TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur mkt deg i SEK har ni tjänat om ni säljer allt idag?

Omröstningen slutade 05 jan 2021 18:23

0-10000
14
13%
10000-100000
23
21%
100000-500000
24
21%
500000- 1 miljon
15
13%
1-2 miljoner
9
8%
2-4 miljoner
11
10%
4-10 miljoner
10
9%
Mer än 10 miljoner
6
5%
 
Antal röster: 112

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Jordad »

Banane skrev:
Krävs en hel del framgångar för att motivera den gamla kursen också faktiskt.
Det är väldigt lätt att säga att man tycker en aktie är övervärderad men säger man det måste man också förklara varför. Det räcker inte med att jämföra med någon gammal biltillverkare som haft negativ tillväxt under massa år och sedan hävda att Tesla som har hög tillväxt borde värderas lägre.

Aktier värderas efter framtida avkastning. Tesla växte snabbt vilket marknaden gillar men Tesla gick inte med vinst vilket marknaden inte gillar. När Tesla började gå med vinst fick marknaden precis det den letar efter och då ökade aktien snabbt i värde.

Den man främst letar efter när det gäller tillväxtbolag är att de ska verka på en snabbt expanderande marknad och samtidigt växa snabbare än sin marknad. Elbilsmarknaden växer snabbt och Teslas andel av elbilsmarknaden växer med. Sedan har vi nollränta och all tillväxt får löjligt hög värdering ovanpå det.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Remuz »

I aktietråden har jag flera gånger förklarat varför jag anser den övervärderad. Den tillväxt som är inbakad i det pris vi såg då är långt ifrån framme. FSD tror jag inte kommer ge någon robottaxi till gemene man och jag tror att elbilar kommer vara den industri där kina faktiskt går från att bara skriva ihop andras grejer till att faktiskt sälja sina egna prylar.

Med det sagt så är jag glad för er skull som satsade och lite smygbitter att jag inte gjorde det. Jag står dock fast vid min åsikt om övervärdering. Har man 3-4% direktavkastning på aktien (på 200 dollar pre-split, dvs runt 1.5 dollar idag) om 10år så hade jag fel.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev:
Med tanke på senaste dagars kursutveckling är det synd att trådstartaren inte bockade för att man ska kunna ändra vad man röstade på 8-)
Ah never mind, det löste sig idag :(
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av grenhall »

Jag skriver inte vad jag tjänat exakt för det har jag redan gjort i Slacken :? men runt 900% är värdeutvecklingen iaf. Jättekul! Ser dock inte slutet på resan förrän om en 10-15 år och då får man ju se vad aktien är värd. Min gissning är att den kommer vara värd mer än nu men det är för att jag ser lite annorlunda på Tesla än börshajarna. P/E-tal i all ära men vår generations bolag, gen. z/y/x-whatever, kommer inte värderas enbart på kulorna man visar på sista raden utan på mycket annat. Bara se hur WhatsApp/Instagram/Facebook/Snapchat osv. värderas. Bortsett från Fejjan är det väl inte många av bolagen som visar svarta siffror eller som visade kanske man ska säga. Nu kommer AirBnB och Roblox att marknadsnoterad också så då kommer ytterligare bevis på hur marknaden ställer om. Men jag har säkert fel. Min fru säger det varje dag så lyssna inte på mig. :D
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Jerker »

Övervärderad eller inte: jag tänker som så att det värdet som marknaden sätter på en aktie är rätt just då. Det finns ju faktiskt inget annat säkert mått på av en aktie är värd.
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av manks »

Hade vart kul att få en kommentar från:

- Sveriges största privata aktieägare i bolaget Tesla (år 2018)

viewtopic.php?f=10&t=11922&p=238802&hil ... re#p238802
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Bernando »

pejvic skrev:
kenny skrev:
pejvic skrev:
De flesta som faktiskt inte behöver jobba. (Det är en stor stor del av befolkningen) gör det ändå. För att det är en del av ens vardag. Pengar hjälper ibland men är på något sätt inte vägen till lycka.
Jag är lite nyfiken på hur du översätter "stor stor del" till exempelvis en procentsats? I mina öron låter "stor stor del" som sisådär en 80% tex. :)
Jag har inte funderat på det förrän du frågade men jag bor i storstad och hela stan är full av folk dagtid. Jag citerar Gyllenhammar i hans dokumentär som sa ”jobbar inte folk” när han blev intervjuad på stan.

Jag la en minut på att googla och då står det att ca 50% är sysselsatta. (Ekonomifakta) Många av dem har ju samhalliknande jobb (har själv en handikappad dotter) osv. Bidrag, olika paket som sysselsätter. Det är ytterst få som faktiskt har ett vettigt jobb. På 60-70-talet så jobbade oftast endast mannen i hushållet. Vi är på väg mot ett samhälle igen där människan ej behövs längre. Så var glad för ditt jobb! Resan är alltid roligast! Drömmarna...

Och då har Sverige ganska stor sysselsättningsgrad. Tänk på många länder i Asien eller Afrika.
Sysselsättningsgraden är snarare 68%
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/

Och då räknas alla mellan 15-74 år. De som är 15-19 går ju fortfarande i skola/gymnasium, och de över 65 är allt som oftast pensionärer (med vissa undantag såklart). De utgör alltså ca 30%, dvs i princip hela den ej sysselsatta delen av befolkningen. Därtill kommer folk mellan 19 och 23 som ofta pluggar på högskola. Så av de mellan 24 och 64 år är det inte "ytterst få som har ett vettigt jobb".
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Andersen »

Screenshot_20201210-210239_Instagram.jpg
I augusti pratade jag med SvD om Tesla som investering. Kursen är upp 50% sen dess...

Teslas värdering handlar bara om tillväxt, och hur man värderar tillväxtbolag. Gary Black på Twitter sammanfattar det bra:

They should make financial writers and commentators take a basic finance course before being allowed to comment of growth stock valuations. Take $TSLA. @CNBCnow talking heads keep saying it’s wildly overpriced and then naively use 2020 P/E to back up their overpriced assertion.

I don’t know a single growth manager who uses FY’20 P/Es to value growth stocks. They use present value or go out at least 3-5 years. Why? Because growth stocks by definition have long runways, or proprietary tech that is just now disrupting. The value is in the tail. $tsla

$TSLA is not overpriced if one uses basic valuation principles that growth shops use for selection. At $590, TSLA trades at 62x my FY’22 EPS, and 40x my FY’23 EPS. That compares to 5-yr volume and EPS growth of 50%+, or 1x PEG. There are few mega cap growth stocks that cheap.
EoaV2C7XYAU7sf9.jpg
If you ask someone in the media at what P/E multiple $TSLA trades on consensus FY’25 EPS, I bet they would be off by a factor of 2.

Correct answer: 50.8x

TSLA Price: $595
FY’25 Consensus EPS: $11.70
FY’25 P/E: 50.8x

On my FY’25 EPS of $24, TSLA trades at 24.8x.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av pejvic »

Dags att revidera listan lite. Stora problemet tycker jag är när en aktie har så mkt procentuell del av ens sparande. Oavsett hur mkt man tror på produkten (ej bolaget) så känns det ej tryggt. Jag ligger inte kvar med lika stor del som från början men tackar ändå för gratisbilen och för den betydande post jag har kvar som jag i princip gett noll kronor för.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Zalman3 »

Gör en ny lista!
Den gamla stämmer inte längre!

:lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar