andra elbilar

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

om ni inte fick välja en tesla, vilken elbil skulle ni då tycka va bästa altenativet?

BMW i3
14
41%
Nissan leaf
8
24%
VW E-Golf
10
29%
Renault ZOE
1
3%
Ford Focus Electric
0
Inga röster
VW e-Up
1
3%
 
Antal röster: 34

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

andra elbilar

Inlägg av Kalle »

om ni inte fick välja en tesla...
Superbar
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 maj 2014 13:29
Ort: Uppsala

Re: andra elbilar

Inlägg av Superbar »

Finns egentligen inget alternativ till en Tesla.

Nåja, vad jag anser om de listade bilarna:

BMW i3. Livsstils-design som ska signalera modernitet och "titta jag har köpt elbil". Att den är någorlunda kvick och kul att köra väger inte upp det opraktiska baksätet. Dessutom, vad är det för ett skämt till "räckviddsförlängare" de klämt in i den, varför inte ett större batteri? Slutligen anser jag det en bedrift att designa en BMW som är ännu fulare än en X6. Nej tack!

Renault ZOE. Leasa batteriet? Nej tack!

VW E-UP! Liten och bara 18kw/h? Nej tack!

Ford Focus Electric. "Compliance"-bil på rymmen utan snabbladdningsmöjlighet. Nej tack!

Nissan Leaf. Seriösaste elbilssatsningen förutom Tesla. Relativt många bilar sålda, vilket känns tryggt. Bilen lider dock lite av samma fula designfilosofi som BMW i3, fast mera praktisk. Kanske.

VW E-Golf. En mera diskret bil än Leaf och verkar matcha i övrigt, men hur seriösa är VW? Kanske.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: andra elbilar

Inlägg av lator »

Superbar skrev:
Finns egentligen inget alternativ till en Tesla.

Nåja, vad jag anser om de listade bilarna:

BMW i3. Livsstils-design som ska signalera modernitet och "titta jag har köpt elbil". Att den är någorlunda kvick och kul att köra väger inte upp det opraktiska baksätet. Dessutom, vad är det för ett skämt till "räckviddsförlängare" de klämt in i den, varför inte ett större batteri? Slutligen anser jag det en bedrift att designa en BMW som är ännu fulare än en X6. Nej tack!

Renault ZOE. Leasa batteriet? Nej tack!

VW E-UP! Liten och bara 18kw/h? Nej tack!

Ford Focus Electric. "Compliance"-bil på rymmen utan snabbladdningsmöjlighet. Nej tack!

Nissan Leaf. Seriösaste elbilssatsningen förutom Tesla. Relativt många bilar sålda, vilket känns tryggt. Bilen lider dock lite av samma fula designfilosofi som BMW i3, fast mera praktisk. Kanske.

VW E-Golf. En mera diskret bil än Leaf och verkar matcha i övrigt, men hur seriösa är VW? Kanske.
Håller helt med, det finns egentligen inget alternativ till en Tesla men om den är utom tävlan så rekommenderar jag en provtur i E-Up. Trots bara 18 Kwh så kommer man hyfsat långt tack vare den låga förbrukningen och har ganska roligt under tiden...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: andra elbilar

Inlägg av Bod »

Innan vi valde Teslan, tittade vi mycket på BMW. Den är fortfarande den roligaste bil jag kört. Otroligt rapp och känslan att ha full kontroll över bilen med bara en pedal var fantastisk. Vår provkörning med Teslan förstördes dels av regn, men framför allt av trafik. Vi provkörde mitt i rusningstrafiken.

Jag tycker inte BMW är ful. Den vinner när man ser den i verkligheten. Tanken var att vi skulle ha BMWn som andrabil och behålla fossilbilen. Nu blev det inte så. Även en andrabil i vår familj måste kunna gå 25 mil utan laddning.

Nu kommer vi ändå att behålla fossilbilen- Vi beöver dragkrok ibland. Nej inte Husvagn!!!!!

En sak till, även om jag inte tycker i3an är ful, så är Model S klart snyggare, och sådant spelar in. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: andra elbilar

Inlägg av Rolecladdare »

Som icke ägare ÄN av en Tesla kan jag inte fatta varför andra bil märken som har funnits längre på marknaden än Tesla
inte har en elbil som går längre än 10-15mil/laddning som mina små MC-Bilar tillverkade i Kina för halva priset utan hyra på batterierna.
Superbar
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 maj 2014 13:29
Ort: Uppsala

Re: andra elbilar

Inlägg av Superbar »

lator skrev:
Håller helt med, det finns egentligen inget alternativ till en Tesla men om den är utom tävlan så rekommenderar jag en provtur i E-Up. Trots bara 18 Kwh så kommer man hyfsat långt tack vare den låga förbrukningen och har ganska roligt under tiden...
Jag tvivlar inte på att det är en trevlig bil, men jag funderar lite på hur de tänkt. Det är nästan lustigt, det känns som om VW bara reagerat. Mitsubishi i-Miev introduceras och några år sedan få vi E-Up! med nästan identiska specifikationer. Strax efter lanseras E-Golf som motsvarar Nissan Leaf. Kommer de även med ett svar på Tesla Model S om ett par år?
Bod skrev:
Även en andrabil i vår familj måste kunna gå 25 mil utan laddning.
Det där kan jag relatera till även om vi inte har två bilar.

Jag ser personligen inte långdistans som något större problem då det inte är aktuellt mer än någon enstaka gång om året och då jag kör mycket bil i arbetet så längtar jag inte efter att sätta mig bakom ratten på semestern. Jag tar hellre flyg eller tåg och om inte det skulle funka går det alltid att hyra en bil.

På kortdistans är räckvidden av 10-15 mil mer än tillräcklig för att täcka vardagsbehoven av att hämta på dagis, handla mat o.s.v. för oss.

Det är medeldistans som gör mig tveksam. Alltså, fritidsresorna på helgerna. Ja, då vore det skönt med en räckvidd på i alla fall en 25 mil. Bökigt att behöva planera och leta laddningsmöjligheter längs vägen eller vid destinationen. Förvisso ingen omöjlighet och troligtvis blir det bättre med tiden när snabbladdarna byggs ut. Ingen garanti dock att man inte får problem om man inte tänker sig för. Det är väl det som brukar kallas räckviddsångest...

Inga sådana funderingar med en Tesla. :-)

Rolecladdare skrev:
Som icke ägare ÄN av en Tesla kan jag inte fatta varför andra bil märken som har funnits längre på marknaden än Tesla
inte har en elbil som går längre än 10-15mil/laddning som mina små MC-Bilar tillverkade i Kina för halva priset utan hyra på batterierna.
Tja, det finns en och annan teori om varför. Konspirationsteorier skulle en del säga, så vem vet? Svaret är nog att de helt enkelt inte vill. Skulle inte dessa enorma företag med de stora resurser de besitter inte kunna om de verkligen gjorde sitt bästa? Skillnaden i attityd jämfört med Tesla är slående.
Skriv svar