Re: Plaid-day
Postat: 11 jun 2021 10:16
Model S Plaid+ kommer lagom tills många tagit leverans av Plaid i sanna Teslaanda
Det är också min oro.vigge50 skrev:Tydligen ska de ha flyttat fram sätena i första raden för att ge mer benutrymme i baksätet. Trevligt men det löser dock inte problemet med att golvet är väldigt högt jämfört med sätena.
Instämmer fullt ut om LR vs Plaid. Allt verkar vara samma förutom:jpetters skrev:Mycket på nya S är ett stort lyft men inte i närheten av det + skulle leverat i range, uthållig prestanda (låg laddning och kallt batteri), laddhastighet, etc.
Blir intressant att se effektkurvan med <40% SOC och småsvalt batteri (<13 grader).
Utifrån detta ser ju en LR ut som en bättre deal. Den ska ha samma prestanda som "gamla" P85D 0-100 och sannolikt mycket bättre >100.
Zalman3 skrev:Blir bra sikt med yoke ratten.
Märkligt att inte Elon pratade mera om chassi, fjädring, bromsar och Aero.MWall skrev:Zalman3 skrev:Blir bra sikt med yoke ratten.
Ja, hur blev det med chassi, bromsar och aero (aktiva vingen)? Är Plaid bansmiskaren som de har skrutit med på Laguna Seca eller är det bara en snabb S?
Ljudnivå och laddkurva vore intressant att få recension om.P951 skrev:Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Tyvärr inte alla förunnat. Min 100D kostar 21000/år - det var det billigaste jag kunde få efter att ha kollat "med alla". Företagsbil, helförsäkring.bjornnilsson skrev:Gällande försäkring: Min performance har +800 hk och jag betalar typ 600 kr i månaden för försäkring. Så.. kanske några kronor till?
Har svårt tro ANC på egen hand ska lösa problemet med alldeles för högt ljud i bilen. De har väl förbättrat rutorna också men jag tror det krävs betydligt mer isolering för att få till det. Ser verkligen fram emot reviews!P951 skrev:Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.P951 skrev:Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Va? Har inte Tesla utvecklat en egen ANC med hjälp av AI som lär sig vilka toner föraren tycker illa om?taliz skrev:Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.P951 skrev:Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.taliz skrev:Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Kanske till och med fungerarP951 skrev:Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.taliz skrev:Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Elon är nog 100% säkerkallekula skrev:Kanske till och med fungerarP951 skrev:Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.taliz skrev:Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
*laughs in german*Zalman3 skrev:Tyst även i 100mph=160km/h.
Och här så lär det väl bli lägre IOM kontakten som dom inte verkar byta ut (inte säkert förvisso)…Zalman3 skrev:Mycket lättare bil.
0,208 luftmotstånd.
Om den kan ladda i 250 kW i 15 minuter blir i teorin 62,5kWh.
300km i räckvidd på 15 minuter tyder på att det inte går att få i 62,5kWh på 15 minuter.
Gissar att snittet blir över 200kW över 15 minuter.
Fick nyss Mail om att min flaska skulle bli försenad… säkert en slump…Zalman3 skrev:Tesla Tequila standard???
Några fick det i alla fall.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat liteJordad skrev:Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?
Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.
Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.