Jag försöker alltid undvika att gå under 10%, både pga rekommendationen att undvika ändlägen, och eftersom min bil har en ovana att ”slarva bort” dom sista procenten när jag har stannat.
Ett par gånger har jag kommit fram med typ 6-7% och inte kunnat/hunnit koppla in direkt, och någon timme senare visar bilen 0%
Detta har alltså inte varit på vintern när temperaturen kan vara boven, utan på sommaren med >20° ute.
Sedan det hände sist så går jag i princip aldrig under 10% och försöker alltid se till att koppla in direkt när jag kommer fram.
/fth
Räckviddsbuffert för slutdestination
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Räckviddsbuffert för slutdestination
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Räckviddsbuffert för slutdestination
Det minsta jag kommit hem med är 14%, har aldrig haft anledning att testa gränserna. Har heller aldrig väntat extra för att ladda mer, det blir vad det blir.
Kanske blir annorlunda på sommarens roadtrip.
Kanske blir annorlunda på sommarens roadtrip.
Re: Räckviddsbuffert för slutdestination
Har alltid tillräckligt för att ta mig till närmsta SuC de ggr vi bott på hotell med destinationsladdare.
Man kan ju aldrig vara 100% säker att man kan ladda.
Trots förbokningar etc.
Assumption is the mother of all fuckups.
Man kan ju aldrig vara 100% säker att man kan ladda.
Trots förbokningar etc.
Assumption is the mother of all fuckups.
Re: Räckviddsbuffert för slutdestination
Minus 3km räckvidd är mitt rekord! Jag körde från Solna till Ödeshög en kylig vårdag och lekte leken att så länge återstående räckvidd är större än återstående körsträcka så är det lugnt. Jag ingorerade därför bilens uppmaningar att sänka farten och ville pricka in nollan precis vid ankomst.
Problemet var bara att räckvidden inte sjönk linjärt på slutet, så med tre kilometer kvar visade mätaren tomt batteri. Jag krypkörde den sista biten med blicken på effektbegränsningen som kröp allt längre ned. Jag kom fram på de sista elektronerna, men det experimentet gör jag inte om.
Problemet var bara att räckvidden inte sjönk linjärt på slutet, så med tre kilometer kvar visade mätaren tomt batteri. Jag krypkörde den sista biten med blicken på effektbegränsningen som kröp allt längre ned. Jag kom fram på de sista elektronerna, men det experimentet gör jag inte om.
Re: Räckviddsbuffert för slutdestination
Körde tidigare med sikte på 0 men har slutat med det just pga osäkerheten med förbrukningen på slutet. Har även jag smugit in i Ödeshög med 0 på mätaren då räckvidden åts upp snabbt på slutet.Lucidor skrev:...räckvidden inte sjönk linjärt på slutet...
Försöker numer ligga över 2 mil kvar för att ha en marginal om nått skulle hända. Punka, eller nått annat som gör att jag inte kan ladda direkt och behöver kunna hålla bilen igång och flytta bilen.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Räckviddsbuffert för slutdestination
Själv tycker jag att förbrukningen sjunker när bilen kommer närmare 0% även med samma körstil och hastighet. Tror att flera effektkrävande saker så som laddning av 12V, effekt till värme/kyla och underhållsvärme till batteri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.