Model S/X efter fabriksstoppet

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När produktionen av Model S/X kommer igång nästa år har bilarna följande (kryssa i allt som du tror)

Ingen ändring värd att uppmärksamma
14
3%
CCS-laddport
45
11%
4680-batterier
17
4%
2170-batterier
7
2%
"Större" batteri än idag
20
5%
Version med mindre batteri
0
Inga röster
Strukturellt (bärande) batteripack
11
3%
Ny interiör
48
12%
Ny exteriör
26
6%
Nya motorer
9
2%
Längre räckvidd
40
10%
Digitala sidospeglar
3
1%
Nya framlyktor
36
9%
Plaid-version tillgänglig
8
2%
Ny extern autopilot-hårdvara (kamera/sensorer/radar)
10
2%
Ny autopilotdator
7
2%
Ny MCU-dator
14
3%
5G
17
4%
Värmepump
43
10%
Dubbelglas
42
10%
 
Antal röster: 417

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.
Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av thebishop »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.

Snik-Roadster kan förbeställas till priset $200 000. Lär bli runt 2 miljoner i Sverige. https://www.tesla.com/roadster/reserve#payment
Visst är det lite olika bilar.

Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd

Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
Precis. Skulle våga påstå att topphastighet och 0-100 egentligen är extremt långt ner på de flestas lista när man väljer _typ_ av bil. Hur många som kan sitta och lastutrymme lär hamna på toppen (för de flesta, säger inte att man inte kan köpa roliga bilar, bara för sakens skull, men det är rätt få,av alla bilköp som är sådana - det visar sig rätt tydligt på försäljningsstatistiken).

Personligen skulle jag gärna köra en roadster för att det är kul - några veckor - sen vill jag ha en model s igen, för annars får jag inte med packning och familj. Det är ändå det man har bilen till oftast. För mig är model s en bruksbil, sen är det kul att den är hyfsat pigg i acc också, men när det är dags för att uppgradera så avgör inte om det är 0-100 på 2, 3 eller 4s. Det finns liksom en hygienfaktor i acc för de flesta (för mig är det kanske 0-100 < 5s numera) så bilen blir smidig att köra, allt snabbare än det är bonus och hamnar på kul-kontot... så att jämföra på de attributen är totalt icke-relevant för de flesta. (Bankörare och de som tidigare köpt uttalade sportbilar för kulfaktorn undantagna såklart)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Svenssons skrev:
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.
Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?

Min bil gör 0-100 på drygt 4 sekunder och jag tycker den är onödigt snabb. Vet inte om det besvarar din insinuanta fråga eller inte?

Om man nu måste gradera så är accelerationen ändå betydligt mer relevant. 320 km/h kommer man inte upp i nånstans i princip men accelerationen har du teoretisk nytta av varje gång du gasar.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Zalman3 »

thebishop skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?

Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?

För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.

Snik-Roadster kan förbeställas till priset $200 000. Lär bli runt 2 miljoner i Sverige. https://www.tesla.com/roadster/reserve#payment
Visst är det lite olika bilar.

Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd

Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
Precis. Skulle våga påstå att topphastighet och 0-100 egentligen är extremt långt ner på de flestas lista när man väljer _typ_ av bil. Hur många som kan sitta och lastutrymme lär hamna på toppen (för de flesta, säger inte att man inte kan köpa roliga bilar, bara för sakens skull, men det är rätt få,av alla bilköp som är sådana - det visar sig rätt tydligt på försäljningsstatistiken).

Personligen skulle jag gärna köra en roadster för att det är kul - några veckor - sen vill jag ha en model s igen, för annars får jag inte med packning och familj. Det är ändå det man har bilen till oftast. För mig är model s en bruksbil, sen är det kul att den är hyfsat pigg i acc också, men när det är dags för att uppgradera så avgör inte om det är 0-100 på 2, 3 eller 4s. Det finns liksom en hygienfaktor i acc för de flesta (för mig är det kanske 0-100 < 5s numera) så bilen blir smidig att köra, allt snabbare än det är bonus och hamnar på kul-kontot... så att jämföra på de attributen är totalt icke-relevant för de flesta. (Bankörare och de som tidigare köpt uttalade sportbilar för kulfaktorn undantagna såklart)
Visst finns det olika behov, men de som köper en Taycan eller Audi e-tron GT bryr sig inte främst om att bagaget är stort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av thebishop »

Nej, men nu pratade vi ju om model s vs roadster.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Svenssons skrev:
Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.
Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?

Min bil gör 0-100 på drygt 4 sekunder och jag tycker den är onödigt snabb. Vet inte om det besvarar din insinuanta fråga eller inte?

Om man nu måste gradera så är accelerationen ändå betydligt mer relevant. 320 km/h kommer man inte upp i nånstans i princip men accelerationen har du teoretisk nytta av varje gång du gasar.
Precis. En 4 sekundersbil är tillräckligt snabb för dom flesta tillfällen. Om bilen gör det på 3 är mindre betydelsefullt än om bilen gör det på 6.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model S/X efter fabriksstoppet

Inlägg av martinot »

3,564 sekunder är den avgörande gränsen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar