Vilket resursslöseri på fina 300kW-laddare!Off Grid Byggaren skrev:
En av laddarna har även Chademo kontakt, så där kan det ju ta sin tid......
Extra speciellt när det är så extremt få som bara fyra stycken totalt för hela stationen.
Moderator: Redaktion
Vilket resursslöseri på fina 300kW-laddare!Off Grid Byggaren skrev:
En av laddarna har även Chademo kontakt, så där kan det ju ta sin tid......
Håller med. Alla sådana här krångligheter som bidrar till att folk får myter om hur krångligt det är att ha elbil istället för ICE. Inte bra för omställningen.fth skrev:Syftet bör alltså bara vara att göra folk tryggare, inte att förbättra genomströmningen.Off Grid Byggaren skrev:Två av de fyra laddplasterna går att reservera, behöver inte ange hur länge jag tänkt ladda.
Med det upplägget måste dom ju göra det omöjligt att reservera stolpen i minst 1.5-2h, eftersom dom inte vet hur länge du har tänkt ladda.
Gör dom det sen möjligt att reservera samtliga stolpar så blir konsekvensen att stationen i appen tidvis ser helt full ut, iaf för dom som helst vill reservera plats, trots att det kanske inte står en enda bil där?
Nja, jag är skeptisk
/fth
Håller med dig 100% här.MWall skrev:Ja, precis. Att boka en plats i kön är ju nåt helt annat. Då riskerar man inte att det står 5 bilar och vill ladda bredvid en tom laddplats... Men även kösystemet är lite moraliskt tvivelaktigt. Varför ska man kunna boka en bra plats i kön om det är 5-6 bilar i kö och man själv är i typ Tierp? Kan ju finnas andra som är betydligt närmare Tönnebro som då får vänta ännu längre. Alla fördelar man som enskild kan få går ju ut över någon annan.
Nej, det bästa är att man får ställa sig i en virtuell kö vid ankomst. Så att man kan parkera bilen och göra nåt annat medan man köar än att sitta kvar i bilen och vakta så att ingen tränger sig.
Håller med helt. Med lite statistik/maskininlärning så borde de kunna optimera rutterna så att gracerna, när så är möjligt, fördelas över mindre hårt belastade stationer. Tror SuC, om något laddnät, har god förutsättningar för detta. De har ju data om var alla sina kunders bilar befinner sig, data från nagvigering i bilarna (vet hur många kunder som skall ungefär var), och data från beläggning på alla sina egna laddpunkter. Tror de kommer kunna lösa detta hyfsat smidigt så som du beskriver.Gustafsson skrev:Teslas (och många andra) laddstationer står ju tomma största delen av dygnen. Lösningen måste väl ändå vara att man som i Teslas fall ser i navigatorn hur många platser det finns tillgängligt och planera utifrån det medan man kör. Även under storhelger kan man ju hyggligt räkna ut när SuC har som högst belastning och försöka att inte behöva ladda just den timmen.
Och på frågan om Tesla kommer att kunna bygga ut SuC för att täcka behovet så tror jag absolut det. Det har de i stort sett klarat hittills.
Det sker väl redan? Jag får olika laddförslag vid olika tillfällen för samma sträcka. Den har undvikit Ödeshög när den har hög beläggning och föreslagit att ladda lite på stationen innan och lite på stationen efter.martinot skrev:Håller med helt. Med lite statistik/maskininlärning så borde de kunna optimera rutterna så att gracerna, när så är möjligt, fördelas över mindre hårt belastade stationer. Tror SuC, om något laddnät, har god förutsättningar för detta. De har ju data om var alla sina kunders bilar befinner sig, data från nagvigering i bilarna (vet hur många kunder som skall ungefär var), och data från beläggning på alla sina egna laddpunkter. Tror de kommer kunna lösa detta hyfsat smidigt så som du beskriver.Gustafsson skrev:Teslas (och många andra) laddstationer står ju tomma största delen av dygnen. Lösningen måste väl ändå vara att man som i Teslas fall ser i navigatorn hur många platser det finns tillgängligt och planera utifrån det medan man kör. Även under storhelger kan man ju hyggligt räkna ut när SuC har som högst belastning och försöka att inte behöva ladda just den timmen.
Och på frågan om Tesla kommer att kunna bygga ut SuC för att täcka behovet så tror jag absolut det. Det har de i stort sett klarat hittills.
Behövs väl inte Rex för att åka vidare?Swede1 skrev:Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.
Eller så planerar man ordentligt och ser till att man har batteri till näata laddare. Sen är det ju sällan ett problem med laddkö med Tesla. Och skulle det vara fullt så är omsättningen så hög att man sällan får vänta mer än några minuter.Swede1 skrev:Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.
Siktar oftast på att kommain till SuC med mellan 10-20%. Följer man bilens planering så föreslår den oftast minst en laddstation tidigare än vad man kan kapacitetsmässigt köra till. Beror såklart lite också på var man kör, hur glest det är mellan laddare.frippe skrev:Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.
Ändå ser jag det som onödig funktion att kunna reservera plats, speciellt på SuC. Har bara varit på en SuC där det blivit kö, nere i Tyskland på sportlovshelg, men stationen hade bara åtta stolpar.
Helt rätt! Men det tar tyvärr sin tid innan utbyggnaden har kapacitet nog förövriga laddnätverk utom SuC. Så under denna tid hade det underlättat!EnTraktor skrev:Fullständigt idiotiskt förslag!
Lösningen på fulla t-banor är inte att folk får reservera plats i en viss vagn på en viss avgång utan att det sätts in mer tåg/vagnar.
Beror på var jag kör, typ av laddare, avstånd till nästa laddare och hur kritisk resan är.frippe skrev:Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.
Men hög effektivitet/kapacitet är inte nödvändigtvis samma sak som att det är användarvänligt eller kundcentrerat. Jämför med vården som är resursoptimerad (kapacitetsmaximerad), det leder till långa vårdköer och dålig vårdupplevelse.Bjelke skrev:Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv).
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
Beror ju på om man tänker på systemet som helhet eller sig själv när man bedömer om något är bra eller dåligt. För mig är det ju garanterat bättre att kunna reservera en plats mot betalning på stationer som riskerar att bli fulla men det blir sämre för de som inte gör det.Bjelke skrev:Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv).
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
Ja tanken att kunna köpa sig en bättre plats i kön tilltalar såklart dom som har råd (se tex ovan inlägg med jämförelsenOfarligTesla skrev:Beror ju på om man tänker på systemet som helhet eller sig själv när man bedömer om något är bra eller dåligt. För mig är det ju garanterat bättre att kunna reservera en plats mot betalning på stationer som riskerar att bli fulla men det blir sämre för de som inte gör det.Bjelke skrev:Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv).
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
Vill alltid ha marginal (och sliter onödigt med för låg SoC) så är normalt aldrig under 10%. Brukar ladda på SuC vid resa när SoC ligger mellan 15-20%. Då har man oftast bra marginaler om man vill vidare till nästa SuC.frippe skrev:Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.