TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur mkt deg i SEK har ni tjänat om ni säljer allt idag?

Omröstningen slutade 05 jan 2021 18:23

0-10000
14
13%
10000-100000
23
21%
100000-500000
24
21%
500000- 1 miljon
15
13%
1-2 miljoner
9
8%
2-4 miljoner
11
10%
4-10 miljoner
10
9%
Mer än 10 miljoner
6
5%
 
Antal röster: 112

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av pejvic »

Det är fantastiskt att vi är så många som blivit mångmiljonärer på TSLA. Jag hörde att den senaste shortkillen som är känd för att gå kort i tsla är Berry som ligger bakom huvudpersonen i denna film. Kolla gärna på den, jag tror
Den finns på
Netflix. Big short heter den. Han förutspådde finansbubblan -08. https://www.expressen.se/dinapengar/de- ... big-short/
Haft alla 3/Y
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Banane »

pejvic skrev:
Det är fantastiskt att vi är så många som blivit mångmiljonärer på TSLA. Jag hörde att den senaste shortkillen som är känd för att gå kort i tsla är Berry som ligger bakom huvudpersonen i denna film. Kolla gärna på den, jag tror
Den finns på
Netflix. Big short heter den. Han förutspådde finansbubblan -08. https://www.expressen.se/dinapengar/de- ... big-short/
Ja, grattis till alla som har vågat. Ni har tagit stora risker även om ni kanske inte känner det själva.

Nu är det nog dags att börja fundera på bears. Inte riktigt än för trenden verkar starkt uppåt fortfarande. Men runt jul kanske?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Jag minns vad en inbjuden föreläsare på en entreprenör-”kurs” sa för många år sedan,
”det man helst av allt gör på fritiden kallar vi för hobby eller liknande,
tänk er om ni då kunde tjäna pengar på er hobby?
Då skulle ni kunna leva på att göra det ni gillar mest... ;)

Jag gör precis det, tjänar pengar på min hobby och lever gott på det :mrgreen:
Jag har förvisso fler hobbys/fritidssysselsättningar men ändå liksom :)

Apropå ingenting nästan :lol:
Ja jag håller med, jag får betalt för att göra sånt jag gjort på fritiden sedan jag var 12, rätt bra betalt också samt kan jobba varifrån jag vill och så mycket jag känner för just den dagen. Hade jag velat sluta jobba hade jag redan gjort det genom att bygga upp saker som ger passiva inkomster nog att leva gott av redan nu innan 35, alternativt drivit eget i 4 år och sen haft tillräckligt i bolaget för pensionering.

Det är så enkelt att tjäna pengar på andra sätt än arbete idag ifall man vill så om man nu inte vill arbeta kan jag inte förstå varför man inte ser till att sluta. Den dagen jag inte vill jobba med mitt jobb längre säger jag upp mig direkt, i värsta fall kan man ta några år och komma på vad man vill göra härnäst.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av MangeT »

Skönt att höra att det är så enkelt att tjäna pengar för andra.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av pejvic »

MangeT skrev:
Skönt att höra att det är så enkelt att tjäna pengar för andra.
Osäker på om du är ironisk här men huvudFrågan är ju om det är värt att helt sluta jobba bara för att man råkar kunna eller inte. Det finns faktiskt många som inte alls har lust med det. Och det verkar vara en stor önskan blan sådana som har varit väldigt långt därifrån innan.

De flesta som faktiskt inte behöver jobba. (Det är en stor stor del av befolkningen) gör det ändå. För att det är en del av ens vardag. Pengar hjälper ibland men är på något sätt inte vägen till lycka.
Haft alla 3/Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Svenssons »

Ja, se pengar är till bekymmer för fattig som för rik.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av fth »

Banane skrev:
Nu är det nog dags att börja fundera på bears. Inte riktigt än för trenden verkar starkt uppåt fortfarande. Men runt jul kanske?
21 december tas aktien upp i S&P 500, vissa spekulerar i att dippen kommer direkt efter det, i storleksordningen 10-20%.

Men f-n vet, Tesla följer som bekant inte kända mönster i någon större utsträckning, det är inte många som haft rätt i sina förutsägelser. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av kenny »

pejvic skrev:
De flesta som faktiskt inte behöver jobba. (Det är en stor stor del av befolkningen) gör det ändå. För att det är en del av ens vardag. Pengar hjälper ibland men är på något sätt inte vägen till lycka.
Jag är lite nyfiken på hur du översätter "stor stor del" till exempelvis en procentsats? I mina öron låter "stor stor del" som sisådär en 80% tex. :)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av pejvic »

kenny skrev:
pejvic skrev:
De flesta som faktiskt inte behöver jobba. (Det är en stor stor del av befolkningen) gör det ändå. För att det är en del av ens vardag. Pengar hjälper ibland men är på något sätt inte vägen till lycka.
Jag är lite nyfiken på hur du översätter "stor stor del" till exempelvis en procentsats? I mina öron låter "stor stor del" som sisådär en 80% tex. :)
Jag har inte funderat på det förrän du frågade men jag bor i storstad och hela stan är full av folk dagtid. Jag citerar Gyllenhammar i hans dokumentär som sa ”jobbar inte folk” när han blev intervjuad på stan.

Jag la en minut på att googla och då står det att ca 50% är sysselsatta. (Ekonomifakta) Många av dem har ju samhalliknande jobb (har själv en handikappad dotter) osv. Bidrag, olika paket som sysselsätter. Det är ytterst få som faktiskt har ett vettigt jobb. På 60-70-talet så jobbade oftast endast mannen i hushållet. Vi är på väg mot ett samhälle igen där människan ej behövs längre. Så var glad för ditt jobb! Resan är alltid roligast! Drömmarna...

Och då har Sverige ganska stor sysselsättningsgrad. Tänk på många länder i Asien eller Afrika.
Haft alla 3/Y
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Mickep »

Det borde vara en tråd med alla som tänkt spara i tesla aktier men som nu grämer sig.
Men egentligen har man inte tagit ut något har man tjänat 0 kr. (tyvärr eftersom det inte är någon utdelning).
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av kenny »

pejvic skrev:
kenny skrev:
pejvic skrev:
De flesta som faktiskt inte behöver jobba. (Det är en stor stor del av befolkningen) gör det ändå. För att det är en del av ens vardag. Pengar hjälper ibland men är på något sätt inte vägen till lycka.
Jag är lite nyfiken på hur du översätter "stor stor del" till exempelvis en procentsats? I mina öron låter "stor stor del" som sisådär en 80% tex. :)
Jag har inte funderat på det förrän du frågade men jag bor i storstad och hela stan är full av folk dagtid. Jag citerar Gyllenhammar i hans dokumentär som sa ”jobbar inte folk” när han blev intervjuad på stan.

Jag la en minut på att googla och då står det att ca 50% är sysselsatta. (Ekonomifakta) Många av dem har ju samhalliknande jobb (har själv en handikappad dotter) osv. Bidrag, olika paket som sysselsätter. Det är ytterst få som faktiskt har ett vettigt jobb. På 60-70-talet så jobbade oftast endast mannen i hushållet. Vi är på väg mot ett samhälle igen där människan ej behövs längre. Så var glad för ditt jobb! Resan är alltid roligast! Drömmarna...

Och då har Sverige ganska stor sysselsättningsgrad. Tänk på många länder i Asien eller Afrika.
Det är kanske jag som missförstår dig, för jag är lite osäker på vad du menar. Jag tolkade ditt tidigare inlägg som om du menar att en stor stor del av Sveriges befolkning inte behöver jobba pga att dom har så god ekonomi att dom hade klarat sig även utan att jobba, men väljer att jobba för att dom vill. Men det var nog inte det du menade va? :) Du menar snarare att i Sverige kan man klara sig utan jobb pga att vår samhällsstruktur håller en flytande?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av pejvic »

Jo. Lite så. Sen är det VÄLDIGT många som skulle kunna klara sig på besparingar förstås.
Men som fortsätter att jobba. Antingen för att de inte vet hur mkt pengar de har. Eller att de vill att pengarna går i arv. Eller för att de helt enkelt inte är intresserade att sluta jobba trots att ekonomin tillåter det. Men nä inga 80% då förstås:)
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Fredrik j »

Väldigt många har sina tillgångar bundna i tillgångar som är svåra att realisera. Det kräver tråkiga kalkyler på förväntad livslängd. Det bästa är ju att belåna all egendom och spendera pengarna så allt är slut på dödsdagen.
Jag har flera exempel, i min familj och i vänners, på äldre personer som strävat efter att vara skuldfria men som på ålderns höst har lågt med kontanta medel.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av kenny »

pejvic skrev:
Jo. Lite så. Sen är det VÄLDIGT många som skulle kunna klara sig på besparingar förstås.
Men som fortsätter att jobba. Antingen för att de inte vet hur mkt pengar de har. Eller att de vill att pengarna går i arv. Eller för att de helt enkelt inte är intresserade att sluta jobba trots att ekonomin tillåter det. Men nä inga 80% då förstås:)
Jag fattar inte, menar du alltså att en majoritet av Sveriges arbetsföra befolkning hade kunnat gå utan inkomst tills döden och ändå klara sig ekonomiskt tills dess, enbart baserat på deras egna finansiella tillgångar som ligger på deras bankkonton? Jag förstår inte, det låter som en så skev världsbild att jag inte ens förstår vad du menar tror jag. Vad är det jag missar?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Remuz »

Jag har alltid tyckt att TSLA är övervärderad och jag tycker fortfarande det. Jag har missat allt och det är trist idag. Hade runt en miljon Att putta in hösten 2015. Hade varit runt 13 mille idag om jag gjort det. Investerade den i andra papper istället och den har istället för att växa 1300% ”bara” vuxit 48% på samma tid (inkl utdelningar). Tyvärr är flera papper fortfarande nere pga covid, innan raset i våras såg det rejält bättre ut.

Jag tycker tsla var övervärderad på 200 dollar då, den är övervärderad på 5x600dollar nu. Tiden får utvisa hur fel jag har, men mina pengar ska försörja mig om 10-15år så jag har inte råd att ta så mycket risk. Är nöjd med 5% avkastning per år
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Jordad »

Remuz skrev:
Jag har alltid tyckt att TSLA är övervärderad och jag tycker fortfarande det. Jag har missat allt och det är trist idag. Hade runt en miljon Att putta in hösten 2015. Hade varit runt 13 mille idag om jag gjort det. Investerade den i andra papper istället och den har istället för att växa 1300% ”bara” vuxit 48% på samma tid (inkl utdelningar). Tyvärr är flera papper fortfarande nere pga covid, innan raset i våras såg det rejält bättre ut.

Jag tycker tsla var övervärderad på 200 dollar då, den är övervärderad på 5x600dollar nu. Tiden får utvisa hur fel jag har, men mina pengar ska försörja mig om 10-15år så jag har inte råd att ta så mycket risk. Är nöjd med 5% avkastning per år
Om du nöjer dig med 5% och fått nästan 10% så är väl det fantastiskt :)

Jag har inget mål utan försöker bara maximera avkastning utan att ta för stor risk. Det blir lite mer volatilt men man vänjer sig efter ett tag. Avkastningen blir högre men 1300% är jag inte i närheten av. Snarare runt 400% under 4 år mycket tack vare Tesla och andra tillväxtaktier.

Att man tyckte Tesla var övervärderat vid 200 har jag svårt att förstå. Vad baserar man den värderingen på? Jämför man med etablerade biltillverkare utan att ta någon hänsyn till marknad och tillväxt? Att man tycker Tesla är övervärderat idag kan jag däremot förstå :D
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Banane »

Jordad skrev:
Remuz skrev:
Jag har alltid tyckt att TSLA är övervärderad och jag tycker fortfarande det. Jag har missat allt och det är trist idag. Hade runt en miljon Att putta in hösten 2015. Hade varit runt 13 mille idag om jag gjort det. Investerade den i andra papper istället och den har istället för att växa 1300% ”bara” vuxit 48% på samma tid (inkl utdelningar). Tyvärr är flera papper fortfarande nere pga covid, innan raset i våras såg det rejält bättre ut.

Jag tycker tsla var övervärderad på 200 dollar då, den är övervärderad på 5x600dollar nu. Tiden får utvisa hur fel jag har, men mina pengar ska försörja mig om 10-15år så jag har inte råd att ta så mycket risk. Är nöjd med 5% avkastning per år
Om du nöjer dig med 5% och fått nästan 10% så är väl det fantastiskt :)

Jag har inget mål utan försöker bara maximera avkastning utan att ta för stor risk. Det blir lite mer volatilt men man vänjer sig efter ett tag. Avkastningen blir högre men 1300% är jag inte i närheten av. Snarare runt 400% under 4 år mycket tack vare Tesla och andra tillväxtaktier.

Att man tyckte Tesla var övervärderat vid 200 har jag svårt att förstå. Vad baserar man den värderingen på? Jämför man med etablerade biltillverkare utan att ta någon hänsyn till marknad och tillväxt? Att man tycker Tesla är övervärderat idag kan jag däremot förstå :D

Krävs en hel del framgångar för att motivera den gamla kursen också faktiskt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Väldigt många har sina tillgångar bundna i tillgångar som är svåra att realisera. Det kräver tråkiga kalkyler på förväntad livslängd. Det bästa är ju att belåna all egendom och spendera pengarna så allt är slut på dödsdagen.
Jag har flera exempel, i min familj och i vänners, på äldre personer som strävat efter att vara skuldfria men som på ålderns höst har lågt med kontanta medel.
Det är inte alltid så enkelt att planera vilket år dödsdagen infaller. Det är ju inte så roligt att ha spenderat allt och ha en massa skulder 10 år innan dödsdagen infaller. Sedan kanske man har barn eller barnbarn som man bryr sig om mer än en själv och vill lämna över tillgångarna till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av thebishop »

Jag har ju då istället exemplet på grov miss. Jag försökte köpa 2000 TSLA vid intron (17 USD var priset ca), men missade det när kursen gick upp till 20 eller så... Så det bidde inget. Detta innan split. Hade suttit fint idag, vill inte ens räkna på missen :-) :-) :-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av OfarligTesla »

thebishop skrev:
Jag har ju då istället exemplet på grov miss. Jag försökte köpa 2000 TSLA vid intron (17 USD var priset ca), men missade det när kursen gick upp till 20 eller så... Så det bidde inget. Detta innan split. Hade suttit fint idag, vill inte ens räkna på missen :-) :-) :-)
Haha, det är ju så det är här i livet, man missar saker hela tiden :).

Jag tänkte investera 40-50k i bitcoin i början av 2011 men var så grön i finansbranschen att jag tog kravet att alla investeringar behövde föranmälas på allvar, legal sparkade sånlart bakut på den och sa att det kan jag verkligen inte göra. Idag vet jag ju att ingen tar det krsvet på allvar och hade jag vetat hur bra det kunde gå hade jag såklart skitit i vad legal så.

Hade ju dock säkert sålt dem på klart under toppnoteringen, tappade ju t.ex. bort en sticka med 60 BTC i en flytt 2009 så...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Jordad »

Banane skrev:
Krävs en hel del framgångar för att motivera den gamla kursen också faktiskt.
Det är väldigt lätt att säga att man tycker en aktie är övervärderad men säger man det måste man också förklara varför. Det räcker inte med att jämföra med någon gammal biltillverkare som haft negativ tillväxt under massa år och sedan hävda att Tesla som har hög tillväxt borde värderas lägre.

Aktier värderas efter framtida avkastning. Tesla växte snabbt vilket marknaden gillar men Tesla gick inte med vinst vilket marknaden inte gillar. När Tesla började gå med vinst fick marknaden precis det den letar efter och då ökade aktien snabbt i värde.

Den man främst letar efter när det gäller tillväxtbolag är att de ska verka på en snabbt expanderande marknad och samtidigt växa snabbare än sin marknad. Elbilsmarknaden växer snabbt och Teslas andel av elbilsmarknaden växer med. Sedan har vi nollränta och all tillväxt får löjligt hög värdering ovanpå det.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Remuz »

I aktietråden har jag flera gånger förklarat varför jag anser den övervärderad. Den tillväxt som är inbakad i det pris vi såg då är långt ifrån framme. FSD tror jag inte kommer ge någon robottaxi till gemene man och jag tror att elbilar kommer vara den industri där kina faktiskt går från att bara skriva ihop andras grejer till att faktiskt sälja sina egna prylar.

Med det sagt så är jag glad för er skull som satsade och lite smygbitter att jag inte gjorde det. Jag står dock fast vid min åsikt om övervärdering. Har man 3-4% direktavkastning på aktien (på 200 dollar pre-split, dvs runt 1.5 dollar idag) om 10år så hade jag fel.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev:
Med tanke på senaste dagars kursutveckling är det synd att trådstartaren inte bockade för att man ska kunna ändra vad man röstade på 8-)
Ah never mind, det löste sig idag :(
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av grenhall »

Jag skriver inte vad jag tjänat exakt för det har jag redan gjort i Slacken :? men runt 900% är värdeutvecklingen iaf. Jättekul! Ser dock inte slutet på resan förrän om en 10-15 år och då får man ju se vad aktien är värd. Min gissning är att den kommer vara värd mer än nu men det är för att jag ser lite annorlunda på Tesla än börshajarna. P/E-tal i all ära men vår generations bolag, gen. z/y/x-whatever, kommer inte värderas enbart på kulorna man visar på sista raden utan på mycket annat. Bara se hur WhatsApp/Instagram/Facebook/Snapchat osv. värderas. Bortsett från Fejjan är det väl inte många av bolagen som visar svarta siffror eller som visade kanske man ska säga. Nu kommer AirBnB och Roblox att marknadsnoterad också så då kommer ytterligare bevis på hur marknaden ställer om. Men jag har säkert fel. Min fru säger det varje dag så lyssna inte på mig. :D
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Jerker »

Övervärderad eller inte: jag tänker som så att det värdet som marknaden sätter på en aktie är rätt just då. Det finns ju faktiskt inget annat säkert mått på av en aktie är värd.
Skriv svar