Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilken elbil väljer du?

1. Audi e-tron 50/55 Quattro
6
8%
2. Tesla MS
48
66%
3. Ioniq 5
19
26%
 
Antal röster: 73

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Peter Andersson »

Ioniq 5 har förvånansvärt bra elbilsegenskaper.
Mati är sugen på att byta bort sin Audi e-tron mot en Ioniq 5.
Zalman3 är sugen på att byta från en Tesla MS till en Ioniq 5.

Hur tänker du, vilken elbil väljer du av dessa 3 elbilar?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

Peter Andersson skrev:
Ioniq 5 har förvånansvärt bra elbilsegenskaper.
Mati är sugen på att byta bort sin Audi e-tron mot en Ioniq 5.
Zalman3 är sugen på att byta från en Tesla MS till en Ioniq 5.

Hur tänker du, vilken elbil väljer du av dessa 3 elbilar?
Efter Ioniq 5 fortfarande inte har nånstans att ladda så spelar det ingen roll hur snabbt det går. Dessutom är det faktiskt inte en så viktig egenskap för mig.

1. Model S
2. E-Tron
3. Ioniq 5
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Peter Andersson skrev:
Ioniq 5 har förvånansvärt bra elbilsegenskaper.
Mati är sugen på att byta bort sin Audi e-tron mot en Ioniq 5.
Zalman3 är sugen på att byta från en Tesla MS till en Ioniq 5.

Hur tänker du, vilken elbil väljer du av dessa 3 elbilar?
Efter Ioniq 5 fortfarande inte har nånstans att ladda så spelar det ingen roll hur snabbt det går. Dessutom är det faktiskt inte en så viktig egenskap för mig.

1. Model S
2. E-Tron
3. Ioniq 5
Söder om Sundsvall finns ju trots allt hyfsat många 800V, 350kW Ionity laddare.
I Tyskland ingår ett gratis Ionity abonnemang i 2 år som gör att man kan ladda för ca 3kr per kWh hos Ionity om man köper en Ioniq 5.
Hoppas den lösningen kommer också till Sverige.
Utgår ifrån att Ioniq 5 kan ladda i 175kW på en 400V laddare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Den har ju setts ladda med 154 kW effekt på 800 volts laddare.

Det borde innebära cirka 75 kW på alla Svenska 400 volts snabbladdare.

Men det byggs ju ut några enstaka nya Ionity längs E4:an så på några års sikt borde det gå smidigare.

The Ioniq 5 supports both 400-volt and 800-volt charging. In fact, Hyundai’s E-GMP platform offers 800V charging as standard, along with 400V charging, without the need for additional adapters. Hyundai says this multi-charging system is a “world’s first patented technology that operates the motor and inverter to boost 400 V to 800 V for stable charging compatibility.”

https://electrek.co/2021/03/03/hyundai- ... ging-king/
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Peter Andersson »

Off Grid Byggaren skrev:
Den har ju setts ladda med 154 kW effekt på 800 volts laddare.

Det borde innebära cirka 75 kW på alla Svenska 400 volts snabbladdare.

Men det byggs ju ut några enstaka nya Ionity längs E4:an så på några års sikt borde det gå smidigare.

The Ioniq 5 supports both 400-volt and 800-volt charging. In fact, Hyundai’s E-GMP platform offers 800V charging as standard, along with 400V charging, without the need for additional adapters. Hyundai says this multi-charging system is a “world’s first patented technology that operates the motor and inverter to boost 400 V to 800 V for stable charging compatibility.”

https://electrek.co/2021/03/03/hyundai- ... ging-king/
Ioniq 5 skryter ju med att man ska kunna ladda i 800V och 232kW under bra omständigheter.

Då är ju frågan, hur snabbt laddar man i 400V?
1. Om det är laddstolpen som begränsar, då är det nog ett max på 175kW.
2. Om det är invertern som ger 50% effekt vid 400V, då är man nog nere på 116kW.

Tesla V3 ger ju 250kW vid 400V, men finns det någon annan laddare som ger mer än 175kW vid 400V?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det ska bli intressant att få se när Ionic dyker upp på laddstationerna.

Porsche laddar ju 270 kW på 800 volt men endast 50 kW på 400 volt i standardutförande.

På filmen när Ionic 5 laddar rampar den ned rejält efter 80%.

Men den verkar ladda väldigt snabbt ända till 80%.

Finns även en gräns för hur många ampere CCS kabel och kontakt klarar av.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

Peter Andersson skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Den har ju setts ladda med 154 kW effekt på 800 volts laddare.

Det borde innebära cirka 75 kW på alla Svenska 400 volts snabbladdare.

Men det byggs ju ut några enstaka nya Ionity längs E4:an så på några års sikt borde det gå smidigare.

The Ioniq 5 supports both 400-volt and 800-volt charging. In fact, Hyundai’s E-GMP platform offers 800V charging as standard, along with 400V charging, without the need for additional adapters. Hyundai says this multi-charging system is a “world’s first patented technology that operates the motor and inverter to boost 400 V to 800 V for stable charging compatibility.”

https://electrek.co/2021/03/03/hyundai- ... ging-king/
Ioniq 5 skryter ju med att man ska kunna ladda i 800V och 232kW under bra omständigheter.

Då är ju frågan, hur snabbt laddar man i 400V?
1. Om det är laddstolpen som begränsar, då är det nog ett max på 175kW.
2. Om det är invertern som ger 50% effekt vid 400V, då är man nog nere på 116kW.

Tesla V3 ger ju 250kW vid 400V, men finns det någon annan laddare som ger mer än 175kW vid 400V?
Hade hoppats att nya elbilsplattformar som laddar hos Ionity skulle komma upp i närmare 350 kW, speciellt de som är gjorda för 800V-system. Har väntat i över två år på att någon elbil äntligen skall komma upp i 350 kW som Ionity skrytit med och marknadsfört hårt ända sedan starten. Pinsamt att ingen kommit i närheten än.

Känns som en klar "missed opportunity" med Hyundais nya plattform och Ioniq5. :?

Nu står hoppet till Taycan med kommande mjukvaruuppdatering...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Peter Andersson »


Porsche laddar ju 270 kW på 800 volt men endast 50 kW på 400 volt i standardutförande.
Var det inte så att först så var 50kW standard laddning på 400V för Taycan och för en peng kunde man uppgradera till 150kW.

Men sen röt väl nån klok människa ifrån och såg till att 150kW 400V laddning blev standard.

Men oavsett så är laddningen för Ioniq 5 vid 400V intressant.
Klarar man verkligen 175kW?
Och även om man gör det, får den sämre verkningsgrad vid 400V än vid 800V?

Kan också tänka mig att den får löjligt platt laddningskurva.
Kan den ligga på +150kW hela vägen till 80%?
20210305_054021.jpg
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Peter Andersson »

martinot skrev:
Peter Andersson skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Den har ju setts ladda med 154 kW effekt på 800 volts laddare.

Det borde innebära cirka 75 kW på alla Svenska 400 volts snabbladdare.

Men det byggs ju ut några enstaka nya Ionity längs E4:an så på några års sikt borde det gå smidigare.

The Ioniq 5 supports both 400-volt and 800-volt charging. In fact, Hyundai’s E-GMP platform offers 800V charging as standard, along with 400V charging, without the need for additional adapters. Hyundai says this multi-charging system is a “world’s first patented technology that operates the motor and inverter to boost 400 V to 800 V for stable charging compatibility.”

https://electrek.co/2021/03/03/hyundai- ... ging-king/
Ioniq 5 skryter ju med att man ska kunna ladda i 800V och 232kW under bra omständigheter.

Då är ju frågan, hur snabbt laddar man i 400V?
1. Om det är laddstolpen som begränsar, då är det nog ett max på 175kW.
2. Om det är invertern som ger 50% effekt vid 400V, då är man nog nere på 116kW.

Tesla V3 ger ju 250kW vid 400V, men finns det någon annan laddare som ger mer än 175kW vid 400V?
Hade hoppats att nya elbilsplattformar som laddar hos Ionity skulle komma upp i närmare 350 kW, speciellt de som är gjorda för 800V-system. Har väntat i över två år på att någon elbil äntligen skall komma upp i 350 kW som Ionity skrytit med och marknadsfört hårt ända sedan starten. Pinsamt att ingen kommit i närheten än.

Känns som en klar "missed opportunity" med Hyundais nya plattform och Ioniq5. :?

Nu står hoppet till Taycan med kommande mjukvaruuppdatering...
Jag tror att första bilen som i verkligheten kan ladda i 350kW är en pickup med kanske 200kWh batteri.

Intressant är vad kan en Cybertruck maxa på?
Elon säger +250kW.

Men det är lite konstigt, V3 laddaren klarar inte mera än 250kW.
Och att gå ännu högre, säg 350kW på 400V behöver extrema strömstyrkor vilket ger nackdelar som väldigt grova kablar som dessutom behöver kylas. Detta ger sämre verkningsgrad.

Mer troligt är att man stannar på 250kW för 400V.
Och att det kommer en V4 laddare som klarar 800V och 350kW.

För det vore ju bra att klara den standarden om man vill ladda snabbt på en icke Tesla laddare.

Tesla Roadster har ju 200kWh batteri, kan man ladda i 350kW borde man komma under 40 minuter för att ladda till ca 70-80%.

Edit:
Hoppas på att V4 laddaren är på 800V och 500kW.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av mati »

Laddeffekten spelar inte så stor roll så länge bilen är snål. Även om den inte klarar mer än 80-90kW i snitt så får man fortfarande nästan lika många mil per tidsenhet som med en e-tron pga den avsevärt lägre förbrukningen. Förutsatt att siffrorna stämmer.
Det är det ena. Men det finns ju kostnadsaspekten också. Detta spelade ingen roll tidigare när laddning var billig eller rentav gratis, men eftersom kilowattimmarna för snabbladdning har blivit så kostsamma på senare år så innebär en snål elbil numera att man kan spara ganska mycket pengar på laddning. Bortsett från att själva bilen naturligtvis ligger i en helt annan prisklass än e-tron och Model S. Jag är fullt beredd att stå 5 minuter längre vid en laddare om det innebär att jag kan halvera mina bilkostnader varje månad. Jag hade varit intresserad av Ioniq 5 även om den inte hade kunnat ladda med 800V. Ärligt talat så spelar det ingen roll för mig, jag laddar ändå inte hos Ionity. Det är andra saker än bara laddhastigheten som gör denna bilen intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Gustafsson »

Model S kan ju ladda med 225 kW iaf. Det räcker långt. Är mer intresserad om den kommer med drag. Då blir det S alla dar i veckan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Model S kan ju ladda med 225 kW iaf. Det räcker långt. Är mer intresserad om den kommer med drag. Då blir det S alla dar i veckan.
Model S med drag hade varit riktigt najs. Men det är nog en utopi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Peter Andersson »

Gustafsson skrev:
Model S kan ju ladda med 225 kW iaf. Det räcker långt. Är mer intresserad om den kommer med drag. Då blir det S alla dar i veckan.
Det står ju 250kW på Tesla hemsida. Blir intressant att se hur snabbt den laddar i verkligheten.

Eftersom MX bygger på MS konstruktionen är det ju märkligt att MS inte får ha drag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10261
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Legato »

Vilken konstig blandning av bilar.

En stor SUV. En stor sedan. En mellanstor crossover.

Kan väl inte vara många som väljer mellan just dessa tre?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

MWall skrev:
Peter Andersson skrev:
Ioniq 5 har förvånansvärt bra elbilsegenskaper.
Mati är sugen på att byta bort sin Audi e-tron mot en Ioniq 5.
Zalman3 är sugen på att byta från en Tesla MS till en Ioniq 5.

Hur tänker du, vilken elbil väljer du av dessa 3 elbilar?
Efter Ioniq 5 fortfarande inte har nånstans att ladda så spelar det ingen roll hur snabbt det går. Dessutom är det faktiskt inte en så viktig egenskap för mig.

1. Model S
2. E-Tron
3. Ioniq 5

Får väl ta och motivera också kanske.

Jag väljer Model S eftersom den har överlägset flest laddpunkter >100kW. Vad spelar det mig för roll att jag kan ladda i 300 kW om den laddstationen inte finns där jag vill åka eller är underdimensionerad (4 platser, hallå). Laddar bilen på ca 45 minuter är jag nöjd. Tar det 27 minuter istället så är väl det bra men det gör ju ingen jätteskillnad. Är så få minuter man tjänar.

Ni vet att jag inte är superförtjust i Tesla och bristen på kvalitet och förfining men vitsen med en bil är att den ska ta en dit man vill åka. Utan problem. Utrustning, finish, utseende osv är sekundärt.

Att jag väljer E-Tron i andra hand kanske är mer oväntat. Dock vet jag alldeles för lite om Ioniq 5 för att kunna välja den. Är det en koreansk skrammelburk eller en välisolerad bil t ex? Om jag inte har tillgång till superchargers vill jag åtminstone åka tyst och bekvämt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Mickep »

De påstår 1200 km/h i 5 minuter i laddhastighet. Så den kan vara snål (för sin storlek) men det återstår att se.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Vilken konstig blandning av bilar.

En stor SUV. En stor sedan. En mellanstor crossover.

Kan väl inte vara många som väljer mellan just dessa tre?

Hade det varit dieselbilar så hade det varit så. När man köper elbil får man ha en liten annan ingång och se till vilka krav man har på bilen vad gäller utrymme, räckvidd, laddning och så vidare.

Som jag ser det finns det inga andra stora sedaner än Model S att välja på om man vill köra på el. Eller ja, det är faktiskt ingen sedan. Det är en halvkombi. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10261
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Vilken konstig blandning av bilar.

En stor SUV. En stor sedan. En mellanstor crossover.

Kan väl inte vara många som väljer mellan just dessa tre?

Hade det varit dieselbilar så hade det varit så. När man köper elbil får man ha en liten annan ingång och se till vilka krav man har på bilen vad gäller utrymme, räckvidd, laddning och så vidare.

Som jag ser det finns det inga andra stora sedaner än Model S att välja på om man vill köra på el. Eller ja, det är faktiskt ingen sedan. Det är en halvkombi. :)
Håller inte med.

För e-tron är både Y & X rimligare alternativ än S.

För S ligger 3, GT och Taycan klart närmare än Ioniq 5.

För Ioniq 5 ligger Mach-E, ID4, Enyaq och Model Y mycket närmare än både e-tron och S.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Gustafsson »

Peter Andersson skrev:
Gustafsson skrev:
Model S kan ju ladda med 225 kW iaf. Det räcker långt. Är mer intresserad om den kommer med drag. Då blir det S alla dar i veckan.
Det står ju 250kW på Tesla hemsida. Blir intressant att se hur snabbt den laddar i verkligheten.

Eftersom MX bygger på MS konstruktionen är det ju märkligt att MS inte får ha drag.
Oops mindes fel. 250 är ju ännu bättre...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av frippe »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Vilken konstig blandning av bilar.

En stor SUV. En stor sedan. En mellanstor crossover.

Kan väl inte vara många som väljer mellan just dessa tre?

Hade det varit dieselbilar så hade det varit så. När man köper elbil får man ha en liten annan ingång och se till vilka krav man har på bilen vad gäller utrymme, räckvidd, laddning och så vidare.

Som jag ser det finns det inga andra stora sedaner än Model S att välja på om man vill köra på el. Eller ja, det är faktiskt ingen sedan. Det är en halvkombi. :)
Håller inte med.

För e-tron är både Y & X rimligare alternativ än S.

För S ligger 3, GT och Taycan klart närmare än Ioniq 5.

För Ioniq 5 ligger Mach-E, ID4, Enyaq och Model Y mycket närmare än både e-tron och S.
Tycker också det var knepig blandning av bilar. Som om elbil kan jämföras lite hur som.

Dags att komma från det och jämföra biltyp med biltyp.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Vilken konstig blandning av bilar.

En stor SUV. En stor sedan. En mellanstor crossover.

Kan väl inte vara många som väljer mellan just dessa tre?

Hade det varit dieselbilar så hade det varit så. När man köper elbil får man ha en liten annan ingång och se till vilka krav man har på bilen vad gäller utrymme, räckvidd, laddning och så vidare.

Som jag ser det finns det inga andra stora sedaner än Model S att välja på om man vill köra på el. Eller ja, det är faktiskt ingen sedan. Det är en halvkombi. :)
Håller inte med.

För e-tron är både Y & X rimligare alternativ än S.

För S ligger 3, GT och Taycan klart närmare än Ioniq 5.

För Ioniq 5 ligger Mach-E, ID4, Enyaq och Model Y mycket närmare än både e-tron och S.

Inte ur min synvinkel. Jag väljer inte biltyp i första hand. Jag väljer bil utifrån våra behov och så är jag öppen för alla bilar som möter dem och väljer den som innebär den bästa kompromissen.

Den ska fixa en familj på två vuxna, två barn och en hund. Samt packning. Vi kör även lite längre ibland så det vore trevligt om jag slapp hyra fossilbil vid jul, påsk, semester...

Dina alternativ till S duger inte för oss. De är för små i bagaget och har ingen plats åt hunden. Och vad gäller GT och Taycan är de alldeles för dyra. En Taycan kombi kanske men den har fortfarande ett pyttelitet bagageutrymme jämfört med vad vi behöver.

För mig är Model S främst ett alternativ till typ en V90/E-klass kombi/5-serie Touring. Skulle jag tvingas byta den imorgon hade jag tittat på en begagnad BMW 540i Touring med extra allt eller en ny 530e Touring laddhybrid med mer sparsam utrustning. Hade jag tyckt att bensinmotorn inte dög åt mig längre (stor risk) hade jag åkt till Möller bil och tjackat en E-Tron. Det finns visserligen en tredje bil som hade kunnat duga och det är Model X. Men den gillar jag inte och väljer jag bort Model S är det för att jag är trött på Tesla och då är inte en till Tesla ett alternativ. Dessutom en modell som har ännu fler typfel.

Möjligt att en I-Pace hade kunnat fungera som bil betraktat men långfärd med den? Nej tack. Blir dyrt om inte annat. EQC och iX3 är aningen för små. ID.4 är för tråkig.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
Tycker också det var knepig blandning av bilar. Som om elbil kan jämföras lite hur som.

Dags att komma från det och jämföra biltyp med biltyp.

Återigen, Model S är ingen sedan. Den är lika praktisk som en "SUV". Och eftersom jag inte direkt har Sigvard Marjasin-längd så har jag inget behov av att sitta högt heller... ;)

Eller så är jag så färgad av mitt tidigare liv. För mig var det mer logiskt att välja mellan X3 och 3-serien än mellan C-klass och 3-serien. X3 och 3-serien fyller samma behov i grunden, fast på aningen olika sätt. Det finns väldigt liten skillnad i "offroad-kapacitet" osv.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10261
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Vilken konstig blandning av bilar.

En stor SUV. En stor sedan. En mellanstor crossover.

Kan väl inte vara många som väljer mellan just dessa tre?

Hade det varit dieselbilar så hade det varit så. När man köper elbil får man ha en liten annan ingång och se till vilka krav man har på bilen vad gäller utrymme, räckvidd, laddning och så vidare.

Som jag ser det finns det inga andra stora sedaner än Model S att välja på om man vill köra på el. Eller ja, det är faktiskt ingen sedan. Det är en halvkombi. :)
Håller inte med.

För e-tron är både Y & X rimligare alternativ än S.

För S ligger 3, GT och Taycan klart närmare än Ioniq 5.

För Ioniq 5 ligger Mach-E, ID4, Enyaq och Model Y mycket närmare än både e-tron och S.

Inte ur min synvinkel. Jag väljer inte biltyp i första hand. Jag väljer bil utifrån våra behov och så är jag öppen för alla bilar som möter dem och väljer den som innebär den bästa kompromissen.

Den ska fixa en familj på två vuxna, två barn och en hund. Samt packning. Vi kör även lite längre ibland så det vore trevligt om jag slapp hyra fossilbil vid jul, påsk, semester...

Dina alternativ till S duger inte för oss. De är för små i bagaget och har ingen plats åt hunden. Och vad gäller GT och Taycan är de alldeles för dyra. En Taycan kombi kanske men den har fortfarande ett pyttelitet bagageutrymme jämfört med vad vi behöver.

För mig är Model S främst ett alternativ till typ en V90/E-klass kombi/5-serie Touring. Skulle jag tvingas byta den imorgon hade jag tittat på en begagnad BMW 540i Touring med extra allt eller en ny 530e Touring laddhybrid med mer sparsam utrustning. Hade jag tyckt att bensinmotorn inte dög åt mig längre (stor risk) hade jag åkt till Möller bil och tjackat en E-Tron. Det finns visserligen en tredje bil som hade kunnat duga och det är Model X. Men den gillar jag inte och väljer jag bort Model S är det för att jag är trött på Tesla och då är inte en till Tesla ett alternativ. Dessutom en modell som har ännu fler typfel.

Möjligt att en I-Pace hade kunnat fungera som bil betraktat men långfärd med den? Nej tack. Blir dyrt om inte annat. EQC och iX3 är aningen för små. ID.4 är för tråkig.
Ioniq 5 uppfyller ju inte de kraven heller.

Jag tror iaf det är försvinnande få som står i valet mellan Tesla Model S och Ioniq 5.

Mellan Ioniq 5 och ID4 däremot är givetvis överlappningen långt större.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Henriksson »

För min del var det en SUV som skulle vara i samma storlek som vår förra Cayenne. Alltså varken större eller mindre. Sedan är ljudkomfort och en gedigen kvalitetskänsla viktig samt att man tycker den är snygg. Valet stod mellan EQC och E-tron och det vart till slut en E-tron då ingen kunde matcha Audi Financial Services erbjudande. Jag betalar 6.700kr/mån privatleasing för en bil med ett nypris på 1.200.000kr. Vad blir kostnaden för en Tesla för samma nypris?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Ioniq 5 uppfyller ju inte de kraven heller.

Jag tror iaf det är försvinnande få som står i valet mellan Tesla Model S och Ioniq 5.

Mellan Ioniq 5 och ID4 däremot är givetvis överlappningen långt större.
Jag vet inte så mycket om Ioniq 5 eftersom den inte intresserar mig så mycket. Satte den dessutom som sista alternativ. :) Men den ser ut att ha ett hyfsat bagage. 531 liter. Är väl som EQC kanske? Dvs något för liten.
Skriv svar