Model S/X efter fabriksstoppet

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När produktionen av Model S/X kommer igång nästa år har bilarna följande (kryssa i allt som du tror)

Ingen ändring värd att uppmärksamma
14
3%
CCS-laddport
45
11%
4680-batterier
17
4%
2170-batterier
7
2%
"Större" batteri än idag
20
5%
Version med mindre batteri
0
Inga röster
Strukturellt (bärande) batteripack
11
3%
Ny interiör
48
12%
Ny exteriör
26
6%
Nya motorer
9
2%
Längre räckvidd
40
10%
Digitala sidospeglar
3
1%
Nya framlyktor
36
9%
Plaid-version tillgänglig
8
2%
Ny extern autopilot-hårdvara (kamera/sensorer/radar)
10
2%
Ny autopilotdator
7
2%
Ny MCU-dator
14
3%
5G
17
4%
Värmepump
43
10%
Dubbelglas
42
10%
 
Antal röster: 417

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Franz »

Som bekant är det ju ett lite längre produktionsstopp för Model S och X runt årsskiftet. Bara för hög produktion i förhållande till leveranserna, större förändring av produktionslinan, Covid-19-smittad personal eller kanske rent av en större förändring av bilarna på gång? Model S och X saknar ju en del som 3/Y har så det finns ju en del att komma ikapp med såsom interiören, värmepumpen etc. Kanske en större refresh med massor på en gång eller som vanligt en eller flera saker i taget...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Bjelke »

Jag vågar inte ens tro något, det är ju Tesla liksom :lol:
Skulle det däremot handla om vad jag skulle vilja/önska ha så vore det ju lite annat...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Var är alternativet för dragkrok?

( ;) )
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Franz »

SwedishAdvocate skrev:
Var är alternativet för dragkrok?

( ;) )
Haha. Visste att jag inte skulle få med allt. Tyvärr lite sent att lägga till nu dock :(. Men det finns ju alltid möjlighet att skriva egna tankar i kommentarstråden.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Gustafsson »

Tror som flera tidigare skrivit att det det blir tillräckligt stor uppdatering för att göra bilen intressantare, men att det kommer ett antal större nyheter senare i år också.
CCS laddport kommer nog.
Den som gissar rätt här vinner många forum-cudos :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av [JM] »

Analys av alternativen och om de är orsaken till stoppet.

CCS-laddport: Nej
Kräver rimligtvis inte stopp av bandet flera dagar då det är ganska likt typ2 kontakten som sitter idag.

4680-batterier: Nej & Ja
Nej: Dessa batterier i samma gamla batterilåda kräver inte stopp av bandet. Batteripacket på X/S är ju utbytbart.
Ja: Om man samtidigt byter till strukturell batteripack.

2170-batterier: Nej
Se 4680 ovan. Samt att alla 2170 går åt till model 3/Y

"Större" batteri än idag: Kanske
Se 4680 ovan. Kanske nytt men har inget med stoppet att göra. Utom i kombination med strukturellt batteripack nedan.

Version med mindre batteri: Nej
Se 4680 ovan.

Strukturellt (bärande) batteripack:
Förmodligen mest krävande ändringen som faktiskt kräver nya maskiner i produktionslinan och således är detta den sannorlikt största anledningen till att stoppa.

Ny interiör: Nej
Det har gjorts förut utan att stoppa.

Ny exteriör: Kanske
Mindre sannorligt än strukturella betterier: Och varför göra den lilla ändringen nu utan att byta till strukturellt batteripack samtidigt.

Nya motorer: Kanske
Låg sannorlikhet. Tesla bytte till 3:ans permanentmagnetmotor fram på S/X utan stopp och därför är det isannorligt att detta skulle vara orsaken.

Längre räckvidd: Nej
Ehhh hurdå? Förutom batterier och motorer?!

Digitala sidospeglar: Tveksamt
Kräver detta stopp i flera dagar. Nää...

Nya framlyktor
Se sidospeglar ovan.

Plaid-version tillgänglig: Kanske

Ny extern autopilot-hårdvara (kamera/sensorer/radar): Nej
Se sidospeglar ovan.

Ny autopilotdator: Nej
Se sidospeglar ovan.

Ny MCU-dator: Nej
Se sidospeglar ovan.

5G:Nej
Se sidospeglar ovan.

Värmepump:Nej
Se Nya motorer ovan.

Dubbelglas: Nej
Se sidospeglar ovan.

Mina tankar:
Man kanske gör en generell översyn av linan som gått längst och samtidigt passar på att inför några av de mindre förslagen ovan. Men jag tror inte att smågrejjorna är grundorsaken till stoppet.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Franz »

Min gissning...

* Ny interiör - känns konstigt med en refresh utan
* Ny exteriör - trovärdiga rykten.
* CCS-port - Gör man exteriörändringar vore det konstigt att inte byta porten. Det känns också väldigt konstigt att "nya" Model S skulle behöva en adapter för att ladda på V3-SuC.
* Nya framlyktor - komma i fas med 3/Y
* 5G - finns redan nämnt i firmware så det är bara en tidsfråga och det verkar vara ett bra tillfälle. Det kanske inte gör jätteskillnad rent praktiskt men låter bra och 4G känns plötsligt gammalt i jämförelse.
* Värmepump. Kommer det bara en grej så tror jag att det är den här.
* Längre räckvidd - Bara värmepumpen ger ju en märkbar ökning. Gör man exteriörförändringar får man ju säkert lite extra också. Tror att det här är väldigt viktigt nu för att Tesla skall befästa tronen som tillverkare av bilen med längst räckvidd och att inte ge bort den tronen till Lucid.
* Dubbelglas. Har 3/Y det verkar det märkligt att inte ha det i en uppdateras Model S.
Driver sajten Car.info
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Tror som flera tidigare skrivit att det det blir tillräckligt stor uppdatering för att göra bilen intressantare, men att det kommer ett antal större nyheter senare i år också.
CCS laddport kommer nog.
Den som gissar rätt här vinner många forum-cudos :-)
Senare i år? Finns inte så mycket tid kvar i år och stoppet varar till 11 januari... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av MarcusC »

Jag tror tyvärr 3 och Y har kanabaliserat så mycket på S/X att man behöver en pause i tillverkningen.

Därför kanske det skulle vara bra med en ordentlig uppdatering där S/X gärna har de allra nyaste sakerna och inte nu då 3 och Y har nyare features än bilarna som är dyrast.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Zalman3 »

En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Fredrik j »

MarcusC skrev:
Jag tror tyvärr 3 och Y har kanabaliserat så mycket på S/X att man behöver en pause i tillverkningen.

Därför kanske det skulle vara bra med en ordentlig uppdatering där S/X gärna har de allra nyaste sakerna och inte nu då 3 och Y har nyare features än bilarna som är dyrast.
Nu när model3/Y t.ex. får dynamiska strålkastare behöver ju S/X få minst samma utrustning men helst nästa steg.

ModelS behöver ju var mest avancerad. Kanske inkludera FSD och släppa autonoma funktioner till S/X först?
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av MarcusC »

Inkludera FSD och fri SuC skulle kanske öka försäljningen
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
Jag tror inte alls på det, skillnaden mellan S och Roadster är ju enorm map på sittplatser och lasttrymme, och många vill inte ha en SUV.

Varför skulle Elon ha gjort en sådan stor affär av S Plaid om han hade tänkt lägga ned hela modellen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.

Snik-Roadster kan förbeställas till priset $200 000. Lär bli runt 2 miljoner i Sverige. https://www.tesla.com/roadster/reserve#payment
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.

Snik-Roadster kan förbeställas till priset $200 000. Lär bli runt 2 miljoner i Sverige. https://www.tesla.com/roadster/reserve#payment
Visst är det lite olika bilar.

Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd

Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Banane »

Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.

Alla är olika men personligen är det endast Model S som uppfyller mina krav bland Teslas modeller. Snygg, rymlig, bekväm, hundvänlig och snabb. Den har ingenting med Roadstern att göra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Zalman3 »

Banane skrev:
Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.

Alla är olika men personligen är det endast Model S som uppfyller mina krav bland Teslas modeller. Snygg, rymlig, bekväm, hundvänlig och snabb. Den har ingenting med Roadstern att göra.

Nu säger jag att det är väl inte så sannolikt att MS läggs ner och ersätts med en Roadster, men för samma pris och spec skulle jag välja Roadstern alla dagar i veckan.

Konkurrenten Audi e-tron GT har väl inte så mycket större utrymmen än en Tesla Roadster.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.

Alla är olika men personligen är det endast Model S som uppfyller mina krav bland Teslas modeller. Snygg, rymlig, bekväm, hundvänlig och snabb. Den har ingenting med Roadstern att göra.

Nu säger jag att det är väl inte så sannolikt att MS läggs ner och ersätts med en Roadster, men för samma pris och spec skulle jag välja Roadstern alla dagar i veckan.

Konkurrenten Audi e-tron GT har väl inte så mycket större utrymmen än en Tesla Roadster.

Känns nästan mer troligt att man lägger ner Roadster isåfall nu när Plaid är så nära. MS tror jag har en mycket större möjlighet att sälja riktigt bra.

Personligen skulle jag nog välja Plaid MS då den passar bättre in i mitt liv med barn och lite saker man måste få med sig till fjällen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.

Snik-Roadster kan förbeställas till priset $200 000. Lär bli runt 2 miljoner i Sverige. https://www.tesla.com/roadster/reserve#payment
Visst är det lite olika bilar.

Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd

Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.
Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av thebishop »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.

Snik-Roadster kan förbeställas till priset $200 000. Lär bli runt 2 miljoner i Sverige. https://www.tesla.com/roadster/reserve#payment
Visst är det lite olika bilar.

Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd

Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
Precis. Skulle våga påstå att topphastighet och 0-100 egentligen är extremt långt ner på de flestas lista när man väljer _typ_ av bil. Hur många som kan sitta och lastutrymme lär hamna på toppen (för de flesta, säger inte att man inte kan köpa roliga bilar, bara för sakens skull, men det är rätt få,av alla bilköp som är sådana - det visar sig rätt tydligt på försäljningsstatistiken).

Personligen skulle jag gärna köra en roadster för att det är kul - några veckor - sen vill jag ha en model s igen, för annars får jag inte med packning och familj. Det är ändå det man har bilen till oftast. För mig är model s en bruksbil, sen är det kul att den är hyfsat pigg i acc också, men när det är dags för att uppgradera så avgör inte om det är 0-100 på 2, 3 eller 4s. Det finns liksom en hygienfaktor i acc för de flesta (för mig är det kanske 0-100 < 5s numera) så bilen blir smidig att köra, allt snabbare än det är bonus och hamnar på kul-kontot... så att jämföra på de attributen är totalt icke-relevant för de flesta. (Bankörare och de som tidigare köpt uttalade sportbilar för kulfaktorn undantagna såklart)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Svenssons skrev:
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.
Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?

Min bil gör 0-100 på drygt 4 sekunder och jag tycker den är onödigt snabb. Vet inte om det besvarar din insinuanta fråga eller inte?

Om man nu måste gradera så är accelerationen ändå betydligt mer relevant. 320 km/h kommer man inte upp i nånstans i princip men accelerationen har du teoretisk nytta av varje gång du gasar.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Zalman3 »

thebishop skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.

Snik-Roadster kan förbeställas till priset $200 000. Lär bli runt 2 miljoner i Sverige. https://www.tesla.com/roadster/reserve#payment
Visst är det lite olika bilar.

Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd

Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
Precis. Skulle våga påstå att topphastighet och 0-100 egentligen är extremt långt ner på de flestas lista när man väljer _typ_ av bil. Hur många som kan sitta och lastutrymme lär hamna på toppen (för de flesta, säger inte att man inte kan köpa roliga bilar, bara för sakens skull, men det är rätt få,av alla bilköp som är sådana - det visar sig rätt tydligt på försäljningsstatistiken).

Personligen skulle jag gärna köra en roadster för att det är kul - några veckor - sen vill jag ha en model s igen, för annars får jag inte med packning och familj. Det är ändå det man har bilen till oftast. För mig är model s en bruksbil, sen är det kul att den är hyfsat pigg i acc också, men när det är dags för att uppgradera så avgör inte om det är 0-100 på 2, 3 eller 4s. Det finns liksom en hygienfaktor i acc för de flesta (för mig är det kanske 0-100 < 5s numera) så bilen blir smidig att köra, allt snabbare än det är bonus och hamnar på kul-kontot... så att jämföra på de attributen är totalt icke-relevant för de flesta. (Bankörare och de som tidigare köpt uttalade sportbilar för kulfaktorn undantagna såklart)
Visst finns det olika behov, men de som köper en Taycan eller Audi e-tron GT bryr sig inte främst om att bagaget är stort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av thebishop »

Nej, men nu pratade vi ju om model s vs roadster.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Skriv svar