Plaid-day

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Plaid (per 2021-06-10) kommer ha följande:

Omröstningen slutade 10 jun 2021 13:41

Räckvidd: 390 miles
3
2%
Räckvidd: 391-419 miles
7
4%
Räckvidd: 420 miles
8
5%
Räckvidd: 421-519 miles
9
6%
Räckvidd: 520+ miles
2
1%
Batterityp: 18650
17
11%
Batterityp: 2170
4
2%
Batterityp: 4680
9
6%
0-60 mph: 1,99s
15
9%
0-60 mph: <1,99s
11
7%
Max-hastighet: 200 mph
18
11%
Max-hastighet: 201+ mph
3
2%
Max-effekt: 1022 hp
10
6%
Max-effekt: 1023-1099 hp
10
6%
Max-effekt: 1100+ hp
5
3%
Annat spännande: Ja!
19
12%
Annat spännande: Nej!
11
7%
 
Antal röster: 161

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Plaid-day

Inlägg av spacecoin »

Är man alkoholist om man är full på forumet hela tiden? Frågar åt en vän.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid-day

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Är man alkoholist om man är full på forumet hela tiden? Frågar åt en vän.
Ja jag skriver aldrig nåt utan några klara under västen. :D

Tänk vad lätt det drar iväg. Det jag skrev om var från början att jag sett någon på Facebook misstänka Elon för att vara påtänd och då spekulerade jag om han kunde ha ett missbruksproblem. Då svarade nån att det är lagligt vilket ju inte alls spelar någon roll. Det vanligaste drogproblemen är väl på receptbelagda piller? Som ju är lagligt... Starka smärtstillande, lugnande...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Plaid-day

Inlägg av Jordad »

jpetters skrev:
Vad sa Elon på Battery day när S Plaid* först lanserades?
Ifall någon skulle ha glömt så går det bra att kika på videon på Youtube, från ca 1.31.


* Senare ändrad till Plaid+.
Man sa inte att Plaid hade 4680 på Battery day. Tesla var på Nürburgring med Plaid nästan ett år innan Battery day så det var ingen första lansering. Däremot känns det självklart att Plaid+ måste ha varit 4680 med tanke på prestanda.

Tesla har även uppdaterat batteriet i Plaid rejält. 450v jämfört med 350v tidigare. Det är garanterat celler med förbättrad kemi men de har kanske inget att göra med det man visade på Battery day utan mer med förbättringar som Panasonic har gjort.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Plaid-day

Inlägg av taliz »

Nja, det var väl gamla 75 som låg runt 350 volt?
90 och 100 är väl 400+ volt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Plaid-day

Inlägg av vigge50 »

Jordad skrev:
jpetters skrev:
Vad sa Elon på Battery day när S Plaid* först lanserades?
Ifall någon skulle ha glömt så går det bra att kika på videon på Youtube, från ca 1.31.


* Senare ändrad till Plaid+.
Man sa inte att Plaid hade 4680 på Battery day. Tesla var på Nürburgring med Plaid nästan ett år innan Battery day så det var ingen första lansering. Däremot känns det självklart att Plaid+ måste ha varit 4680 med tanke på prestanda.

Tesla har även uppdaterat batteriet i Plaid rejält. 450v jämfört med 350v tidigare. Det är garanterat celler med förbättrad kemi men de har kanske inget att göra med det man visade på Battery day utan mer med förbättringar som Panasonic har gjort.
Tesla har länge haft 400 V på sina större batterier men om de har gått upp till 450 så är det lite märkligt, ska de behöva omvandla spänningen från 400 till 450 när man laddar bilen? Visst, AC är det inga större problem men DC är det inte så enkelt. Övergång till 800V hade jag förstått men att gå från 400 till 450 känns lite märkligt.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Plaid-day

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
Nja, det var väl gamla 75 som låg runt 350 volt?
90 och 100 är väl 400+ volt?
Ja, och även 85 som kom 2012. Du kunde inte få ut 120 kW eller senare 145 kW på supercharger V1 och V2 om batteriet inte var på 400V.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Plaid-day

Inlägg av Jordad »

taliz skrev:
Nja, det var väl gamla 75 som låg runt 350 volt?
90 och 100 är väl 400+ volt?
Ja jag skulle lagt till nominell. 450v på Plaid. Gamla S var väl 350v nominell?

Även om det var 400v innan så tyder det på en förbättring.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Plaid-day

Inlägg av jpetters »

Jordad skrev:
jpetters skrev:
Vad sa Elon på Battery day när S Plaid* först lanserades?
Ifall någon skulle ha glömt så går det bra att kika på videon på Youtube, från ca 1.31.


* Senare ändrad till Plaid+.
Man sa inte att Plaid hade 4680 på Battery day. Tesla var på Nürburgring med Plaid nästan ett år innan Battery day så det var ingen första lansering. Däremot känns det självklart att Plaid+ måste ha varit 4680 med tanke på prestanda.

Tesla har även uppdaterat batteriet i Plaid rejält. 450v jämfört med 350v tidigare. Det är garanterat celler med förbättrad kemi men de har kanske inget att göra med det man visade på Battery day utan mer med förbättringar som Panasonic har gjort.
Nej, men följande var ganska tydligt.
Bild
Bild

Det spelar ingen roll för min del vilka batterier man tänkt använda för att uppnå detta. Vad som står utan tvekan är att man inte levererat dessa prestanda.
Sen är S Plaid en grym bil ändå, men inte så bra som kommunicerat på Battery day.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Plaid-day

Inlägg av Remuz »

Själv tyckte jag 800km range var det som lockade mest om jag ska orka ha en stor bil igen. Helst vill jag ha en 3a med 150kWh batteri (ja jag vet att det inte behövs, men jag skulle älska det)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Plaid-day

Inlägg av taliz »

450v är väl inget konstigt.
Har för mig det är det i en del andra elbilar på marknaden sedan länge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Plaid-day

Inlägg av Jordad »

Unplugged performance är på Laguna Seca och förbereder sig för Pikes Peak: https://www.motortrend.com/news/tesla-m ... peak-race/
"Power is the big one. This is more than four times the power we ended up racing last year. Unintentionally so," Schaffer said. Obviously, the Model S is heavier than the Model 3, however, "the battery pack and the cooling systems are much better."

Illustrating this point, Schaffer points out that as the state of charge decreased in the Model 3, "the power would go down in ratio to some degree." The same does not hold true for the Unplugged Performance's Pikes Plaid racer. At one point Pobst rolled into the pits at Laguna Seca with 34 percent charge remaining, only to announce the car feels as quick as it does with a full charge. "That's a big difference."
Det låter lovande.
Skriv svar