Vad är en SUV ?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad är din definition av en SUV ?

Kantig, hög markfrigång, AWD, hög dragvikt. 7 sits möjlighet, för vuxna. En klassisk amerikansk SUV, Rivian R1S..
1
2%
Allt ovanstående förutom kantigheten, inte lika viktigt med hög markfrigång, Model X..
1
2%
7 sits är trådskaparens egna ide, det har inget med SUV definitionen att göra, e-Tron..
6
13%
Hur många kör egentligen ut i skog och mark ? skit i markfrigången, Model Y..
8
18%
Jag orkar inte bry mig men röstar ändå på detta alternativ vilket visar att jag trots allt bryr mig. Fan..
11
24%
Välj detta alternativ om du bryr dig mindre än den som röstade på alternativet ovan
18
40%
 
Antal röster: 45

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Ja, om SUV:ar är dyrare så är det ju självklart att förmånsvärdet också är högre.
Men borde det inte vara linjärt i så fall? Jag tycker inte att det är det.

Linjärt med vad? Priset?

Har inte du varit med tillräckligt länge för att veta hur förmånsvärdena sätts? Tesla Model S jämförs med Audi A6 2.0 TDI, BMW 520D osv. Tesla Model X med Audi Q7 och BMW X5. Ta en titt på prislistorna så ser du att en Q7 är "aningen" dyrare än en A6...
Precis, vad Teslan kostar är bara relevant om det kostar mindre än de jämförbarda bilarna.
Sedan är det inte linjärt ändå mot priserna på dessa, för efter 7,5 prisbasbelopp kommer lyxbilstillägget som gör att förmånsvärdet går snabbare upp på dyra bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
SwedishAdvocate
Inlägg: 5429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
Ju mer man funderar över begreppet SUV desto mer svårdefinierat blir det. /.../ Sen har man ju också infört begreppet mini-SUV för att röra till det ytterligare.
Tycker inte det är så knepigt...

Har bilen normal markfrigång? Då är det inte en SUV. Exempel: Volvo V60

Är det en bil vars kaross ser ut som bilar med normal markfrigång, men den kommer med lite högre markfrigång från fabriken (och ofta även med lite plastschabrak lite här och varstans). Då är det en så kallad 'Skogsmullevariant'. ;) Exempel: Volvo V60 Cross Country & Subaru Outback.

Allt annat* med hög markfrigång är en SUV. Exempel: Volvo XC60.

SUVar finns i olika storlekar. Det finns stora som t.ex. Volvo XC90. Och så finns det 'små' som t.ex. VW T-Cross.

__________________________________________________________________________________________
*Det finns naturligtvis några undantag. Dessa undantag är Pick-up-er samt Beach-buggies. En Pick-up eller en Beach-buggy är inte en SUV.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Ja, om SUV:ar är dyrare så är det ju självklart att förmånsvärdet också är högre.
Men borde det inte vara linjärt i så fall? Jag tycker inte att det är det.

Linjärt med vad? Priset?

Har inte du varit med tillräckligt länge för att veta hur förmånsvärdena sätts? Tesla Model S jämförs med Audi A6 2.0 TDI, BMW 520D osv. Tesla Model X med Audi Q7 och BMW X5. Ta en titt på prislistorna så ser du att en Q7 är "aningen" dyrare än en A6...
Sedan skulle jag säga att det är model S som har onormalt lågt och inte X som har högt om man tar dessa bilar. Model S av historiska skäl eftersom det bara blivit lägre och lägre med tiden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Laban »

Pontus skrev:
Sedan skulle jag säga att det är model S som har onormalt lågt och inte X som har högt om man tar dessa bilar. Model S av historiska skäl eftersom det bara blivit lägre och lägre med tiden.
Det gäller många bilar, e-Tron exempelvis.

Har aldrig förstått varför förmånsvärdet inte är direkt kopplat till priset. Kan man sparka den som jobbar med att sätta förmånsvärden för elbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Pontus skrev:
Sedan skulle jag säga att det är model S som har onormalt lågt och inte X som har högt om man tar dessa bilar. Model S av historiska skäl eftersom det bara blivit lägre och lägre med tiden.
Det gäller många bilar, e-Tron exempelvis.

Har aldrig förstått varför förmånsvärdet inte är direkt kopplat till priset. Kan man sparka den som jobbar med att sätta förmånsvärden för elbilar.
Därför att då skulle "ingen" leasa elbilar. Tanken är att man ska slippa förmånsbeskattas för att man är en early adopter och som tar en ökad kostnad på grund av ny teknik. Som ju kostar... Rätt eller fel så är det iaf tanken.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Därför att då skulle "ingen" leasa elbilar. Tanken är att man ska slippa förmånsbeskattas för att man är en early adopter och som tar en ökad kostnad på grund av ny teknik. Som ju kostar... Rätt eller fel så är det iaf tanken.
Går väl att ge en rabatt som är linjär snarare än någon märklig jämförelse mellan "motsvarande fossilbil". x procent rabatt om det är en ren elbil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av bylund »

Tanken är att det som eldriften kostar extra inte är skattegrundande. Och det är väl rimligt på pappret, för bilar som finns i avgas- och elversion. Men för bilar som inte gör det blir det rätt krystat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Därför att då skulle "ingen" leasa elbilar. Tanken är att man ska slippa förmånsbeskattas för att man är en early adopter och som tar en ökad kostnad på grund av ny teknik. Som ju kostar... Rätt eller fel så är det iaf tanken.
Går väl att ge en rabatt som är linjär snarare än någon märklig jämförelse mellan "motsvarande fossilbil". x procent rabatt om det är en ren elbil.

Ja, det vore ju rimligt. :) Men jag tror inte vi ska klaga. Är egentligen orimligt lågt förmånsvärde på S och 3. Det på X är nog mer i linje med vad vi hade fått om det vore en procentuell nedsättning.

Jag tror Y kommer få ett jämförelsevis högt förmånsvärde tyvärr. Kommer väl jämföras med Q5, X3 osv som är relativt dyra bilar. Dock finns de SUV:arna med snikmotor på 2 liter vilket är fördelaktigt. Mycket av det höga priset på de stora SUV:arna beror på att även minsta motorn är en 3-liters pjäs.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Ja, det vore ju rimligt. :) Men jag tror inte vi ska klaga. Är egentligen orimligt lågt förmånsvärde på S och 3. Det på X är nog mer i linje med vad vi hade fått om det vore en procentuell nedsättning.
Det beror väl på den berömda procenten det :-)

Men jag är nöjd med 3:ans förmånsvärde, däremot är det extremt märkligt att 3 P har betydligt högre förmånsvärde än en betydligt dyrare e-Tron 55. Eller hade det i alla fall, det är väl sänkt nu om jag inte minns helt fel. X är också förhållandevis mycket dyrare än e-Tron sett till prisskillnaden mellan dem. S då som du nämner billig gentemot X trots ganska marginell prisskillnad.

Så vissa är nöjda, andra mindre så.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Pontus skrev:
Sedan skulle jag säga att det är model S som har onormalt lågt och inte X som har högt om man tar dessa bilar. Model S av historiska skäl eftersom det bara blivit lägre och lägre med tiden.
Det gäller många bilar, e-Tron exempelvis.

Har aldrig förstått varför förmånsvärdet inte är direkt kopplat till priset. Kan man sparka den som jobbar med att sätta förmånsvärden för elbilar.
Min e-tron har ganska så exakt samma förmånsvärde som min Model S hade. Runt 8000kr/månad. Och det beror såklart på att man inte vill ha en barskrapad bil som bara består av ett batteri med fyra hjul. För så är det ju tyvärr när man köper en Audi. Precis allting kostar extra, och den dagen man vill sälja den blir det nog svårt när man inte har några vettiga tillval som folk förväntar på en så pass dyr bil. Det låga förmånsvärdet är alltså bara en teoretisk siffra. Det är ingen som vill ha en sådan bil.
Och så var det även 2017 när jag köpte min Model S. Den hade extrautrustning för 200-tusen kronor, och då var den ändå rätt så basic. Idag är det ju inte längre så.
.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Laban »

@mati: Men problemet är fortfarande detsamma. Det blir inte bara fel/fluktuerar mellan olika märken/modeller utan även inom samma märke, samma modell från ett år till ett annat. Model S, Model 3 performance är två exempel på det.

Jag kan som sagt inte se problemet med att låta priset avgöra. Utrustning, prestanda osv spelar ingen roll. Är bilen dyrare har den ett högre förmånsvärde, är den billigare ett lägre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar