Räckviddsbuffert för slutdestination

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur många mil kvar i räckvidd brukar du köra med för slutdestination med laddmöjlighet?

0-2 mil
13
14%
2-4 mil
24
26%
4-6 mil
33
35%
6-8 mil
12
13%
8-10 mil
12
13%
 
Antal röster: 94

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av Svenssons »

Nyfiken på vad för räckviddsbuffert som övriga kör med för att nå slutdestination med känd destinationsladdare. Bufferten lär skilja om det är till en SuperCharger eller till annan laddare längs vägen men här är det alltså till slutmålet med en laddbox eller liknande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av Zalman3 »

Skulle det krisa kan man alltid köra långsamt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av Remuz »

Satsar alltid på 0% när jag når fram. Med model 3 är det typ omöjligt, men med X tryckte man bara lite på den högra pedalen så försvann räckvidden snabbt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av frippe »

Vet jag att det finns laddning och det är konfirmerat så ska det vara så lite kvar som möjligt.

Helst noll men 0-5% är ok, mer än det så har vi laddat för mycket senaste laddningen eller kört för slött.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av Xeik »

Jag verkar skilja mig från ni andra, då jag undviker att köra under 5% i onödan.
Vad jag har lärt mig om batterier så är ändlägena att undvika, så för batteriets skull så ser jag ingen nytta med att komma fram med väldigt lite räckvidd kvar.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av fimpen »

Xeik skrev:
Jag verkar skilja mig från ni andra, då jag undviker att köra under 5% i onödan.
Vad jag har lärt mig om batterier så är ändlägena att undvika, så för batteriets skull så ser jag ingen nytta med att komma fram med väldigt lite räckvidd kvar.
Joo, men som jag förstått saken är det ”time spent” vid låg State of charge som sliter på batterierna. Och är du på väg till laddplats är du ju bara nere nära 0:an och studsar till några minuter innan du laddar upp igen. Det som sliter är väl att lämna den över natten med låg SOC?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Verdi

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av Verdi »

Det blir det det blir. Nu senast kom vi fram med 231 km kvar. Fick otroligt bra kräm i Markaryd och glasspausen drog ut på tiden...
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av PhR34k »

Xeik skrev:
Jag verkar skilja mig från ni andra, då jag undviker att köra under 5% i onödan.
Vad jag har lärt mig om batterier så är ändlägena att undvika, så för batteriets skull så ser jag ingen nytta med att komma fram med väldigt lite räckvidd kvar.
Jag undviker också under 5%, litar inte riktigt på bilens mätuppgifter. När jag nådde mitt slutmål i Spanien för 2 veckor sen hade jag just 5 % kvar, ca 18km. Jag lastade ur bilen, låste den och tog ett dopp i poolen. Efter ca 1 timme skulle jag köra iväg den till ett hotell i närheten för att ladda med deras Tesla laddare men då stod det 0 i mätaren, fick ladda hemma en timme innan jag kunde åka iväg (vågade åka iväg) då det bara var ca 1 km till hotellet.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av EnTraktor »

Beror lite på hur mycket jag litar på slutdestinationen. Ett hotell där jag aldrig bott och där laddaren kan vara blockerad eller trasig, vill jag gärna ha 6-10 mil. Är jag på väg hem så har jag inga problem komma hem med under 1 mil marginal.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av jpetters »

På väg hem är det inga problem med 2-3%. Till hotell siktar jag på mellan 5 och 10%.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av fth »

Jag försöker alltid undvika att gå under 10%, både pga rekommendationen att undvika ändlägen, och eftersom min bil har en ovana att ”slarva bort” dom sista procenten när jag har stannat.

Ett par gånger har jag kommit fram med typ 6-7% och inte kunnat/hunnit koppla in direkt, och någon timme senare visar bilen 0% :o

Detta har alltså inte varit på vintern när temperaturen kan vara boven, utan på sommaren med >20° ute.

Sedan det hände sist så går jag i princip aldrig under 10% och försöker alltid se till att koppla in direkt när jag kommer fram.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av foolip »

Det minsta jag kommit hem med är 14%, har aldrig haft anledning att testa gränserna. Har heller aldrig väntat extra för att ladda mer, det blir vad det blir.

Kanske blir annorlunda på sommarens roadtrip.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av [JM] »

Har alltid tillräckligt för att ta mig till närmsta SuC de ggr vi bott på hotell med destinationsladdare.
Man kan ju aldrig vara 100% säker att man kan ladda.
Trots förbokningar etc.

Assumption is the mother of all fuckups.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av Lucidor »

Minus 3km räckvidd är mitt rekord! Jag körde från Solna till Ödeshög en kylig vårdag och lekte leken att så länge återstående räckvidd är större än återstående körsträcka så är det lugnt. Jag ingorerade därför bilens uppmaningar att sänka farten och ville pricka in nollan precis vid ankomst.

Problemet var bara att räckvidden inte sjönk linjärt på slutet, så med tre kilometer kvar visade mätaren tomt batteri. Jag krypkörde den sista biten med blicken på effektbegränsningen som kröp allt längre ned. Jag kom fram på de sista elektronerna, men det experimentet gör jag inte om.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av Mats »

Lucidor skrev:
...räckvidden inte sjönk linjärt på slutet...
Körde tidigare med sikte på 0 men har slutat med det just pga osäkerheten med förbrukningen på slutet. Har även jag smugit in i Ödeshög med 0 på mätaren då räckvidden åts upp snabbt på slutet.

Försöker numer ligga över 2 mil kvar för att ha en marginal om nått skulle hända. Punka, eller nått annat som gör att jag inte kan ladda direkt och behöver kunna hålla bilen igång och flytta bilen.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Inlägg av Svenssons »

Själv tycker jag att förbrukningen sjunker när bilen kommer närmare 0% även med samma körstil och hastighet. Tror att flera effektkrävande saker så som laddning av 12V, effekt till värme/kyla och underhållsvärme till batteri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar