Sida 4 av 6

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 10:16
av NEO
Model S Plaid+ kommer lagom tills många tagit leverans av Plaid i sanna Teslaanda :lol:

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 10:17
av Zalman3
Tydligen kan man ställa in gränssnittet mera i V11.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 10:17
av Force-Walker
vigge50 skrev:
Tydligen ska de ha flyttat fram sätena i första raden för att ge mer benutrymme i baksätet. Trevligt men det löser dock inte problemet med att golvet är väldigt högt jämfört med sätena.
Det är också min oro.

Men det ser lite bättre ut nu iallafall om man kollar på denna bilden:

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 10:19
av Zalman3
Blir bra sikt med yoke ratten.
Screenshot_20210611-101858_YouTube.jpg

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 10:24
av P_EL
jpetters skrev:
Mycket på nya S är ett stort lyft men inte i närheten av det + skulle leverat i range, uthållig prestanda (låg laddning och kallt batteri), laddhastighet, etc.
Blir intressant att se effektkurvan med <40% SOC och småsvalt batteri (<13 grader).

Utifrån detta ser ju en LR ut som en bättre deal. Den ska ha samma prestanda som "gamla" P85D 0-100 och sannolikt mycket bättre >100.
Instämmer fullt ut om LR vs Plaid. Allt verkar vara samma förutom:

Tri-motor som putsar 0-100 med -1,1sec från 3,2s och höjer max km/h med +72km/h från 250km/h (tveksam nytta i praktiken...)
En plastvinge utvändigt och kolfiberlook invändigt, samt något annorlunda söm/kantstöd på sätet (tveksam nytta, även om kolfiber är snyggare än trä...)

Och det kostar 400K. Konstigt att allt annat är lika på modellerna (fälgar, bromsok, alla karossdetaljer, färger, osv). Det är ju annars ganska utstuderade sätt att differentiera modeller i bilbranschen.

Eller skiljer sig även batteri+värmepump? Konstigt att de inte nämnde LR alls i presentationen...

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 10:25
av MWall
Zalman3 skrev:
Blir bra sikt med yoke ratten.
Screenshot_20210611-101858_YouTube.jpg

Ja, hur blev det med chassi, bromsar och aero (aktiva vingen)? Är Plaid bansmiskaren som de har skrutit med på Laguna Seca eller är det bara en snabb S?

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 10:32
av Zalman3
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Blir bra sikt med yoke ratten.
Screenshot_20210611-101858_YouTube.jpg

Ja, hur blev det med chassi, bromsar och aero (aktiva vingen)? Är Plaid bansmiskaren som de har skrutit med på Laguna Seca eller är det bara en snabb S?
Märkligt att inte Elon pratade mera om chassi, fjädring, bromsar och Aero.
Rimligtvis måste dessa saker vara i nivå med prestandan.

Hur Tesla löst Torque Vectoring hade också varit intressant att veta.

Svarta bromsok var ju nytt. Däck och fälgar som klarar 320km/h kommer senare.

Edit:
Jätte tråkigt att Plaid+ ställdes in.
Men å andra sidan måste man varit nära att lyckas eftersom man ställde in så sent.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 10:42
av P951
Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.

Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 10:45
av Zalman3
P951 skrev:
Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.

Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Ljudnivå och laddkurva vore intressant att få recension om.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 10:47
av Gustafsson
bjornnilsson skrev:
Gällande försäkring: Min performance har +800 hk och jag betalar typ 600 kr i månaden för försäkring. Så.. kanske några kronor till?
Tyvärr inte alla förunnat. Min 100D kostar 21000/år - det var det billigaste jag kunde få efter att ha kollat "med alla". Företagsbil, helförsäkring.
Roadstern är dock reggad med låg effekt och kostar 500/månad.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 11:01
av kallekula
P951 skrev:
Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.

Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Har svårt tro ANC på egen hand ska lösa problemet med alldeles för högt ljud i bilen. De har väl förbättrat rutorna också men jag tror det krävs betydligt mer isolering för att få till det. Ser verkligen fram emot reviews!

Ljudet i bilen är nog den enskilt viktigaste punkten för mig om det ska bli en Tesla igen nästa gång eller inte. Nu börjar det ju komma alternativ som är tysta och bekväma.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 11:12
av jpetters
Bild


Finns lite mer info i nya manualen.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _en_us.pdf

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 13:02
av taliz
P951 skrev:
Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.

Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 13:05
av MWall
taliz skrev:
P951 skrev:
Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.

Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Va? Har inte Tesla utvecklat en egen ANC med hjälp av AI som lär sig vilka toner föraren tycker illa om? :lol:

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 14:28
av P951
taliz skrev:
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 14:43
av kallekula
P951 skrev:
taliz skrev:
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.
Kanske till och med fungerar :D

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 14:43
av Remuz
kallekula skrev:
P951 skrev:
taliz skrev:
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.
Kanske till och med fungerar :D
Elon är nog 100% säker

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 14:47
av OfarligTesla
Fan nu var jag faktiskt sugen på en S igen efter att ha sett det nya UI:t på den nya datorn och hört vad folk sa om ljudnivån osv… Men det verkar den verkar ju inte komma hit direkt så om jag skall ha en LR kan jag nog ha den nya 3an ett år iaf :D . Inredningen ser ju jäkligt frän ut också…

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 15:47
av taliz
Zalman3 skrev:
Tyst även i 100mph=160km/h.
*laughs in german*

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 15:53
av Jordad
Största problemen med gamla S/X var den föråldrade inredningen och långsamma laddningen jämfört med 3/Y och konkurrenter. Tesla har åtgärdat det och man har även satsat på sådant som premiumbilar måste ha som bra ljudkomfort, unika features och bra prestanda.

Tesla har den snabbaste elbilen igen, inte Porsche. Det kan säkert komma fler hyperbilar likt Rimac som är snabbare men jag tror inte någon traditionell biltillverkare kan bygga en så snabb bil som Plaid och sedan sälja den för så lite pengar. Tesla har nu gjort den hardcore smackdown som Elon sa att Roadster 2 skulle bli. Det blir nog många uppgivna möten på fossilbilstillverkare närmaste tiden. För hur kan man tävla med Plaid? Siffrorna är helt sjuka med tanke på vad den kostar.

Det enda tråkiga är räckvidden. Tesla har kanske för lite konkurrens där och därför satsade man inte på det.

Personligen hoppades jag mest på att Tesla skulle göra S roligare att köra. Jag bryr mig inte så mycket om acceleration utan mer om hur den ligger på vägen. Det verkar som att Tesla dels har gjort den lättare och sedan även satsat mycket på väghållningen. Det känns helt rätt. Synd bara att produktionsbilarna verkar sakna den aktiva vingen.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 18:23
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Mycket lättare bil.
0,208 luftmotstånd.
Om den kan ladda i 250 kW i 15 minuter blir i teorin 62,5kWh.

300km i räckvidd på 15 minuter tyder på att det inte går att få i 62,5kWh på 15 minuter.

Gissar att snittet blir över 200kW över 15 minuter.
Och här så lär det väl bli lägre IOM kontakten som dom inte verkar byta ut (inte säkert förvisso)…
Och 42% högre laddhastighet (visst var det så?) klaras väl mest med lägre förbrukning (0,208 osv)…
I övrigt håller jag med om att det mest var en stor gäspning alltihop och jag fattar inte heller varför det stod still
så sjukt länge (och tror också på att det beror på 4680…)…

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 18:28
av Mickep
Jag har tidigare när model 3 kom utnämnt den till en bättre elbil än s och x.
Nu kan s och x ta över tronen.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 18:43
av Jordad
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?

Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.

Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.

Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 18:58
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Tesla Tequila standard???
Några fick det i alla fall.
Screenshot_20210611-095017_YouTube.jpg
Fick nyss Mail om att min flaska skulle bli försenad… säkert en slump… :evil: :lol:

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 19:05
av MWall
Jordad skrev:
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?

Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.

Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.

Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite