Plaid-day
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Plaid-day
Tydligen kan man ställa in gränssnittet mera i V11.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Plaid-day
Det är också min oro.vigge50 skrev:Tydligen ska de ha flyttat fram sätena i första raden för att ge mer benutrymme i baksätet. Trevligt men det löser dock inte problemet med att golvet är väldigt högt jämfört med sätena.
Men det ser lite bättre ut nu iallafall om man kollar på denna bilden:
Re: Plaid-day
Blir bra sikt med yoke ratten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Plaid-day
Instämmer fullt ut om LR vs Plaid. Allt verkar vara samma förutom:jpetters skrev:Mycket på nya S är ett stort lyft men inte i närheten av det + skulle leverat i range, uthållig prestanda (låg laddning och kallt batteri), laddhastighet, etc.
Blir intressant att se effektkurvan med <40% SOC och småsvalt batteri (<13 grader).
Utifrån detta ser ju en LR ut som en bättre deal. Den ska ha samma prestanda som "gamla" P85D 0-100 och sannolikt mycket bättre >100.
Tri-motor som putsar 0-100 med -1,1sec från 3,2s och höjer max km/h med +72km/h från 250km/h (tveksam nytta i praktiken...)
En plastvinge utvändigt och kolfiberlook invändigt, samt något annorlunda söm/kantstöd på sätet (tveksam nytta, även om kolfiber är snyggare än trä...)
Och det kostar 400K. Konstigt att allt annat är lika på modellerna (fälgar, bromsok, alla karossdetaljer, färger, osv). Det är ju annars ganska utstuderade sätt att differentiera modeller i bilbranschen.
Eller skiljer sig även batteri+värmepump? Konstigt att de inte nämnde LR alls i presentationen...
Model S90D -16
Re: Plaid-day
Zalman3 skrev:Blir bra sikt med yoke ratten.
Ja, hur blev det med chassi, bromsar och aero (aktiva vingen)? Är Plaid bansmiskaren som de har skrutit med på Laguna Seca eller är det bara en snabb S?
Re: Plaid-day
Märkligt att inte Elon pratade mera om chassi, fjädring, bromsar och Aero.MWall skrev:Zalman3 skrev:Blir bra sikt med yoke ratten.
Ja, hur blev det med chassi, bromsar och aero (aktiva vingen)? Är Plaid bansmiskaren som de har skrutit med på Laguna Seca eller är det bara en snabb S?
Rimligtvis måste dessa saker vara i nivå med prestandan.
Hur Tesla löst Torque Vectoring hade också varit intressant att veta.
Svarta bromsok var ju nytt. Däck och fälgar som klarar 320km/h kommer senare.
Edit:
Jätte tråkigt att Plaid+ ställdes in.
Men å andra sidan måste man varit nära att lyckas eftersom man ställde in så sent.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Plaid-day
Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Re: Plaid-day
Ljudnivå och laddkurva vore intressant att få recension om.P951 skrev:Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Plaid-day
Tyvärr inte alla förunnat. Min 100D kostar 21000/år - det var det billigaste jag kunde få efter att ha kollat "med alla". Företagsbil, helförsäkring.bjornnilsson skrev:Gällande försäkring: Min performance har +800 hk och jag betalar typ 600 kr i månaden för försäkring. Så.. kanske några kronor till?
Roadstern är dock reggad med låg effekt och kostar 500/månad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Plaid-day
Har svårt tro ANC på egen hand ska lösa problemet med alldeles för högt ljud i bilen. De har väl förbättrat rutorna också men jag tror det krävs betydligt mer isolering för att få till det. Ser verkligen fram emot reviews!P951 skrev:Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Ljudet i bilen är nog den enskilt viktigaste punkten för mig om det ska bli en Tesla igen nästa gång eller inte. Nu börjar det ju komma alternativ som är tysta och bekväma.
Re: Plaid-day
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Plaid-day
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.P951 skrev:Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Plaid-day
Va? Har inte Tesla utvecklat en egen ANC med hjälp av AI som lär sig vilka toner föraren tycker illa om?taliz skrev:Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.P951 skrev:Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Re: Plaid-day
Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.taliz skrev:Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Re: Plaid-day
Kanske till och med fungerarP951 skrev:Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.taliz skrev:Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Re: Plaid-day
Elon är nog 100% säkerkallekula skrev:Kanske till och med fungerarP951 skrev:Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.taliz skrev:Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
P85D svart/svart med gratis SuC
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Plaid-day
Fan nu var jag faktiskt sugen på en S igen efter att ha sett det nya UI:t på den nya datorn och hört vad folk sa om ljudnivån osv… Men det verkar den verkar ju inte komma hit direkt så om jag skall ha en LR kan jag nog ha den nya 3an ett år iaf . Inredningen ser ju jäkligt frän ut också…
Re: Plaid-day
*laughs in german*Zalman3 skrev:Tyst även i 100mph=160km/h.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Plaid-day
Största problemen med gamla S/X var den föråldrade inredningen och långsamma laddningen jämfört med 3/Y och konkurrenter. Tesla har åtgärdat det och man har även satsat på sådant som premiumbilar måste ha som bra ljudkomfort, unika features och bra prestanda.
Tesla har den snabbaste elbilen igen, inte Porsche. Det kan säkert komma fler hyperbilar likt Rimac som är snabbare men jag tror inte någon traditionell biltillverkare kan bygga en så snabb bil som Plaid och sedan sälja den för så lite pengar. Tesla har nu gjort den hardcore smackdown som Elon sa att Roadster 2 skulle bli. Det blir nog många uppgivna möten på fossilbilstillverkare närmaste tiden. För hur kan man tävla med Plaid? Siffrorna är helt sjuka med tanke på vad den kostar.
Det enda tråkiga är räckvidden. Tesla har kanske för lite konkurrens där och därför satsade man inte på det.
Personligen hoppades jag mest på att Tesla skulle göra S roligare att köra. Jag bryr mig inte så mycket om acceleration utan mer om hur den ligger på vägen. Det verkar som att Tesla dels har gjort den lättare och sedan även satsat mycket på väghållningen. Det känns helt rätt. Synd bara att produktionsbilarna verkar sakna den aktiva vingen.
Tesla har den snabbaste elbilen igen, inte Porsche. Det kan säkert komma fler hyperbilar likt Rimac som är snabbare men jag tror inte någon traditionell biltillverkare kan bygga en så snabb bil som Plaid och sedan sälja den för så lite pengar. Tesla har nu gjort den hardcore smackdown som Elon sa att Roadster 2 skulle bli. Det blir nog många uppgivna möten på fossilbilstillverkare närmaste tiden. För hur kan man tävla med Plaid? Siffrorna är helt sjuka med tanke på vad den kostar.
Det enda tråkiga är räckvidden. Tesla har kanske för lite konkurrens där och därför satsade man inte på det.
Personligen hoppades jag mest på att Tesla skulle göra S roligare att köra. Jag bryr mig inte så mycket om acceleration utan mer om hur den ligger på vägen. Det verkar som att Tesla dels har gjort den lättare och sedan även satsat mycket på väghållningen. Det känns helt rätt. Synd bara att produktionsbilarna verkar sakna den aktiva vingen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Plaid-day
Och här så lär det väl bli lägre IOM kontakten som dom inte verkar byta ut (inte säkert förvisso)…Zalman3 skrev:Mycket lättare bil.
0,208 luftmotstånd.
Om den kan ladda i 250 kW i 15 minuter blir i teorin 62,5kWh.
300km i räckvidd på 15 minuter tyder på att det inte går att få i 62,5kWh på 15 minuter.
Gissar att snittet blir över 200kW över 15 minuter.
Och 42% högre laddhastighet (visst var det så?) klaras väl mest med lägre förbrukning (0,208 osv)…
I övrigt håller jag med om att det mest var en stor gäspning alltihop och jag fattar inte heller varför det stod still
så sjukt länge (och tror också på att det beror på 4680…)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Plaid-day
Jag har tidigare när model 3 kom utnämnt den till en bättre elbil än s och x.
Nu kan s och x ta över tronen.
Nu kan s och x ta över tronen.
Re: Plaid-day
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?
Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.
Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.
Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Plaid-day
Fick nyss Mail om att min flaska skulle bli försenad… säkert en slump…Zalman3 skrev:Tesla Tequila standard???
Några fick det i alla fall.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Plaid-day
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat liteJordad skrev:Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?
Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.
Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.