Ja, så kan man göra. Jag brukar säga att det kostar ~2kr/mil hemma, och upp till 25 kr/mil på långresor. Då konstaterar alla att elbilar inte är nåt att ha, man blir idiotförklarad och diskussionen är slut.Bjelke skrev:Jag brukar också klämma in att det kostar 2kr/mil "hemma" och gratis på långresor..
Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/släkt?
Moderator: Redaktion
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Ja tragiskt nog så är det ju så för icke-Teslor, och dom allra flesta jagmati skrev:Ja, så kan man göra. Jag brukar säga att det kostar ~2kr/mil hemma, och upp till 25 kr/mil på långresor. Då konstaterar alla att elbilar inte är nåt att ha, man blir idiotförklarad och diskussionen är slut.Bjelke skrev:Jag brukar också klämma in att det kostar 2kr/mil "hemma" och gratis på långresor..
pratat med är mest inne på billigare elbilar och då blir det dyrare på långresor
än deras nuvarande bil, vilket väger tungt såklart...
BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?Bjelke skrev:BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Här i Jämtland är det såpass vanligt att låna ut motorvärmaruttag vintertid (kanske förändras nu när bränslevärmare blivit vanliga de sista åren) att det är helt OK att fråga även sommartid om jag är på hembesök i någon av byarna längst bort i vårt pastorat. På långresor och besök hos släkt och vänner har det aldrig varit ett problem heller. Tror det handlar mycket om kultur i olika sammanhand och umgängeskretsar.
El-ioniq sedan 2018.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
mati skrev:Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?Bjelke skrev:BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Nej, varför skulle den vara det? Jag pratar om 50kW-laddning.4dy skrev:mati skrev:Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?Bjelke skrev:BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
På 30 minuter laddar e-Golfen ungefär 13 mil på en 50kW-laddare (max 40kW laddeffekt, 1,5kWh/mil).
E-tron får bara 10 mil under samma tidsperiod (max 50kW laddeffekt, 2,5kWh/mil). Troligen mindre eftersom de flesta 50kW-laddare oftast inte kommer upp i 50kW, snarare 40-45kW.
Har man alltså ingen 150kW-laddare till hands, vilket är ganska vanligt i Sverige, så kan e-Golfen faktiskt vara den snabbare bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
50kW är helt klart tillräckligt med Ioniq iaf. Alltså verkligen. Men den är ju otroligt snål också. Helt sjukt faktiskt vilka siffror man får så här års....
I en eTron är det ju toksegt.
Jag brukar ibland ladda vid besök om det är 1 - ett längre besök, typ en vecka då man behöver laaddning. eller 2 - ett vändande besök där destinationsladd gör att man kan komma fram på ångorna och åka med fullt pack. Typ över natt eller så, där ladd kan lösas smidigt. Kör alltid låg ström givetvis om de inte har box. Absolut max 7A om schuko.
I en eTron är det ju toksegt.
Jag brukar ibland ladda vid besök om det är 1 - ett längre besök, typ en vecka då man behöver laaddning. eller 2 - ett vändande besök där destinationsladd gör att man kan komma fram på ångorna och åka med fullt pack. Typ över natt eller så, där ladd kan lösas smidigt. Kör alltid låg ström givetvis om de inte har box. Absolut max 7A om schuko.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Hur lång är en långresa? När jag är på långutflykt med barnbarnen startar jag som alltid med batteriet laddat med billig ström hemma. Någonstans där vi vänder köper jag en snabbladdning. Jag laddar kanske inte fullt, bara så att det räcker hem. Kostnaden blir någonstans mellan billiga strömmen hemma och den dyrare snabbladdningen. Om vi kan utnyttja billigare destinationsladdning under tiden vi äter, åker tåg, går på museum mm gör vi förstås det. Om man med långresa menar ännu längre dagsetapper kan man många ställen köpa billig nattladdning. Då blir det kanske hälften av milen som är på den dyrare snabbladdning. Jag brukar jämföra med att gå ut och äta. Det är dyrare, men eftersom man äter mest hemma blir månadskostnaden eller snittpriset på en måltid inte så mycket högre. Sen kommer det alltid finnas tidningar som sitter och räknar ut vad en större elbil med husvagn drar vintertid i motlut och motvind på motorväg i -30 och vad det kostar om man konsekvent väljer absolut dyraste laddstationen. Det ger häftiga rubriker.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
mati skrev:Nej, varför skulle den vara det? Jag pratar om 50kW-laddning.4dy skrev:mati skrev:Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?Bjelke skrev:BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
På 30 minuter laddar e-Golfen ungefär 13 mil på en 50kW-laddare (max 40kW laddeffekt, 1,5kWh/mil).
E-tron får bara 10 mil under samma tidsperiod (max 50kW laddeffekt, 2,5kWh/mil). Troligen mindre eftersom de flesta 50kW-laddare oftast inte kommer upp i 50kW, snarare 40-45kW.
Har man alltså ingen 150kW-laddare till hands, vilket är ganska vanligt i Sverige, så kan e-Golfen faktiskt vara den snabbare bilen.
Laddar inte Audin snabbare än 50 kW?
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Inte på en 50kW-laddare nej...4dy skrev:Laddar inte Audin snabbare än 50 kW?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
När jag laddar på BEE i Sundsvall ger den laddaren bara 41 kW effekt även när jag står helt själv. Så det går lite segt.
Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.Off Grid Byggaren skrev:Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Med Maingau kostar det 0,65 eur/kWh om man laddar i Sverige plus vad jag kan utläsa 0,1 eur/minut ovanpå det priset. Så det blir ändå runt 7 SEK/kWh. Lite billigare än att ladda direkt på Ionity. För att komma ner till 0,35 eur måste man vara tysk och använda Maingau som elleverantör för exempelvis hemmet så det blir lite svårt för oss svenskar att dra nytta av det erbjudandet.taliz skrev:Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.Off Grid Byggaren skrev:Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Chargepoint är intressant. Måste vara att de glömt konfa om i sitt system när Ionity tog bort flat-rate. Är nog bara en tidsfråga innan det försvinner. Lär om inte annat uppdagas när volymerna ökar. Men fram tills dess såklart ett bra alternativ
Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/släkt?
Så du menar att Sverige är mkt dyrare än Norge och andra länder?helix skrev:Med Maingau kostar det 0,65 eur/kWh om man laddar i Sverige plus vad jag kan utläsa 0,1 eur/minut ovanpå det priset. Så det blir ändå runt 7 SEK/kWh. Lite billigare än att ladda direkt på Ionity, men inte direkt billigt...taliz skrev:Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.Off Grid Byggaren skrev:Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Chargepoint är intressant. Måste vara att de glömt konfa om i sitt system när Ionity tog bort flat-rate. Är nog bara en tidsfråga innan det försvinner. Lär om inte annat uppdagas när volymerna ökar. Men fram tills dess såklart ett bra alternativ
Teslabjörn provade nyss i Norge:
EDIT: verkar vara tillägg i några länder ja.
http://www.maingau-energie.de/e-mobilit ... trom-Tarif
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Hej
Har släkt i Karlstad och där finns ju Tesla SC så det är ju väldigt smidigt.
/Henric
Har släkt i Karlstad och där finns ju Tesla SC så det är ju väldigt smidigt.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Nej det handlar inte bara om häftiga rubriker utan också häftiga bedrägerierElbilisten skrev:Hur lång är en långresa? När jag är på långutflykt med barnbarnen startar jag som alltid med batteriet laddat med billig ström hemma. Någonstans där vi vänder köper jag en snabbladdning. Jag laddar kanske inte fullt, bara så att det räcker hem. Kostnaden blir någonstans mellan billiga strömmen hemma och den dyrare snabbladdningen. Om vi kan utnyttja billigare destinationsladdning under tiden vi äter, åker tåg, går på museum mm gör vi förstås det. Om man med långresa menar ännu längre dagsetapper kan man många ställen köpa billig nattladdning. Då blir det kanske hälften av milen som är på den dyrare snabbladdning. Jag brukar jämföra med att gå ut och äta. Det är dyrare, men eftersom man äter mest hemma blir månadskostnaden eller snittpriset på en måltid inte så mycket högre. Sen kommer det alltid finnas tidningar som sitter och räknar ut vad en större elbil med husvagn drar vintertid i motlut och motvind på motorväg i -30 och vad det kostar om man konsekvent väljer absolut dyraste laddstationen. Det ger häftiga rubriker.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Jag brukar tänka så att de får ladda gratis hos mig när de hälsar på i sin tur ungefär som att man bjuder tillbaka med mat och logi. Det förutsätter ju förstås att de hälsar på så det inte blir ensidigt.Mickep skrev:Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Sen kan man nog tänka att de som har laddstation är mer intresserade och mer förstående än övriga
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Hemma hos oss kan alla våra besökare ladda utan att betala för det. Easee 3x10A står för laddningenMickep skrev:Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Jag skrev ett mejl till Maingau häromveckan och frågade hur det kommer sig att de tar ett så pass stort påslag just i Sverige. Svaret var att de inte vill sponsra de dyra laddoperatörerna, samtidigt som de vill ta samma pris överallt, oavsett vilken laddoperatör man använder. Det är med andra ord den dyraste som sätter priset. Ändå märkligt, i Norge tar de ju inget påslag alls. Är laddning i Sverige verkligen så mycket dyrare? Tydligen.taliz skrev:[Så du menar att Sverige är mkt dyrare än Norge och andra länder?
http://www.maingau-energie.de/e-mobilit ... trom-Tarif
Och Ionity sponsrar de ju ändå. Så sett är argumentet lite konstigt.
Hursomhelst så kommer jag inte ladda hos Ionity, varken med Maingau eller någon annan. De ska bojkottas. Punkt. Antingen tills de självdör eller tills de tar sitt förnuft till fånga och inför vettiga priser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Men i Danmark är elen faktiskt jättedyr. Så sett är det kanske befogat med påslaget där. Men här i Sverige har vi ju bland världens lägsta elpriser.Mickep skrev:Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Jag tolkar prismodellen som att i Sverige kostar det 29,24 ct/kWh extra medan i tex Norge och Finland (Übriges europäisches Ausland) kostar det 4,87 ct/kWh extra.mati skrev:Jag skrev ett mejl till Maingau häromveckan och frågade hur det kommer sig att de tar ett så pass stort påslag just i Sverige. Svaret var att de inte vill sponsra de dyra laddoperatörerna, samtidigt som de vill ta samma pris överallt, oavsett vilken laddoperatör man använder. Det är med andra ord den dyraste som sätter priset. Ändå märkligt, i Norge tar de ju inget påslag alls. Är laddning i Sverige verkligen så mycket dyrare? Tydligen.taliz skrev:[Så du menar att Sverige är mkt dyrare än Norge och andra länder?
http://www.maingau-energie.de/e-mobilit ... trom-Tarif
Och Ionity sponsrar de ju ändå. Så sett är argumentet lite konstigt.
Hursomhelst så kommer jag inte ladda hos Ionity, varken med Maingau eller någon annan. De ska bojkottas. Punkt. Antingen tills de självdör eller tills de tar sitt förnuft till fånga och inför vettiga priser.
I vilket fall knappast lönt med Maingau i Sverige men kanske för utlandsresor om man lyckas passera Danmark.
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Helt rätt. Men observera att nuvarande priset är med 16% corona-moms, från och med årsskiftet gäller den gamla momssatsen på 19% igen.BEV[e-Rage] skrev:Jag tolkar prismodellen som att i Sverige kostar det 29,24 ct/kWh extra medan i tex Norge och Finland (Übriges europäisches Ausland) kostar det 4,87 ct/kWh extra.
I vilket fall knappast lönt med Maingau i Sverige men kanske för utlandsresor om man lyckas passera Danmark.
F ö håller jag med, inte lönt i Sverige eller Danmark. Fast i Danmark kostar all snabbladdning skjortan. Det landet vill man helst passera utan laddstopp, om man nu har en bil som klarar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl
Danmark som har så mycket billig vindkraft?mati skrev:Men i Danmark är elen faktiskt jättedyr. Så sett är det kanske befogat med påslaget där. Men här i Sverige har vi ju bland världens lägsta elpriser.Mickep skrev:Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.