Går väl att ge en rabatt som är linjär snarare än någon märklig jämförelse mellan "motsvarande fossilbil". x procent rabatt om det är en ren elbil.Verdi skrev:Därför att då skulle "ingen" leasa elbilar. Tanken är att man ska slippa förmånsbeskattas för att man är en early adopter och som tar en ökad kostnad på grund av ny teknik. Som ju kostar... Rätt eller fel så är det iaf tanken.
Vad är en SUV ?
Moderator: Redaktion
Re: Vad är en SUV ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vad är en SUV ?
Tanken är att det som eldriften kostar extra inte är skattegrundande. Och det är väl rimligt på pappret, för bilar som finns i avgas- och elversion. Men för bilar som inte gör det blir det rätt krystat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vad är en SUV ?
Laban skrev:Går väl att ge en rabatt som är linjär snarare än någon märklig jämförelse mellan "motsvarande fossilbil". x procent rabatt om det är en ren elbil.Verdi skrev:Därför att då skulle "ingen" leasa elbilar. Tanken är att man ska slippa förmånsbeskattas för att man är en early adopter och som tar en ökad kostnad på grund av ny teknik. Som ju kostar... Rätt eller fel så är det iaf tanken.
Ja, det vore ju rimligt. Men jag tror inte vi ska klaga. Är egentligen orimligt lågt förmånsvärde på S och 3. Det på X är nog mer i linje med vad vi hade fått om det vore en procentuell nedsättning.
Jag tror Y kommer få ett jämförelsevis högt förmånsvärde tyvärr. Kommer väl jämföras med Q5, X3 osv som är relativt dyra bilar. Dock finns de SUV:arna med snikmotor på 2 liter vilket är fördelaktigt. Mycket av det höga priset på de stora SUV:arna beror på att även minsta motorn är en 3-liters pjäs.
Re: Vad är en SUV ?
Det beror väl på den berömda procenten detVerdi skrev:Ja, det vore ju rimligt. Men jag tror inte vi ska klaga. Är egentligen orimligt lågt förmånsvärde på S och 3. Det på X är nog mer i linje med vad vi hade fått om det vore en procentuell nedsättning.
Men jag är nöjd med 3:ans förmånsvärde, däremot är det extremt märkligt att 3 P har betydligt högre förmånsvärde än en betydligt dyrare e-Tron 55. Eller hade det i alla fall, det är väl sänkt nu om jag inte minns helt fel. X är också förhållandevis mycket dyrare än e-Tron sett till prisskillnaden mellan dem. S då som du nämner billig gentemot X trots ganska marginell prisskillnad.
Så vissa är nöjda, andra mindre så.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vad är en SUV ?
Min e-tron har ganska så exakt samma förmånsvärde som min Model S hade. Runt 8000kr/månad. Och det beror såklart på att man inte vill ha en barskrapad bil som bara består av ett batteri med fyra hjul. För så är det ju tyvärr när man köper en Audi. Precis allting kostar extra, och den dagen man vill sälja den blir det nog svårt när man inte har några vettiga tillval som folk förväntar på en så pass dyr bil. Det låga förmånsvärdet är alltså bara en teoretisk siffra. Det är ingen som vill ha en sådan bil.Laban skrev:Det gäller många bilar, e-Tron exempelvis.Pontus skrev:Sedan skulle jag säga att det är model S som har onormalt lågt och inte X som har högt om man tar dessa bilar. Model S av historiska skäl eftersom det bara blivit lägre och lägre med tiden.
Har aldrig förstått varför förmånsvärdet inte är direkt kopplat till priset. Kan man sparka den som jobbar med att sätta förmånsvärden för elbilar.
Och så var det även 2017 när jag köpte min Model S. Den hade extrautrustning för 200-tusen kronor, och då var den ändå rätt så basic. Idag är det ju inte längre så.
.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är en SUV ?
@mati: Men problemet är fortfarande detsamma. Det blir inte bara fel/fluktuerar mellan olika märken/modeller utan även inom samma märke, samma modell från ett år till ett annat. Model S, Model 3 performance är två exempel på det.
Jag kan som sagt inte se problemet med att låta priset avgöra. Utrustning, prestanda osv spelar ingen roll. Är bilen dyrare har den ett högre förmånsvärde, är den billigare ett lägre.
Jag kan som sagt inte se problemet med att låta priset avgöra. Utrustning, prestanda osv spelar ingen roll. Är bilen dyrare har den ett högre förmånsvärde, är den billigare ett lägre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd