Plaid-day
Moderator: Redaktion
Re: Plaid-day
Ja jag skriver aldrig nåt utan några klara under västen.spacecoin skrev:Är man alkoholist om man är full på forumet hela tiden? Frågar åt en vän.
Tänk vad lätt det drar iväg. Det jag skrev om var från början att jag sett någon på Facebook misstänka Elon för att vara påtänd och då spekulerade jag om han kunde ha ett missbruksproblem. Då svarade nån att det är lagligt vilket ju inte alls spelar någon roll. Det vanligaste drogproblemen är väl på receptbelagda piller? Som ju är lagligt... Starka smärtstillande, lugnande...
Re: Plaid-day
Man sa inte att Plaid hade 4680 på Battery day. Tesla var på Nürburgring med Plaid nästan ett år innan Battery day så det var ingen första lansering. Däremot känns det självklart att Plaid+ måste ha varit 4680 med tanke på prestanda.jpetters skrev:Vad sa Elon på Battery day när S Plaid* först lanserades?
Ifall någon skulle ha glömt så går det bra att kika på videon på Youtube, från ca 1.31.
* Senare ändrad till Plaid+.
Tesla har även uppdaterat batteriet i Plaid rejält. 450v jämfört med 350v tidigare. Det är garanterat celler med förbättrad kemi men de har kanske inget att göra med det man visade på Battery day utan mer med förbättringar som Panasonic har gjort.
Re: Plaid-day
Nja, det var väl gamla 75 som låg runt 350 volt?
90 och 100 är väl 400+ volt?
90 och 100 är väl 400+ volt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Plaid-day
Tesla har länge haft 400 V på sina större batterier men om de har gått upp till 450 så är det lite märkligt, ska de behöva omvandla spänningen från 400 till 450 när man laddar bilen? Visst, AC är det inga större problem men DC är det inte så enkelt. Övergång till 800V hade jag förstått men att gå från 400 till 450 känns lite märkligt.Jordad skrev:Man sa inte att Plaid hade 4680 på Battery day. Tesla var på Nürburgring med Plaid nästan ett år innan Battery day så det var ingen första lansering. Däremot känns det självklart att Plaid+ måste ha varit 4680 med tanke på prestanda.jpetters skrev:Vad sa Elon på Battery day när S Plaid* först lanserades?
Ifall någon skulle ha glömt så går det bra att kika på videon på Youtube, från ca 1.31.
* Senare ändrad till Plaid+.
Tesla har även uppdaterat batteriet i Plaid rejält. 450v jämfört med 350v tidigare. Det är garanterat celler med förbättrad kemi men de har kanske inget att göra med det man visade på Battery day utan mer med förbättringar som Panasonic har gjort.
Re: Plaid-day
Ja, och även 85 som kom 2012. Du kunde inte få ut 120 kW eller senare 145 kW på supercharger V1 och V2 om batteriet inte var på 400V.taliz skrev:Nja, det var väl gamla 75 som låg runt 350 volt?
90 och 100 är väl 400+ volt?
Re: Plaid-day
Ja jag skulle lagt till nominell. 450v på Plaid. Gamla S var väl 350v nominell?taliz skrev:Nja, det var väl gamla 75 som låg runt 350 volt?
90 och 100 är väl 400+ volt?
Även om det var 400v innan så tyder det på en förbättring.
Re: Plaid-day
Nej, men följande var ganska tydligt.Jordad skrev:Man sa inte att Plaid hade 4680 på Battery day. Tesla var på Nürburgring med Plaid nästan ett år innan Battery day så det var ingen första lansering. Däremot känns det självklart att Plaid+ måste ha varit 4680 med tanke på prestanda.jpetters skrev:Vad sa Elon på Battery day när S Plaid* först lanserades?
Ifall någon skulle ha glömt så går det bra att kika på videon på Youtube, från ca 1.31.
* Senare ändrad till Plaid+.
Tesla har även uppdaterat batteriet i Plaid rejält. 450v jämfört med 350v tidigare. Det är garanterat celler med förbättrad kemi men de har kanske inget att göra med det man visade på Battery day utan mer med förbättringar som Panasonic har gjort.
Det spelar ingen roll för min del vilka batterier man tänkt använda för att uppnå detta. Vad som står utan tvekan är att man inte levererat dessa prestanda.
Sen är S Plaid en grym bil ändå, men inte så bra som kommunicerat på Battery day.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Plaid-day
Själv tyckte jag 800km range var det som lockade mest om jag ska orka ha en stor bil igen. Helst vill jag ha en 3a med 150kWh batteri (ja jag vet att det inte behövs, men jag skulle älska det)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Plaid-day
450v är väl inget konstigt.
Har för mig det är det i en del andra elbilar på marknaden sedan länge.
Har för mig det är det i en del andra elbilar på marknaden sedan länge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Plaid-day
Unplugged performance är på Laguna Seca och förbereder sig för Pikes Peak: https://www.motortrend.com/news/tesla-m ... peak-race/
Det låter lovande."Power is the big one. This is more than four times the power we ended up racing last year. Unintentionally so," Schaffer said. Obviously, the Model S is heavier than the Model 3, however, "the battery pack and the cooling systems are much better."
Illustrating this point, Schaffer points out that as the state of charge decreased in the Model 3, "the power would go down in ratio to some degree." The same does not hold true for the Unplugged Performance's Pikes Plaid racer. At one point Pobst rolled into the pits at Laguna Seca with 34 percent charge remaining, only to announce the car feels as quick as it does with a full charge. "That's a big difference."