Hur märkes-lojala är vi?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När du ska byta ut din nuvarande Tesla, tänker du då...

...skaffa en ny Tesla
106
71%
...testa en annan BEV
41
27%
...tillbaka till ICE
3
2%
 
Antal röster: 150

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av spacecoin »

Såg en rolig omröstning på TMC som jag speglar här för att få en uppfattning hur landet ligger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
Ifall någon undrar:

martinot tänker köpa en Ferrari 458...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
Ifall någon undrar:

martinot tänker köpa en Ferrari 458...
Inte år. Däremot så tänker vi köpa en ny Tesla strax, en ny Mercedes E-klass lite senare i år och har även funderat på andra bilar (Taycan närmast).

Är herr advokat upprörd? :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
Ifall någon undrar:

martinot tänker köpa en Ferrari 458...
Inte år. Däremot så tänker vi köpa en ny Tesla strax, en ny Mercedes E-klass lite senare i år och har även funderat på andra bilar (Taycan närmast).

Är herr advokat upprörd? :lol:
Vad får dig att tro det?

Det här?
.../ Publicerat tisdag 18 maj kl 17.28

Det måste bli ett omedelbart stopp för ny utvinning av fossila bränslen om världen ska ha en chans att undvika de värsta klimatförändringarna. Det slår det internationella energiorganet IEA fast i en rapport som väcker uppmärksamhet i dag. /...[Min fetstil.]

Källa:
https://sverigesradio.se/artikel/varnar ... adersmalet
Also: IANAL...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

Tänk om vi hade satsat mer på kärnkraften. Då hade vi inte haft några energiproblem i varken södra Sverige eller i världen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av themax »

Har en reservation på Model Y. Men inte främmande att gå ifrån tv-spelsbilen till något annan som löst helljusautomatiken och däckbullret på ett bättre sätt. ;)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av mati »

Det känns ju som att märkeslojaliteten minskar i takt med att elbilarna blir fler. I början hade man inget val, men nu dyker det upp en massa bra alternativ och då kan man testa lite annat.
För egen del är det helt klart så att om jag någonsin haft någon form av märkeslojalitet så har den raderats ut fullständigt nu.
Det har ju hänt att jag har bytt till en bil av samma märke tidigare, men frågan är om jag någonsin kommer göra det igen. Man vill ju ha lite omväxling. Det händer alldeles för mycket just nu för att man ska hålla fast vid ett märke.

Bilmärken jag haft hittills:
Opel (1)
Renault (1)
Volvo (3)
Mazda (2)
----> hamnat i träsket
Tesla (2)
VW (1)
Audi (1)
Hyundai beställd
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Har en reservation på Model Y. Men inte främmande att gå ifrån tv-spelsbilen till något annan som löst helljusautomatiken och däckbullret på ett bättre sätt. ;)
Lägg till fungerande vindrutetorkare. :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av OfarligTesla »

Skiter fullständigt i märket på bilen, men än så länge har jag inte hittat något som helhet är lika roligt så blir ny Tesla. Får se vad som hänt nästa år…
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
Ifall någon undrar:

martinot tänker köpa en Ferrari 458...
Inte år. Däremot så tänker vi köpa en ny Tesla strax, en ny Mercedes E-klass lite senare i år och har även funderat på andra bilar (Taycan närmast).

Är herr advokat upprörd? :lol:
Fast det står byta ut nuvarande Tesla mot en annan bil. Om jag byter Leaf mot en Skoda så är jag ju fortfarande märkestrogen på Teslan. Jag ser fortfarande inte att jag skulle byta bort ”första bilen” till något annat än Tesla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Skiter fullständigt i märket på bilen, men än så länge har jag inte hittat något som helhet är lika roligt så blir ny Tesla. Får se vad som hänt nästa år…
Jag struntar inte i varumärken. Jag är såpass ytlig att de är viktiga att tilltala för mig. Däremot så är jag generellt extremt olojal rent generellt. Byter gärna varumärke om jag hittar något bättre, och någon bättre produkt. Byter ofta tex. bank, mobiloperatör, försäkringsbolag, bredband, etc. Det är dock inget krav för mig att heller måsta byta, om det jag använder fortsätter vara bästa tjänsten eller produkten för mig. Så det beror på från fall till fall. Köper ju aldrig någonsin en sak på slentrian, utan utvärderar alla köp jag gör så gott jag kan. Lojaliteten för mig är extremt låg.

Det finns dock ett par saker som motverkar denna flexibiliteten hos mig, och det är om produkterna eller varumärket är en del av ett större ekosystem. Tex. är det lätt för mig att köpa ett annat varumärke på en dator med Windows. Där växlar jag mellan olika tillverkare som HP, Microsoft, etc. Men då jag använder mycket appar i iOS så är det ju bara Apple som gäller när jag köper en iPhone eller iPad. Där har jag såpass stor knytning till ekosystemet att det är svårt att byta till något annat. Till viss del gäller samma sak för elbilar, där jag i dagsläget har svårt att välja någon bil som inte kan ladda på Tesla SuC.

Samma sak gäller spelkonsoler där jag har Xbox, då de har en för mig överlägsen tjänst på marknaden för prenumerationsstjänst på spel. Då blir det svårt för mig att byta till någon annat. Samma sak för mina bärbara Nintendo Switch, som har många exklusiva spel som inte finns till andra konsoler på marknaden (varken bärbara eller stationära).

Ett annat exempel är mina kamerasystem, där kameraprodukten bara är en del. En lika viktig, eller tom. viktigare del när jag köper en ny kamera, är det ekosystem som finns i form av objektiv till systemkameran. Dels att jag tidigare har en viss mängd objektiv som jag vill kunna använda, men även att det eventuellt nya kamerasystem jag köper in mig i har ett gott utbud av objektiv att välja på.

Så Ja, normalt byter jag gärna produkt och varumärke om jag hittar något bättre (illojal kund generellt), men det finns leverantörer som har produkter som har beroenden till sina ekosystem, där det (tyvärr) är svårare att göra byten (bra för leverantörerna, dåligt för mig som konsument med dessa inlåsningseffekter).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
Ifall någon undrar:

martinot tänker köpa en Ferrari 458...
Inte år. Däremot så tänker vi köpa en ny Tesla strax, en ny Mercedes E-klass lite senare i år och har även funderat på andra bilar (Taycan närmast).

Är herr advokat upprörd? :lol:
Fast det står byta ut nuvarande Tesla mot en annan bil. Om jag byter Leaf mot en Skoda så är jag ju fortfarande märkestrogen på Teslan. Jag ser fortfarande inte att jag skulle byta bort ”första bilen” till något annat än Tesla.
Valen "testa annan EV", men ändå "köpa Tesla" igen, är ju typiskt två saker som inte är exklusiva. Det är ett feltänk i frågeställningen tycker jag.

Ett annat feltänk är att de flesta hushåll har inte en enda bil, utan de flesta har två (eller fler).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Niklas Z »

Det blir ingen ICE-bil nästa gång. Den saken är i alla fall klar, men om det blir en Tesla eller något annat vet jag inte. Jag skulle gärna ha lägre ljudnivå och komfortablare fjädring än nu, men också bra räckvidd och bra laddmöjligheter vid långfärd.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Gustafsson »

Struntar i märket också. Dock har jag upplevt 50 kW träsket och letandet efter trefas uttag med min första bil 2015. Dit vill jag inte igen, så just nu är Tesla enda alternativet för mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av mati »

Det du beskriver, att tillverkarna skapar ett ekosystem kring sina produkter, är ju just för att knyta fast illojala kunder som dig (eller mig).
Det är just därför jag försöker undvika sådana produkter. Och det är därför jag kör Android och inte Apple.
Jag hatar att bli låst till nånting. Jag ogillar alla former av abonnemang eller inlåsningsförsök.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
Det du beskriver, att tillverkarna skapar ett ekosystem kring sina produkter, är ju just för att knyta fast illojala kunder som dig (eller mig).
Det är just därför jag försöker undvika sådana produkter. Och det är därför jag kör Android och inte Apple.
Jag hatar att bli låst till nånting. Jag ogillar alla former av abonnemang eller inlåsningsförsök.
Förstår vad du menar, men Teslan kan ju ladda i stort sett överallt där det finns ström. Så de låser inte kunden till SuC.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
Det du beskriver, att tillverkarna skapar ett ekosystem kring sina produkter, är ju just för att knyta fast illojala kunder som dig (eller mig).
Det är just därför jag försöker undvika sådana produkter. Och det är därför jag kör Android och inte Apple.
Jag hatar att bli låst till nånting. Jag ogillar alla former av abonnemang eller inlåsningsförsök.
Förstår vad du menar, men Teslan kan ju ladda i stort sett överallt där det finns ström. Så de låser inte kunden till SuC.
Mitt inlägg var mer ett svar på Martins inlägg ovan. Glömde citera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Jerker »

Jag kommer med största sannolikhet att byta till en annan BEV när leasingen på Teslan går ut. Jag hoppas då på att det ska finnas nån annan bil som är tillräckligt bra men betydligt billigare. Jag mår allt sämre av att betala så mycket för mitt bilägande som jag gör idag. Och JA!, min TCO anser jag är för hög; måste få ned den.

Håller med Mati om att jag avskyr att stängas in i en varumärkesfålla och har också det skälet till att inte äga några Appleprodukter. Men jag tycker inte att Tesla är sådan eftersom man kan ladda den var som helst, även om SuC givetvis är ett bra koncept. Nu kör jag ju inte överdrivet många långfärder och skulle klara mig utan SuC, så det är inte en jättestor fördel för Tesla.

Min leasing går ut om 2½ år och då känner jag mig trygg i att det kommer att finnas nån betydligt billigare elbil med dragkrok som åtminstone motsvarar den dragvikt som jag har idag.

Min märkestrohet är lika med noll. Har aldrig sett till nåt annat än en perfekt mix av tillräckligt bra egenskaper till lägsta möjliga pris. Efter att miljöaspekten tog över som första prioritet så steg däremot min TCO dramatiskt men jag hoppas att det blir en parentes i mitt bilägande.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Det du beskriver, att tillverkarna skapar ett ekosystem kring sina produkter, är ju just för att knyta fast illojala kunder som dig (eller mig).
Det är just därför jag försöker undvika sådana produkter. Och det är därför jag kör Android och inte Apple.
Jag hatar att bli låst till nånting. Jag ogillar alla former av abonnemang eller inlåsningsförsök.
Jag håller med dig (generellt).

Jag gillar inte heller att bli inlåst. Tycker att det är bra som leverantör (något de alltid försöker med), men generellt dåligt för mig och oss kunder. Minskar konkurrensen på marknaden.

Däremot så är det inte fullt så svart/vitt som du skriver ovan, och det är inte heller (för mig) någon religiös princip. Jag ser fortfarande på vad som är bäst för mig helhetsmässigt. Är såpass stor egoist att jag kommer välja den produkt som är bäst för mig, med dess relevanta ekosystem i dess kontext, även om det är till en nackdel för marknadsutvecklingen. Dvs. jag ser gärna en öppen marknad, men kommer inte att offra mig för den. Dvs. jag kommer inte avstå bra produkter genom att bli någon martyr.

I fallet med iOS så är det så att jag provat Android, men tycker att det är ett mycket sämre system. Dels så håller det lägre säkerhet, dels så läcker det enorma mängder data till Google (ca 10 ggr mer data läcks varje dygn från Androidenheter än iOS-enheter). Man skall komma ihåg att med Android, som är gratis för alla tillverkare, så är de inte du som är kunden. Kunden är de som köper din data om dig och som kartlägger ditt liv. Du är inte kunden, utan du är produkten som Google säljer till sina verkliga kunder.

Med elbilar är det andra saker som spelar in (om vi bortser från att Google även vill ta sig in på denna marknaden - perfekt att få data om oss att samla in och sälja), och jag är den första att önska att Ionity hade varit lika bra som Teslas SuC. Men, tyvärr, så är vi inte där idag. Då kommer jag inte offra mig att välja ett annat bilmärke bara för att "stötta" andra tillverkare och "hoppas på det bästa" gällande laddning på resa. Så är en sak viktig för mig, som jag gällande elbilar tycker att infrastrukturen med laddning är, så kommer jag att ta stor hänsyn till det. Är inte beredd att som martyr välja något annat av princip, som är sämre för min kundupplevelse.

Glöm inte heller, att även om du inte inser det, så blir du rätt inlåst i Googles ekosystem när du använder Android. Skall du vara fri så måste du välja ett annat fritt operativsystem, som tex. Linux, på telefonen som inte har dessa datainsamlande kopplingar som Android har. Men då får du kanske inte längre tillgång till alla Androidappar i Playstore. Så Google har dig i dina pungkulor oavsett. Även om du kan välja annan fysisk telefon, så är du ändå upplåst till deras ekosystem. Även om du inte betalar något för det i reda pengar (du måste för övrigt inte heller prenumera på att abonnemang hos Apple för att använda deras produkter), så betalar du för det med att ge bort din data och frihet.

Ytterligare en kommentar; när jag väljer Tesla så måste jag inte betala för något abonnemang (även om de vill sälja mobildata/googlekartdata för 99.-/månaden) för att ladda på SuC, medans för Ionity så måste jag betala för abonnemang för att ladda där till vettiga priser.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av tor-ake »

Ang insamling av data - mycket av IT-utvecklingen som skett de senaste 20 åren bygger på att man samlar in data om hur människor beter sig, och agerar utifrån den. Google balanserar hela tiden på en farlig kant, men vill man inte kasta all IT på sophögen och gå tillbaka till 1999 så finns det inga enkla lösningar. GDPR tycker jag dock är en riktigt bra början, även jag som är en oerhört liten spelare måste tänka på hur jag lagrar och processar uppgifter från mina användare (kilometerkoll.se)

Ang. märkeslojaliteten, det blir en Tesla igen, men bara pga laddnätverket. Om Circle-K och OKQ8 får fingrarna ur och sätter upp HPCs uppåt jämtland, då kan jag absolut tänka mig en annan bil istället, företrädesvis en framtagen och tillverkad i västvärlden (alltså inte Kina eller Korea).
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Legato »

Inte särskilt. Men för sex personer är X det enda realistiska alternativet... Så det blir en ny Tesla oavsett.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
Ifall någon undrar:

martinot tänker köpa en Ferrari 458...

Tåget har gått för såna bilar. Igår när vi skulle hämta vår dotter hos en kompis så stod det en orange Lamborghini Huracán hos deras granne. Min fru, som visserligen inte är särskilt bilintresserad himlade med ögonen och sa spontant "vilken jävla tönt". Kanske var det i kombination med registreringsnumret "JANTE" också som det bara blev för mycket. När vi skulle åka drog Lamborghinin iväg med ett jävla vrålande. Jag kom lite överraskande på mig själv med att tycka att det bara var pinsamt.

Visserligen är en röd eller svart 458 betydligt mer smakfull men jag känner att det blir svårare och svårare att bära upp en sån kärra på ett sätt som inte blir vulgärt. För bara några år sen kände jag helt annorlunda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Min märkestrohet är lika med noll. Har aldrig sett till nåt annat än en perfekt mix av tillräckligt bra egenskaper till lägsta möjliga pris. Efter att miljöaspekten tog över som första prioritet så steg däremot min TCO dramatiskt men jag hoppas att det blir en parentes i mitt bilägande.
Det är ju samma sak för mig. Miljöaspekten och den därmed förenade envisheten att bara vilja köra eldrivet till varje pris de senaste fem åren har nästan ruinerat mig. TCO:n för min bil överstiger för tillfället 12.000kr/månad med råge. I privata pengar alltså. Det är såklart totalt vansinne och aningen korkat av mig. Men för mig har det ju alltid varit så att jag har sett detta med dyra elbilar som en tillfällig kostnadsökning för mitt bilägande, men ingenting jag tänker fortsätta med nu när det finns andra alternativ. Så för mig är denna parentes äntligen på väg att stängas nu. Och det känns otroligt skönt. Jag ser fram emot att kunna lägga pengar på lite annat än bara bilen. Och jag kommer kunna sova bättre också.
Om några år så kan det ju finnas ännu billigare elbilar med de egenskaper jag efterfrågar, och då är det inte omöjligt att jag "byter ner" mig ytterligare ett snäpp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av themax »

martinot skrev:
… Dels så håller det lägre säkerhet, dels så läcker det enorma mängder data till Google (ca 10 ggr mer data läcks varje dygn från Androidenheter än iOS-enheter) …
Tack. Behöver frisera mitt svar. Inte främmande att byta bilmärke, men kommer aldrig äga en bil där Google utvecklat mjukvaran (läs Volvo/Polestar och om Sandy Munro får rätt - många fler bilar i framtiden) hur fin bilen än är i övrigt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar