TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur mkt deg i SEK har ni tjänat om ni säljer allt idag?

Omröstningen slutade 05 jan 2021 18:23

0-10000
14
13%
10000-100000
23
21%
100000-500000
24
21%
500000- 1 miljon
15
13%
1-2 miljoner
9
8%
2-4 miljoner
11
10%
4-10 miljoner
10
9%
Mer än 10 miljoner
6
5%
 
Antal röster: 112

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Tellus »

Tesla aktien har nu niodubblats på ett år!
Hur mycket har ni tjänat på uppgången de sista 12 månaderna?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av fth »

Nu har jag ju inte sålt ännu, så ”tjänat” är bara teoretiskt, men potentialen är iaf många (många!) gånger mer än all min övriga intjäning.

Mentalt lägger jag TSLA i samma korg som bilkostnaden, så på så sätt kan man säga att jag har fått ohemult bra betalt för att köra omkring i den bästa bil jag någonsin ägt :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Zalman3 »

Är det nån här som helt finansierat sitt Teslaköp med Tesla aktievinster?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Jerker »

Jag har under flera år satt in och tagit ut pengar ur mitt aktiesparande eftersom jag använder av dem för mitt husrenoverande och inte skött nån bokföring av detta så jag kan inte säga hur det har gått. Ofta har jag inte haft så mycket pengar bundna i aktier när det har gått upp som mest, men så mycket kan jag säga att trots att jag har använt mycket pengar till löpande kostnader i huset så har jag ändå mer kvar än jag har satt in, så det är lite som grisen Särimner! ;)

Fast det är klart, hade jag bara låtit pengarna stå så hade jag haft en hel del vid det här laget. Jag har ju en bekant som på min inrådan köpte för 3½ år sedan, och det har förräntat sig med nära 900% nu.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Zalman3 »

Nån har kryssat, mer än 10 miljoner!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Mickep »

ca 80 k (fast har inte satsat mycket heller). hade haft det dubbla om jag inte sålt. men luften kunde också gått ur och då hade jag förlorat allting. har hälften kvar nu än vad jag satte in. (men har kvar ca 25 kkr, dvs 5 aktier)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Är det nån här som helt finansierat sitt Teslaköp med Tesla aktievinster?
Jag tror iofs kanske inte det är så många som säljer TSLA och köper en Tesla för pengarna rakt av, men om man som jag "mentalt" lägger vinst/förlust i TSLA i samma "korg" som kostnaderna för att äga en Tesla så har jag finaniserat min bil många gånger om.

För mig är det dessutom rimligt att räkna på det sättet, hade jag inte haft ett intresse för elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet så hade jag sannolikt inte investerat i TSLA, iaf inte i närheten av de volymer jag gör nu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Är det nån här som helt finansierat sitt Teslaköp med Tesla aktievinster?
Det var faktiskt mitt mål, och det nådde jag också. Ändå missade jag den stora uppgången. Om jag suttit kvar med 2000 poster..... så jag är ju "lite" bitter ändå.. :oops:
(Det var dock samma visa med bitcoin för 3 år sen... men man får väl vara glad för alla minor man undgått...)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av TiborBlomhall »

Det blir en "dyr" bil om man säljer Tesla aktier för att betala den - och aktiekursen bara fortsätter uppåt och uppåt sen! :? ;)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Pontus »

Det känns som flera pratar om hur mycket dom tjänat (eller skulle ha) på flera år men frågan var väl bara över de senaste 12 månaderna?
och hade om varit en faktor hade jag också legat över miljonen på de jag hade 3 år sedan :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Det blir en "dyr" bil om man säljer Tesla aktier för att betala den - och aktiekursen bara fortsätter uppåt och uppåt sen! :? ;)
Jag vet...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Segelflygaren »

Jag köpte en Taycan för pengarna...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av fth »

Segelflygaren skrev:
Jag köpte en Taycan för pengarna...
Nästan lite osolidariskt gjort, är det tacksamhet det? :D ;)

/fth

Edit: skojar bara, säkrast att förtydliga så det inte blir bråk :D :D
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Mr_Ewing »

Jag avbeställde 3:an och köpte TSLA för pengarna istället - har jag inte ångrat en sekund.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Waymoot »

Jag har tjänat "mer än 10 miljoner" men har tagit hem vinsterna och "pensionerat mig" mer än 10 år innan pensionen.
Köpte större delen av aktierna då aktien sakta sjönk i värde och få trodde den skulle gå uppåt (mitten 2018 till slutet 2019) för jag var övertygad och gjorde ordentlig research, samt var beredd att vara lång.
Det har helt klart förändrat mitt liv (behöver inte längre jobba om jag inte vill) men har delvis klivit av tåget nu och har en betydligt mindre del Tesla aktier kvar (förlorat enormt på det i senaste uppgången).
Dock får jag ingen sympati för "förlorad uppgång" av mina kompisar som jag berättat hur mycket jag tjänat hittills, men kan nu prata om det utan att börja gråta inombords.

Jag är lyckligt lottad (inte tur) men har spridit Tesla investerings tipset till mina släktingar och vänner och de har alla tjänat ganska ordentligt på det vilket är otroligt kul.
Har en Model Y AWD på beställning och kommer vänta så jag får Europa versionen (spår att Tesla kommer skeppa Kina versioner till Europa innan de är igång i Berlin).
Senast redigerad av Waymoot, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Pontus »

Waymoot skrev:
Jag har tjänat "men än 10 miljoner" men har tagit hem vinsterna och "pensionerat mig" mer än 10 år innan pensionen.
Köpte större delen av aktierna då aktien sakta sjönk i värde och få trodde den skulle gå uppåt (mitten 2018 till slutet 2019) för jag var övertygad och gjorde ordentlig research, samt var beredd att vara lång.
Det har helt klart förändrat mitt liv (behöver inte längre jobba om jag inte vill) men har delvis klivit av tåget nu och har en betydligt mindre del Tesla aktier kvar (förlorat enormt på det i senaste uppgången).
Dock får jag ingen sympati för "förlorad uppgång" av mina kompisar som jag berättat hur mycket jag tjänat hittills, men kan nu prata om det utan att börja gråta inombords.

Jag är lyckligt lottad (inte tur) men har spridit Tesla investerings tipset till mina släktingar och vänner och de har alla tjänat ganska ordentligt på det vilket är otroligt kul.
Har en Model Y AWD på beställning och kommer vänta så jag får Europa versionen (spår att Tesla kommer skeppa Kina versioner till Europa innan de är igång i Berlin).
Mer än 10 miljoner de senaste 12 månaderna, hur mycket tjänade du då sedan starten?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Waymoot »

Pontus skrev:
Mer än 10 miljoner de senaste 12 månaderna, hur mycket tjänade du då sedan starten?
Tesla började växa på allvar bara de sista 2 månaderna i 2019 så bara "lite mer" :shock:
Observera att jag gjorde misstaget att bli nervös och "gå ur" och missade stor del av senaste uppgången. Hade jag varit med på den med samma antal aktier hade jag fått klicka 2ggr på knappen.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av TomParkering »

Hade ca 200.000 kr i Tsla vid årskiftet. Utan att satt in mer har jag idag gått över 3.000.000. 500 aktier + lite 'optioner'. Helt otroligt egentligen. Har inga andra aktier eller fonder förutom vanliga pensionen. Skulle i princip kunna pensionera mig idag. Har precis passerat 50 och lever hyfsat billigt. Men avvaktar nog lite.

Fast når jag 5 miljoner så är det slutjobbat. Så med 3 månaders uppsägning kanske man bör säga upp sig snart. :D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av pejvic »

Du måste ha en rätt fet pension om du klarar dig på 3? Tänk på att du kanske har 40 år kvar drygt. Om du lägger pengarna helt likvida så kan det bli tufft med 3. Man vet inte vad som händer med inflationen mm. Jag är 53. Räknar själv med att det behövs 8-10. Men det är svårt att veta exakt. Man kan ha mkt i utdelningssktier. När man ställer om. Det är svårt att ligga på 0-räntekonton bara.
Haft alla 3/Y
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av TomParkering »

Är ju därför jag väntar till 5 ju :mrgreen: . Men samtidigt är det många som grovt överskattat behovet av inkomst efter 80. Redan efter 70 nångång börjar det gå ner rätt ordentligt för nästan alla. Du gör inte av med lika mycket när du är 80 som när du är yngre. Garanterat. Från 80 eller tom 75 skulle jag vara helt säker på att få ihop till allt jag behöver från vanliga pensionen. Kanske inte tre resor om året till Maldiverna men det mesta andra. Så målet är att alla egna pengar ska vara slut runt 80.

Med 5 miljoner på isk-konto blir det nära 20.000 efter skatt i månaden i 20 år. Kan jag leva bra på. Ungefär vad jag får ut nu. Påfyllt med vanliga pensionen från 62/65/68 när man nu väljer att börja ta ut den.

Visst, inflation och så men aktiekursen kommer ju inte att stå still. Bedömer det som väldigt liten risk att Tsla inte ska kunna hålla jämna steg med inflationen och den förhållandevis låga skatten. Har jag vågat ha 95% av mina besparingar i Tsla i två år så kan jag ta den lilla risken. Även om planen är att flytta hälften till andra investeringar när jag slutar jobba.

tl;dr
Värdet av att jobba 10 år mindre är mycket större än att ha 10.000 mer i månaden efter man går i pension vid vanlig ålder.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Larofo »

Jag brukar tidvis äga Norhwest Healthcare Properties REIT på Torontobörsen.
Vanligtvis då jag feltajmat ännu en försäljning av tsla då jag
avvikit från min egen grundregel, "buy and hold, FFS" när det gäller tsla.

Säg att vi har 3 mille och köper lite drygt 36000 aktier.
Det ger 0,06667 CAD * 36000 * 6,56 = 15745 SEK före källskatt varje
månad i utdelning.
5 mille ger 0,06667 CAD * 60000 * 6,56 = 26241 SEK.
Använd en KF och få tillbaka källskatten.
Du får en månadsinkomst och har dessutom kvar ditt kapital.
(Lägg inte alla ägg i samma korg.)

Jag skulle även vilja passa på att gratulera alla, inklusive mig själv
som tjänat en liten slant på detta trevliga lilla bolag kallat Tesla.

När ska man egentligen sälja tsla, frågar åt en kompis. :D
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Tjosansa »

Mr_Ewing skrev:
Jag avbeställde 3:an och köpte TSLA för pengarna istället - har jag inte ångrat en sekund.
Jag lekte faktiskt med tanken själv... tänk om....
Men tog beslutet att jag vägrar köra fossilt i kanske 2 år till bara för att Tesla aktien kanske drar iväg tillslut.
Ångrar det inte. Vem kunde gissa att den skulle dra iväg så otroligt, just då.
Så numera har jag både en Tesla bil o Tesla aktier :)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av pejvic »

TomParkering skrev:
Är ju därför jag väntar till 5 ju :mrgreen: . Men samtidigt är det många som grovt överskattat behovet av inkomst efter 80. Redan efter 70 nångång börjar det gå ner rätt ordentligt för nästan alla. Du gör inte av med lika mycket när du är 80 som när du är yngre. Garanterat. Från 80 eller tom 75 skulle jag vara helt säker på att få ihop till allt jag behöver från vanliga pensionen. Kanske inte tre resor om året till Maldiverna men det mesta andra. Så målet är att alla egna pengar ska vara slut runt 80.

Med 5 miljoner på isk-konto blir det nära 20.000 efter skatt i månaden i 20 år. Kan jag leva bra på. Ungefär vad jag får ut nu. Påfyllt med vanliga pensionen från 62/65/68 när man nu väljer att börja ta ut den.

Visst, inflation och så men aktiekursen kommer ju inte att stå still. Bedömer det som väldigt liten risk att Tsla inte ska kunna hålla jämna steg med inflationen och den förhållandevis låga skatten. Har jag vågat ha 95% av mina besparingar i Tsla i två år så kan jag ta den lilla risken. Även om planen är att flytta hälften till andra investeringar när jag slutar jobba.

tl;dr
Värdet av att jobba 10 år mindre är mycket större än att ha 10.000 mer i månaden efter man går i pension vid vanlig ålder.

Aha du tänkte ligga med bara tesla när du slutar jobba! High five på den. :) det är rätt riskabelt. Jag har ca 10 andra bolag men TSLA är klart störst nu. Jag har varit med även på Aapl sen 2009 så jag har redan över 5. Håller på att avveckla mitt jobb (eget företag) men kommer inte orka vara helt ledig tyvärr. Man orkar inte bara vara hemma om dagarna så kommer att försöka göra nåt annat. Dock har jag länge styrt över mln tid redan (tex ca 12-15v sem per år)
Jag (och en bekant) försöker också hela tiden räkna på när man har råd att kapa inkomsten och det är ungefär nu.. vi har pengar också i bolagen som man kan investera och leka med. Det är intressanta tankar. Han har 0 tesla dock och bara utdelningsaktier. Vi har också precis som du säger räknat att burn rate kraftigt avtar vid 75.

Just nu så har jag dock försörjningsbörda mm för två barn så man är lite nervös. Sen vill man ha dyr bil och landställen mm. Det kostar lite.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Pontus »

Lite OT.
Jag läste att många nyanställda på Tesla får mellan 20 till 40 KUSD i aktieoptioner när det gäller vanliga anställda, även de i produktionen. Vet inte om det var så för 10 år sedan men om det var så kan även de som jobbar i produktionen ha aktier till ett värde av 2-4 MUSD idag. Det måste vara en glad familj av de som jobbar kvar där när flera av dom kan 10-50 mkr i aktier hos arbetsgivaren :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av erbo73 »

Imponerande risk ni vågat ta som tjänat stora pengar på Tesla! Själv gjorde jag 50% 2019 och tyckte redan då på $420 att den kändes högt värderad (pre-split märk väl!). Idag är värderingen 8 ggr så stor... :shock:
Skriv svar