Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Tillgänglig snabbladdning kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Reservera en laddplats 30 minuter före ankomst 10:-
3
3%
Reservera en laddplats 30 minuter före ankomst 25:-
2
2%
Reservera en laddplats 30 minuter före ankomst 50:-
2
2%
Reservera en laddplats 30 minuter före ankomst 100:-
3
3%
Reservera en laddplats 45 minuter före ankomst 20:-
1
1%
Reservera en laddplats 45 minuter före ankomst 50:-
3
3%
Reservera en laddplats 45 minuter före ankomst 100:-
2
2%
Reservera en laddplats 45 minuter före ankomst 200:-
1
1%
Få en laddningsslott tilldelad 60 minuter före och själv anpassa hastigheten 10:-
4
4%
Åker förbi denna laddstation då det är bäddat för totalt kaos vi laddköer.
21
23%
Svänger in och kollar om det finns en ledig plats, isåfall laddar jag där.
51
55%
 
Antal röster: 93

wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av wheels »

Men då är vi tillbaka på alla dessa appar, när målsättningen är att det skall vara lika lätt, som att tanka en fossil, var som helst när som helst med ett vanligt kort
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av MWall »

RagWal skrev:
Inte heller helt övertygad om hur detta skall bidra. Högsta genomströmning/minst stillestånd per laddare får man ju när det är kö. Allt annat minskar flödet.
Kanske kan man få en mer planerad resa vid hög belastning, men då måste man ju kunna boka en slot redan innan man börjar resan, helst dagen innan vid tex storhelger. Men då snarast i syfte att i förväg minska trycket på laddaren. I praktiken blir det svårare att hantera och kräver bra integration för att inte skapa osämja och diskussioner på plats.
I mitt fall har jag fått stå några minuter i kö för laddning på SuC i Hudik vid några tillfällen (nu har de dock dubblat kapaciteten).
Ser man att alla stalls är upptagna på väg till laddaren vet man ju inte hur lång kö det är. Något virtuellt kösystem hade varit snitsigt. Något förmodligen endast Tesla skulle kunna implementera rätt lätt i mina ögon. Man får en köplats när man navigerar mot SuCen eller när man kommer fram. En estimerad kögraf skulle man också kunna skapa med ankommande bilar eftersom man vet estimerad SOC och ankomsttid.

Ja, precis. Att boka en plats i kön är ju nåt helt annat. Då riskerar man inte att det står 5 bilar och vill ladda bredvid en tom laddplats... Men även kösystemet är lite moraliskt tvivelaktigt. Varför ska man kunna boka en bra plats i kön om det är 5-6 bilar i kö och man själv är i typ Tierp? Kan ju finnas andra som är betydligt närmare Tönnebro som då får vänta ännu längre. Alla fördelar man som enskild kan få går ju ut över någon annan.

Nej, det bästa är att man får ställa sig i en virtuell kö vid ankomst. Så att man kan parkera bilen och göra nåt annat medan man köar än att sitta kvar i bilen och vakta så att ingen tränger sig.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av MWall »

wheels skrev:
Men då är vi tillbaka på alla dessa appar, när målsättningen är att det skall vara lika lätt, som att tanka en fossil, var som helst när som helst med ett vanligt kort
Jag tror inte det går att få till nåt bra system under storhelger. Vill man ha en smidig resa så får man nog se till att ha en bil som klarar hela sträckan eller som har sån där förbränningsmotor. :)
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

MWall skrev:
wheels skrev:
Men då är vi tillbaka på alla dessa appar, när målsättningen är att det skall vara lika lätt, som att tanka en fossil, var som helst när som helst med ett vanligt kort
Jag tror inte det går att få till nåt bra system under storhelger. Vill man ha en smidig resa så får man nog se till att ha en bil som klarar hela sträckan eller som har sån där förbränningsmotor. :)
Lösningen heter tesla och Supercharger.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av RagWal »

MWall skrev:
RagWal skrev:
Inte heller helt övertygad om hur detta skall bidra. Högsta genomströmning/minst stillestånd per laddare får man ju när det är kö. Allt annat minskar flödet.
Kanske kan man få en mer planerad resa vid hög belastning, men då måste man ju kunna boka en slot redan innan man börjar resan, helst dagen innan vid tex storhelger. Men då snarast i syfte att i förväg minska trycket på laddaren. I praktiken blir det svårare att hantera och kräver bra integration för att inte skapa osämja och diskussioner på plats.
I mitt fall har jag fått stå några minuter i kö för laddning på SuC i Hudik vid några tillfällen (nu har de dock dubblat kapaciteten).
Ser man att alla stalls är upptagna på väg till laddaren vet man ju inte hur lång kö det är. Något virtuellt kösystem hade varit snitsigt. Något förmodligen endast Tesla skulle kunna implementera rätt lätt i mina ögon. Man får en köplats när man navigerar mot SuCen eller när man kommer fram. En estimerad kögraf skulle man också kunna skapa med ankommande bilar eftersom man vet estimerad SOC och ankomsttid.

Ja, precis. Att boka en plats i kön är ju nåt helt annat. Då riskerar man inte att det står 5 bilar och vill ladda bredvid en tom laddplats... Men även kösystemet är lite moraliskt tvivelaktigt. Varför ska man kunna boka en bra plats i kön om det är 5-6 bilar i kö och man själv är i typ Tierp? Kan ju finnas andra som är betydligt närmare Tönnebro som då får vänta ännu längre. Alla fördelar man som enskild kan få går ju ut över någon annan.

Nej, det bästa är att man får ställa sig i en virtuell kö vid ankomst. Så att man kan parkera bilen och göra nåt annat medan man köar än att sitta kvar i bilen och vakta så att ingen tränger sig.
Taget! Köplats får man på plats, men info om kommande beläggning när man är på väg? Blir kanonbra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av fth »

wheels skrev:
Men då är vi tillbaka på alla dessa appar, när målsättningen är att det skall vara lika lätt, som att tanka en fossil, var som helst när som helst med ett vanligt kort
Tanken med köhantering vore i mina ögon att det skulle leda till högre genomströning och bli enklare/tryggare. Jag föredrar också Tesla modell där jag inte ens behöver dra fram ett "ett vanligt kort" för att ladda, jag bara pluggar i sladden så är jag färdig ;)

Detta är som sagt inte "rocket science", det är en typ av problem där datorer idag mycket enkelt kan effektivisera ett flöde långt bättre än vad människor kan, under förutsättning att algoritmerna baseras på tillräcklig data.

Skulle t.ex. biltillverkarna bygga in stöd för detta i navigatorn så skulle man kunna använda spot-pris, budgivning från operatörerna, etc., för att optimera flödet. Vid hög belastning stiger priset på stationer med köbildning vilket får navigatorn att rutta om till en annan station/operatör med lägre pris, vid låg beläggning på en station skickar operatören ut ett specialerbjudande till bilar i närheten som får dom att välja den stationen, etc etc.

Det som skulle krävas från bilisten vore bara att planera rutten, dvs knappa in färdmål, det gör man väl ändå normalt, iaf vid långresa, som detta förstås endast handlar om.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av MWall »

Joakimgabrielsson skrev:
MWall skrev:
wheels skrev:
Men då är vi tillbaka på alla dessa appar, när målsättningen är att det skall vara lika lätt, som att tanka en fossil, var som helst när som helst med ett vanligt kort
Jag tror inte det går att få till nåt bra system under storhelger. Vill man ha en smidig resa så får man nog se till att ha en bil som klarar hela sträckan eller som har sån där förbränningsmotor. :)
Lösningen heter tesla och Supercharger.

Ja kanske. Men det är extrema volymer ibland på ställen som Mora och Sveg. Kanske bara ett fåtal dagar per år. Orkar Tesla verkligen bygga bort köandet helt? Eller får man acceptera att köa en stund vid vissa dagar/tider?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag hade lätt kunnat betala en hundring för att reservera en plats om jag reser en storhelg där jag vet att det kan vara kö. Visst hade det varit bättre att slippa behöva det för det finns ett överflöd av laddstolpar men givet att det inte finns det så reserverar jag gärna.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av PoloPrinsen »

Bara genom att titta på bilden på första sidan så kom jag på en i mitt tycke ypperlig lösning.
Fixa dubbla antalet kablar och dubbla antalet P-rutor. Finns plats på de 2 apparaterna OM man vill konstruera om , och det finns även i detta fallet 4 obrukade P-platser bakom stolparna som man skulle kunna koppla in de 4 första bilarna som inte får laddning nu men som ÄR inkopplade och klara att ta emot laddning så fort nån annan bil är klar/dess batteri effekt begränsar eller dess inställda, önskade laddnivå uppnåtts.

Hårddrar man det hela så behöver inte ens den första/hitre radens bilar flyttas direkt när de är färdiga, det KAN gå att äta klart fikat/lunchen/etc innan man måste/bör flytta bilen så att nästa hinner koppla in sig innan det är ledig effekt i den stolpen.

Resulterar i kortare oorganiserade köer, minimalt effektoutnyttjande samt förhoppningsvis även mindre stress att hinna klart med mat/toabesök innan man borde/skall koppla ur och flytta sin bil.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av ChristerSjo »

Att reservera laddplatser är lika smart som person på Mc Donalds tar ett bord de första de gör och sedan beställer maten. Hela det naturliga flödet blir förstört.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:

En av laddarna har även Chademo kontakt, så där kan det ju ta sin tid......
Vilket resursslöseri på fina 300kW-laddare! :(

Extra speciellt när det är så extremt få som bara fyra stycken totalt för hela stationen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Två av de fyra laddplasterna går att reservera, behöver inte ange hur länge jag tänkt ladda.
Syftet bör alltså bara vara att göra folk tryggare, inte att förbättra genomströmningen.

Med det upplägget måste dom ju göra det omöjligt att reservera stolpen i minst 1.5-2h, eftersom dom inte vet hur länge du har tänkt ladda.

Gör dom det sen möjligt att reservera samtliga stolpar så blir konsekvensen att stationen i appen tidvis ser helt full ut, iaf för dom som helst vill reservera plats, trots att det kanske inte står en enda bil där?

Nja, jag är skeptisk ;)

/fth
Håller med. Alla sådana här krångligheter som bidrar till att folk får myter om hur krångligt det är att ha elbil istället för ICE. Inte bra för omställningen.

Lösningen är att ha så hög laddeffekt att man får hög genomströmning med kort laddtid (gärna runt 5 minuter i framtiden), och tillräckligt många laddare att det inte är kö annat än vid extrema toppar och högtider (kan ju hända även på bensinmackar att det är kö då, och dyrt att bygga för att klara 100% av få toppar på året).

Nej, tror ett sådant här krångligt koncept bara gynnar BEV-kritikerna som får vatten på sina kvarnar att det för alltid kommer bli krångligt och omöjligt med elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Ja, precis. Att boka en plats i kön är ju nåt helt annat. Då riskerar man inte att det står 5 bilar och vill ladda bredvid en tom laddplats... Men även kösystemet är lite moraliskt tvivelaktigt. Varför ska man kunna boka en bra plats i kön om det är 5-6 bilar i kö och man själv är i typ Tierp? Kan ju finnas andra som är betydligt närmare Tönnebro som då får vänta ännu längre. Alla fördelar man som enskild kan få går ju ut över någon annan.

Nej, det bästa är att man får ställa sig i en virtuell kö vid ankomst. Så att man kan parkera bilen och göra nåt annat medan man köar än att sitta kvar i bilen och vakta så att ingen tränger sig.
Håller med dig 100% här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu verkar E.ON tagit bort möjligheten att reservera.

Har kollat några gånger i appen under helgen, Tönnebro har haft alla fyra laddplatserna upptagna vid flera tillfällen.

Blev väl lite kaos där kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av Gustafsson »

Teslas (och många andra) laddstationer står ju tomma största delen av dygnen. Lösningen måste väl ändå vara att man som i Teslas fall ser i navigatorn hur många platser det finns tillgängligt och planera utifrån det medan man kör. Även under storhelger kan man ju hyggligt räkna ut när SuC har som högst belastning och försöka att inte behöva ladda just den timmen.
Och på frågan om Tesla kommer att kunna bygga ut SuC för att täcka behovet så tror jag absolut det. Det har de i stort sett klarat hittills.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av Mickep »

En laddplats är ju en glorifireade parkeringsplats. Hur skall man veta om någon plats är bokad? Och vad händer om man ställer sig på en plats. går det inte att börja ladda då?
Och folk är nitiska när det är numrerade platser (även om det finns andra lediga).
Känns som om det är upplagt för handgemäng.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av 12man »

Bra att dom la ner det, hoppas de andra drar lärdom av detta, verkade ju lika smart som detta med att dumpa diverse plagg på stolarna på kafeer,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Teslas (och många andra) laddstationer står ju tomma största delen av dygnen. Lösningen måste väl ändå vara att man som i Teslas fall ser i navigatorn hur många platser det finns tillgängligt och planera utifrån det medan man kör. Även under storhelger kan man ju hyggligt räkna ut när SuC har som högst belastning och försöka att inte behöva ladda just den timmen.
Och på frågan om Tesla kommer att kunna bygga ut SuC för att täcka behovet så tror jag absolut det. Det har de i stort sett klarat hittills.
Håller med helt. Med lite statistik/maskininlärning så borde de kunna optimera rutterna så att gracerna, när så är möjligt, fördelas över mindre hårt belastade stationer. Tror SuC, om något laddnät, har god förutsättningar för detta. De har ju data om var alla sina kunders bilar befinner sig, data från nagvigering i bilarna (vet hur många kunder som skall ungefär var), och data från beläggning på alla sina egna laddpunkter. Tror de kommer kunna lösa detta hyfsat smidigt så som du beskriver.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av Nect »

Jag skulle vilja haft det. Fast att man har slotts att boka under hela dygnet. Då kan man boka den tiden man kommer anlända till laddaren och slippa vara orolig för att den är upptagen. Då är det enklare att vänta med att åka 1h tills det finns en ledig tid som passar. Istället för att stå med frustrerad fru/barn och vänta på att laddaren ska bli ledig...

Sen skulle man kunna haft om laddningen inte påbörjats inom 5min från bokad tid så släpps reservationen.

Hade underlättat enormt för mig i alla fall.
När vi är tvungna att lita på enstaka laddare.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av FinaFisken »

martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Teslas (och många andra) laddstationer står ju tomma största delen av dygnen. Lösningen måste väl ändå vara att man som i Teslas fall ser i navigatorn hur många platser det finns tillgängligt och planera utifrån det medan man kör. Även under storhelger kan man ju hyggligt räkna ut när SuC har som högst belastning och försöka att inte behöva ladda just den timmen.
Och på frågan om Tesla kommer att kunna bygga ut SuC för att täcka behovet så tror jag absolut det. Det har de i stort sett klarat hittills.
Håller med helt. Med lite statistik/maskininlärning så borde de kunna optimera rutterna så att gracerna, när så är möjligt, fördelas över mindre hårt belastade stationer. Tror SuC, om något laddnät, har god förutsättningar för detta. De har ju data om var alla sina kunders bilar befinner sig, data från nagvigering i bilarna (vet hur många kunder som skall ungefär var), och data från beläggning på alla sina egna laddpunkter. Tror de kommer kunna lösa detta hyfsat smidigt så som du beskriver.
Det sker väl redan? Jag får olika laddförslag vid olika tillfällen för samma sträcka. Den har undvikit Ödeshög när den har hög beläggning och föreslagit att ladda lite på stationen innan och lite på stationen efter.
Jag tror den största begränsningen för någon slags vidare optimering är magen. Man vill ladda när när man börjar bli hungrig.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av Swede1 »

Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av EnTraktor »

Fullständigt idiotiskt förslag!
Lösningen på fulla t-banor är inte att folk får reservera plats i en viss vagn på en viss avgång utan att det sätts in mer tåg/vagnar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av Gustafsson »

Swede1 skrev:
Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.
Behövs väl inte Rex för att åka vidare?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av ReNewAble »

Swede1 skrev:
Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.
Eller så planerar man ordentligt och ser till att man har batteri till näata laddare. Sen är det ju sällan ett problem med laddkö med Tesla. Och skulle det vara fullt så är omsättningen så hög att man sällan får vänta mer än några minuter.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Inlägg av ReNewAble »

Varför ska jag reservera plats? Ser ju i bilen om en anläggning verkar ha hög beläggning. Många gånger så kan man köra till nästa. Skulle man välja att köra in ändå så får man sällan vänta mer än några minuter då det på de allra flesta finns många platser och omsättningen är hög. Alla har ju inte kommit dit samtidigt.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Skriv svar