Jag tror tyvärr 3 och Y har kanabaliserat så mycket på S/X att man behöver en pause i tillverkningen.
Därför kanske det skulle vara bra med en ordentlig uppdatering där S/X gärna har de allra nyaste sakerna och inte nu då 3 och Y har nyare features än bilarna som är dyrast.
Nu när model3/Y t.ex. får dynamiska strålkastare behöver ju S/X få minst samma utrustning men helst nästa steg.
ModelS behöver ju var mest avancerad. Kanske inkludera FSD och släppa autonoma funktioner till S/X först?
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?
Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?
För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?
Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?
För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?
Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?
För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
Alla är olika men personligen är det endast Model S som uppfyller mina krav bland Teslas modeller. Snygg, rymlig, bekväm, hundvänlig och snabb. Den har ingenting med Roadstern att göra.
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?
Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?
För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
Alla är olika men personligen är det endast Model S som uppfyller mina krav bland Teslas modeller. Snygg, rymlig, bekväm, hundvänlig och snabb. Den har ingenting med Roadstern att göra.
Nu säger jag att det är väl inte så sannolikt att MS läggs ner och ersätts med en Roadster, men för samma pris och spec skulle jag välja Roadstern alla dagar i veckan.
Konkurrenten Audi e-tron GT har väl inte så mycket större utrymmen än en Tesla Roadster.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?
Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?
För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
Alla är olika men personligen är det endast Model S som uppfyller mina krav bland Teslas modeller. Snygg, rymlig, bekväm, hundvänlig och snabb. Den har ingenting med Roadstern att göra.
Nu säger jag att det är väl inte så sannolikt att MS läggs ner och ersätts med en Roadster, men för samma pris och spec skulle jag välja Roadstern alla dagar i veckan.
Konkurrenten Audi e-tron GT har väl inte så mycket större utrymmen än en Tesla Roadster.
Känns nästan mer troligt att man lägger ner Roadster isåfall nu när Plaid är så nära. MS tror jag har en mycket större möjlighet att sälja riktigt bra.
Personligen skulle jag nog välja Plaid MS då den passar bättre in i mitt liv med barn och lite saker man måste få med sig till fjällen.
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?
Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?
För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.
Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd
Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.
Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?
Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?
För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.
Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd
Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
Precis. Skulle våga påstå att topphastighet och 0-100 egentligen är extremt långt ner på de flestas lista när man väljer _typ_ av bil. Hur många som kan sitta och lastutrymme lär hamna på toppen (för de flesta, säger inte att man inte kan köpa roliga bilar, bara för sakens skull, men det är rätt få,av alla bilköp som är sådana - det visar sig rätt tydligt på försäljningsstatistiken).
Personligen skulle jag gärna köra en roadster för att det är kul - några veckor - sen vill jag ha en model s igen, för annars får jag inte med packning och familj. Det är ändå det man har bilen till oftast. För mig är model s en bruksbil, sen är det kul att den är hyfsat pigg i acc också, men när det är dags för att uppgradera så avgör inte om det är 0-100 på 2, 3 eller 4s. Det finns liksom en hygienfaktor i acc för de flesta (för mig är det kanske 0-100 < 5s numera) så bilen blir smidig att köra, allt snabbare än det är bonus och hamnar på kul-kontot... så att jämföra på de attributen är totalt icke-relevant för de flesta. (Bankörare och de som tidigare köpt uttalade sportbilar för kulfaktorn undantagna såklart)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.
Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?
Min bil gör 0-100 på drygt 4 sekunder och jag tycker den är onödigt snabb. Vet inte om det besvarar din insinuanta fråga eller inte?
Om man nu måste gradera så är accelerationen ändå betydligt mer relevant. 320 km/h kommer man inte upp i nånstans i princip men accelerationen har du teoretisk nytta av varje gång du gasar.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?
Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?
För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.
Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd
Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
Precis. Skulle våga påstå att topphastighet och 0-100 egentligen är extremt långt ner på de flestas lista när man väljer _typ_ av bil. Hur många som kan sitta och lastutrymme lär hamna på toppen (för de flesta, säger inte att man inte kan köpa roliga bilar, bara för sakens skull, men det är rätt få,av alla bilköp som är sådana - det visar sig rätt tydligt på försäljningsstatistiken).
Personligen skulle jag gärna köra en roadster för att det är kul - några veckor - sen vill jag ha en model s igen, för annars får jag inte med packning och familj. Det är ändå det man har bilen till oftast. För mig är model s en bruksbil, sen är det kul att den är hyfsat pigg i acc också, men när det är dags för att uppgradera så avgör inte om det är 0-100 på 2, 3 eller 4s. Det finns liksom en hygienfaktor i acc för de flesta (för mig är det kanske 0-100 < 5s numera) så bilen blir smidig att köra, allt snabbare än det är bonus och hamnar på kul-kontot... så att jämföra på de attributen är totalt icke-relevant för de flesta. (Bankörare och de som tidigare köpt uttalade sportbilar för kulfaktorn undantagna såklart)
Visst finns det olika behov, men de som köper en Taycan eller Audi e-tron GT bryr sig inte främst om att bagaget är stort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.
Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?
Min bil gör 0-100 på drygt 4 sekunder och jag tycker den är onödigt snabb. Vet inte om det besvarar din insinuanta fråga eller inte?
Om man nu måste gradera så är accelerationen ändå betydligt mer relevant. 320 km/h kommer man inte upp i nånstans i princip men accelerationen har du teoretisk nytta av varje gång du gasar.
Precis. En 4 sekundersbil är tillräckligt snabb för dom flesta tillfällen. Om bilen gör det på 3 är mindre betydelsefullt än om bilen gör det på 6.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik