Good catch.Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför? /...
Hur märkes-lojala är vi?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur märkes-lojala är vi?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Du kanske inte håller med, men Model 3 och Model Y är bilar.SwedishAdvocate skrev:Det är en betydande andel som tycker att en bilinteriör ska ha instrumentering för åtminstone hastighet rakt fram. På en elbil vet jag inte vilken annan info som skulle passa rakt fram, men bilar har nästan alltid haft instrumentering rakt fram. Och Tesla bygger bilar.
Tesla valde även att behålla instrumentering för hastighet rakt fram á la "tjocktv" på både S och X för deras nya interiör.
Som jag förstår det så var en tung faktor för interiören i 3 att hålla nere kostnaden för att kunna nå $35K-målet för den bilen. Och sen blev det så klart logiskt att bara föra över samma interiör till Y.
Men nu har man kommit upp i volym och borde kunna presentera något snyggare som bättre matchar den relativt lyckade exteriöra designen på 3 när det blir dags att göra om intrumentbrädan på 3 och Y -- något som har instrumentering för hastighet rakt fram och som passar i en bil.
:
Det sagt så hoppas jag inte på något instrumentkluster bakom ratten som hos MS/MX. Gillar den rena looken och designen på M3/MY, och hoppas att de verkligen håller kvar på den.
Dessutom så har jag vant mig att ha all information samlat på en enda skärm. Väldigt översiktligt och man slipper flytta blicken mellan olika skärmar.
Skall de lägga mer pengar på instrumentering/skärmar så skulle en HUD passa bättre in både designmässigt (clean look kvar) på M3/MY, och även mycket effektivare och bättre rent praktiskt ur en HMI-synpunkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Förarna kom troligen från fossilbilar ursprungligen.SwedishAdvocate skrev:Good catch.Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför? /...
För att de skulle känna sig hemma så fick de montera en extra display bakom ratten.
Kan det vara svaret?
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Eller så ville dom visa någon data som de inte kunde få fram på annat sätt?Dexter skrev:Förarna kom troligen från fossilbilar ursprungligen.SwedishAdvocate skrev:Good catch.Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför? /...
För att de skulle känna sig hemma så fick de montera en extra display bakom ratten.
Kan det vara svaret?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hur märkes-lojala är vi?
"taliz" det var inte meningen att svara seriöst denna gången.
Det var med "glimten i ögat"
Det var med "glimten i ögat"
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.martinot skrev:Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Ahh. Kanske inte har så mycket med en gatbil att göra då. Undrar varför?Fredrik j skrev:Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.martinot skrev:Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Eller så är meningen att han inte ska krocka. Antagligen är han ganska bra på att köra bil.Fredrik j skrev:Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.martinot skrev:Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Risken att det går åt helvete är nog större vid en sån tävling än vid vanlig vardagskörning.mati skrev:Eller så är meningen att han inte ska krocka. Antagligen är han ganska bra på att köra bil.Fredrik j skrev:Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.martinot skrev:Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Känns ju som lite onödigt. När en skärm i mitten är så oslagbar ergonomiskt.martinot skrev:Ahh. Kanske inte har så mycket med en gatbil att göra då. Undrar varför?Fredrik j skrev:Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.martinot skrev:Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
Eftersom hela inredningen är utriven verkar ju vikt vara prio. Att då sätta in en extra display känns ju märkligt.
Samma med bilen som slog rekord på laguna seca.
Kanske är det samma bil?
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Lite senare:mati skrev:Eller så är meningen att han inte ska krocka. Antagligen är han ganska bra på att köra bil.Fredrik j skrev:Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.martinot skrev:Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Det är säkert så. Men det tyckte nog inte den som ansåg att airbagen var överflödig.MWall skrev:Risken att det går åt helvete är nog större vid en sån tävling än vid vanlig vardagskörning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Känns ju som lite onödigt med med HANS och 6-punkt. När ett vanligt säkerhetsbälte är så oslagbar ergonomiskt.Fredrik j skrev:Känns ju som lite onödigt. När en skärm i mitten är så oslagbar ergonomiskt.martinot skrev:Ahh. Kanske inte har så mycket med en gatbil att göra då. Undrar varför?Fredrik j skrev:Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.martinot skrev:Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hur märkes-lojala är vi?
För att inte tala om skalstolen i kolfiber. Model3 har ju fem stjärnor i NCAP. Borde ju räcka.martinot skrev:Känns ju som lite onödigt med med HANS och 6-punkt. När ett vanligt säkerhetsbälte är så oslagbar ergonomiskt.Fredrik j skrev:Känns ju som lite onödigt. När en skärm i mitten är så oslagbar ergonomiskt.martinot skrev:Ahh. Kanske inte har så mycket med en gatbil att göra då. Undrar varför?Fredrik j skrev:Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.martinot skrev:
Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?