Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Pratade med en god vän som är mekaniker på en Volvoverkstad.
Han har just blivit certiferad för Polestar och XC40 elbilarna, som ju haft en hel del problem.
Det är stor skillnad på kunderna säger han, de som köpt elbilarna är rena entusiaster och de ser inga problem med att elbilarna står länge på verkstaden.
Något helt annat än kunderna med fosilbilar.
När han ska arbeta med en elbil i verkstaden så skyltas bilen med varningsskyltar och bilplatsen spärras av avstängningsband.
Men alla i hela verkstaden flockas kring elbilarna, så det är svårt att hålla kollegorna på avstånd......
Han har just blivit certiferad för Polestar och XC40 elbilarna, som ju haft en hel del problem.
Det är stor skillnad på kunderna säger han, de som köpt elbilarna är rena entusiaster och de ser inga problem med att elbilarna står länge på verkstaden.
Något helt annat än kunderna med fosilbilar.
När han ska arbeta med en elbil i verkstaden så skyltas bilen med varningsskyltar och bilplatsen spärras av avstängningsband.
Men alla i hela verkstaden flockas kring elbilarna, så det är svårt att hålla kollegorna på avstånd......
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Volvoverkstad? Renault Zoe är väl en av dom vanligaste elbilarna i sverige? Dom säljs ju av volvohandlarna och servas/repareras väl i deras verkstäder sedan länge?Off Grid Byggaren skrev:Pratade med en god vän som är mekaniker på en Volvoverkstad.
Han har just blivit certiferad för Polestar och XC40 elbilarna, som ju haft en hel del problem.
Det är stor skillnad på kunderna säger han, de som köpt elbilarna är rena entusiaster och de ser inga problem med att elbilarna står länge på verkstaden.
Något helt annat än kunderna med fosilbilar.
När han ska arbeta med en elbil i verkstaden så skyltas bilen med varningsskyltar och bilplatsen spärras av avstängningsband.
Men alla i hela verkstaden flockas kring elbilarna, så det är svårt att hålla kollegorna på avstånd......
Spärrar dom av då också?
Volvoverkstäderna är väl en av dom mest elbilserfarna av alla gamla bilverkstäder? Tillsammans med Nissans?
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Vad varnas det för på skyltarna?Off Grid Byggaren skrev:Pratade med en god vän som är mekaniker på en Volvoverkstad.
Han har just blivit certiferad för Polestar och XC40 elbilarna, som ju haft en hel del problem.
Det är stor skillnad på kunderna säger han, de som köpt elbilarna är rena entusiaster och de ser inga problem med att elbilarna står länge på verkstaden.
Något helt annat än kunderna med fosilbilar.
När han ska arbeta med en elbil i verkstaden så skyltas bilen med varningsskyltar och bilplatsen spärras av avstängningsband.
Men alla i hela verkstaden flockas kring elbilarna, så det är svårt att hålla kollegorna på avstånd......
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Säkert att det arbetas med högspänning?MarkusL skrev:Vad varnas det för på skyltarna?Off Grid Byggaren skrev:Pratade med en god vän som är mekaniker på en Volvoverkstad.
Han har just blivit certiferad för Polestar och XC40 elbilarna, som ju haft en hel del problem.
Det är stor skillnad på kunderna säger han, de som köpt elbilarna är rena entusiaster och de ser inga problem med att elbilarna står länge på verkstaden.
Något helt annat än kunderna med fosilbilar.
När han ska arbeta med en elbil i verkstaden så skyltas bilen med varningsskyltar och bilplatsen spärras av avstängningsband.
Men alla i hela verkstaden flockas kring elbilarna, så det är svårt att hålla kollegorna på avstånd......
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Ja, de har även Renult Zoe där på Volvoverkstaden.
Och alla laddhybrider från Volvo, de får faktiskt öppna batterilådan och byta enstaka battericeller på de bilarna vid behov.
Exempel på avstängning, varningarna är för elchock. Verkstäderna vill skydda sin personal från elolycksfall med 400 volt DC.
https://www.wurth.se/tjanster/e-mobility/
Och alla laddhybrider från Volvo, de får faktiskt öppna batterilådan och byta enstaka battericeller på de bilarna vid behov.
Exempel på avstängning, varningarna är för elchock. Verkstäderna vill skydda sin personal från elolycksfall med 400 volt DC.
https://www.wurth.se/tjanster/e-mobility/
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Tänkte mest på det där att hålla kollegorna på avstånd. En elbil kan ju inte vara en ovanlig syn i en Volvoverkstad. Med tanke på Zoe...Off Grid Byggaren skrev:Ja, de har även Renult Zoe där på Volvoverkstaden.
Och alla laddhybrider från Volvo, de får faktiskt öppna batterilådan och byta enstaka battericeller på de bilarna vid behov.
Exempel på avstängning, varningarna är för elchock. Verkstäderna vill skydda sin personal från elolycksfall med 400 volt DC.
https://www.wurth.se/tjanster/e-mobility/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Det är väl Polestar och XC40 som är spännande.....Fredrik j skrev:Tänkte mest på det där att hålla kollegorna på avstånd. En elbil kan ju inte vara en ovanlig syn i en Volvoverkstad. Med tanke på Zoe...Off Grid Byggaren skrev:Ja, de har även Renult Zoe där på Volvoverkstaden.
Och alla laddhybrider från Volvo, de får faktiskt öppna batterilådan och byta enstaka battericeller på de bilarna vid behov.
Exempel på avstängning, varningarna är för elchock. Verkstäderna vill skydda sin personal från elolycksfall med 400 volt DC.
https://www.wurth.se/tjanster/e-mobility/
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Min Zoe åkte in och ut på verkstad eftersom det var nåt fel på värmepumpen som de inte lyckades lösa. Det fanns inga avspärrningar i den verkstaden (Skobes i Katrineholm).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Borde (kanske) bara behövas om dom faktiskt jobbar med högspänningskomponenter... min Leaf hade dom inteJerker skrev:Min Zoe åkte in och ut på verkstad eftersom det var nåt fel på värmepumpen som de inte lyckades lösa. Det fanns inga avspärrningar i den verkstaden (Skobes i Katrineholm).
heller avspärrningar runt men så jobbade dom inte med några delar i 400V-systemet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Det är ingen som har spärrat av runt min bil när den varit på verkstaden. Jag har själv fått vara med flera gånger, till och med vovven har varit med en gång och kollat läget.
Det måste väl ändå vara så att det handlar om försiktighetsåtgärder i samband med fel på 400V-systemet. Och hur ofta händer det liksom?
Det måste väl ändå vara så att det handlar om försiktighetsåtgärder i samband med fel på 400V-systemet. Och hur ofta händer det liksom?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Tror det handlade mer om att mekanikern ville arbeta i fred med sina kunders PS2 och XC40 (Zoe är det nog ingen trängsel kring).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Eller så har Polestar och XC40 alltid fel på batteriet.