Plaid-day

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Plaid (per 2021-06-10) kommer ha följande:

Omröstningen slutade 10 jun 2021 13:41

Räckvidd: 390 miles
3
2%
Räckvidd: 391-419 miles
7
4%
Räckvidd: 420 miles
8
5%
Räckvidd: 421-519 miles
9
6%
Räckvidd: 520+ miles
2
1%
Batterityp: 18650
17
11%
Batterityp: 2170
4
2%
Batterityp: 4680
9
6%
0-60 mph: 1,99s
15
9%
0-60 mph: <1,99s
11
7%
Max-hastighet: 200 mph
18
11%
Max-hastighet: 201+ mph
3
2%
Max-effekt: 1022 hp
10
6%
Max-effekt: 1023-1099 hp
10
6%
Max-effekt: 1100+ hp
5
3%
Annat spännande: Ja!
19
12%
Annat spännande: Nej!
11
7%
 
Antal röster: 161

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Plaid-day

Inlägg av Franz »

Plaid+ är inställd eftersom "Plaid skall vara tillräckligt bra". Det uttalandet har ju satt igång spekulationerna om att den Plaid som börjar levereras den 10:e juni kanske blir bättre än som tidigare kommunicerats. Men det kanske bara är rent önsketänkande? Vad tror du om specarna för den Plaid som levereras under torsdagen? Samma som sagt från början eller har Tesla skruvat upp något nu när man inte längre behöver ge utrymme åt en dyrare variant eller hade man kanske hållit tillbaka specarna redan från början?

Enligt amerikanska sidan är Plaid Model S specad enligt
Räckvidd: 390 miles (628 km)
0-60 mph: 1,99s
Max-hastighet: 200 mph / 322 km/h
Max-effekt 1022 hp

Plaid+ hade
Räckvidd: 520 miles
0-60 mph: <1,99s
Max-hastighet: 200 mph / 320 km/h
Max-effekt: 1100+ hp
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Plaid-day

Inlägg av Zalman3 »

Blir intressant att se om den laddar i 300kW!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Plaid-day

Inlägg av Franz »

Verkar som att alla, åtminstone hittills, tror att bilen i något avseende blir bättre än utannonserat. Hittills tror t.ex. ingen på att räckvidden "bara" blir 390 miles. Elon sa själv nyligen (med anledning av skrotandet av Plaid+) att ingen egentligen behöver särskilt mycket mer än 400 miles och även om vi kan tycka att vi gärna vill ha 400 miles räckvidd även på vintern så är det väl rimligt att anta att vi knappast ser så mycket längre specat nu på torsdag. Det känns väl rimligt med viss optimering de gångna månaderna så att 400+ trots allt nås. Mercedes EQS lär väl hamna där med sina EPA-siffror och Lucid Air är ju på 406, åtminstone innan priset sticker iväg. Så lite över det vore väl rimligt. Nu är jag optimist och gissar på 420 eftersom det ändå ligger inom räckhåll ;).
Vad gäller batterier så tror jag på 18650 men hoppas på 4680 :). Det känns väl dock som att Long Range / Plaid skulle vara på 18650 medan Plaid+ skulle vara baserade på 4680. Med tanke på förseningarna och nu upphörandet med den så känns ändå 4680 som att det ligger lite längre bort i tiden för Model S.
Max-hastigheten känns rimlig att den är oförändrad. Vad gäller effekten så antar jag att det är ganska mjukvarustyrt så att den går att öka på ifall man vill men jag ser det trots allt som rimligt att den är oförändrad.
Annat spännande då? Ja så klart! Men jag kan inte komma på vad men något kul kan de väl komma på ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Plaid-day

Inlägg av lakke »

Franz skrev:
Verkar som att alla, åtminstone hittills, tror att bilen i något avseende blir bättre än utannonserat. Hittills tror t.ex. ingen på att räckvidden "bara" blir 390 miles. Elon sa själv nyligen (med anledning av skrotandet av Plaid+) att ingen egentligen behöver särskilt mycket mer än 400 miles och även om vi kan tycka att vi gärna vill ha 400 miles räckvidd även på vintern så är det väl rimligt att anta att vi knappast ser så mycket längre specat nu på torsdag. Det känns väl rimligt med viss optimering de gångna månaderna så att 400+ trots allt nås. Mercedes EQS lär väl hamna där med sina EPA-siffror och Lucid Air är ju på 406, åtminstone innan priset sticker iväg. Så lite över det vore väl rimligt. Nu är jag optimist och gissar på 420 eftersom det ändå ligger inom räckhåll ;).
Vad gäller batterier så tror jag på 18650 men hoppas på 4680 :). Det känns väl dock som att Long Range / Plaid skulle vara på 18650 medan Plaid+ skulle vara baserade på 4680. Med tanke på förseningarna och nu upphörandet med den så känns ändå 4680 som att det ligger lite längre bort i tiden för Model S.
Max-hastigheten känns rimlig att den är oförändrad. Vad gäller effekten så antar jag att det är ganska mjukvarustyrt så att den går att öka på ifall man vill men jag ser det trots allt som rimligt att den är oförändrad.
Annat spännande då? Ja så klart! Men jag kan inte komma på vad men något kul kan de väl komma på ;)
v11 software
Model Y performance
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Plaid-day

Inlägg av fth »

Tesla måste väl ändå dra fram i alla fall något ess ur rockärmen på Plaid-day, annars känns ju refreshen rätt meningslös?

Utan Plaid+ och utan räckviddsförbättring, vad är det kvar, en halv ratt och liggande skärm? :?

Hur kan det ta ett halvårs produktionsstopp att få till?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Plaid-day

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Tesla måste väl ändå dra fram i alla fall något ess ur rockärmen på Plaid-day, annars känns ju refreshen rätt meningslös?

Utan Plaid+ och utan räckviddsförbättring, vad är det kvar, en halv ratt och liggande skärm? :?

Hur kan det ta ett halvårs produktionsstopp att få till?

/fth
Prestandasiffrorna är ändå helt galna. Få har nog upplevt något liknande på vanlig väg. Tesla verkar även fokuserat på att göra det till en riktig prestandabil som klarar upprepade varv på bana och har aero som krävs för bra varvitider. Den har garanterat bra track mode.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid-day

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
fth skrev:
Tesla måste väl ändå dra fram i alla fall något ess ur rockärmen på Plaid-day, annars känns ju refreshen rätt meningslös?

Utan Plaid+ och utan räckviddsförbättring, vad är det kvar, en halv ratt och liggande skärm? :?

Hur kan det ta ett halvårs produktionsstopp att få till?

/fth
Prestandasiffrorna är ändå helt galna. Få har nog upplevt något liknande på vanlig väg. Tesla verkar även fokuserat på att göra det till en riktig prestandabil som klarar upprepade varv på bana och har aero som krävs för bra varvitider. Den har garanterat bra track mode.
Var inte det Plaid+ och som de la ner? Eller törs vi hoppas på att "vanliga" Plaid också har bra chassi, aero, bromsar och uthållighet?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Plaid-day

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Jordad skrev:
fth skrev:
Tesla måste väl ändå dra fram i alla fall något ess ur rockärmen på Plaid-day, annars känns ju refreshen rätt meningslös?

Utan Plaid+ och utan räckviddsförbättring, vad är det kvar, en halv ratt och liggande skärm? :?

Hur kan det ta ett halvårs produktionsstopp att få till?

/fth
Prestandasiffrorna är ändå helt galna. Få har nog upplevt något liknande på vanlig väg. Tesla verkar även fokuserat på att göra det till en riktig prestandabil som klarar upprepade varv på bana och har aero som krävs för bra varvitider. Den har garanterat bra track mode.
Var inte det Plaid+ och som de la ner? Eller törs vi hoppas på att "vanliga" Plaid också har bra chassi, aero, bromsar och uthållighet?
Jag har inte sett att man nämnt att aero eller de bantider man har gjort har varit med något annat än plaid? Tesla hade garanterat inte 4680 på ringen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Plaid-day

Inlägg av fth »

Drönarvideo som visar förberedelserna inför kvällens event:


Man kan bl.a se en S monterad i en ram för att illustrera det låga luftmotståndet, där man kan se texten ”CD 0.208” skymta förbi.

Det har ju spekulerats om att endast Plaid+ skulle få så låg Cd, men det verkar alltså gälla alla Plaid, kanske alla refreshed S.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Plaid-day

Inlägg av fth »

Här syns undersidan rätt tydligt, ser fullständigt slät ut.
7DB5AAD3-D0F4-43B7-9BBC-F522378B0F57.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Plaid-day

Inlägg av taliz »

Då är dom riktigt nära Mercedes EQS.
Utan att se ut som ett ufo. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Plaid-day

Inlägg av Zalman3 »

Det pratas om att webcasten börjar 7pm.
Men att det intressanta börjar 8,30pm.
The event, which will be held at Tesla’s factory in Fremont, CA, will be livestreamed for the public starting at 7PM PT / 10PM ET (though the event may not actually begin until closer to 8:30PM PT)

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Plaid-day

Inlägg av thebishop »

Till och med webcasten är sen…

:-(
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Plaid-day

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Plaid-day

Inlägg av kallekula »

Var det delivery event för modell 3 eller Y som tog typ 10 min? Delades ut några bilar, sen var det god natt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Plaid-day

Inlägg av fth »

kallekula skrev:
Var det delivery event för modell 3 eller Y som tog typ 10 min? Delades ut några bilar, sen var det god natt.
Det här kommer garanterat vara mer omfattande, det har riggats scen, Cd-värde kommer som sagt visas, ”Plaid Launches” kommer sannolikt ske på banan som dom har snyggat till inför eventet etc.

Jag tror/hoppas också på någon form av överraskning, antingen i form av features, räckvidd, FSD-release el dyl, eller i form av ”one more thing” i slutet som på Semi-eventet.

Jag har iaf ställt klockan och tänker titta, är det fiasko så är det bara att gå och lägga sig igen. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Plaid-day

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
kallekula skrev:
Var det delivery event för modell 3 eller Y som tog typ 10 min? Delades ut några bilar, sen var det god natt.
Det här kommer garanterat vara mer omfattande, det har riggats scen, Cd-värde kommer som sagt visas, ”Plaid Launches” kommer sannolikt ske på banan som dom har snyggat till inför eventet etc.

Jag tror/hoppas också på någon form av överraskning, antingen i form av features, räckvidd, FSD-release el dyl, eller i form av ”one more thing” i slutet som på Semi-eventet.

Jag har iaf ställt klockan och tänker titta, är det fiasko så är det bara att gå och lägga sig igen. ;)

/fth
MY lanseringen tonades ner för att man inte ville störa M3 försäljningen.

Men Plaid vill man ju föra ut med pukor och trumpeter.
Helt klart en Halo produkt.

Kommer att titta på eventet och har höga förhoppningar.

Så att aktien gick upp lite.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Plaid-day

Inlägg av fth »

Ingen utökad räckvidd mot tidigare spec tyvärr :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Plaid-day

Inlägg av Zalman3 »

Kan ladda 300km på 15 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Plaid-day

Inlägg av fth »

30% bättre räckvidd i kyla med ny värmepump låter ju bra!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Plaid-day

Inlägg av Zalman3 »

350kW laddning snart?

Tesla Acoustic glass.
920W.
V11!
Waypoints!
Den gissar vart du ska åka.
Gamling at 60fps.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Plaid-day

Inlägg av fth »

Hm, inget nytt, inte en enda kommentar om X eller "vanliga" S... rätt besviken faktiskt, så nu går jag och lägger mig igen :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Plaid-day

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Priset är höjt till 1.379.990:-
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Plaid-day

Inlägg av Zalman3 »

Mycket lättare bil.
0,208 luftmotstånd.
Om den kan ladda i 250 kW i 15 minuter blir i teorin 62,5kWh.

300km i räckvidd på 15 minuter tyder på att det inte går att få i 62,5kWh på 15 minuter.

Gissar att snittet blir över 200kW över 15 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Plaid-day

Inlägg av Zalman3 »

tesla-model-s-plaid-badge-2-768x1024.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar