Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/släkt?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/släkt?

Jag ringer i förväg och frågar om det är ok att ladda min bil vid besöket och erbjuder mig att betala för elen.
13
10%
Jag ringer i förväg och frågar om det är ok att ladda min bil vid besöket.
9
7%
När jag kommer fram så frågar jag om det är ok att ladda min bil och erbjuder mig att betala för elen.
19
15%
När jag kommer fram så frågar jag om det är ok att ladda min bil.
13
10%
När jag kommer fram så tar jag fram laddaren och kopplar in den, sedan säger jag till att jag laddar och erbjuder att betala för elen.
1
1%
När jag kommer fram så tar jag fram laddaren och kopplar in den, sedan säger jag till att jag laddar.
0
Inga röster
När jag kommer fram så tar jag fram laddaren och kopplar in den, när jag åker så lägger jag några tjugor på bordet.
0
Inga röster
Alla bjuder väl på el, jag kopplar in och sedan är det inget mer med det.
4
3%
Jag ser till att ha laddat innan besöket. Inte värt besväret att be om el.
71
55%

Antal röster : 130

Re: Hur gör du med laddning när du besöker bekanta/vänner/sl

Inläggav elbilist mati » 03 jun 2020 17:08

Bjelke skrev:Jag brukar också klämma in att det kostar 2kr/mil "hemma" och gratis på långresor..

Ja, så kan man göra. Jag brukar säga att det kostar ~2kr/mil hemma, och upp till 25 kr/mil på långresor. Då konstaterar alla att elbilar inte är nåt att ha, man blir idiotförklarad och diskussionen är slut.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 03 jun 2020 17:42

mati skrev:
Bjelke skrev:Jag brukar också klämma in att det kostar 2kr/mil "hemma" och gratis på långresor..

Ja, så kan man göra. Jag brukar säga att det kostar ~2kr/mil hemma, och upp till 25 kr/mil på långresor. Då konstaterar alla att elbilar inte är nåt att ha, man blir idiotförklarad och diskussionen är slut.

Ja tragiskt nog så är det ju så för icke-Teslor, och dom allra flesta jag
pratat med är mest inne på billigare elbilar och då blir det dyrare på långresor
än deras nuvarande bil, vilket väger tungt såklart...
BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det :(
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 03 jun 2020 19:09

Bjelke skrev:BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...

Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist Fader J » 03 jun 2020 21:05

Här i Jämtland är det såpass vanligt att låna ut motorvärmaruttag vintertid (kanske förändras nu när bränslevärmare blivit vanliga de sista åren) att det är helt OK att fråga även sommartid om jag är på hembesök i någon av byarna längst bort i vårt pastorat. På långresor och besök hos släkt och vänner har det aldrig varit ett problem heller. Tror det handlar mycket om kultur i olika sammanhand och umgängeskretsar.
El-ioniq sedan 2018.
Fader J
elbilist

Inläggav 4dy » 04 jun 2020 06:57

mati skrev:
Bjelke skrev:BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju

Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?

Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
4dy

Inläggav elbilist mati » 04 jun 2020 08:27

4dy skrev:
mati skrev:

Nej, varför skulle den vara det? Jag pratar om 50kW-laddning.
På 30 minuter laddar e-Golfen ungefär 13 mil på en 50kW-laddare (max 40kW laddeffekt, 1,5kWh/mil).
E-tron får bara 10 mil under samma tidsperiod (max 50kW laddeffekt, 2,5kWh/mil). Troligen mindre eftersom de flesta 50kW-laddare oftast inte kommer upp i 50kW, snarare 40-45kW.
Har man alltså ingen 150kW-laddare till hands, vilket är ganska vanligt i Sverige, så kan e-Golfen faktiskt vara den snabbare bilen.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare MSO » 04 jun 2020 08:36

50kW är helt klart tillräckligt med Ioniq iaf. Alltså verkligen. Men den är ju otroligt snål också. Helt sjukt faktiskt vilka siffror man får så här års....
I en eTron är det ju toksegt.

Jag brukar ibland ladda vid besök om det är 1 - ett längre besök, typ en vecka då man behöver laaddning. eller 2 - ett vändande besök där destinationsladd gör att man kan komma fram på ångorna och åka med fullt pack. Typ över natt eller så, där ladd kan lösas smidigt. Kör alltid låg ström givetvis om de inte har box. Absolut max 7A om schuko.
    2019 Ioniq Electric
    2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inläggav Elbilisten » 04 jun 2020 11:18

Hur lång är en långresa? När jag är på långutflykt med barnbarnen startar jag som alltid med batteriet laddat med billig ström hemma. Någonstans där vi vänder köper jag en snabbladdning. Jag laddar kanske inte fullt, bara så att det räcker hem. Kostnaden blir någonstans mellan billiga strömmen hemma och den dyrare snabbladdningen. Om vi kan utnyttja billigare destinationsladdning under tiden vi äter, åker tåg, går på museum mm gör vi förstås det. Om man med långresa menar ännu längre dagsetapper kan man många ställen köpa billig nattladdning. Då blir det kanske hälften av milen som är på den dyrare snabbladdning. Jag brukar jämföra med att gå ut och äta. Det är dyrare, men eftersom man äter mest hemma blir månadskostnaden eller snittpriset på en måltid inte så mycket högre. Sen kommer det alltid finnas tidningar som sitter och räknar ut vad en större elbil med husvagn drar vintertid i motlut och motvind på motorväg i -30 och vad det kostar om man konsekvent väljer absolut dyraste laddstationen. Det ger häftiga rubriker.
Elbilisten

Inläggav 4dy » 04 jun 2020 11:20

mati skrev:
4dy skrev:
mati skrev:

Nej, varför skulle den vara det? Jag pratar om 50kW-laddning.
På 30 minuter laddar e-Golfen ungefär 13 mil på en 50kW-laddare (max 40kW laddeffekt, 1,5kWh/mil).
E-tron får bara 10 mil under samma tidsperiod (max 50kW laddeffekt, 2,5kWh/mil). Troligen mindre eftersom de flesta 50kW-laddare oftast inte kommer upp i 50kW, snarare 40-45kW.
Har man alltså ingen 150kW-laddare till hands, vilket är ganska vanligt i Sverige, så kan e-Golfen faktiskt vara den snabbare bilen.

Laddar inte Audin snabbare än 50 kW?
4dy

Inläggav Teslaägare Svenssons » 04 jun 2020 11:29

4dy skrev:Laddar inte Audin snabbare än 50 kW?

Inte på en 50kW-laddare nej...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Omröstningar