Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Har svårt tro ANC på egen hand ska lösa problemet med alldeles för högt ljud i bilen. De har väl förbättrat rutorna också men jag tror det krävs betydligt mer isolering för att få till det. Ser verkligen fram emot reviews!
Ljudet i bilen är nog den enskilt viktigaste punkten för mig om det ska bli en Tesla igen nästa gång eller inte. Nu börjar det ju komma alternativ som är tysta och bekväma.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Saknade ANC på presentationen, det är väl unikt i bilvärlden och är en ordentlig USP om det fungerar bra.
Står fortfarande att nya Model S har ANC på deras site iallafall utan någon fotnot "*kommer med framtida mjukvaruuppdatering" eller liknande. 25 bilar har väl levererats nu så det borde förhoppningsvis börja komma reviews snart.
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Va? Har inte Tesla utvecklat en egen ANC med hjälp av AI som lär sig vilka toner föraren tycker illa om?
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.
Nya Mercedes EQS har också ANC. Samma leverantör som Tesla dessutom, BOSE.
Aha, ok, så det har köpts en lösning från hyllan, antog att det var teslautvecklat. Det kan ju borga för att det finns med från leveransstart då, och var kanske anledningen att det inte slogs upp stort på eventet.
Fan nu var jag faktiskt sugen på en S igen efter att ha sett det nya UI:t på den nya datorn och hört vad folk sa om ljudnivån osv… Men det verkar den verkar ju inte komma hit direkt så om jag skall ha en LR kan jag nog ha den nya 3an ett år iaf . Inredningen ser ju jäkligt frän ut också…
Största problemen med gamla S/X var den föråldrade inredningen och långsamma laddningen jämfört med 3/Y och konkurrenter. Tesla har åtgärdat det och man har även satsat på sådant som premiumbilar måste ha som bra ljudkomfort, unika features och bra prestanda.
Tesla har den snabbaste elbilen igen, inte Porsche. Det kan säkert komma fler hyperbilar likt Rimac som är snabbare men jag tror inte någon traditionell biltillverkare kan bygga en så snabb bil som Plaid och sedan sälja den för så lite pengar. Tesla har nu gjort den hardcore smackdown som Elon sa att Roadster 2 skulle bli. Det blir nog många uppgivna möten på fossilbilstillverkare närmaste tiden. För hur kan man tävla med Plaid? Siffrorna är helt sjuka med tanke på vad den kostar.
Det enda tråkiga är räckvidden. Tesla har kanske för lite konkurrens där och därför satsade man inte på det.
Personligen hoppades jag mest på att Tesla skulle göra S roligare att köra. Jag bryr mig inte så mycket om acceleration utan mer om hur den ligger på vägen. Det verkar som att Tesla dels har gjort den lättare och sedan även satsat mycket på väghållningen. Det känns helt rätt. Synd bara att produktionsbilarna verkar sakna den aktiva vingen.
Mycket lättare bil.
0,208 luftmotstånd.
Om den kan ladda i 250 kW i 15 minuter blir i teorin 62,5kWh.
300km i räckvidd på 15 minuter tyder på att det inte går att få i 62,5kWh på 15 minuter.
Gissar att snittet blir över 200kW över 15 minuter.
Och här så lär det väl bli lägre IOM kontakten som dom inte verkar byta ut (inte säkert förvisso)…
Och 42% högre laddhastighet (visst var det så?) klaras väl mest med lägre förbrukning (0,208 osv)…
I övrigt håller jag med om att det mest var en stor gäspning alltihop och jag fattar inte heller varför det stod still
så sjukt länge (och tror också på att det beror på 4680…)…
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?
Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.
Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?
Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.
Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
När tror ni teknik från PLAID kommer till Model 3/y? Framförallt när nya batteriet kommer till Y borde väl de kunna kapa 0-100 rejält om de vill.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
När tror ni teknik från PLAID kommer till Model 3/y? Framförallt när nya batteriet kommer till Y borde väl de kunna kapa 0-100 rejält om de vill.
/Henric
När dom har något ännu bättre att stoppa in i premiummodellerna?
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?
Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.
Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en facelift av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
Ja, att kalla någon för fanboi ska tydligen vara den ultimata förolämpningen nuförtiden. Fyndigt
Men jag förstår inte varför man skulle vara en fanboi när man säger att Jerome Guillen kanske har fått sparken för att han misslyckats med S/X. Att sprida massa missuppfattningar som många gjort om 4680 här orsakar också bara massa förvirring. Bättre att lyssna till det Tesla säger som tex det här från earnings call i januari:
No, it does not. Although, we are talking with them about making the 4680 form factor, but they -- it is not required. For example, the new S currently uses the 18650 form factor. So they're just a more advanced cell, and we think we'll continue to use that form factor for at least a few years.But we will, over time, be retiring the form factors and try to move to a consistent form factor.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Det är lätt att tro saker och att ha fördomar om människor man inte känner. Ingen här har tillräcklig insyn för att veta hur Elon är som chef.
Men han har antagligen inte något drogproblem. Cannabis är lagligt i Kalifornien och när Elon var gäst hos Joe Rogan tog han ett munbloss av en blunt för att det är seden när man är gäst där. Elon sa samtidigt som han gjorde det att han inte gillade droger och vad det gjorde med människor.
SpaceX skulle dessutom bli av med alla sina militära kontrakt om det hade varit ett problem.
Fast är det så jättekul? Jag är grymt besviken på "nya" S/X. Hade så otroligt mycket hoppats på något nytt revolutionerande. Nu är det inte alls säkert jag byter till min tredje X när det är dags om ett drygt år.
Men, att göra reklam för längst räckvidd på en bil som inte finns känns så där. Det Tesla faktiskt gjort den senaste tiden är byggt produktionskapacitet. När Berlin och Texas är klara om typ ett halvår så har de möjlighet producera åtminstone ett par miljoner bilar om året. När kan Lucid göra det? Om fem år? Tio? Aldrig?