Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/släkt?
Moderator: Redaktion
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Om jag behöver ladda, så frågar jag helt sonika om det är ok. Har aldrig varit nåt problem hittills och har väl laddat hos 5 eller 6 vänner senaste året. Jag skulle inte komma på tanken att dra mig för att fråga de jag anser är mina vänner. Om en sån liten sak inte skulle vara ok, så skulle jag inte anse de som mina vänner, det hade ju varit väldigt konstiga vänner som hade sagt nej!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
mati skrev:Nu är det ju ändå så att man knappt har något socialt umgänge längre eftersom folk (av för mig obegripliga skäl) inte vill höra timslånga föreläsningar om elbilars förträfflighet.
Precis. Nån frågar, "hur långt kommer du då"? ........ en timme senare sitter man ensam och lallar om bilen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/släkt?
Jag frågar. Skulle jag få nej är det ju bara att acceptera. Men inte en enda gång har det varit ett problem på över 5000 elbilsmil sedan ifjol. ABC. Always Be Charging.KnightRider skrev:När man besöker vänner, bekanta eller släkt på avstånd så kanske man behöver kunna ladda för att ta sig hem igen. Hur gör ni/bör man göra när man vill ladda hos den man besöker?
Och skulle nån gnälla får jag väl erbjuda provkörning ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Alltid skönt at veta att man inte är ensam med sin åkomma.bonath skrev:mati skrev:Nu är det ju ändå så att man knappt har något socialt umgänge längre eftersom folk (av för mig obegripliga skäl) inte vill höra timslånga föreläsningar om elbilars förträfflighet.
Precis. Nån frågar, "hur långt kommer du då"? ........ en timme senare sitter man ensam och lallar om bilen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- hencjo
- Teslaägare
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
- Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Jag tar med en vinare som kostar mer än elen och frågar. De har alltid varit glada över att hjälpa till.
Det var iofs den gången en fas/huvudsäkring gick, vilket gjorde att pannan stannade. Nästa morgon fick alla duscha i kallvatten.
Det var iofs den gången en fas/huvudsäkring gick, vilket gjorde att pannan stannade. Nästa morgon fick alla duscha i kallvatten.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
hencjo skrev:Jag tar med en vinare som kostar mer än elen och frågar. De har alltid varit glada över att hjälpa till.
Det var iofs den gången en fas/huvudsäkring gick, vilket gjorde att pannan stannade. Nästa morgon fick alla duscha i kallvatten.
Bra sätt att visa hur bra elbilar är och hur smidigt laddningen funkar.
Men de flesta var väl bakis så kanske bra med en kalldusch...?
Tycker att folk blir allt mer positiva till elbilar och har mer förståelse för att man vill ladda och hur det fungerar. Många köper laddhybrider nu och de som har haft laddhybrider går över till rena elbilar. Har flera exempel i bekantskapskretsen.
Beror på vem det är och hur väl man känner dem om man vill ladda och hur bra uttag och nära bilen det råkar vara samt hur lång tid man planerar att vara där.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Då var det väl bara att öppna vinaren och värma sig med den?hencjo skrev:Jag tar med en vinare som kostar mer än elen och frågar. De har alltid varit glada över att hjälpa till.
Det var iofs den gången en fas/huvudsäkring gick, vilket gjorde att pannan stannade. Nästa morgon fick alla duscha i kallvatten.
Själv försöker jag se till att inte behöva ladda hos bekantar. En kompis tjatar dock på att få ladda bilen vilket jag är glad för. Det underlättar ju att ladda bilen när bilen ändå ska stå istället för att köra till en snabbladdare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Jag har helt slutat att ta upp elbilssnacket men svarar såklart på ev frågor, oftastmati skrev:Alltid skönt at veta att man inte är ensam med sin åkomma.bonath skrev:mati skrev:Nu är det ju ändå så att man knappt har något socialt umgänge längre eftersom folk (av för mig obegripliga skäl) inte vill höra timslånga föreläsningar om elbilars förträfflighet.
Precis. Nån frågar, "hur långt kommer du då"? ........ en timme senare sitter man ensam och lallar om bilen...
börjar det ju med hur långt man kommer och hur lång tid det tar att ladda, och på det
svarar jag numera bara typ -
Jag kommer ca 50 mil och laddar 15-20 minuter...
Jag brukar också klämma in att det kostar 2kr/mil "hemma" och gratis på långresor.
Slut.
Ibland kommer det följdfrågor kryddat med diverse myter...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Med Teslan är det aldrig ett problem, batteriet är så enormt att det inte behövs. I alla fall inte hittils.
Men jag hade nog frågat om det behövdes. Var aldrig problem när jag körde med Leaf 24 kWh att ladda lite 8A.
Men jag hade nog frågat om det behövdes. Var aldrig problem när jag körde med Leaf 24 kWh att ladda lite 8A.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Jo, men man vill ju förklara skillnaden på SuC, idiotity och alla andra laddlösningar, det är då dom flesta... smiter iväg.
Folk är intresserade men inte av "hardfact". Tyvärr, för det är det som är grundbulten i elbilslivet.
Folk är intresserade men inte av "hardfact". Tyvärr, för det är det som är grundbulten i elbilslivet.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Ja, så kan man göra. Jag brukar säga att det kostar ~2kr/mil hemma, och upp till 25 kr/mil på långresor. Då konstaterar alla att elbilar inte är nåt att ha, man blir idiotförklarad och diskussionen är slut.Bjelke skrev:Jag brukar också klämma in att det kostar 2kr/mil "hemma" och gratis på långresor..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Ja tragiskt nog så är det ju så för icke-Teslor, och dom allra flesta jagmati skrev:Ja, så kan man göra. Jag brukar säga att det kostar ~2kr/mil hemma, och upp till 25 kr/mil på långresor. Då konstaterar alla att elbilar inte är nåt att ha, man blir idiotförklarad och diskussionen är slut.Bjelke skrev:Jag brukar också klämma in att det kostar 2kr/mil "hemma" och gratis på långresor..
pratat med är mest inne på billigare elbilar och då blir det dyrare på långresor
än deras nuvarande bil, vilket väger tungt såklart...
BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?Bjelke skrev:BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Här i Jämtland är det såpass vanligt att låna ut motorvärmaruttag vintertid (kanske förändras nu när bränslevärmare blivit vanliga de sista åren) att det är helt OK att fråga även sommartid om jag är på hembesök i någon av byarna längst bort i vårt pastorat. På långresor och besök hos släkt och vänner har det aldrig varit ett problem heller. Tror det handlar mycket om kultur i olika sammanhand och umgängeskretsar.
El-ioniq sedan 2018.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
mati skrev:Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?Bjelke skrev:BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Nej, varför skulle den vara det? Jag pratar om 50kW-laddning.4dy skrev:mati skrev:Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?Bjelke skrev:BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
På 30 minuter laddar e-Golfen ungefär 13 mil på en 50kW-laddare (max 40kW laddeffekt, 1,5kWh/mil).
E-tron får bara 10 mil under samma tidsperiod (max 50kW laddeffekt, 2,5kWh/mil). Troligen mindre eftersom de flesta 50kW-laddare oftast inte kommer upp i 50kW, snarare 40-45kW.
Har man alltså ingen 150kW-laddare till hands, vilket är ganska vanligt i Sverige, så kan e-Golfen faktiskt vara den snabbare bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
50kW är helt klart tillräckligt med Ioniq iaf. Alltså verkligen. Men den är ju otroligt snål också. Helt sjukt faktiskt vilka siffror man får så här års....
I en eTron är det ju toksegt.
Jag brukar ibland ladda vid besök om det är 1 - ett längre besök, typ en vecka då man behöver laaddning. eller 2 - ett vändande besök där destinationsladd gör att man kan komma fram på ångorna och åka med fullt pack. Typ över natt eller så, där ladd kan lösas smidigt. Kör alltid låg ström givetvis om de inte har box. Absolut max 7A om schuko.
I en eTron är det ju toksegt.
Jag brukar ibland ladda vid besök om det är 1 - ett längre besök, typ en vecka då man behöver laaddning. eller 2 - ett vändande besök där destinationsladd gör att man kan komma fram på ångorna och åka med fullt pack. Typ över natt eller så, där ladd kan lösas smidigt. Kör alltid låg ström givetvis om de inte har box. Absolut max 7A om schuko.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Hur lång är en långresa? När jag är på långutflykt med barnbarnen startar jag som alltid med batteriet laddat med billig ström hemma. Någonstans där vi vänder köper jag en snabbladdning. Jag laddar kanske inte fullt, bara så att det räcker hem. Kostnaden blir någonstans mellan billiga strömmen hemma och den dyrare snabbladdningen. Om vi kan utnyttja billigare destinationsladdning under tiden vi äter, åker tåg, går på museum mm gör vi förstås det. Om man med långresa menar ännu längre dagsetapper kan man många ställen köpa billig nattladdning. Då blir det kanske hälften av milen som är på den dyrare snabbladdning. Jag brukar jämföra med att gå ut och äta. Det är dyrare, men eftersom man äter mest hemma blir månadskostnaden eller snittpriset på en måltid inte så mycket högre. Sen kommer det alltid finnas tidningar som sitter och räknar ut vad en större elbil med husvagn drar vintertid i motlut och motvind på motorväg i -30 och vad det kostar om man konsekvent väljer absolut dyraste laddstationen. Det ger häftiga rubriker.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
mati skrev:Nej, varför skulle den vara det? Jag pratar om 50kW-laddning.4dy skrev:mati skrev:Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?Bjelke skrev:BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
På 30 minuter laddar e-Golfen ungefär 13 mil på en 50kW-laddare (max 40kW laddeffekt, 1,5kWh/mil).
E-tron får bara 10 mil under samma tidsperiod (max 50kW laddeffekt, 2,5kWh/mil). Troligen mindre eftersom de flesta 50kW-laddare oftast inte kommer upp i 50kW, snarare 40-45kW.
Har man alltså ingen 150kW-laddare till hands, vilket är ganska vanligt i Sverige, så kan e-Golfen faktiskt vara den snabbare bilen.
Laddar inte Audin snabbare än 50 kW?
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Inte på en 50kW-laddare nej...4dy skrev:Laddar inte Audin snabbare än 50 kW?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
När jag laddar på BEE i Sundsvall ger den laddaren bara 41 kW effekt även när jag står helt själv. Så det går lite segt.
Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.Off Grid Byggaren skrev:Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Med Maingau kostar det 0,65 eur/kWh om man laddar i Sverige plus vad jag kan utläsa 0,1 eur/minut ovanpå det priset. Så det blir ändå runt 7 SEK/kWh. Lite billigare än att ladda direkt på Ionity. För att komma ner till 0,35 eur måste man vara tysk och använda Maingau som elleverantör för exempelvis hemmet så det blir lite svårt för oss svenskar att dra nytta av det erbjudandet.taliz skrev:Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.Off Grid Byggaren skrev:Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Chargepoint är intressant. Måste vara att de glömt konfa om i sitt system när Ionity tog bort flat-rate. Är nog bara en tidsfråga innan det försvinner. Lär om inte annat uppdagas när volymerna ökar. Men fram tills dess såklart ett bra alternativ
Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/släkt?
Så du menar att Sverige är mkt dyrare än Norge och andra länder?helix skrev:Med Maingau kostar det 0,65 eur/kWh om man laddar i Sverige plus vad jag kan utläsa 0,1 eur/minut ovanpå det priset. Så det blir ändå runt 7 SEK/kWh. Lite billigare än att ladda direkt på Ionity, men inte direkt billigt...taliz skrev:Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.Off Grid Byggaren skrev:Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Chargepoint är intressant. Måste vara att de glömt konfa om i sitt system när Ionity tog bort flat-rate. Är nog bara en tidsfråga innan det försvinner. Lär om inte annat uppdagas när volymerna ökar. Men fram tills dess såklart ett bra alternativ
Teslabjörn provade nyss i Norge:
EDIT: verkar vara tillägg i några länder ja.
http://www.maingau-energie.de/e-mobilit ... trom-Tarif
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Hej
Har släkt i Karlstad och där finns ju Tesla SC så det är ju väldigt smidigt.
/Henric
Har släkt i Karlstad och där finns ju Tesla SC så det är ju väldigt smidigt.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31