Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilken elbil väljer du?

1. Audi e-tron 50/55 Quattro
6
8%
2. Tesla MS
48
66%
3. Ioniq 5
19
26%
 
Antal röster: 73

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Ja men då är det ju inga problem med t ex en Model S heller. Du sitter alltså och harvar runt med en traktormotor 12 månader per år, och betalar soppan, för att spara en timme eller nåt den gången per år ni åker till Trysil?
Givetvis inte.

Vi är två vuxna i familjen (jag och min fru). Själv så kör jag främst Teslan som är leasad av mitt företag. Ibland byter vi bil om det passar oss bättre (kanske behöver lastutrymme eller dragkrog).

Skall vi åka iväg hela familjen tillsammans så kan vi ta en av bilarna, och väljer då den som är lämpligast.

Vi tar normalt inte varsin bil till fjällen (även om det hänt att vi tagit varsin bil till sommarhuset på västkusten pga. olika jobbtider eller andra logistikskäl).

Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Nu förstår jag inget. Vad tänker du nu?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Nu förstår jag inget. Vad menar du?
Du låter henne köra traktor? :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Nu förstår jag inget. Vad menar du?
Du låter henne köra traktor? :lol:
Hon är platschef för ett företag/kontor i stan och väljer själv sin egna tjänstebil som passar henne och hennes jobb (inom de regler som hennes arbetsgivare har).

Vill du ha full redogörelse så är hon är inne på slutet av leasingperioden på sin tredje E-klass, och skall byta bil till hösten (har då gått tre år). Hon är väldigt nöjd med den och kommer troligen att välja en ny E-klass till hösten när de nya årsmodellerna kommit.

Tidigare så har hon haft massvis av Volvo (först 850 i början på 90-talet, sedan flera generationer V70), men bytte till Mercedes (E-klass kombi) för en ca 10 år sedan.

Har själv haft Volvo V70 tidigare (vi körde under många år med varsin V70, så lite Volvo-nördar där), och det är en riktigt bra bil. Tycker tex. sätena är bättre på Volvo än i Mercedes, men på många andra punkter så Mercedes en trevligare bil. Vi försöker se till att vi har en bilpark som fungerar för hela familjen. Tex. så bestämde vi sist att vi tar en dragkrok på hennes Mercedes, men skippar en på M3 när jag skaffade den på min firma. Vidare så var min fru OK med att jag skippade kombi (även om det är praktiskt, så kom vi fram till att vi inte längre behövde två kombi i familjen), och jag gick för sedan sist när jag valde ny bil (stod på slutet mellan BMW M3 och Tesla M3). Vi diskuterade även om hon kunde tänka sig att jag förutom att välja sedan även gick för en helelektrisk bil (när jag lutade mer åt Tesla än BMW), och det var grönt för henne att jag körde på det.

Men även om vi försöker få till en bra helhet som fungerar för hela familjens behov, så väljer vi (och betalar, tillsammans med respektive arbetsgivare) i slutänden våra egna bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Nu förstår jag inget. Vad menar du?
Du låter henne köra traktor? :lol:
Hon är platschef för ett företag/kontor i stan och väljer själv sin egna tjänstebil som passar henne och hennes jobb (inom de regler som hennes arbetsgivare har).

Vill du ha full redogörelse så är hon är inne på slutet av leasingperioden på sin tredje E-klass, och skall byta bil till hösten (har då gått tre år). Hon är väldigt nöjd med den och kommer troligen att välja en ny E-klass till hösten när de nya årsmodellerna kommit.

Tidigare så har hon haft massvis av Volvo (först 850 i början på 90-talet, sedan flera generationer V70), men bytte till Mercedes (E-klass kombi) för en ca 10 år sedan.

Har själv haft Volvo V70 tidigare (vi körde under många år med varsin V70, så lite Volvo-nördar där), och det är en riktigt bra bil. Tycker tex. sätena är bättre på Volvo än i Mercedes, men på många andra punkter så Mercedes en trevligare bil. Vi försöker se till att vi har en bilpark som fungerar för hela familjen. Tex. så bestämde vi sist att vi tar en dragkrok på hennes Mercedes, men skippar en på M3 när jag skaffade den på min firma. Vidare så var min fru OK med att jag skippade kombi (även om det är praktiskt, så kom vi fram till att vi inte längre behövde två kombi i familjen), och jag gick för sedan sist när jag valde ny bil (stod på slutet mellan BMW M3 och Tesla M3). Vi diskuterade även om hon kunde tänka sig att jag förutom att välja sedan även gick för en helelektrisk bil (när jag lutade mer åt Tesla än BMW), och det var grönt för henne att jag körde på det.

Men även om vi försöker få till en bra helhet som fungerar för hela familjens behov, så väljer vi (och betalar, tillsammans med respektive arbetsgivare) i slutänden våra egna bilar.
Oj. Det där var en massa information jag inte bett om. :? :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Nu förstår jag inget. Vad menar du?
Du låter henne köra traktor? :lol:
Hon....
Oj. Det där var en massa information jag inte bett om. :? :D
Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra människors situation och val (alla är inte som du MrWall/Verdi/etc). :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat - troligen inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om. :?

Nu kanske vi kan gå tillbaka och diskutera ursprungsfrågan igen (istället för att du skall skärskåda min familjs bilval och reseval).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:

Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra situation och val. :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om.
Jag har många ggr ifrågasatt fossilbilisters extrema kravbild på snabbladdning. Förstår inte varför jag skulle låta just du komma undan. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:

Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra situation och val. :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om.
Jag har många ggr ifrågasatt fossilbilisters extrema kravbild på snabbladdning. Förstår inte varför jag skulle låta just du komma undan. :lol:
Fast nu var det min fru.

Kan du ge mig namnet på alla din kusiner, och så kan jag skärskåda de, och kanske deras livsval gällande, val av bil, kompostering, elinköp, etc?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra situation och val. :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om.
Jag har många ggr ifrågasatt fossilbilisters extrema kravbild på snabbladdning. Förstår inte varför jag skulle låta just du komma undan. :lol:
Fast nu var det min fru.

Kan du ge mig namnet på alla din kusiner, och så kan jag skärskåda de, och kanske deras livsval gällande kompostering etc?
Är det din fru som vägrar snabbladda om det tar längre tid än 5 min alltså? I hear you! :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra situation och val. :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om.
Jag har många ggr ifrågasatt fossilbilisters extrema kravbild på snabbladdning. Förstår inte varför jag skulle låta just du komma undan. :lol:
Fast nu var det min fru.

Kan du ge mig namnet på alla din kusiner, och så kan jag skärskåda de, och kanske deras livsval gällande kompostering etc?
Är det din fru som vägrar snabbladda om det tar längre tid än 5 min alltså? I hear you! :D
Jag vägrar inte snabbladda. Gjorde det så sent som i söndags i förra veckan.

Som sagt, nyss ville du inte veta fakta om min frus bilval (efter att ha ställt massor av frågor och pikar/personangrepp om just det), men nu är du där igen och ifrågasätter hennes vanor och åsikter om snabbladdning (utan grund).

Totalt inkonsekvent.

Vad tycker din fru om det?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra situation och val. :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om.
Jag har många ggr ifrågasatt fossilbilisters extrema kravbild på snabbladdning. Förstår inte varför jag skulle låta just du komma undan. :lol:
Fast nu var det min fru.

Kan du ge mig namnet på alla din kusiner, och så kan jag skärskåda de, och kanske deras livsval gällande kompostering etc?
Är det din fru som vägrar snabbladda om det tar längre tid än 5 min alltså? I hear you! :D
Jag vägrar inte snabbladda. Gjorde det så sent som i söndags i förra veckan.
Ja precis. Du verkar inte ha några problem med det. Hon däremot. ;)

Ps. Eller är de fru martinot som skriver nu? :?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

Dina personangrepp blir inte roliga bara för att du använder smileys.

Slutar denna "debatten" med dig. Meningslöst och helt off-topic.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar