Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Bästa elbilsalternativet 2020, under 500-tusen?

BMW i3/s 120Ah 42kWh
8
9%
DS 3 Crossback E-Tense 50kWh
0
Inga röster
Hyundai KONA Electric 64kWh
15
17%
KIA e-Niro 64kWh
26
30%
KIA e-Soul 64kWh
2
2%
Nissan LEAF E+ 62kWh
2
2%
Opel Corsa-e 50kWh
0
Inga röster
Peugeot e-208 50kWh
1
1%
Peugeot e-2008 50kWh
1
1%
Renault ZOE ZE50 R135 52kWh
6
7%
VW ID.3 1st Plus 58kWh
26
30%
 
Antal röster: 87

Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av kikat »

Mina absoluta krav för en elbil är:
-Vätskekylt batteri = Mindre batteridegradering.
-3-fas laddning = Tar orimligt lång tid att ladda annars.
-CCS DC-snabbladdning = Utan detta blir bilen bara en citybil med onödigt stort batteri.
-APP för att starta klimatanläggning.

Skulle gärna även vilja se att bilen är utvecklad som en elbil inte bara är en fossilare med batteri i. T.ex. ingen eller minimal kardantunnel, förvaringsfack under motorhuven och gärna någon sorts av nytänkande i interiören. De enda som passar mina kriterier skulle då vara BMW i3 och VW ID3 men de är ju alldeles för dyra mot vad man får så jag väljer ingen!
För övrigt: Att någon betalar 500k för en e-Niro när man kan få en exakt likadan bil för halva priset fast med mindre batteri, en bensinmotor och möjlighet till dragkrok går över mitt förstånd.
Verdi

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av Verdi »

kikat skrev:
Mina absoluta krav för en elbil är:
-Vätskekylt batteri = Mindre batteridegradering.
-3-fas laddning = Tar orimligt lång tid att ladda annars.
-CCS DC-snabbladdning = Utan detta blir bilen bara en citybil med onödigt stort batteri.
-APP för att starta klimatanläggning.

Skulle gärna även vilja se att bilen är utvecklad som en elbil inte bara är en fossilare med batteri i. T.ex. ingen eller minimal kardantunnel, förvaringsfack under motorhuven och gärna någon sorts av nytänkande i interiören. De enda som passar mina kriterier skulle då vara BMW i3 och VW ID3 men de är ju alldeles för dyra mot vad man får så jag väljer ingen!
För övrigt: Att någon betalar 500k för en e-Niro när man kan få en exakt likadan bil för halva priset fast med mindre batteri, en bensinmotor och möjlighet till dragkrok går över mitt förstånd.

Begagnad i3?

Har själv i3 och Model S. Bilar som konstruerades för snart 10 år sen men enligt mig fortfarande de absolut bästa för just våra behov. Nästan lite tråkigt att ha haft samma kombo i över 3 år och ändå inte riktigt se några fördelar med att byta bort nån av dem. Eller vad borde jag ha istället?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av kikat »

Verdi skrev:
kikat skrev:
Mina absoluta krav för en elbil är:
-Vätskekylt batteri = Mindre batteridegradering.
-3-fas laddning = Tar orimligt lång tid att ladda annars.
-CCS DC-snabbladdning = Utan detta blir bilen bara en citybil med onödigt stort batteri.
-APP för att starta klimatanläggning.

Skulle gärna även vilja se att bilen är utvecklad som en elbil inte bara är en fossilare med batteri i. T.ex. ingen eller minimal kardantunnel, förvaringsfack under motorhuven och gärna någon sorts av nytänkande i interiören. De enda som passar mina kriterier skulle då vara BMW i3 och VW ID3 men de är ju alldeles för dyra mot vad man får så jag väljer ingen!
För övrigt: Att någon betalar 500k för en e-Niro när man kan få en exakt likadan bil för halva priset fast med mindre batteri, en bensinmotor och möjlighet till dragkrok går över mitt förstånd.

Begagnad i3?

Har själv i3 och Model S. Bilar som konstruerades för snart 10 år sen men enligt mig fortfarande de absolut bästa för just våra behov. Nästan lite tråkigt att ha haft samma kombo i över 3 år och ändå inte riktigt se några fördelar med att byta bort nån av dem. Eller vad borde jag ha istället?
Nu var väl frågeställningen nya bilar men för att gå off-topic, ja begagnad är i3 riktigt prisvärd för de priser det går att få en sån för idag. Har redan en sån begagnad, självklart utan REX, mest för jag inte kunde låta bli när de inte kostar mer. En underskattad bil, även av mig själv innan jag fick upp ögonen för den. Planerar att behålla den länge och att den är byggd i kolfiber och plast samt har vätskekylt batteri bådar ju gott för det.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Hoppsan, vi råkade provköra det alternativ som enbart 1 person har röstat på... e-208.
Det är väl knappast den bästa elbilen och löjligt dyr jämfört med fossilvarianterna, men vi blev ändå såpass förtjusta att vi beställde en.
Jag lär dock återkomma med en massa klagomål och banna mig själv för att välja franskt, om några månader.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av Zalman3 »

BEV[e-Rage] skrev:
Hoppsan, vi råkade provköra det alternativ som enbart 1 person har röstat på... e-208.
Det är väl knappast den bästa elbilen och löjligt dyr jämfört med fossilvarianterna, men vi blev ändå såpass förtjusta att vi beställde en.
Jag lär dock återkomma med en massa klagomål och banna mig själv för att välja franskt, om några månader.
Varför blev det inte en Opel Corsa-e?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av ELA »

Skoda Citigo, man kan köpa 2 och ändå nästan komma under de 500' :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av chaffis75 »

BEV[e-Rage] skrev:
Hoppsan, vi råkade provköra det alternativ som enbart 1 person har röstat på... e-208.
Det är väl knappast den bästa elbilen och löjligt dyr jämfört med fossilvarianterna, men vi blev ändå såpass förtjusta att vi beställde en.
Jag lär dock återkomma med en massa klagomål och banna mig själv för att välja franskt, om några månader.
Vad beställde ni för utrustning och vad för pris fick ni? Vi funderar på en sådan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av Verdi »

Jag tycker Mini Electric skulle vara kul som andrabil. Liten och opraktisk? Spelar ingen roll!
Clausen
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 feb 2019 20:22

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av Clausen »

Äger en Kia E-niro sedan drygt 1,5 år tillbaka, den har nu rullat 6500mil. Gjorde en hälsokontroll på batteriet idag på Kia verkstaden.
Resultatet blev 0% degradering dvs batteriet har fortfarande 100% kapacitet kvar. Inte illa av en Korean. Så valet är enkelt :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av Bjelke »

Clausen skrev:
Äger en Kia E-niro sedan drygt 1,5 år tillbaka, den har nu rullat 6500mil. Gjorde en hälsokontroll på batteriet idag på Kia verkstaden.
Resultatet blev 0% degradering dvs batteriet har fortfarande 100% kapacitet kvar. Inte illa av en Korean. Så valet är enkelt :lol:
Man kan ju hoppas att dom har bättre koll än Nissan, på min bad jag extra om att få ut ett riktigt protokoll
och enligt det så låg degradering på ca 10% men när vi kollade med Leafspy kunde vi se ca20%...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av Verdi »

Clausen skrev:
Äger en Kia E-niro sedan drygt 1,5 år tillbaka, den har nu rullat 6500mil. Gjorde en hälsokontroll på batteriet idag på Kia verkstaden.
Resultatet blev 0% degradering dvs batteriet har fortfarande 100% kapacitet kvar. Inte illa av en Korean. Så valet är enkelt :lol:

Låter väldigt konstigt och nästan lite oseriöst/okunnigt av verkstaden. _Något_ borde den ha tappat eftersom det är så batterier fungerar.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av Tellus »

Verdi skrev:
Clausen skrev:
Äger en Kia E-niro sedan drygt 1,5 år tillbaka, den har nu rullat 6500mil. Gjorde en hälsokontroll på batteriet idag på Kia verkstaden.
Resultatet blev 0% degradering dvs batteriet har fortfarande 100% kapacitet kvar. Inte illa av en Korean. Så valet är enkelt :lol:

Låter väldigt konstigt och nästan lite oseriöst/okunnigt av verkstaden. _Något_ borde den ha tappat eftersom det är så batterier fungerar.
Precis.
På Kia Soul så fanns en buffer i toppen på 10% så man inte såg de första 10% degradering. Låter som samma system här.
Så vid 11% degradering visas 1%.
Vet dock ej om den 10% buffern var användbar eller ej, alltså kanske inte räckvidden börjar minska vid de första 10% om dom extra procenten är låsta från början.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Prosenbe
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 nov 2018 23:20

Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen

Inlägg av Prosenbe »

Tesla M3 Standard Range plus är bästa elbilen för de pengarna. kanske blir någon % över 500k efter premien, men fortfarande överlägsen de andra alternativen
Skriv svar