TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur mkt deg i SEK har ni tjänat om ni säljer allt idag?

Omröstningen slutade 05 jan 2021 18:23

0-10000
14
13%
10000-100000
23
21%
100000-500000
24
21%
500000- 1 miljon
15
13%
1-2 miljoner
9
8%
2-4 miljoner
11
10%
4-10 miljoner
10
9%
Mer än 10 miljoner
6
5%
 
Antal röster: 112

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
När jag blir pensionär vill jag kunna flytta runt min kropp till dom platser där det just då är trevligast temperatur.
Att jag skulle vara pensionär i sverige i november håller jag för osannolikt.
Södra Spanien är trevligt på vintern. Det är en trevlig Tesla resa ner ;) MVH
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av dd88 »

Om vi nu inte får stopp på klimatets utveckling så tror jag inte att södra Europa kommer vara så trevligt när det är dags att gå i pension. Tänkte åka och kolla på lägenheter i Västindien i januari men fick resan avbokad, även Nya Zeeland lockar.

Sen vill jag inte skryta men tog hem 4500kr från TSLA i höstas.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av 4dy »

dd88 skrev:
Om vi nu inte får stopp på klimatets utveckling så tror jag inte att södra Europa kommer vara så trevligt när det är dags att gå i pension. Tänkte åka och kolla på lägenheter i Västindien i januari men fick resan avbokad, även Nya Zeeland lockar.

Sen vill jag inte skryta men tog hem 4500kr från TSLA i höstas.
Förstår inte. Så varmt är det väl inte i Spanien på vintern? Om somrarna är väl de flesta hemma i Sverige?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av dd88 »

4dy skrev:
dd88 skrev:
Om vi nu inte får stopp på klimatets utveckling så tror jag inte att södra Europa kommer vara så trevligt när det är dags att gå i pension. Tänkte åka och kolla på lägenheter i Västindien i januari men fick resan avbokad, även Nya Zeeland lockar.

Sen vill jag inte skryta men tog hem 4500kr från TSLA i höstas.
Förstår inte. Så varmt är det väl inte i Spanien på vintern? Om somrarna är väl de flesta hemma i Sverige?
Just Spanien är ett land som ofta tas upp som exempel på EU-länder som kommer påverkas hårdast av klimatförändringarna.

Det är inte temperaturen i sig, utan vad det medför för problem. Allt från matproduktion till klimatflyktingar. Vet inte hur väl vedertaget det är men 2040 räknar många med att Spanien har samma klimat som norra Afrika. För en semestrande svensk så är klimatet säkert trevligt men det kommer ha stor påverkan på samhället.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av TomParkering »

Jerker skrev:
Jag har massor av intressen som jag inte hinner utöva nu när jag jobbar för brödfödan. Blev jag ekonomiskt oberoende skulle jag säga upp mig från mitt jobb omedelbart. Jobbet är för mig bara i vägen för allt annat som jag hellre skulle göra. Så jag skulle inte bara ligga och lata mig. Det är jag för rastlös för.

Men jag tror inte att jag kommer att lyckas tjäna så mycket pengar på aktier att jag kan pensionera mig i förtid eller ens fylla ut kassan under pensionstiden, så jag håller istället på att inrikta mig på att banta mina boendekostnader och andra omkostnader för att kunna gå i pension i normal tid och ändå kunna leva ett drägligt liv. Som tur är har jag ingen längan efter eller behov av att resa världen över, så det gör min fritid relativt billig.
Istället för att vara citera och vara negativ till något specifikt av inläggen ovan väljer jag att vara positiv till ditt. Kan bara hålla med. Har personligen inte jobbat mer än 20-30% sen i mars pga Coronan. Har absolut noll problem att fylla min tid. Då har man ändå mycket mindre möjlighet att utnyttja kultur, sport och resor än normalt.

Många är ju stolta över att 'gå till jobbet'. Jag ser det som att man fastnat i ekorrhjulet. Oavsett om det gjort en rik eller om man är kvar på fattighetsnivån. Har man levt en stor del av livet utan att skaffa sig mer intressen att spendera tid på än att gå till jobbet, laga middag, se på TV och åka till Thailand eller Kanarieöarna en gång om året så är det dags att börja leva. Inte att fortsätta jobba om man inte behöver.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av ChristerSjo »

Man skall jobba för att kunna leva och inte leva för att jobba. Behöver du inte jobba för att leva, skall du inte jobba. Det är mina principer.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Bjelke »

Jag minns vad en inbjuden föreläsare på en entreprenör-”kurs” sa för många år sedan,
”det man helst av allt gör på fritiden kallar vi för hobby eller liknande,
tänk er om ni då kunde tjäna pengar på er hobby?
Då skulle ni kunna leva på att göra det ni gillar mest... ;)

Jag gör precis det, tjänar pengar på min hobby och lever gott på det :mrgreen:
Jag har förvisso fler hobbys/fritidssysselsättningar men ändå liksom :)

Apropå ingenting nästan :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av 4dy »

TomParkering skrev:
Många är ju stolta över att 'gå till jobbet'. Jag ser det som att man fastnat i ekorrhjulet. Oavsett om det gjort en rik eller om man är kvar på fattighetsnivån. Har man levt en stor del av livet utan att skaffa sig mer intressen att spendera tid på än att gå till jobbet, laga middag, se på TV och åka till Thailand eller Kanarieöarna en gång om året så är det dags att börja leva. Inte att fortsätta jobba om man inte behöver.
Alla är vi olika. Jag är iaf glad att jag är en vardagsperson som gillar rutiner och det lilla livet. Jag mår bra av att arbeta då det skänker mening till tillvaron. Känna mig uppskattad och behövd. För mig är det mer betydelsefullt än modelljärnväg i källaren, kvällskurser i italienska eller vad det nu kan vara. Min stora passion är dock att vara pappa. Har två små barn som jag gladeligen lägger massor av tid på. Hobbies har jag egentligen inga längre. Vet inte vad det skulle vara. Har funderat på att börja spela golf igen kanske och så är det kul att komma iväg med polarna på skidresa ibland. Greja lite med trädgården och huset kanske också räknas som hobby? Vad gör ni andra som är så meningsfullt?

Jag bestämmer dock över min tid själv till stor del och har de senaste 10 åren säkert snittat 7-8 veckors semester per år och de veckor jag jobbar ligger på 35-40 timmar. Aldrig över.

Det måste vara vidrigt att avsky sitt jobb och ha söndagsångest varje söndag. Jag har haft noll söndagsångest sen jag gick på gymnasiet för 25+ år sen. Det är väldigt skönt. Inte har jag ångest när semestern tar slut heller. Tycker tvärtom det är lite skönt att få komma in i normala gängor igen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Jerker »

Jag är en person som har gjort mina intressen till mina jobb. Dessvärre har det som jag har varit intresserad av inte varit nåt som ger hög lön, så jag har inte heller haft utrymme att pensionsspara. Om jag går i pension vid 65 så får jag rakt av halverad bruttoinkomst från en inte särskilt hög lönenivå.

Dessbättre trivs jag alldeles utmärkt i Sverige och mår inte alls dåligt av november. Bara synd att det inte är mer snö i Sörmland. Jag skulle kunna tänka mig att flytta norrut för att få större chans till snörika vintrar och dessutom är det lättare att hitta billigare hus där. Värme över 25 grader är jobbigt och jag gillar inte att vistas i solsken. En jämnmulen sommar med 20 grader är mitt ideal.

Därför ser jag framemot min pension med tillförsikt. Jag kommer antagligen inte att sakna nåt bara jag har balanserat mina utgifter med mina framtida lägre inkomster.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av dd88 »

Risken är att man slutar uppskatta sin hobby om man jobbar med det hela dagarna, själv gjort det misstaget tre gånger och har varit nära att trilla dit igen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Jerker »

dd88 skrev:
Risken är att man slutar uppskatta sin hobby om man jobbar med det hela dagarna, själv gjort det misstaget tre gånger och har varit nära att trilla dit igen.
Ja, jag har gjort det några ggr i mitt liv.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Curik »

dd88 skrev:
Risken är att man slutar uppskatta sin hobby om man jobbar med det hela dagarna, själv gjort det misstaget tre gånger och har varit nära att trilla dit igen.
Hört den där flera gånger (och valde utbildning efter det) men får bara konstatera att det inte verkar gälla alla, nu när jag jobbat med mitt intresse i 15 år.

Däremot (och det får man väl knappt säga i Sverige) så tror jag att det är ett stort misstag om man gör sina barn till sin enda hobby. Barn blir vuxna en vacker dag.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av NiklasTesla »

4dy skrev:
dd88 skrev:
Om vi nu inte får stopp på klimatets utveckling så tror jag inte att södra Europa kommer vara så trevligt när det är dags att gå i pension. Tänkte åka och kolla på lägenheter i Västindien i januari men fick resan avbokad, även Nya Zeeland lockar.

Sen vill jag inte skryta men tog hem 4500kr från TSLA i höstas.
Förstår inte. Så varmt är det väl inte i Spanien på vintern? Om somrarna är väl de flesta hemma i Sverige?
31c i början av februari när vi tog bilen ner i början på 2020. Räcker för mig
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Jerker »

Curik skrev:
Hört den där flera gånger (och valde utbildning efter det) men får bara konstatera att det inte verkar gälla alla, nu när jag jobbat med mitt intresse i 15 år.
Vi är ju alla olika. Jag har kommit underfund med att jag är en s.k. projektmänniska. Det betyder att jag blir nästan manisk när jag hittar nåt nytt som intresserar mig och tidigare trodde jag att jag då äntligen hade hittat det som var det rätta för mig och gjorde det till mitt yrke. Men efter några år brukar intresset svalna för att ofta övergå till att stå mig upp i halsen och jag vill inte alls hålla på med det längre och därför måste jag byta jobb.

Nu har jag lärt mig lite mer om hur jag funkar så jag har slutat att göra mina intressen till mina jobb. Jag borde egentligen ha nåt löneslavsarbete som inte kräver nåt engagemang så att jag sedan längtar hem till att få göra sånt som är kul och som det inte får så stora konsekvenser att jag tröttnar på efter ett tag.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av thnis »

4dy skrev:
dd88 skrev:
Om vi nu inte får stopp på klimatets utveckling så tror jag inte att södra Europa kommer vara så trevligt när det är dags att gå i pension. Tänkte åka och kolla på lägenheter i Västindien i januari men fick resan avbokad, även Nya Zeeland lockar.

Sen vill jag inte skryta men tog hem 4500kr från TSLA i höstas.
Förstår inte. Så varmt är det väl inte i Spanien på vintern? Om somrarna är väl de flesta hemma i Sverige?
Haha ”klimatet” finns kvar här nere. Vi hade 15 grader som max i dag :D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av TiborBlomhall »

Med tanke på senaste dagars kursutveckling är det synd att trådstartaren inte bockade för att man ska kunna ändra vad man röstade på 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
Med tanke på senaste dagars kursutveckling är det synd att trådstartaren inte bockade för att man ska kunna ändra vad man röstade på 8-)
+10 mille nu Tibor??? :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Curik skrev:
Hört den där flera gånger (och valde utbildning efter det) men får bara konstatera att det inte verkar gälla alla, nu när jag jobbat med mitt intresse i 15 år.
Vi är ju alla olika. Jag har kommit underfund med att jag är en s.k. projektmänniska. Det betyder att jag blir nästan manisk när jag hittar nåt nytt som intresserar mig och tidigare trodde jag att jag då äntligen hade hittat det som var det rätta för mig och gjorde det till mitt yrke. Men efter några år brukar intresset svalna för att ofta övergå till att stå mig upp i halsen och jag vill inte alls hålla på med det längre och därför måste jag byta jobb.
Även om du får nya intressen, har du inget som du alltid haft och som du behåller? I mitt fall verkar jag t.ex. aldrig tröttna på programmering.

Men ja det är klart, vi är alla olika.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Jerker »

Curik skrev:
Jerker skrev:
Curik skrev:
Hört den där flera gånger (och valde utbildning efter det) men får bara konstatera att det inte verkar gälla alla, nu när jag jobbat med mitt intresse i 15 år.
Vi är ju alla olika. Jag har kommit underfund med att jag är en s.k. projektmänniska. Det betyder att jag blir nästan manisk när jag hittar nåt nytt som intresserar mig och tidigare trodde jag att jag då äntligen hade hittat det som var det rätta för mig och gjorde det till mitt yrke. Men efter några år brukar intresset svalna för att ofta övergå till att stå mig upp i halsen och jag vill inte alls hålla på med det längre och därför måste jag byta jobb.
Även om du får nya intressen, har du inget som du alltid haft och som du behåller? I mitt fall verkar jag t.ex. aldrig tröttna på programmering.

Men ja det är klart, vi är alla olika.
Länge var det musiken och kantorsyrket, men det tog slut för ett par år sedan. Det var svårt att släppa eftersom det var en del av min identitet; det var ju min första utbildning. Men det innebar mer att jag höll fast vid det alldeles för länge, längre än som var bra för mig. Så när jag äntligen accepterade att det var över så var det en stor lättnad att lämna det.

Men sen har jag andra intressen som ligger och "vilar" för att jobbet och allt annat i livet hindrar mig från att ta tag i dem på allvar. Men jag tänker inte göra det till mina jobb.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Tellus »

Det blev många bra "livscoach" inlägg att betänka i denna tråd, tack! Jag siktar på pension vid 55-59
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av pejvic »

Det är fantastiskt att vi är så många som blivit mångmiljonärer på TSLA. Jag hörde att den senaste shortkillen som är känd för att gå kort i tsla är Berry som ligger bakom huvudpersonen i denna film. Kolla gärna på den, jag tror
Den finns på
Netflix. Big short heter den. Han förutspådde finansbubblan -08. https://www.expressen.se/dinapengar/de- ... big-short/
Haft alla 3/Y
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av Banane »

pejvic skrev:
Det är fantastiskt att vi är så många som blivit mångmiljonärer på TSLA. Jag hörde att den senaste shortkillen som är känd för att gå kort i tsla är Berry som ligger bakom huvudpersonen i denna film. Kolla gärna på den, jag tror
Den finns på
Netflix. Big short heter den. Han förutspådde finansbubblan -08. https://www.expressen.se/dinapengar/de- ... big-short/
Ja, grattis till alla som har vågat. Ni har tagit stora risker även om ni kanske inte känner det själva.

Nu är det nog dags att börja fundera på bears. Inte riktigt än för trenden verkar starkt uppåt fortfarande. Men runt jul kanske?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Jag minns vad en inbjuden föreläsare på en entreprenör-”kurs” sa för många år sedan,
”det man helst av allt gör på fritiden kallar vi för hobby eller liknande,
tänk er om ni då kunde tjäna pengar på er hobby?
Då skulle ni kunna leva på att göra det ni gillar mest... ;)

Jag gör precis det, tjänar pengar på min hobby och lever gott på det :mrgreen:
Jag har förvisso fler hobbys/fritidssysselsättningar men ändå liksom :)

Apropå ingenting nästan :lol:
Ja jag håller med, jag får betalt för att göra sånt jag gjort på fritiden sedan jag var 12, rätt bra betalt också samt kan jobba varifrån jag vill och så mycket jag känner för just den dagen. Hade jag velat sluta jobba hade jag redan gjort det genom att bygga upp saker som ger passiva inkomster nog att leva gott av redan nu innan 35, alternativt drivit eget i 4 år och sen haft tillräckligt i bolaget för pensionering.

Det är så enkelt att tjäna pengar på andra sätt än arbete idag ifall man vill så om man nu inte vill arbeta kan jag inte förstå varför man inte ser till att sluta. Den dagen jag inte vill jobba med mitt jobb längre säger jag upp mig direkt, i värsta fall kan man ta några år och komma på vad man vill göra härnäst.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av MangeT »

Skönt att höra att det är så enkelt att tjäna pengar för andra.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: TSLA ägare, hur mycket deg har ni tjänat på 1 år ?

Inlägg av pejvic »

MangeT skrev:
Skönt att höra att det är så enkelt att tjäna pengar för andra.
Osäker på om du är ironisk här men huvudFrågan är ju om det är värt att helt sluta jobba bara för att man råkar kunna eller inte. Det finns faktiskt många som inte alls har lust med det. Och det verkar vara en stor önskan blan sådana som har varit väldigt långt därifrån innan.

De flesta som faktiskt inte behöver jobba. (Det är en stor stor del av befolkningen) gör det ändå. För att det är en del av ens vardag. Pengar hjälper ibland men är på något sätt inte vägen till lycka.
Haft alla 3/Y
Skriv svar