Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilken elbil väljer du?

1. Audi e-tron 50/55 Quattro
6
8%
2. Tesla MS
48
66%
3. Ioniq 5
19
26%
 
Antal röster: 73

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Nu har du ju redan betalat kontantinsatsen och tagit smällen som kom när Audi rabatterade E-Tron. Tycker det vore dumt att byta nu. En ny Ioniq 5 eller liknande kostar lika mycket som din begagnade E-Tron. Kanske något lägre förmånsvärde men även en simplare bil.
Leasingen på min e-tron går ut om ett år, och jag antar att man ändå inte får tag i en Ioniq 5 innan dess. Jag tänker inte behålla den snordyra Audin längre än nödvändigt. Jag använder den alldeles för sällan dessutom. Det är ren kapitalförstöring.
Att Hyundaien bara får "något lägre" förmånsvärde tror jag är en rejäl underdrift. Bilen kostar uppskattningsvis bara hälften av min e-tron, den lär rimligen också vara ungefär hälften så dyr i både leasing och förmån. Försäkringen, förbrukningen, däck, allting borde vara mycket billigare. Dessutom har den 5 års garanti. Dyra verkstadsbesök behöver man alltså inte heller räkna med. Audins garanti går ut om en månad. :shock:
Att det är en simplare bil tror jag inte att jag håller med om. I vissa punkter säkert, men inte generellt. Dessutom får jag erkänna att jag inte bryr mig det minsta om den är simplare, känns billigare och inte kommer från ett premiummärke. Jag har inte de kraven på en bil. Mina krav är dragkrok, plats för hundarna, eldrift, nära till service och överkomlig prislapp. Allt annat är ren bonus.
Ioniqen har potentialen att bli vår första bil, dvs den bil vi kommer använda till allt. Idag har e-Golfen den rollen. E-Tron använder jag bara för att dra släp/husvagn eller när e-Golfen är upptagen. Jag drar mig för att köra e-tronen. Dels förbrukar den i runda slängar dubbelt så mycket som Golfen, och man är ju snål, dels är den stor tung och klumpig. Inte alls lämplig som vardagsbil. Men huvudanledningen är att den är för dyr (eller säg för lyxig) för att vara en vardagsbil som man kör omkring på grusvägar med hundar i osv. Det är ju en utpräglad långfärdskryssare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Peter Andersson skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Henriksson skrev:
För min del var det en SUV som skulle vara i samma storlek som vår förra Cayenne. Alltså varken större eller mindre. Sedan är ljudkomfort och en gedigen kvalitetskänsla viktig samt att man tycker den är snygg. Valet stod mellan EQC och E-tron och det vart till slut en E-tron då ingen kunde matcha Audi Financial Services erbjudande. Jag betalar 6.700kr/mån privatleasing för en bil med ett nypris på 1.200.000kr. Vad blir kostnaden för en Tesla för samma nypris?
6700kr/månad utan kontantinsats? Det låter ju superbilligt. Min e-tron kostade 1.1 mille och jag betalar också lite drygt 6700kr/mån, men då utan garanterat restvärde plus att jag betalade en kontantinsats på 250k. Och så tillkommer naturligtvis förmånsvärdet på ungefär 7000kr/månad eftersom det är företagsleasing. Det är inte så billigt kan man säga. Och det är därför jag inte kan och vill behålla den.

Nu har du ju redan betalat kontantinsatsen och tagit smällen som kom när Audi rabatterade E-Tron. Tycker det vore dumt att byta nu. En ny Ioniq 5 eller liknande kostar lika mycket som din begagnade E-Tron. Kanske något lägre förmånsvärde men även en simplare bil.
Finns en hel del bilintressenter som tycker att Ioniq 5 är mer avancerad än både MS och Audi e-tron.

Men visst, ett riktigt test i verkligheten vore mycket intressant!
För hur är det med ljudisolering egentligen?
Mati sa att nått fel måste väl finnas på Ioniq 5.
Hur kommer det sig att Ioniq 5 är så lätt?
Har de plockat bort all ljudisolering?

Ioniq 5 väger från 1.800kg till 2.000kg.
Audi e-tron 55 Quattro väger 2.565kg.

Kan dock tänka mig att Ioniq 5 upplevs som en STÖRRE bil än Audi e-tron.
Med gigantiskt luftig och stor förarmiljö, och större axelavstånd.

Axelavstånd
Ioniq 5, 3000mm
Audi e-tron, 2928mm

Edit:
Audi e-tron 55 Quattro får nog internt stor konkurrens av Audi Q4. Billigare bil som dessutom är byggd som en elbil från början och som är bättre än 55 e-tron på många sätt.

Audi får se till att Q4 snabbt kommer ut med 100kWh batteriet så man får 600km i räckvidd.
Och minst 170kW laddning.
Lägg till V2L på minst 3.6kW.

För mig behöver den inte vara "avancerad". Att den laddar på 20 istället för 45 minuter är för mig helt ovidkommande t ex. Men den kanske har stolar med massage, night vision-kamera, matrix laser strålkastare, fyrhjulsstyrning o annat som jag däremot gärna skulle vilja ha?
För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, snabba laddtider på resa och laddmöjligheter på resa mycket viktigare (annars kör jag vår ICE istället för långresor). Jag tackar inte nej till smarta och bra extrafunktioner (gillar tex. eluttagsmöjligheter hos Iq5 som är riktigt smart), men det är de grundläggande egenskaperna som avgör. De är viktigast och måste vara på plats mer eller mindre.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Jag klarar mig utan snabb snabbladdning. I vardagen så laddar man ju 100% hemma. För resor har vi vårt diesellok som trumfar alla dagens bilar överlägset.

Men för att i framtiden kanske kunna byta vår långfärds-ICE mot ett miljövänligare alternativ så skulle jag vilja se snabbare snabbladdning än idag (gärna runt 500kW där man kan få laddat 40 mil på 5 minuter), och ett mycket mer utbrett laddnät idag. Tesla SuC är på rätt väg, men långt ifrån att vara tillräckligt tätt och snabbt för att vi skall skifta till 100% elbilar.

Därför ser jag fram mot nästa generations elbilar och nästa generations V4-laddare (hoppas som sagt att de blir på 500kW @800V eller runt där), och en fördubbling av SuC och andra stationer över hela landet (både CK och OKQ8 verkar lovande).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Jag klarar mig utan snabb snabbladdning. I vardagen så laddar man ju 100% hemma. För resor har vi vårt diesellok som trumfar alla dagens bilar överlägset.

Men för att i framtiden kanske kunna byta vår långfärds-ICE mot ett miljövänligare alternativ så skulle jag vilja se snabbare snabbladdning än idag (gärna runt 500kW där man kan få laddat 40 mil på 5 minuter), och ett mycket mer utbrett laddnät idag. Tesla SuC är på rätt väg, men långt ifrån att vara tillräckligt tätt och snabbt för att vi skall skifta till 100% elbilar.

Därför ser jag fram mot nästa generations elbilar och nästa generations V4-laddare (hoppas som sagt att de blir på 500kW @800V eller runt där), och en fördubbling av SuC och andra stationer över hela landet (både CK och OKQ8 verkar lovande).

Nej, jag har kört vår Model S till Spanien, Trysil och ett flertal ggr ner till Skåne.

För att köra till Trysil krävs ett stopp i Mora på vägen dit och ett på vägen hem. För att åka till Åhus krävs ett stopp i Ödeshög åt vardera hållet. Vi snackar alltså om körningar på 6-8 timmar enkel väg. Att jag då måste stanna kanske uppåt en timme en gång är ett jättelitet problem för mig. Alltså det är ett så litet problem att det knappt finns. Däremot blir jag galen om det är kö. Det får inte vara kö. Kö är stressande och ovärdigt. Förstör hela dagen.

Du hävdar ju själv att du inte kör bil långt utan tar flyget. Därför har jag svårt att tänka mig att du skulle snabbladda mer än en gång per dag. Har så svårt att förstå hur man kan bli så "viktig" att allt står och faller med 20 minuter... :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Jag klarar mig utan snabb snabbladdning. I vardagen så laddar man ju 100% hemma. För resor har vi vårt diesellok som trumfar alla dagens bilar överlägset.

Men för att i framtiden kanske kunna byta vår långfärds-ICE mot ett miljövänligare alternativ så skulle jag vilja se snabbare snabbladdning än idag (gärna runt 500kW där man kan få laddat 40 mil på 5 minuter), och ett mycket mer utbrett laddnät idag. Tesla SuC är på rätt väg, men långt ifrån att vara tillräckligt tätt och snabbt för att vi skall skifta till 100% elbilar.

Därför ser jag fram mot nästa generations elbilar och nästa generations V4-laddare (hoppas som sagt att de blir på 500kW @800V eller runt där), och en fördubbling av SuC och andra stationer över hela landet (både CK och OKQ8 verkar lovande).

Nej, jag har kört vår Model S till Spanien, Trysil och ett flertal ggr ner till Skåne.

För att köra till Trysil krävs ett stopp i Mora på vägen dit och ett på vägen hem. För att åka till Åhus krävs ett stopp i Ödeshög åt vardera hållet. Vi snackar alltså om körningar på 6-8 timmar enkel väg. Att jag då måste stanna kanske uppåt en timme en gång är ett jättelitet problem för mig. Alltså det är ett så litet problem att det knappt finns. Däremot blir jag galen om det är kö. Det får inte vara kö. Kö är stressande och ovärdigt. Förstör hela dagen.

Du hävdar ju själv att du inte kör bil långt utan tar flyget. Därför har jag svårt att tänka mig att du skulle snabbladda mer än en gång per dag. Har så svårt att förstå hur man kan bli så "viktig" att allt står och faller med 20 minuter... :roll:
Tar inte flyget om vi reser inom rimliga avstånd inom de mer södra delarna av Sverige eller Norge, som tex. på fjäll/skidsemester till Trysil, eller Sälen. Då tar vi vår E-klass som ger en bekymmersfri resa, även om det numera har öppnat flygplats mellan Trysil och Sälen: https://scandinavianmountains.se/

Skall vi söder ut i Europa, till norra Sverige eller Norge, som tex. åka skidor i Riksgränsen, så blir det givetvis flyg. Oftast hyr vi bil på plats för att få lite frihet att åka runt under semester (den roliga körningen och upptäckarglädjen, till skillnad från att mata mil på Authobahn eller lånrandiga landsvägar i Norrland).

Det går givetvis att göra det mesta. Handlar mest om vad man vill, vilken tid man har eller vad man har för krav. Helt Ok att tycka olika (vi är alla olika).

TeslaBjörn åkte nyss i en liten Nissan Leaf till de allra nordligaste delarna av Norge (runt Nordkap)! :D



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:

Tar inte flyget om vi reser inom rimliga avstånd inom de mer södra delarna av Sverige eller Norge, som tex. på fjäll/skidsemester till Trysil. Då tar vi vår E-klass som ger en bekymmersfri resa.

Skall vi söder ut i Europa, till norra Sverige eller Norge, som tex. åka skidor i Riksgränsen, så blir det givetvis flyg. Oftast hyr vi bil på plats för att få lite frihet att åka runt under semester (den roliga körningen och upptäckarglädjen, till skillnad från att mata mil på Authobahn eller lånrandiga landsvägar i Norrland).

Det går givetvis att göra det mesta. Handlar med vad man vill eller vad man har för krav.

TeslaBjörn åkte nyss i en liten Nissan Leaf till de allra nordligaste delarna av Norge (runt Nordkap):




Ja men då är det ju inga problem med t ex en Model S heller. Du sitter alltså och harvar runt med en traktormotor 12 månader per år, och betalar soppan, för att spara en timme eller nåt den gången per år ni åker till Trysil?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Jag klarar mig utan snabb snabbladdning. I vardagen så laddar man ju 100% hemma. För resor har vi vårt diesellok som trumfar alla dagens bilar överlägset.

Men för att i framtiden kanske kunna byta vår långfärds-ICE mot ett miljövänligare alternativ så skulle jag vilja se snabbare snabbladdning än idag (gärna runt 500kW där man kan få laddat 40 mil på 5 minuter), och ett mycket mer utbrett laddnät idag. Tesla SuC är på rätt väg, men långt ifrån att vara tillräckligt tätt och snabbt för att vi skall skifta till 100% elbilar.

Därför ser jag fram mot nästa generations elbilar och nästa generations V4-laddare (hoppas som sagt att de blir på 500kW @800V eller runt där), och en fördubbling av SuC och andra stationer över hela landet (både CK och OKQ8 verkar lovande).

Nej, jag har kört vår Model S till Spanien, Trysil och ett flertal ggr ner till Skåne.

För att köra till Trysil krävs ett stopp i Mora på vägen dit och ett på vägen hem. För att åka till Åhus krävs ett stopp i Ödeshög åt vardera hållet. Vi snackar alltså om körningar på 6-8 timmar enkel väg. Att jag då måste stanna kanske uppåt en timme en gång är ett jättelitet problem för mig. Alltså det är ett så litet problem att det knappt finns. Däremot blir jag galen om det är kö. Det får inte vara kö. Kö är stressande och ovärdigt. Förstör hela dagen.

Du hävdar ju själv att du inte kör bil långt utan tar flyget. Därför har jag svårt att tänka mig att du skulle snabbladda mer än en gång per dag. Har så svårt att förstå hur man kan bli så "viktig" att allt står och faller med 20 minuter... :roll:
Lycka till, Martin ot kommer inte att backa här... ever... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Jag klarar mig utan snabb snabbladdning. I vardagen så laddar man ju 100% hemma. För resor har vi vårt diesellok som trumfar alla dagens bilar överlägset.

Men för att i framtiden kanske kunna byta vår långfärds-ICE mot ett miljövänligare alternativ så skulle jag vilja se snabbare snabbladdning än idag (gärna runt 500kW där man kan få laddat 40 mil på 5 minuter), och ett mycket mer utbrett laddnät idag. Tesla SuC är på rätt väg, men långt ifrån att vara tillräckligt tätt och snabbt för att vi skall skifta till 100% elbilar.

Därför ser jag fram mot nästa generations elbilar och nästa generations V4-laddare (hoppas som sagt att de blir på 500kW @800V eller runt där), och en fördubbling av SuC och andra stationer över hela landet (både CK och OKQ8 verkar lovande).

Nej, jag har kört vår Model S till Spanien, Trysil och ett flertal ggr ner till Skåne.

För att köra till Trysil krävs ett stopp i Mora på vägen dit och ett på vägen hem. För att åka till Åhus krävs ett stopp i Ödeshög åt vardera hållet. Vi snackar alltså om körningar på 6-8 timmar enkel väg. Att jag då måste stanna kanske uppåt en timme en gång är ett jättelitet problem för mig. Alltså det är ett så litet problem att det knappt finns. Däremot blir jag galen om det är kö. Det får inte vara kö. Kö är stressande och ovärdigt. Förstör hela dagen.

Du hävdar ju själv att du inte kör bil långt utan tar flyget. Därför har jag svårt att tänka mig att du skulle snabbladda mer än en gång per dag. Har så svårt att förstå hur man kan bli så "viktig" att allt står och faller med 20 minuter... :roll:
Lycka till, Martin ot kommer inte att backa här... ever... :lol:
Like på den från mig! :D

Vi är alla är olika, och har olika preferenser och värderingar, så man måste nog acceptera av det därmed inte finns en enda (el)bil som är perfekt och 100% rätt för alla.

Vi måste inte heller vara ense. Nu får ju våra olika krav en bredd i bilutbudet, och även nu på senare tid ett allt bredare elbilsutbud. Vilket bara är utmärkt.

Tänk vad tråkigt om vi alla tyckte precis lika, klädde oss precis lika, och åt exakt samma mat, och körde precis samma bilmodell?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Ja men då är det ju inga problem med t ex en Model S heller. Du sitter alltså och harvar runt med en traktormotor 12 månader per år, och betalar soppan, för att spara en timme eller nåt den gången per år ni åker till Trysil?
Givetvis inte.

Vi är två vuxna i familjen (jag och min fru). Själv så kör jag främst Teslan som är leasad av mitt företag. Ibland byter vi bil om det passar oss bättre (kanske behöver lastutrymme eller dragkrog).

Skall vi åka iväg hela familjen tillsammans så kan vi ta en av bilarna, och väljer då den som är lämpligast.

Vi tar normalt inte varsin bil till fjällen (även om det hänt att vi tagit varsin bil till sommarhuset på västkusten pga. olika jobbtider eller andra logistikskäl).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Ja men då är det ju inga problem med t ex en Model S heller. Du sitter alltså och harvar runt med en traktormotor 12 månader per år, och betalar soppan, för att spara en timme eller nåt den gången per år ni åker till Trysil?
Givetvis inte.

Vi är två vuxna i familjen (jag och min fru). Själv så kör jag främst Teslan som är leasad av mitt företag. Ibland byter vi bil om det passar oss bättre (kanske behöver lastutrymme eller dragkrog).

Skall vi åka iväg hela familjen tillsammans så kan vi ta en av bilarna, och väljer då den som är lämpligast.

Vi tar normalt inte varsin bil till fjällen (även om det hänt att vi tagit varsin bil till sommarhuset på västkusten pga. olika jobbtider eller andra logistikskäl).

Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Nu förstår jag inget. Vad tänker du nu?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Nu förstår jag inget. Vad menar du?
Du låter henne köra traktor? :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Nu förstår jag inget. Vad menar du?
Du låter henne köra traktor? :lol:
Hon är platschef för ett företag/kontor i stan och väljer själv sin egna tjänstebil som passar henne och hennes jobb (inom de regler som hennes arbetsgivare har).

Vill du ha full redogörelse så är hon är inne på slutet av leasingperioden på sin tredje E-klass, och skall byta bil till hösten (har då gått tre år). Hon är väldigt nöjd med den och kommer troligen att välja en ny E-klass till hösten när de nya årsmodellerna kommit.

Tidigare så har hon haft massvis av Volvo (först 850 i början på 90-talet, sedan flera generationer V70), men bytte till Mercedes (E-klass kombi) för en ca 10 år sedan.

Har själv haft Volvo V70 tidigare (vi körde under många år med varsin V70, så lite Volvo-nördar där), och det är en riktigt bra bil. Tycker tex. sätena är bättre på Volvo än i Mercedes, men på många andra punkter så Mercedes en trevligare bil. Vi försöker se till att vi har en bilpark som fungerar för hela familjen. Tex. så bestämde vi sist att vi tar en dragkrok på hennes Mercedes, men skippar en på M3 när jag skaffade den på min firma. Vidare så var min fru OK med att jag skippade kombi (även om det är praktiskt, så kom vi fram till att vi inte längre behövde två kombi i familjen), och jag gick för sedan sist när jag valde ny bil (stod på slutet mellan BMW M3 och Tesla M3). Vi diskuterade även om hon kunde tänka sig att jag förutom att välja sedan även gick för en helelektrisk bil (när jag lutade mer åt Tesla än BMW), och det var grönt för henne att jag körde på det.

Men även om vi försöker få till en bra helhet som fungerar för hela familjens behov, så väljer vi (och betalar, tillsammans med respektive arbetsgivare) i slutänden våra egna bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Nu förstår jag inget. Vad menar du?
Du låter henne köra traktor? :lol:
Hon är platschef för ett företag/kontor i stan och väljer själv sin egna tjänstebil som passar henne och hennes jobb (inom de regler som hennes arbetsgivare har).

Vill du ha full redogörelse så är hon är inne på slutet av leasingperioden på sin tredje E-klass, och skall byta bil till hösten (har då gått tre år). Hon är väldigt nöjd med den och kommer troligen att välja en ny E-klass till hösten när de nya årsmodellerna kommit.

Tidigare så har hon haft massvis av Volvo (först 850 i början på 90-talet, sedan flera generationer V70), men bytte till Mercedes (E-klass kombi) för en ca 10 år sedan.

Har själv haft Volvo V70 tidigare (vi körde under många år med varsin V70, så lite Volvo-nördar där), och det är en riktigt bra bil. Tycker tex. sätena är bättre på Volvo än i Mercedes, men på många andra punkter så Mercedes en trevligare bil. Vi försöker se till att vi har en bilpark som fungerar för hela familjen. Tex. så bestämde vi sist att vi tar en dragkrok på hennes Mercedes, men skippar en på M3 när jag skaffade den på min firma. Vidare så var min fru OK med att jag skippade kombi (även om det är praktiskt, så kom vi fram till att vi inte längre behövde två kombi i familjen), och jag gick för sedan sist när jag valde ny bil (stod på slutet mellan BMW M3 och Tesla M3). Vi diskuterade även om hon kunde tänka sig att jag förutom att välja sedan även gick för en helelektrisk bil (när jag lutade mer åt Tesla än BMW), och det var grönt för henne att jag körde på det.

Men även om vi försöker få till en bra helhet som fungerar för hela familjens behov, så väljer vi (och betalar, tillsammans med respektive arbetsgivare) i slutänden våra egna bilar.
Oj. Det där var en massa information jag inte bett om. :? :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Du låter alltså din fru ta smällen? :shock:
Nu förstår jag inget. Vad menar du?
Du låter henne köra traktor? :lol:
Hon....
Oj. Det där var en massa information jag inte bett om. :? :D
Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra människors situation och val (alla är inte som du MrWall/Verdi/etc). :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat - troligen inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om. :?

Nu kanske vi kan gå tillbaka och diskutera ursprungsfrågan igen (istället för att du skall skärskåda min familjs bilval och reseval).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:

Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra situation och val. :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om.
Jag har många ggr ifrågasatt fossilbilisters extrema kravbild på snabbladdning. Förstår inte varför jag skulle låta just du komma undan. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:

Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra situation och val. :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om.
Jag har många ggr ifrågasatt fossilbilisters extrema kravbild på snabbladdning. Förstår inte varför jag skulle låta just du komma undan. :lol:
Fast nu var det min fru.

Kan du ge mig namnet på alla din kusiner, och så kan jag skärskåda de, och kanske deras livsval gällande, val av bil, kompostering, elinköp, etc?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra situation och val. :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om.
Jag har många ggr ifrågasatt fossilbilisters extrema kravbild på snabbladdning. Förstår inte varför jag skulle låta just du komma undan. :lol:
Fast nu var det min fru.

Kan du ge mig namnet på alla din kusiner, och så kan jag skärskåda de, och kanske deras livsval gällande kompostering etc?
Är det din fru som vägrar snabbladda om det tar längre tid än 5 min alltså? I hear you! :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra situation och val. :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om.
Jag har många ggr ifrågasatt fossilbilisters extrema kravbild på snabbladdning. Förstår inte varför jag skulle låta just du komma undan. :lol:
Fast nu var det min fru.

Kan du ge mig namnet på alla din kusiner, och så kan jag skärskåda de, och kanske deras livsval gällande kompostering etc?
Är det din fru som vägrar snabbladda om det tar längre tid än 5 min alltså? I hear you! :D
Jag vägrar inte snabbladda. Gjorde det så sent som i söndags i förra veckan.

Som sagt, nyss ville du inte veta fakta om min frus bilval (efter att ha ställt massor av frågor och pikar/personangrepp om just det), men nu är du där igen och ifrågasätter hennes vanor och åsikter om snabbladdning (utan grund).

Totalt inkonsekvent.

Vad tycker din fru om det?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Jag vet, men du frågade ju om det. Verkar ända sättet att få tyst på dina ändlösa ifrågasättanden av andra situation och val. :D

Hade jag inte tagit detta seriöst så hade du aldrig slutat (och som andra påpekat inte jag heller). Nu har jag "räddat" tråden från ytterligare ping-pong mellan oss i 20 inlägg till - som troligen ingen här önskar eller bett om.
Jag har många ggr ifrågasatt fossilbilisters extrema kravbild på snabbladdning. Förstår inte varför jag skulle låta just du komma undan. :lol:
Fast nu var det min fru.

Kan du ge mig namnet på alla din kusiner, och så kan jag skärskåda de, och kanske deras livsval gällande kompostering etc?
Är det din fru som vägrar snabbladda om det tar längre tid än 5 min alltså? I hear you! :D
Jag vägrar inte snabbladda. Gjorde det så sent som i söndags i förra veckan.
Ja precis. Du verkar inte ha några problem med det. Hon däremot. ;)

Ps. Eller är de fru martinot som skriver nu? :?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

Dina personangrepp blir inte roliga bara för att du använder smileys.

Slutar denna "debatten" med dig. Meningslöst och helt off-topic.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar