bli lite sugen på att trycka på köp. Med hotet om höjt pris. Men tycker egentligen inte att det är värt det. Handlar mest om att få den uppgraderade hårdvaran så småningom. Har 2.0 nu. Och för mig ligger priset på 33k
Enbart ni som inte köpte FSD tillsammans med bilen, och har möjlighet att köpa i efterhand. Hur går ert resonemang.
Börjar bli lite sugen på att trycka på köp. Med hotet om höjt pris. Men tycker egentligen inte att det är värt det. Handlar mest om att få den uppgraderade hårdvaran så småningom. Har 2.0 nu. Och för mig ligger priset på 33k
MYP
X90d
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Nej, jag kommer inte att köpa FSD. Kostar nu 66000 enligt min app. Jag ser inte att det i närtid kommer att bli så mycket utvecklat att det skulle vara värt pengarna. Men kanske kommer det att vara det den dag jag själv skulle behöva färdtjänst, och då kommer jag ändå inte att ha kvar den här bilen.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Som jag sagt innan:macksie skrev:Hej.
Enbart ni som inte köpte FSD tillsammans med bilen, och har möjlighet att köpa i efterhand. Hur går ert resonemang.
Börjar bli lite sugen på att trycka på köp. Med hotet om höjt pris. Men tycker egentligen inte att det är värt det. Handlar mest om att få den uppgraderade hårdvaran så småningom. Har 2.0 nu. Och för mig ligger priset på 33k
Lägg dina 33k på 4 styck TSLA aktier. När dagen kommer att FSD blir godkänt i Europa, så kommer värdet på TSLA att explodera, och du kan använda en del av avkastningen att köpa FSD (även om priset har gått upp).
Det är mitt resonemang varför jag inte beställde FSD och köpte TSLA aktier isf.
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Jag resonerar likadant. Definitivt inte värt de 66.000 det kostar nu för min bil. Och ser inte att jag kommer få tillräckligt med nyttiga features till den inom den period jag kommer ha bilen. Andrahandsvärdet tror jag påverkas marginellt, iaf mindre än att det är värt att lägga ut 66.000.Jerker skrev:Nej, jag kommer inte att köpa FSD. Kostar nu 66000 enligt min app. Jag ser inte att det i närtid kommer att bli så mycket utvecklat att det skulle vara värt pengarna. Men kanske kommer det att vara det den dag jag själv skulle behöva färdtjänst, och då kommer jag ändå inte att ha kvar den här bilen.
M3 LR -20, okrokad
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Den dag Tesla FSD klarar av en snöig väg utan tydliga markeringar ska jag fundera på att betala för det. Nu klarar den inte ens en sommarväg utan mittlinje utan att skrämma slag på sina passagerare. Inte ens farthållaren fungerar ju med lite snö på fronten.
Nu fick jag FSD i prissänkningen av Model 3, men bara det att Tesla inte gör sig någon brådska att faktiskt uppgradera till HW3 gör att min profetia att helt ”rattlös” körning förmodligen kommer dröja tills jag ligger en meter under jord.
Jag skulle älska att bli motbevisad. Men det är inte värt 66000 för nöjet att hoppas ...
Nu fick jag FSD i prissänkningen av Model 3, men bara det att Tesla inte gör sig någon brådska att faktiskt uppgradera till HW3 gör att min profetia att helt ”rattlös” körning förmodligen kommer dröja tills jag ligger en meter under jord.
Jag skulle älska att bli motbevisad. Men det är inte värt 66000 för nöjet att hoppas ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
För mig kostar det 33.200kr att uppgradera min S75D till FSD.themax skrev:Den dag Tesla FSD klarar av en snöig väg utan tydliga markeringar ska jag fundera på att betala för det. Nu klarar den inte ens en sommarväg utan mittlinje utan att skrämma slag på sina passagerare. Inte ens farthållaren fungerar ju med lite snö på fronten.
Nu fick jag FSD i prissänkningen av Model 3, men bara det att Tesla inte gör sig någon brådska att faktiskt uppgradera till HW3 gör att min profetia att helt ”rattlös” körning förmodligen kommer dröja tills jag ligger en meter under jord.
Jag skulle älska att bli motbevisad. Men det är inte värt 66000 för nöjet att hoppas ...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
När jag lagligt kan läsa en bok i förarsätet åtminstone på motorvägen och varnas inom X tid att jag skall ta över så kan jag tänka mig betala för FSD. Då kan jag betala markant mer än den kostar idag.
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Priset lär vara satt till "för högt" även då för många. Visst kan köp av aktier idag underlätta köp av FSD i framtiden men det är inte säkert att man kommer tycka att det är prisvärt även ifall Tesla går upp 5 gånger dagens kurs.OfarligTesla skrev:När jag lagligt kan läsa en bok i förarsätet åtminstone på motorvägen och varnas inom X tid från att jag skall ta över så kan jag tänka mig betala för FSD. Då kan jag betala markant mer än den kostar idag.
Ett annat sätt kan vara att förbeställa en bil med FSD som Tesla inte kan leverera idag. Jag har t.ex. reserverat en Cybertruck med FSD gör 66 kkr och det kommer ta några år innan den kommer att levereras. Jag kan då välja att avbryta beställningen eller fullfölja den. Risken jag tar är att Tesla går i konkurs och då förlorar jag 1000 kr. Kostnaden är räntan på 1 000 kr under några år. Intäktsräntan på mina bankkonton är hel 0% så det är en dyr kostnad...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Ja, det verkar billigare på Model S & X än på Model 3. Beror väl på vad som gällde när man beställde bilen. Det har ju utlovats i omgångar sedan 2014 att bilen skulle kunna köra själv ”i framtiden”. Och framtiden är ljus har jag hört ...Zalman3 skrev:
För mig kostar det 33.200kr att uppgradera min S75D till FSD.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Tror inte priset kommer vara galet högt när nivå 3 på motorväg uppnås om jag skall vara ärlig. Just nivå 3 på motorväg tror jag faktiskt inte det bara är Tesla som kommer nå utan där finns det nog en drös tillverkare som har något att erbjuda när lagarna utarbetats.Svenssons skrev:Priset lär vara satt till "för högt" även då för många. Visst kan köp av aktier idag underlätta köp av FSD i framtiden men det är inte säkert att man kommer tycka att det är prisvärt även ifall Tesla går upp 5 gånger dagens kurs.
Ett annat sätt kan vara att förbeställa en bil med FSD som Tesla inte kan leverera idag. Jag har t.ex. reserverat en Cybertruck med FSD gör 66 kkr och det kommer ta några år innan den kommer att levereras. Jag kan då välja att avbryta beställningen eller fullfölja den. Risken jag tar är att Tesla går i konkurs och då förlorar jag 1000 kr. Kostnaden är räntan på 1 000 kr under några år. Intäktsräntan på mina bankkonton är hel 0% så det är en dyr kostnad...
Sen tror jag visserligen inte på Elons snack om att ta 100k USD för FSD ens vid nivå 5 heller så.
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Det var väl mer att han sa att FSD var värt 100k USD, inte att priset kommer ligga på 100k USD. Jag gissar dock att det kommer bli en prenumeration på FSD i framtiden och inte ett fast pris. Priset kanske landar på 1k USD i månaden (inklusive försäkring). Inte särskilt roligt det heller om det skulle ske.OfarligTesla skrev:Tror inte priset kommer vara galet högt när nivå 3 på motorväg uppnås om jag skall vara ärlig. Just nivå 3 på motorväg tror jag faktiskt inte det bara är Tesla som kommer nå utan där finns det nog en drös tillverkare som har något att erbjuda när lagarna utarbetats.Svenssons skrev:Priset lär vara satt till "för högt" även då för många. Visst kan köp av aktier idag underlätta köp av FSD i framtiden men det är inte säkert att man kommer tycka att det är prisvärt även ifall Tesla går upp 5 gånger dagens kurs.
Ett annat sätt kan vara att förbeställa en bil med FSD som Tesla inte kan leverera idag. Jag har t.ex. reserverat en Cybertruck med FSD gör 66 kkr och det kommer ta några år innan den kommer att levereras. Jag kan då välja att avbryta beställningen eller fullfölja den. Risken jag tar är att Tesla går i konkurs och då förlorar jag 1000 kr. Kostnaden är räntan på 1 000 kr under några år. Intäktsräntan på mina bankkonton är hel 0% så det är en dyr kostnad...
Sen tror jag visserligen inte på Elons snack om att ta 100k USD för FSD ens vid nivå 5 heller så.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Förstår inte riktigt det här som så många verkar hänga upp sig på. "Nä det funkar inte i situation X, så det är helt värdelöst!".themax skrev:Den dag Tesla FSD klarar av en snöig väg utan tydliga markeringar ska jag fundera på att betala för det. Nu klarar den inte ens en sommarväg utan mittlinje utan att skrämma slag på sina passagerare. Inte ens farthållaren fungerar ju med lite snö på fronten.
Nu fick jag FSD i prissänkningen av Model 3, men bara det att Tesla inte gör sig någon brådska att faktiskt uppgradera till HW3 gör att min profetia att helt ”rattlös” körning förmodligen kommer dröja tills jag ligger en meter under jord.
Jag skulle älska att bli motbevisad. Men det är inte värt 66000 för nöjet att hoppas ...
Med den logiken vore nästan alla säkerhets och komfortsystem värdelösa, de funkar ju inte under alla förhållanden. Bilbälte är ju inte särskilt användbart om du får en järnbit genom vindrutan tex.
Redan idag är ju bilarna självkörande i ganska stor grad, särskilt på motorväg och i köer. Kan de dessutom byta fil själv, stanna för rödljus och stoppskyltar samt navigera rondeller etc så har vi kommit VÄLDIGT långt. De behöver inte fungera i snöstorm på en grusväg i norra Lappland för att vara användbara MAJORITETEN av tiden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Vänd på steken istället, finns massor av kids där ute som vill köra en Tesla.
Plocka upp närmaste 20åring med körkort och be han/hon vara din privata chaufför för kvällen, dom lär gör det gratis.
Har du tur kanske du tom kan få betalt eller ta en öl under din färd
Plocka upp närmaste 20åring med körkort och be han/hon vara din privata chaufför för kvällen, dom lär gör det gratis.
Har du tur kanske du tom kan få betalt eller ta en öl under din färd
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Tror nog också det blir en prenumeration men har svårt att tro att de kommer få in tillräckligt med betalande använder på 1k USD i månaden om nu inte laglig nivå 5 finns, då kanske det finns underlag för det. Pratar vi nivå 3 på motorväg som jag var intresserad av så krävs det nog ett markant lägre pris än så, tror som sagt det kommer finnas fler aktörer som når dit i tid till lagen anpassats så det finns lite konkurrens.Svenssons skrev:Det var väl mer att han sa att FSD var värt 100k USD, inte att priset kommer ligga på 100k USD. Jag gissar dock att det kommer bli en prenumeration på FSD i framtiden och inte ett fast pris. Priset kanske landar på 1k USD i månaden (inklusive försäkring). Inte särskilt roligt det heller om det skulle ske.
Men för laglig nivå 5 hade jag inte varit helt främmande till att betala 1k USD i månaden faktiskt, hade ju gärna betalat mindre men som early adopter hade det ju varit tufft att testa ett år iaf...
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Tror att de hellre tar en mindre grupp early adopters istället för en stor massa de första åren. Ju fler funktioner de lägger till desto mer prisvärt blir det och fler hoppar på. Sedan kan de börja sänka priset när de har bra kontroll över alla gränsfall och har allt på plats för att ta emot större massor.OfarligTesla skrev:Tror nog också det blir en prenumeration men har svårt att tro att de kommer få in tillräckligt med betalande använder på 1k USD i månaden om nu inte laglig nivå 5 finns, då kanske det finns underlag för det. Pratar vi nivå 3 på motorväg som jag var intresserad av så krävs det nog ett markant lägre pris än så, tror som sagt det kommer finnas fler aktörer som når dit i tid till lagen anpassats så det finns lite konkurrens.Svenssons skrev:Det var väl mer att han sa att FSD var värt 100k USD, inte att priset kommer ligga på 100k USD. Jag gissar dock att det kommer bli en prenumeration på FSD i framtiden och inte ett fast pris. Priset kanske landar på 1k USD i månaden (inklusive försäkring). Inte särskilt roligt det heller om det skulle ske.
Men för laglig nivå 5 hade jag inte varit helt främmande till att betala 1k USD i månaden faktiskt, hade ju gärna betalat mindre men som early adopter hade det ju varit tufft att testa ett år iaf...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Den AP som nu ingår i priset är OK när man slipper betala extra för den. Säkerhetsfunktioner är en sak, bekvämlighet en annan. Nu är AP bekvämt att använda under vissa betingelser, som t.ex. motor- och landsväg och vid köbildning. Men det som FSD idag erbjuder utöver AP kan jag inte på något sätt se hur det skulle vara värt 66000. Inte i min verklighet iaf.taliz skrev:Förstår inte riktigt det här som så många verkar hänga upp sig på. "Nä det funkar inte i situation X, så det är helt värdelöst!".
Med den logiken vore nästan alla säkerhets och komfortsystem värdelösa, de funkar ju inte under alla förhållanden. Bilbälte är ju inte särskilt användbart om du får en järnbit genom vindrutan tex.
Redan idag är ju bilarna självkörande i ganska stor grad, särskilt på motorväg och i köer. Kan de dessutom byta fil själv, stanna för rödljus och stoppskyltar samt navigera rondeller etc så har vi kommit VÄLDIGT långt. De behöver inte fungera i snöstorm på en grusväg i norra Lappland för att vara användbara MAJORITETEN av tiden.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Har du köpt eller ska precis köpa FSD efter bilens köp
Säkert, men för mig är det just legaliteten som är intressant. Värdet av FSD över AP kommer först när jag rent lagligt inte har ansvaret längre. Så när det sker antar jag att de redan rett ut sådana saker.Svenssons skrev:Tror att de hellre tar en mindre grupp early adopters istället för en stor massa de första åren. Ju fler funktioner de lägger till desto mer prisvärt blir det och fler hoppar på. Sedan kan de börja sänka priset när de har bra kontroll över alla gränsfall och har allt på plats för att ta emot större massor.
Tror inte de kan ha en riktigt dyr månadskostnad innan dess heller om jag skall vara ärlig.