Vad är en SUV ?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad är din definition av en SUV ?

Kantig, hög markfrigång, AWD, hög dragvikt. 7 sits möjlighet, för vuxna. En klassisk amerikansk SUV, Rivian R1S..
1
2%
Allt ovanstående förutom kantigheten, inte lika viktigt med hög markfrigång, Model X..
1
2%
7 sits är trådskaparens egna ide, det har inget med SUV definitionen att göra, e-Tron..
6
13%
Hur många kör egentligen ut i skog och mark ? skit i markfrigången, Model Y..
8
18%
Jag orkar inte bry mig men röstar ändå på detta alternativ vilket visar att jag trots allt bryr mig. Fan..
11
24%
Välj detta alternativ om du bryr dig mindre än den som röstade på alternativet ovan
18
40%
 
Antal röster: 45

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Vad är en SUV ?

Inlägg av Laban »

Enligt Wikipedia:
There is no commonly agreed definition of an SUV, and usage varies between countries
Så jag tänkte att vi kanske på detta forum kan komma överrens om vad man anser vara en SUV.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av bylund »

Jag ser framför mig en debatt med lika låsta positioner som i kärnkraftstråden...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Jag ser framför mig en debatt med lika låsta positioner som i kärnkraftstråden...
Det tror jag inte alls! Du har fel!


;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Jerker »

Blocket delar in bilar så här:
Biltyper.png
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av [JM] »

Jerker skrev:
Blocket delar in bilar så här:
Dvs det är bara bilar typ MB G-Wagen, och Land Rover som ser ut som en SUV som får kallas SUV. :D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Blocket delar in bilar så här:
Så en SUV see ut som en Volvo 745 i sin kantighet fast med en extra liten ruta framme vid A-stolpen. Model X ser mer ut som en kombi fast med den där lilla extra rutan framme vid A-stolpen.

Då finns alltså elkombis och 745:an är ingen kombi utan en SUV!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Jerker »

Ju mer man funderar över begreppet SUV desto mer svårdefinierat blir det. Jag tycker att det finns en tendens att man försöker ersätta såväl kombi som halvkombi/kombikupé med SUV. Sen har man ju också infört begreppet mini-SUV för att röra till det ytterligare.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av [JM] »

Jerker skrev:
Blocket delar in bilar så här:
Nu fattar jag. Skoda försöker göra en riktig kombi med sin Enyaq och använder Blockets designavdelning.
Verdi

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Verdi »

Jag skulle säga att det handlar om proportioner och utstrålning. E-Tron är t ex en omisskännlig SUV för mig och ingen kombi. Är mest större hjul, högre markfrigång och en högre sittposition som gör det skulle jag säga.

7-sits har väl ingenting med SUV-begreppet att göra?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av [JM] »

Jerker skrev:
Ju mer man funderar över begreppet SUV desto mer svårdefinierat blir det. Jag tycker att det finns en tendens att man försöker ersätta såväl kombi som halvkombi/kombikupé med SUV. Sen har man ju också infört begreppet mini-SUV för att röra till det ytterligare.
Glöm inte MPV...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Jerker »

Jag tror att jag rensar ut termen SUV ur mitt ordförråd eftersom jag inte anser att det finns nåt fog för den. Det är bara att konstatera att marknaden har svämmats över av kombibilar och halvkombibilar i olika storlekar med olika markfrigång. Att försöka kategorisera dessa och ge dem nya namn som SUV eller mini-SUV är inte meningsfullt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
7-sits har väl ingenting med SUV-begreppet att göra?
Nope. Det är min egen definition. Lite vad jag anser vara en klassisk SUV helt enkelt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jag skulle säga att det handlar om proportioner och utstrålning. E-Tron är t ex en omisskännlig SUV för mig och ingen kombi. Är mest större hjul, högre markfrigång och en högre sittposition som gör det skulle jag säga.

7-sits har väl ingenting med SUV-begreppet att göra?
När e-Tron släpptes visade jag den för en kompis. "Det är ju en kombi" var det första han sa :-)

Jag har ändrat lite i omröstningen så att det är klarare var 7 sits iden kommer ifrån.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag skulle säga att det handlar om proportioner och utstrålning. E-Tron är t ex en omisskännlig SUV för mig och ingen kombi. Är mest större hjul, högre markfrigång och en högre sittposition som gör det skulle jag säga.

7-sits har väl ingenting med SUV-begreppet att göra?
När e-Tron släpptes visade jag den för en kompis. "Det är ju en kombi" var det första han sa :-)

Jag har ändrat lite i omröstningen så att det är klarare var 7 sits iden kommer ifrån.
Ställ en E-Tron bredvid en A6 Avant så blir det nog tydligare. En E-Tron parkerade precis bredvid min Model S häromdagen och den är faktiskt ganska hög och kändes inte alls som en kombi.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Räcker det med att den ska vara ful och klumpig för att bli en SUV eller måste den även vara dyr och pompös?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag skulle säga att det handlar om proportioner och utstrålning. E-Tron är t ex en omisskännlig SUV för mig och ingen kombi. Är mest större hjul, högre markfrigång och en högre sittposition som gör det skulle jag säga.

7-sits har väl ingenting med SUV-begreppet att göra?
När e-Tron släpptes visade jag den för en kompis. "Det är ju en kombi" var det första han sa :-)

Jag har ändrat lite i omröstningen så att det är klarare var 7 sits iden kommer ifrån.
Ställ en E-Tron bredvid en A6 Avant så blir det nog tydligare. En E-Tron parkerade precis bredvid min Model S häromdagen och den är faktiskt ganska hög och kändes inte alls som en kombi.
En A6 är 1542mm hög
En Q7 är 1737mm hög
E-Tron är 1629mm hög

En etron ligger mitt emellan. Dvs är det då en SUV eller en kombi.....
Verdi

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
Verdi skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag skulle säga att det handlar om proportioner och utstrålning. E-Tron är t ex en omisskännlig SUV för mig och ingen kombi. Är mest större hjul, högre markfrigång och en högre sittposition som gör det skulle jag säga.

7-sits har väl ingenting med SUV-begreppet att göra?
När e-Tron släpptes visade jag den för en kompis. "Det är ju en kombi" var det första han sa :-)

Jag har ändrat lite i omröstningen så att det är klarare var 7 sits iden kommer ifrån.
Ställ en E-Tron bredvid en A6 Avant så blir det nog tydligare. En E-Tron parkerade precis bredvid min Model S häromdagen och den är faktiskt ganska hög och kändes inte alls som en kombi.
En A6 är 1542mm hög
En Q7 är 1737mm hög
E-Tron är 1629mm hög

En etron ligger mitt emellan. Dvs är det då en SUV eller en kombi.....

Om det ser ut som en SUV är det en SUV. Iaf för mig.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Om det ser ut som en SUV är det en SUV. Iaf för mig.
Är Model X en SUV då ? Högre markfrigång än e-Tron, lastar mer, drar mer. Men ser inte ut som en traditionell SUV.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Pontus »

Model X är väl en SAV eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av mati »

En SUV är en bil som är lite sämre än en kombi, men den duger i brist på bättre alternativ. Dessutom tar biltillverkarna mer betalt för allt de kallar för SUV. Och SKV hakar på samma spår och sätter ett mycket högre förmånsvärde för dessa bilar. Några direkta fördelar ser jag inte att en SUV har. Men det sägs att de är omåttligt populära.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
En SUV är en bil som är lite sämre än en kombi, men den duger i brist på bättre alternativ. Dessutom tar biltillverkarna mer betalt för allt de kallar för SUV. Och SKV hakar på samma spår och sätter ett mycket högre förmånsvärde för dessa bilar. Några direkta fördelar ser jag inte att en SUV har. Men det sägs att de är omåttligt populära.
På vilket sätt har SKV frångått sitt vanliga sätt att sätta förmånsvärden när det gäller SUV?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
mati skrev:
En SUV är en bil som är lite sämre än en kombi, men den duger i brist på bättre alternativ. Dessutom tar biltillverkarna mer betalt för allt de kallar för SUV. Och SKV hakar på samma spår och sätter ett mycket högre förmånsvärde för dessa bilar. Några direkta fördelar ser jag inte att en SUV har. Men det sägs att de är omåttligt populära.
På vilket sätt har SKV frångått sitt vanliga sätt att sätta förmånsvärden när det gäller SUV?
Ingen aning, men kolla t.ex. skillnaden i förmånsvärde mellan Model S och Model X. Det kan ju inte förklaras med att Model X är dyrare, för såååå mycket dyrare är det inte. I fallet med Tesla är ju förmånsvärdet påhittat eftersom de inte kan ta en jämförbar bil som referens. Ändå så är förmånsvärdet mycket högre för MX. Varför? Enda förklaringen jag kan hitta är att det är en SUV och då tycker väl SKV att det får kosta mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av bylund »

Ja, om SUV:ar är dyrare så är det ju självklart att förmånsvärdet också är högre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Ja, om SUV:ar är dyrare så är det ju självklart att förmånsvärdet också är högre.
Men borde det inte vara linjärt i så fall? Jag tycker inte att det är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Vad är en SUV ?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
bylund skrev:
Ja, om SUV:ar är dyrare så är det ju självklart att förmånsvärdet också är högre.
Men borde det inte vara linjärt i så fall? Jag tycker inte att det är det.

Linjärt med vad? Priset?

Har inte du varit med tillräckligt länge för att veta hur förmånsvärdena sätts? Tesla Model S jämförs med Audi A6 2.0 TDI, BMW 520D osv. Tesla Model X med Audi Q7 och BMW X5. Ta en titt på prislistorna så ser du att en Q7 är "aningen" dyrare än en A6...
Skriv svar