Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?Banane skrev:320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.Svenssons skrev:Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
Model S/X efter fabriksstoppet
Moderator: Redaktion
Re: Model S/X efter fabriksstoppet
Re: Model S/X efter fabriksstoppet
Precis. Skulle våga påstå att topphastighet och 0-100 egentligen är extremt långt ner på de flestas lista när man väljer _typ_ av bil. Hur många som kan sitta och lastutrymme lär hamna på toppen (för de flesta, säger inte att man inte kan köpa roliga bilar, bara för sakens skull, men det är rätt få,av alla bilköp som är sådana - det visar sig rätt tydligt på försäljningsstatistiken).Svenssons skrev:Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...Zalman3 skrev:Visst är det lite olika bilar.Svenssons skrev:För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.Zalman3 skrev:En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?
Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?
För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
Snik-Roadster kan förbeställas till priset $200 000. Lär bli runt 2 miljoner i Sverige. https://www.tesla.com/roadster/reserve#payment
Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd
Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Personligen skulle jag gärna köra en roadster för att det är kul - några veckor - sen vill jag ha en model s igen, för annars får jag inte med packning och familj. Det är ändå det man har bilen till oftast. För mig är model s en bruksbil, sen är det kul att den är hyfsat pigg i acc också, men när det är dags för att uppgradera så avgör inte om det är 0-100 på 2, 3 eller 4s. Det finns liksom en hygienfaktor i acc för de flesta (för mig är det kanske 0-100 < 5s numera) så bilen blir smidig att köra, allt snabbare än det är bonus och hamnar på kul-kontot... så att jämföra på de attributen är totalt icke-relevant för de flesta. (Bankörare och de som tidigare köpt uttalade sportbilar för kulfaktorn undantagna såklart)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Model S/X efter fabriksstoppet
Fredrik j skrev:Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?Banane skrev:320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.Svenssons skrev:Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
Min bil gör 0-100 på drygt 4 sekunder och jag tycker den är onödigt snabb. Vet inte om det besvarar din insinuanta fråga eller inte?
Om man nu måste gradera så är accelerationen ändå betydligt mer relevant. 320 km/h kommer man inte upp i nånstans i princip men accelerationen har du teoretisk nytta av varje gång du gasar.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model S/X efter fabriksstoppet
Visst finns det olika behov, men de som köper en Taycan eller Audi e-tron GT bryr sig inte främst om att bagaget är stort.thebishop skrev:Precis. Skulle våga påstå att topphastighet och 0-100 egentligen är extremt långt ner på de flestas lista när man väljer _typ_ av bil. Hur många som kan sitta och lastutrymme lär hamna på toppen (för de flesta, säger inte att man inte kan köpa roliga bilar, bara för sakens skull, men det är rätt få,av alla bilköp som är sådana - det visar sig rätt tydligt på försäljningsstatistiken).Svenssons skrev:Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...Zalman3 skrev:Visst är det lite olika bilar.Svenssons skrev:För att en snik-Model S kommer kosta 400 000 kr om man gissar priset på samma sätt som du gör för Roadster. Roadstern är 2+2 sitsig, inte 4 sitsig. Model S kan ju vara 5+2 sitsig. Det är alltså två ganska olika bilar med ganska olika pris.Zalman3 skrev:En intressant tanke är, ska man lägga ner
Modell S?
Om specen för MS Plaid och Roadster är snarlika, finns det då En marknad för MS?
Om en snik Roadster kostar från 900.000kr, gör 0-100km/h på ca 3,5s och har en räckvidd på ca 840km.
Vem väljer då en MS med samma pris och spec?
För räcker inte utrymmet till i en Roadster så finns ju MX och MY.
Och Roadster är faktiskt fyrsitsig.
Snik-Roadster kan förbeställas till priset $200 000. Lär bli runt 2 miljoner i Sverige. https://www.tesla.com/roadster/reserve#payment
Men specen är inte så olika.
MS Plaid
ca 2,1s 0-100km/s
320 km/h i topphastighet
ca 840 km i räckvidd
Roadster
ca 2,1s 0-100km/h
ca 400 km/h i toppfart
ca 1000 km i räckvidd
Personligen skulle jag gärna köra en roadster för att det är kul - några veckor - sen vill jag ha en model s igen, för annars får jag inte med packning och familj. Det är ändå det man har bilen till oftast. För mig är model s en bruksbil, sen är det kul att den är hyfsat pigg i acc också, men när det är dags för att uppgradera så avgör inte om det är 0-100 på 2, 3 eller 4s. Det finns liksom en hygienfaktor i acc för de flesta (för mig är det kanske 0-100 < 5s numera) så bilen blir smidig att köra, allt snabbare än det är bonus och hamnar på kul-kontot... så att jämföra på de attributen är totalt icke-relevant för de flesta. (Bankörare och de som tidigare köpt uttalade sportbilar för kulfaktorn undantagna såklart)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S/X efter fabriksstoppet
Nej, men nu pratade vi ju om model s vs roadster.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Model S/X efter fabriksstoppet
Precis. En 4 sekundersbil är tillräckligt snabb för dom flesta tillfällen. Om bilen gör det på 3 är mindre betydelsefullt än om bilen gör det på 6.Banane skrev:Fredrik j skrev:Kanske lika irrelevant som om bilen gör 0-100 på 2,1 eller 3,1 sekunder?Banane skrev:320 km/h vs 400 km/h är kanske den minst relevanta skillnaden. Karosstyp och användningsområde är helt olika.Svenssons skrev:Ni jämför du den dyraste versionen av Model S med den billigaste Roadstern. Skillnaden mellan 320 km/h till 400 km/h är stor. Bara för att två bilar skulle ha samma acceleration betyder inte det att det är två snarlika bilar och att det är en som är överflödig...
Min bil gör 0-100 på drygt 4 sekunder och jag tycker den är onödigt snabb. Vet inte om det besvarar din insinuanta fråga eller inte?
Om man nu måste gradera så är accelerationen ändå betydligt mer relevant. 320 km/h kommer man inte upp i nånstans i princip men accelerationen har du teoretisk nytta av varje gång du gasar.
Re: Model S/X efter fabriksstoppet
3,564 sekunder är den avgörande gränsen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik