Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Moderator: Redaktion
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Fullständigt idiotiskt förslag!
Lösningen på fulla t-banor är inte att folk får reservera plats i en viss vagn på en viss avgång utan att det sätts in mer tåg/vagnar.
Lösningen på fulla t-banor är inte att folk får reservera plats i en viss vagn på en viss avgång utan att det sätts in mer tåg/vagnar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Behövs väl inte Rex för att åka vidare?Swede1 skrev:Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Eller så planerar man ordentligt och ser till att man har batteri till näata laddare. Sen är det ju sällan ett problem med laddkö med Tesla. Och skulle det vara fullt så är omsättningen så hög att man sällan får vänta mer än några minuter.Swede1 skrev:Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Varför ska jag reservera plats? Ser ju i bilen om en anläggning verkar ha hög beläggning. Många gånger så kan man köra till nästa. Skulle man välja att köra in ändå så får man sällan vänta mer än några minuter då det på de allra flesta finns många platser och omsättningen är hög. Alla har ju inte kommit dit samtidigt.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.
Ändå ser jag det som onödig funktion att kunna reservera plats, speciellt på SuC. Har bara varit på en SuC där det blivit kö, nere i Tyskland på sportlovshelg, men stationen hade bara åtta stolpar.
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.
Ändå ser jag det som onödig funktion att kunna reservera plats, speciellt på SuC. Har bara varit på en SuC där det blivit kö, nere i Tyskland på sportlovshelg, men stationen hade bara åtta stolpar.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Siktar oftast på att kommain till SuC med mellan 10-20%. Följer man bilens planering så föreslår den oftast minst en laddstation tidigare än vad man kan kapacitetsmässigt köra till. Beror såklart lite också på var man kör, hur glest det är mellan laddare.frippe skrev:Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.
Ändå ser jag det som onödig funktion att kunna reservera plats, speciellt på SuC. Har bara varit på en SuC där det blivit kö, nere i Tyskland på sportlovshelg, men stationen hade bara åtta stolpar.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Helt rätt! Men det tar tyvärr sin tid innan utbyggnaden har kapacitet nog förövriga laddnätverk utom SuC. Så under denna tid hade det underlättat!EnTraktor skrev:Fullständigt idiotiskt förslag!
Lösningen på fulla t-banor är inte att folk får reservera plats i en viss vagn på en viss avgång utan att det sätts in mer tåg/vagnar.
Nu pratar jag inte om SuC utan alla andra
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Beror på var jag kör, typ av laddare, avstånd till nästa laddare och hur kritisk resan är.frippe skrev:Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.
Kör jag på ny/okänd mark, kanske utanför SuC nätverket, försöker jag ha marginal så att det räcker till annan laddare (15-25%). Kör jag samma rutt för 10:e gången, utan tidspress om nått går åt skogen, kan jag komma in på en SuC med 2%.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Men hur skall den som droppar in och med tur tar den lediga platsen som var bokad veta det? känns som man skapar ytterligare problem än löser dem.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv).
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv).
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Men hög effektivitet/kapacitet är inte nödvändigtvis samma sak som att det är användarvänligt eller kundcentrerat. Jämför med vården som är resursoptimerad (kapacitetsmaximerad), det leder till långa vårdköer och dålig vårdupplevelse.Bjelke skrev:Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv).
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
Vad som är bäst är nog upp till var och en…
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Beror ju på om man tänker på systemet som helhet eller sig själv när man bedömer om något är bra eller dåligt. För mig är det ju garanterat bättre att kunna reservera en plats mot betalning på stationer som riskerar att bli fulla men det blir sämre för de som inte gör det.Bjelke skrev:Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv).
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Ja tanken att kunna köpa sig en bättre plats i kön tilltalar såklart dom som har råd (se tex ovan inlägg med jämförelsenOfarligTesla skrev:Beror ju på om man tänker på systemet som helhet eller sig själv när man bedömer om något är bra eller dåligt. För mig är det ju garanterat bättre att kunna reservera en plats mot betalning på stationer som riskerar att bli fulla men det blir sämre för de som inte gör det.Bjelke skrev:Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv).
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
med sjukvården) men det blir ju direkt orättvist kan jag tycka (även om jag också skulle ha råd med det)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Vill alltid ha marginal (och sliter onödigt med för låg SoC) så är normalt aldrig under 10%. Brukar ladda på SuC vid resa när SoC ligger mellan 15-20%. Då har man oftast bra marginaler om man vill vidare till nästa SuC.frippe skrev:Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Hm, som ni resonerar med laddning och % hit och dit, det håller inte för gemene man. Det måste finnas lika många snabbladdare som det finns bensinstationer idag och det ska vara billigare än bensin, man svänger in och laddar 10-15 min när det börjar bli lågt och man vill besöka wc och dricka nåt, sen åker man. Om det är lite kö två gånger per år vid semester så kan man ta det. (Reservera plats, suck, tillräckligt farligt att hålla på med appar och telefoner när man kör, man ser fortfarande bilar som vinglar och har sig pga telefonpetande.)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Lyfter denna tråd igen nu när SuC öppnat upp.