Leasingen på min e-tron går ut om ett år, och jag antar att man ändå inte får tag i en Ioniq 5 innan dess. Jag tänker inte behålla den snordyra Audin längre än nödvändigt. Jag använder den alldeles för sällan dessutom. Det är ren kapitalförstöring.MWall skrev:Nu har du ju redan betalat kontantinsatsen och tagit smällen som kom när Audi rabatterade E-Tron. Tycker det vore dumt att byta nu. En ny Ioniq 5 eller liknande kostar lika mycket som din begagnade E-Tron. Kanske något lägre förmånsvärde men även en simplare bil.
Att Hyundaien bara får "något lägre" förmånsvärde tror jag är en rejäl underdrift. Bilen kostar uppskattningsvis bara hälften av min e-tron, den lär rimligen också vara ungefär hälften så dyr i både leasing och förmån. Försäkringen, förbrukningen, däck, allting borde vara mycket billigare. Dessutom har den 5 års garanti. Dyra verkstadsbesök behöver man alltså inte heller räkna med. Audins garanti går ut om en månad.
Att det är en simplare bil tror jag inte att jag håller med om. I vissa punkter säkert, men inte generellt. Dessutom får jag erkänna att jag inte bryr mig det minsta om den är simplare, känns billigare och inte kommer från ett premiummärke. Jag har inte de kraven på en bil. Mina krav är dragkrok, plats för hundarna, eldrift, nära till service och överkomlig prislapp. Allt annat är ren bonus.
Ioniqen har potentialen att bli vår första bil, dvs den bil vi kommer använda till allt. Idag har e-Golfen den rollen. E-Tron använder jag bara för att dra släp/husvagn eller när e-Golfen är upptagen. Jag drar mig för att köra e-tronen. Dels förbrukar den i runda slängar dubbelt så mycket som Golfen, och man är ju snål, dels är den stor tung och klumpig. Inte alls lämplig som vardagsbil. Men huvudanledningen är att den är för dyr (eller säg för lyxig) för att vara en vardagsbil som man kör omkring på grusvägar med hundar i osv. Det är ju en utpräglad långfärdskryssare.