Hur märkes-lojala är vi?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När du ska byta ut din nuvarande Tesla, tänker du då...

...skaffa en ny Tesla
106
71%
...testa en annan BEV
41
27%
...tillbaka till ICE
3
2%
 
Antal röster: 150

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Dexter skrev:
Ser tyvärr ut som ombyggd fossilbil och tycker ändå inredningen är ok förutom den förskräckliga bruna färgen.
Men en del gillar ju det.

Vadå ombyggd fossilbil? Vilken fossilbil ser ut sådär då?
Finns ju mycket fossibilstänk som tex. startknapp, växelspak nere vid golvet/mittkonsolen, etc.

Det sagt så är det ju ingen ombyggd fossilbil, även om det kanske ser ut så. Det är ju en ren BEV i grunden (MEB-plattformen). Man bara luras lite av det konservativa tänket.

Tror detta är menat att vara en "konverteringsbil", som tilltalar dagens fossilbilister att byta till sin första BEV utan att ändra på så mycket. Är nog inte främst vänt mot oss som redan är elbilister.

Sedan borde de verkligen göra något åt sina hemska färgval på VAG...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Dexter »

MWall skrev:
Dexter skrev:
Ser tyvärr ut som ombyggd fossilbil och tycker ändå inredningen är ok förutom den förskräckliga bruna färgen.
Men en del gillar ju det.

Vadå ombyggd fossilbil? Vilken fossilbil ser ut sådär då?
För mycket knappar ser plottrigt ut och sen en "start engine knapp" till att starta vadå för något?
Måste man trycka på den för att stänga av också?
Finns växelspak också?
Jag har en fossil bil också med massa knappar och instrument display och en mittdisplay och start engine knapp m.m.
Det räcker för min del.
Jag vill ha något nytt så man märker att det är en elbil när man hoppar in och inte påminner om den gamla vanliga fossilen.
Obs! Detta är ju min subjektiva uppfattning med det menar jag inte att andra ska tycka likadant som jag absolut inte.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Är nog inte främst vänt mot oss som redan är elbilister.
Nej, det vore ju en fantastiskt lite kundgrupp att rikta sig mot.

Det är ju dagens VW-kunder man vill locka.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Är nog inte främst vänt mot oss som redan är elbilister.
Nej, det vore ju en fantastiskt lite kundgrupp att rikta sig mot.

Det är ju dagens VW-kunder man vill locka.
Håller med helt. Finns ju mycket större marknad (extremt mycket fler ICE-bilister än BEV-bilister) att sälja till där. Helt rätt strategi av VAG.

Tror också att VW-ägare är nog en lite annan typ av människor än Tesla-ägare, och går igång på olika saker.

Så även om VAG tar efter mycket tekniskt från Tesla, så gör de ju rätt att inte konkurrera om samma typ av kunder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av MWall »

Dexter skrev:
MWall skrev:
Dexter skrev:
Ser tyvärr ut som ombyggd fossilbil och tycker ändå inredningen är ok förutom den förskräckliga bruna färgen.
Men en del gillar ju det.

Vadå ombyggd fossilbil? Vilken fossilbil ser ut sådär då?
För mycket knappar ser plottrigt ut och sen en "start engine knapp" till att starta vadå för något?
Måste man trycka på den för att stänga av också?
Finns växelspak också?
Jag har en fossil bil också med massa knappar och instrument display och en mittdisplay och start engine knapp m.m.
Det räcker för min del.
Jag vill ha något nytt så man märker att det är en elbil när man hoppar in och inte påminner om den gamla vanliga fossilen.
Obs! Detta är ju min subjektiva uppfattning med det menar jag inte att andra ska tycka likadant som jag absolut inte.
Du vill ha en jävla Model 3 helt enkelt? :roll:

Vadå plottrigt? Knappar är bättre än touch screen i en bil. Att slå på "tändningen" är inte bara dumt heller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

Jo, i vår diesel är det perfekt att man kan slå på tändningen. Inte alls dumt.

Inte så mycket jag saknar det i vår BEV, då den inte har någon tändning (därav behövs inte heller någon knapp för det). Hade ju verkligen blivit rätt dumt där. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Är nog inte främst vänt mot oss som redan är elbilister.
Nej, det vore ju en fantastiskt lite kundgrupp att rikta sig mot.

Det är ju dagens VW-kunder man vill locka.
Håller med helt. Finns ju mycket större marknad (extremt mycket fler ICE-bilister än BEV-bilister) att sälja till där. Helt rätt strategi av VAG.

Tror också att VW-ägare är nog en lite annan typ av människor än Tesla-ägare, och går igång på olika saker.

Så även om VAG tar efter mycket tekniskt från Tesla, så gör de ju rätt att inte konkurrera om samma typ av kunder.
Jag har en kompis som för några år sedan beställde en ny passat som tjänstebil utan veta vilken generation av bilen han beställde. Nu kör han Skoda.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Dexter »

MWall skrev:
Dexter skrev:
MWall skrev:
Dexter skrev:
Ser tyvärr ut som ombyggd fossilbil och tycker ändå inredningen är ok förutom den förskräckliga bruna färgen.
Men en del gillar ju det.

Vadå ombyggd fossilbil? Vilken fossilbil ser ut sådär då?
För mycket knappar ser plottrigt ut och sen en "start engine knapp" till att starta vadå för något?
Måste man trycka på den för att stänga av också?
Finns växelspak också?
Jag har en fossil bil också med massa knappar och instrument display och en mittdisplay och start engine knapp m.m.
Det räcker för min del.
Jag vill ha något nytt så man märker att det är en elbil när man hoppar in och inte påminner om den gamla vanliga fossilen.
Obs! Detta är ju min subjektiva uppfattning med det menar jag inte att andra ska tycka likadant som jag absolut inte.
Du vill ha en jävla Model 3 helt enkelt? :roll:

Vadå plottrigt? Knappar är bättre än touch screen i en bil. Att slå på "tändningen" är inte bara dumt heller.
Som sagt subjektivt för mig.
Märket spelar ingen roll för mig egentligen.
Huvudsaken är att jag tycker och känner att det är någon ny och bättre miljö man sätter sig i och trivs i.
Ex jag köper helst en smartphone före en knapptelefon som känns lite old fashioned.
Men visst det är nog inget fel på knapptelefonen heller.
Alla har olika smak och det är bra.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5455
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
MWall skrev:
Skoda är så sjuk mycket snyggare. Bild
5" tjocktv är varken snyggt eller praktiskt.
Dom borde lagt pengarna den kostar på en större central skärm och bättre mjukvara..
Det är en betydande andel som tycker att en bilinteriör ska ha instrumentering för åtminstone hastighet rakt fram. På en elbil vet jag inte vilken annan info som skulle passa rakt fram, men bilar har nästan alltid haft instrumentering rakt fram. Och Tesla bygger bilar.

Tesla valde även att behålla instrumentering för hastighet rakt fram á la "tjocktv" på både S och X för deras nya interiör.

Som jag förstår det så var en tung faktor för interiören i 3 att hålla nere kostnaden för att kunna nå $35K-målet för den bilen. Och sen blev det så klart logiskt att bara föra över samma interiör till Y.

Men nu har man kommit upp i volym och borde kunna presentera något snyggare som bättre matchar den relativt lyckade exteriöra designen på 3 när det blir dags att göra om intrumentbrädan på 3 och Y -- något som har instrumentering för hastighet rakt fram och som passar i en bil.

Bild
Interiör á la Prius... :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Fredrik j »

Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
1F5EAF03-B99B-4325-996D-FED4108FAC62.jpeg
SwedishAdvocate
Inlägg: 5455
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför? /...
Good catch.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Det är en betydande andel som tycker att en bilinteriör ska ha instrumentering för åtminstone hastighet rakt fram. På en elbil vet jag inte vilken annan info som skulle passa rakt fram, men bilar har nästan alltid haft instrumentering rakt fram. Och Tesla bygger bilar.

Tesla valde även att behålla instrumentering för hastighet rakt fram á la "tjocktv" på både S och X för deras nya interiör.

Som jag förstår det så var en tung faktor för interiören i 3 att hålla nere kostnaden för att kunna nå $35K-målet för den bilen. Och sen blev det så klart logiskt att bara föra över samma interiör till Y.

Men nu har man kommit upp i volym och borde kunna presentera något snyggare som bättre matchar den relativt lyckade exteriöra designen på 3 när det blir dags att göra om intrumentbrädan på 3 och Y -- något som har instrumentering för hastighet rakt fram och som passar i en bil.
:
Du kanske inte håller med, men Model 3 och Model Y är bilar. ;)

Det sagt så hoppas jag inte på något instrumentkluster bakom ratten som hos MS/MX. Gillar den rena looken och designen på M3/MY, och hoppas att de verkligen håller kvar på den.

Dessutom så har jag vant mig att ha all information samlat på en enda skärm. Väldigt översiktligt och man slipper flytta blicken mellan olika skärmar.

Skall de lägga mer pengar på instrumentering/skärmar så skulle en HUD passa bättre in både designmässigt (clean look kvar) på M3/MY, och även mycket effektivare och bättre rent praktiskt ur en HMI-synpunkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
1F5EAF03-B99B-4325-996D-FED4108FAC62.jpeg
Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Dexter »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför? /...
Good catch.
Förarna kom troligen från fossilbilar ursprungligen.
För att de skulle känna sig hemma så fick de montera en extra display bakom ratten.
Kan det vara svaret? :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av taliz »

Dexter skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför? /...
Good catch.
Förarna kom troligen från fossilbilar ursprungligen.
För att de skulle känna sig hemma så fick de montera en extra display bakom ratten.
Kan det vara svaret? :lol:
Eller så ville dom visa någon data som de inte kunde få fram på annat sätt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Dexter »

"taliz" det var inte meningen att svara seriöst denna gången. :lol:
Det var med "glimten i ögat"
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
1F5EAF03-B99B-4325-996D-FED4108FAC62.jpeg
Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?
Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
1F5EAF03-B99B-4325-996D-FED4108FAC62.jpeg
Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?
Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.
Ahh. Kanske inte har så mycket med en gatbil att göra då. Undrar varför?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
1F5EAF03-B99B-4325-996D-FED4108FAC62.jpeg
Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?
Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.
Eller så är meningen att han inte ska krocka. Antagligen är han ganska bra på att köra bil. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
1F5EAF03-B99B-4325-996D-FED4108FAC62.jpeg
Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?
Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.
Eller så är meningen att han inte ska krocka. Antagligen är han ganska bra på att köra bil. ;)
Risken att det går åt helvete är nog större vid en sån tävling än vid vanlig vardagskörning.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
Bilagan 1F5EAF03-B99B-4325-996D-FED4108FAC62.jpeg finns inte längre
Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?
Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.
Ahh. Kanske inte har så mycket med en gatbil att göra då. Undrar varför?
Känns ju som lite onödigt. När en skärm i mitten är så oslagbar ergonomiskt.

Eftersom hela inredningen är utriven verkar ju vikt vara prio. Att då sätta in en extra display känns ju märkligt.
Samma med bilen som slog rekord på laguna seca.
Kanske är det samma bil?
3B562165-F9A7-474F-8568-2710ED922F89.jpeg
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
Bilagan 1F5EAF03-B99B-4325-996D-FED4108FAC62.jpeg finns inte längre
Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?
Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.
Eller så är meningen att han inte ska krocka. Antagligen är han ganska bra på att köra bil. ;)
Lite senare:
2B3D7BCA-A1A2-4B61-80CD-BDED77912F10.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Risken att det går åt helvete är nog större vid en sån tävling än vid vanlig vardagskörning.
Det är säkert så. Men det tyckte nog inte den som ansåg att airbagen var överflödig. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
1F5EAF03-B99B-4325-996D-FED4108FAC62.jpeg
Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?
Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.
Ahh. Kanske inte har så mycket med en gatbil att göra då. Undrar varför?
Känns ju som lite onödigt. När en skärm i mitten är så oslagbar ergonomiskt.
Känns ju som lite onödigt med med HANS och 6-punkt. När ett vanligt säkerhetsbälte är så oslagbar ergonomiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?
Jag gissar på att man kör med HANS och 6-punkt. Behövs inga airbagar då.
Ahh. Kanske inte har så mycket med en gatbil att göra då. Undrar varför?
Känns ju som lite onödigt. När en skärm i mitten är så oslagbar ergonomiskt.
Känns ju som lite onödigt med med HANS och 6-punkt. När ett vanligt säkerhetsbälte är så oslagbar ergonomiskt.
För att inte tala om skalstolen i kolfiber. Model3 har ju fem stjärnor i NCAP. Borde ju räcka. :)
Skriv svar