Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Moderator: Redaktion
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Mina absoluta krav för en elbil är:
-Vätskekylt batteri = Mindre batteridegradering.
-3-fas laddning = Tar orimligt lång tid att ladda annars.
-CCS DC-snabbladdning = Utan detta blir bilen bara en citybil med onödigt stort batteri.
-APP för att starta klimatanläggning.
Skulle gärna även vilja se att bilen är utvecklad som en elbil inte bara är en fossilare med batteri i. T.ex. ingen eller minimal kardantunnel, förvaringsfack under motorhuven och gärna någon sorts av nytänkande i interiören. De enda som passar mina kriterier skulle då vara BMW i3 och VW ID3 men de är ju alldeles för dyra mot vad man får så jag väljer ingen!
För övrigt: Att någon betalar 500k för en e-Niro när man kan få en exakt likadan bil för halva priset fast med mindre batteri, en bensinmotor och möjlighet till dragkrok går över mitt förstånd.
-Vätskekylt batteri = Mindre batteridegradering.
-3-fas laddning = Tar orimligt lång tid att ladda annars.
-CCS DC-snabbladdning = Utan detta blir bilen bara en citybil med onödigt stort batteri.
-APP för att starta klimatanläggning.
Skulle gärna även vilja se att bilen är utvecklad som en elbil inte bara är en fossilare med batteri i. T.ex. ingen eller minimal kardantunnel, förvaringsfack under motorhuven och gärna någon sorts av nytänkande i interiören. De enda som passar mina kriterier skulle då vara BMW i3 och VW ID3 men de är ju alldeles för dyra mot vad man får så jag väljer ingen!
För övrigt: Att någon betalar 500k för en e-Niro när man kan få en exakt likadan bil för halva priset fast med mindre batteri, en bensinmotor och möjlighet till dragkrok går över mitt förstånd.
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
kikat skrev:Mina absoluta krav för en elbil är:
-Vätskekylt batteri = Mindre batteridegradering.
-3-fas laddning = Tar orimligt lång tid att ladda annars.
-CCS DC-snabbladdning = Utan detta blir bilen bara en citybil med onödigt stort batteri.
-APP för att starta klimatanläggning.
Skulle gärna även vilja se att bilen är utvecklad som en elbil inte bara är en fossilare med batteri i. T.ex. ingen eller minimal kardantunnel, förvaringsfack under motorhuven och gärna någon sorts av nytänkande i interiören. De enda som passar mina kriterier skulle då vara BMW i3 och VW ID3 men de är ju alldeles för dyra mot vad man får så jag väljer ingen!
För övrigt: Att någon betalar 500k för en e-Niro när man kan få en exakt likadan bil för halva priset fast med mindre batteri, en bensinmotor och möjlighet till dragkrok går över mitt förstånd.
Begagnad i3?
Har själv i3 och Model S. Bilar som konstruerades för snart 10 år sen men enligt mig fortfarande de absolut bästa för just våra behov. Nästan lite tråkigt att ha haft samma kombo i över 3 år och ändå inte riktigt se några fördelar med att byta bort nån av dem. Eller vad borde jag ha istället?
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Nu var väl frågeställningen nya bilar men för att gå off-topic, ja begagnad är i3 riktigt prisvärd för de priser det går att få en sån för idag. Har redan en sån begagnad, självklart utan REX, mest för jag inte kunde låta bli när de inte kostar mer. En underskattad bil, även av mig själv innan jag fick upp ögonen för den. Planerar att behålla den länge och att den är byggd i kolfiber och plast samt har vätskekylt batteri bådar ju gott för det.Verdi skrev:kikat skrev:Mina absoluta krav för en elbil är:
-Vätskekylt batteri = Mindre batteridegradering.
-3-fas laddning = Tar orimligt lång tid att ladda annars.
-CCS DC-snabbladdning = Utan detta blir bilen bara en citybil med onödigt stort batteri.
-APP för att starta klimatanläggning.
Skulle gärna även vilja se att bilen är utvecklad som en elbil inte bara är en fossilare med batteri i. T.ex. ingen eller minimal kardantunnel, förvaringsfack under motorhuven och gärna någon sorts av nytänkande i interiören. De enda som passar mina kriterier skulle då vara BMW i3 och VW ID3 men de är ju alldeles för dyra mot vad man får så jag väljer ingen!
För övrigt: Att någon betalar 500k för en e-Niro när man kan få en exakt likadan bil för halva priset fast med mindre batteri, en bensinmotor och möjlighet till dragkrok går över mitt förstånd.
Begagnad i3?
Har själv i3 och Model S. Bilar som konstruerades för snart 10 år sen men enligt mig fortfarande de absolut bästa för just våra behov. Nästan lite tråkigt att ha haft samma kombo i över 3 år och ändå inte riktigt se några fördelar med att byta bort nån av dem. Eller vad borde jag ha istället?
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Hoppsan, vi råkade provköra det alternativ som enbart 1 person har röstat på... e-208.
Det är väl knappast den bästa elbilen och löjligt dyr jämfört med fossilvarianterna, men vi blev ändå såpass förtjusta att vi beställde en.
Jag lär dock återkomma med en massa klagomål och banna mig själv för att välja franskt, om några månader.
Det är väl knappast den bästa elbilen och löjligt dyr jämfört med fossilvarianterna, men vi blev ändå såpass förtjusta att vi beställde en.
Jag lär dock återkomma med en massa klagomål och banna mig själv för att välja franskt, om några månader.
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Varför blev det inte en Opel Corsa-e?BEV[e-Rage] skrev:Hoppsan, vi råkade provköra det alternativ som enbart 1 person har röstat på... e-208.
Det är väl knappast den bästa elbilen och löjligt dyr jämfört med fossilvarianterna, men vi blev ändå såpass förtjusta att vi beställde en.
Jag lär dock återkomma med en massa klagomål och banna mig själv för att välja franskt, om några månader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Skoda Citigo, man kan köpa 2 och ändå nästan komma under de 500'
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Vad beställde ni för utrustning och vad för pris fick ni? Vi funderar på en sådan.BEV[e-Rage] skrev:Hoppsan, vi råkade provköra det alternativ som enbart 1 person har röstat på... e-208.
Det är väl knappast den bästa elbilen och löjligt dyr jämfört med fossilvarianterna, men vi blev ändå såpass förtjusta att vi beställde en.
Jag lär dock återkomma med en massa klagomål och banna mig själv för att välja franskt, om några månader.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Jag tycker Mini Electric skulle vara kul som andrabil. Liten och opraktisk? Spelar ingen roll!
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Äger en Kia E-niro sedan drygt 1,5 år tillbaka, den har nu rullat 6500mil. Gjorde en hälsokontroll på batteriet idag på Kia verkstaden.
Resultatet blev 0% degradering dvs batteriet har fortfarande 100% kapacitet kvar. Inte illa av en Korean. Så valet är enkelt
Resultatet blev 0% degradering dvs batteriet har fortfarande 100% kapacitet kvar. Inte illa av en Korean. Så valet är enkelt
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Man kan ju hoppas att dom har bättre koll än Nissan, på min bad jag extra om att få ut ett riktigt protokollClausen skrev:Äger en Kia E-niro sedan drygt 1,5 år tillbaka, den har nu rullat 6500mil. Gjorde en hälsokontroll på batteriet idag på Kia verkstaden.
Resultatet blev 0% degradering dvs batteriet har fortfarande 100% kapacitet kvar. Inte illa av en Korean. Så valet är enkelt
och enligt det så låg degradering på ca 10% men när vi kollade med Leafspy kunde vi se ca20%...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Clausen skrev:Äger en Kia E-niro sedan drygt 1,5 år tillbaka, den har nu rullat 6500mil. Gjorde en hälsokontroll på batteriet idag på Kia verkstaden.
Resultatet blev 0% degradering dvs batteriet har fortfarande 100% kapacitet kvar. Inte illa av en Korean. Så valet är enkelt
Låter väldigt konstigt och nästan lite oseriöst/okunnigt av verkstaden. _Något_ borde den ha tappat eftersom det är så batterier fungerar.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Precis.Verdi skrev:Clausen skrev:Äger en Kia E-niro sedan drygt 1,5 år tillbaka, den har nu rullat 6500mil. Gjorde en hälsokontroll på batteriet idag på Kia verkstaden.
Resultatet blev 0% degradering dvs batteriet har fortfarande 100% kapacitet kvar. Inte illa av en Korean. Så valet är enkelt
Låter väldigt konstigt och nästan lite oseriöst/okunnigt av verkstaden. _Något_ borde den ha tappat eftersom det är så batterier fungerar.
På Kia Soul så fanns en buffer i toppen på 10% så man inte såg de första 10% degradering. Låter som samma system här.
Så vid 11% degradering visas 1%.
Vet dock ej om den 10% buffern var användbar eller ej, alltså kanske inte räckvidden börjar minska vid de första 10% om dom extra procenten är låsta från början.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Tesla M3 Standard Range plus är bästa elbilen för de pengarna. kanske blir någon % över 500k efter premien, men fortfarande överlägsen de andra alternativen