Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/släkt?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/släkt?

Jag ringer i förväg och frågar om det är ok att ladda min bil vid besöket och erbjuder mig att betala för elen.
14
10%
Jag ringer i förväg och frågar om det är ok att ladda min bil vid besöket.
9
7%
När jag kommer fram så frågar jag om det är ok att ladda min bil och erbjuder mig att betala för elen.
20
15%
När jag kommer fram så frågar jag om det är ok att ladda min bil.
13
10%
När jag kommer fram så tar jag fram laddaren och kopplar in den, sedan säger jag till att jag laddar och erbjuder att betala för elen.
1
1%
När jag kommer fram så tar jag fram laddaren och kopplar in den, sedan säger jag till att jag laddar.
0
Inga röster
När jag kommer fram så tar jag fram laddaren och kopplar in den, när jag åker så lägger jag några tjugor på bordet.
0
Inga röster
Alla bjuder väl på el, jag kopplar in och sedan är det inget mer med det.
4
3%
Jag ser till att ha laddat innan besöket. Inte värt besväret att be om el.
74
55%
 
Antal röster: 135

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av mati »

4dy skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det :(
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu :(
Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?

Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
Nej, varför skulle den vara det? Jag pratar om 50kW-laddning.
På 30 minuter laddar e-Golfen ungefär 13 mil på en 50kW-laddare (max 40kW laddeffekt, 1,5kWh/mil).
E-tron får bara 10 mil under samma tidsperiod (max 50kW laddeffekt, 2,5kWh/mil). Troligen mindre eftersom de flesta 50kW-laddare oftast inte kommer upp i 50kW, snarare 40-45kW.
Har man alltså ingen 150kW-laddare till hands, vilket är ganska vanligt i Sverige, så kan e-Golfen faktiskt vara den snabbare bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av MSO »

50kW är helt klart tillräckligt med Ioniq iaf. Alltså verkligen. Men den är ju otroligt snål också. Helt sjukt faktiskt vilka siffror man får så här års....
I en eTron är det ju toksegt.

Jag brukar ibland ladda vid besök om det är 1 - ett längre besök, typ en vecka då man behöver laaddning. eller 2 - ett vändande besök där destinationsladd gör att man kan komma fram på ångorna och åka med fullt pack. Typ över natt eller så, där ladd kan lösas smidigt. Kör alltid låg ström givetvis om de inte har box. Absolut max 7A om schuko.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av Elbilisten »

Hur lång är en långresa? När jag är på långutflykt med barnbarnen startar jag som alltid med batteriet laddat med billig ström hemma. Någonstans där vi vänder köper jag en snabbladdning. Jag laddar kanske inte fullt, bara så att det räcker hem. Kostnaden blir någonstans mellan billiga strömmen hemma och den dyrare snabbladdningen. Om vi kan utnyttja billigare destinationsladdning under tiden vi äter, åker tåg, går på museum mm gör vi förstås det. Om man med långresa menar ännu längre dagsetapper kan man många ställen köpa billig nattladdning. Då blir det kanske hälften av milen som är på den dyrare snabbladdning. Jag brukar jämföra med att gå ut och äta. Det är dyrare, men eftersom man äter mest hemma blir månadskostnaden eller snittpriset på en måltid inte så mycket högre. Sen kommer det alltid finnas tidningar som sitter och räknar ut vad en större elbil med husvagn drar vintertid i motlut och motvind på motorväg i -30 och vad det kostar om man konsekvent väljer absolut dyraste laddstationen. Det ger häftiga rubriker.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av 4dy »

mati skrev:
4dy skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det :(
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu :(
Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?

Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
Nej, varför skulle den vara det? Jag pratar om 50kW-laddning.
På 30 minuter laddar e-Golfen ungefär 13 mil på en 50kW-laddare (max 40kW laddeffekt, 1,5kWh/mil).
E-tron får bara 10 mil under samma tidsperiod (max 50kW laddeffekt, 2,5kWh/mil). Troligen mindre eftersom de flesta 50kW-laddare oftast inte kommer upp i 50kW, snarare 40-45kW.
Har man alltså ingen 150kW-laddare till hands, vilket är ganska vanligt i Sverige, så kan e-Golfen faktiskt vara den snabbare bilen.

Laddar inte Audin snabbare än 50 kW?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av Svenssons »

4dy skrev:
Laddar inte Audin snabbare än 50 kW?
Inte på en 50kW-laddare nej...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av Off Grid Byggaren »

När jag laddar på BEE i Sundsvall ger den laddaren bara 41 kW effekt även när jag står helt själv. Så det går lite segt.
20200404_122031.jpg
Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av helix »

taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.
Med Maingau kostar det 0,65 eur/kWh om man laddar i Sverige plus vad jag kan utläsa 0,1 eur/minut ovanpå det priset. Så det blir ändå runt 7 SEK/kWh. Lite billigare än att ladda direkt på Ionity. För att komma ner till 0,35 eur måste man vara tysk och använda Maingau som elleverantör för exempelvis hemmet så det blir lite svårt för oss svenskar att dra nytta av det erbjudandet.

Chargepoint är intressant. Måste vara att de glömt konfa om i sitt system när Ionity tog bort flat-rate. Är nog bara en tidsfråga innan det försvinner. Lär om inte annat uppdagas när volymerna ökar. Men fram tills dess såklart ett bra alternativ :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/släkt?

Inlägg av taliz »

helix skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.
Med Maingau kostar det 0,65 eur/kWh om man laddar i Sverige plus vad jag kan utläsa 0,1 eur/minut ovanpå det priset. Så det blir ändå runt 7 SEK/kWh. Lite billigare än att ladda direkt på Ionity, men inte direkt billigt...

Chargepoint är intressant. Måste vara att de glömt konfa om i sitt system när Ionity tog bort flat-rate. Är nog bara en tidsfråga innan det försvinner. Lär om inte annat uppdagas när volymerna ökar. Men fram tills dess såklart ett bra alternativ :)
Så du menar att Sverige är mkt dyrare än Norge och andra länder?
Teslabjörn provade nyss i Norge:



EDIT: verkar vara tillägg i några länder ja. Bild

http://www.maingau-energie.de/e-mobilit ... trom-Tarif
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av HenricL »

Hej
Har släkt i Karlstad och där finns ju Tesla SC så det är ju väldigt smidigt.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av Mickep »

Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av nek0 »

Elbilisten skrev:
Hur lång är en långresa? När jag är på långutflykt med barnbarnen startar jag som alltid med batteriet laddat med billig ström hemma. Någonstans där vi vänder köper jag en snabbladdning. Jag laddar kanske inte fullt, bara så att det räcker hem. Kostnaden blir någonstans mellan billiga strömmen hemma och den dyrare snabbladdningen. Om vi kan utnyttja billigare destinationsladdning under tiden vi äter, åker tåg, går på museum mm gör vi förstås det. Om man med långresa menar ännu längre dagsetapper kan man många ställen köpa billig nattladdning. Då blir det kanske hälften av milen som är på den dyrare snabbladdning. Jag brukar jämföra med att gå ut och äta. Det är dyrare, men eftersom man äter mest hemma blir månadskostnaden eller snittpriset på en måltid inte så mycket högre. Sen kommer det alltid finnas tidningar som sitter och räknar ut vad en större elbil med husvagn drar vintertid i motlut och motvind på motorväg i -30 och vad det kostar om man konsekvent väljer absolut dyraste laddstationen. Det ger häftiga rubriker.
Nej det handlar inte bara om häftiga rubriker utan också häftiga bedrägerier
ionyti.png
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av zed »

Mickep skrev:
Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Jag brukar tänka så att de får ladda gratis hos mig när de hälsar på i sin tur ungefär som att man bjuder tillbaka med mat och logi. Det förutsätter ju förstås att de hälsar på så det inte blir ensidigt.
Sen kan man nog tänka att de som har laddstation är mer intresserade och mer förstående än övriga :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av nek0 »

Mickep skrev:
Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Hemma hos oss kan alla våra besökare ladda utan att betala för det. Easee 3x10A står för laddningen :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av mati »

taliz skrev:
[Så du menar att Sverige är mkt dyrare än Norge och andra länder?

http://www.maingau-energie.de/e-mobilit ... trom-Tarif
Jag skrev ett mejl till Maingau häromveckan och frågade hur det kommer sig att de tar ett så pass stort påslag just i Sverige. Svaret var att de inte vill sponsra de dyra laddoperatörerna, samtidigt som de vill ta samma pris överallt, oavsett vilken laddoperatör man använder. Det är med andra ord den dyraste som sätter priset. Ändå märkligt, i Norge tar de ju inget påslag alls. Är laddning i Sverige verkligen så mycket dyrare? Tydligen.
Och Ionity sponsrar de ju ändå. Så sett är argumentet lite konstigt.
Hursomhelst så kommer jag inte ladda hos Ionity, varken med Maingau eller någon annan. De ska bojkottas. Punkt. Antingen tills de självdör eller tills de tar sitt förnuft till fånga och inför vettiga priser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av Mickep »

Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Men i Danmark är elen faktiskt jättedyr. Så sett är det kanske befogat med påslaget där. Men här i Sverige har vi ju bland världens lägsta elpriser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av BEV[e-Rage] »

mati skrev:
taliz skrev:
[Så du menar att Sverige är mkt dyrare än Norge och andra länder?

http://www.maingau-energie.de/e-mobilit ... trom-Tarif
Jag skrev ett mejl till Maingau häromveckan och frågade hur det kommer sig att de tar ett så pass stort påslag just i Sverige. Svaret var att de inte vill sponsra de dyra laddoperatörerna, samtidigt som de vill ta samma pris överallt, oavsett vilken laddoperatör man använder. Det är med andra ord den dyraste som sätter priset. Ändå märkligt, i Norge tar de ju inget påslag alls. Är laddning i Sverige verkligen så mycket dyrare? Tydligen.
Och Ionity sponsrar de ju ändå. Så sett är argumentet lite konstigt.
Hursomhelst så kommer jag inte ladda hos Ionity, varken med Maingau eller någon annan. De ska bojkottas. Punkt. Antingen tills de självdör eller tills de tar sitt förnuft till fånga och inför vettiga priser.
Jag tolkar prismodellen som att i Sverige kostar det 29,24 ct/kWh extra medan i tex Norge och Finland (Übriges europäisches Ausland) kostar det 4,87 ct/kWh extra.
I vilket fall knappast lönt med Maingau i Sverige men kanske för utlandsresor om man lyckas passera Danmark.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av mati »

BEV[e-Rage] skrev:
Jag tolkar prismodellen som att i Sverige kostar det 29,24 ct/kWh extra medan i tex Norge och Finland (Übriges europäisches Ausland) kostar det 4,87 ct/kWh extra.
I vilket fall knappast lönt med Maingau i Sverige men kanske för utlandsresor om man lyckas passera Danmark.
Helt rätt. Men observera att nuvarande priset är med 16% corona-moms, från och med årsskiftet gäller den gamla momssatsen på 19% igen.
F ö håller jag med, inte lönt i Sverige eller Danmark. Fast i Danmark kostar all snabbladdning skjortan. Det landet vill man helst passera utan laddstopp, om man nu har en bil som klarar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Mickep skrev:
Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Men i Danmark är elen faktiskt jättedyr. Så sett är det kanske befogat med påslaget där. Men här i Sverige har vi ju bland världens lägsta elpriser.
Danmark som har så mycket billig vindkraft? ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
mati skrev:
Mickep skrev:
Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Men i Danmark är elen faktiskt jättedyr. Så sett är det kanske befogat med påslaget där. Men här i Sverige har vi ju bland världens lägsta elpriser.
Danmark som har så mycket billig vindkraft? ;)
Danskarna betalar ca 2.50DKK/kWh HEMMA! Hyrde ett hus nu i veckan där de hade röd industrikontakt, mycket bra! Men fick betala 2.50DKK för strömmen, dvs ca 3.50SEK, men vad gör man inte när man har långt till SuC.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av BEV[e-Rage] »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Mickep skrev:
Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Men i Danmark är elen faktiskt jättedyr. Så sett är det kanske befogat med påslaget där. Men här i Sverige har vi ju bland världens lägsta elpriser.
Danmark som har så mycket billig vindkraft? ;)
Danskarna betalar ca 2.50DKK/kWh HEMMA! Hyrde ett hus nu i veckan där de hade röd industrikontakt, mycket bra! Men fick betala 2.50DKK för strömmen, dvs ca 3.50SEK, men vad gör man inte när man har långt till SuC.
Fast man får väl anta att IONITY inte betalar hushållselpriser utan snarare priser för ”non-household consumers” och då har ju Danmark lägst priser och Sverige näst lägst i Europa enligt denna sammanställning (2019): https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... _consumers

Fler alternativ till Maingau: https://www.electricfelix.com/ionity
mroek
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 aug 2020 10:43

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inlägg av mroek »

nek0 skrev:
Mickep skrev:
Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Hemma hos oss kan alla våra besökare ladda utan att betala för det. Easee 3x10A står för laddningen :)
Haft många nya besökare efter att du skrev det här? :lol:
Skriv svar