El-bil utan hemma-laddning

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Om du inte alls hade möjlighet att ladda hemma skulle du fortfarande köra el-bil.

Om jag inte hade möjlighet till hemmaladdning skulle jag välja en annan biltyp ICE, hybrid, plugginhybrid, vätgas osv
28
53%
Om jag inte hade möjlighet till hemmaladdning skulle jag fortfarande välja att köra el-bil
25
47%
 
Antal röster: 53

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av macksie »

Diskussion i en tråd fick mig att tänka, och var på väg att göra ett antagande, men undrar om det stämmer.
Dvs hur villiga är vi att äga el-bil?

Skulle du fortfarande välja el-bil om du inte alls hade tillgång att ladda hemma.
Gör frågan binär för svaret blir lättare att tolka, förstår att det finns många "if's and but's" som skulle kunna ändra detta, tex bra andra möjligheter vid jobbet osv. Och vad skulle alternativet vara ICE, hybrid, osv.
MYP
X90d
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Var tämligen tveksam tills jag bytte till elbil, gissar att det är samma för många elbilsägare. Har vettiga laddmöjligheter så laddar inte hemma, men behöver planera något vid längre färder (läs: ladda hemma i shuko så det är någorlunda batteri vid avfärd); blir lite som att packa tandborsten om man ska övernatta: packa kvällen innan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av LarsL »

Kruxet är ju att jag inte skulle bo där jag bor om jag inte kunde ladda hemma. Att bo på landet och inte ha hemmaladdning funkar ju inte men bor man på landet har man hemmaladdning.

Men för att göra det enklare så säger jag ja, jag skulle fortfarande ha elbil. Jobbet har jättebra laddmöjligheter så inga som helst problem där för mig. Hade däremot valt en LR istället för SR+.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av Curik »

Jag har inte laddning hemma, så ja.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av Elmil »

För mig existerar inte alt. 1, alternativet vore i så fall att inte ha bil.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av OHt »

Saknar alternativet; "skulle inte ha någon bil"
Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jan 2016 21:28

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av tuppel »

Vet inte var gränsen ska dras för vad som är "hemma" eller ej. Jag har boendeparkering 5-10 minuters gångavstånd från hemmet med laddning, där får jag bara stå en begränsad tid och måste således hämta bilen och ställa på icke-laddplats när den är färdigladdad. Kan dock stå över natten om jag parkerar på eftermiddagen eller kvällen, begränsat till tre timmar dagtid.

Att jaga laddplats någon helt annanstans i stan? Nja, det skulle bli ganska jobbigt i längden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av Zalman3 »

Har nu i drygt 4 år kört elbil. Kan inte ladda hemma. Är resande I Norrland.
Vad hjälper det att kunna ladda hemma när jag ändå för det mesta inte är hemma?

Att ha gratis snabbladdning hos Tesla är helt avgörande för mig.

Ser två scenarion, antingen kör man lite och kan ladda sin elbil så att det räcker länge, så att det inte blir så bökigt att ha elbil.

Eller så så kör man mycket, och är troligtvis resande, och då har man mest troligt behov av att ladda på andra orter än hemma.

Men givetvis är det bekvämt med att kunna ladda hemma.
Full tank varje morgon. Den lyxen har ju inte ens fossilbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av mikebike »

Kan inte ladda hemma. Har inte ens egen parkeringsplats, har aldrig haft.
Kan ladda på jobbet. Cyklar normalt till jobbet.
Kör Tesla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
Har nu i drygt 4 år kört elbil. Kan inte ladda hemma. Är resande I Norrland.
Vad hjälper det att kunna ladda hemma när jag ändå för det mesta inte är hemma?

Att ha gratis snabbladdning hos Tesla är helt avgörande för mig.

Ser två scenarion, antingen kör man lite och kan ladda sin elbil så att det räcker länge, så att det inte blir så bökigt att ha elbil.

Eller så så kör man mycket, och är troligtvis resande, och då har man mest troligt behov av att ladda på andra orter än hemma.

Men givetvis är det bekvämt med att kunna ladda hemma.
Full tank varje morgon. Den lyxen har ju inte ens fossilbilar.
Håller delvis med (har Tesla utan möjlighet att ladda hemma). Tillgång till Teslas SuC-Nätverk nära hemmet gör en trygg att det alltid finns någonstans att ladda om det krisar på andra laddplatser.

Skulle dock inte gå på annat märke än Tesla just om jag inte kunde ladda hemma. Om kanske 5år om det finns andra märken med bättre/billigare snabbladdningsnätverk ja då kanske jag tänker om.

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av NiklasTesla »

macksie skrev:
Diskussion i en tråd fick mig att tänka, och var på väg att göra ett antagande, men undrar om det stämmer.
Dvs hur villiga är vi att äga el-bil?

Skulle du fortfarande välja el-bil om du inte alls hade tillgång att ladda hemma.
Gör frågan binär för svaret blir lättare att tolka, förstår att det finns många "if's and but's" som skulle kunna ändra detta, tex bra andra möjligheter vid jobbet osv. Och vad skulle alternativet vara ICE, hybrid, osv.
Kul undersökningsidé! :) MVH och bra jobbat!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av mati »

Det hade varit stört omöjligt för mig att ha elbil om jag inte hade haft möjlighet till hemmaladdning. Har inget jobb att åka till där jag hade kunnat ladda, och närmaste samhälle är 1 mil härifrån. Om det hade funnits någon form av laddningsmöjlighet i samhället så hade det teoretiskt varit möjligt att ladda t.ex. medan man handlar, förutsatt det är en laddare med hyfsat effekt. Men det finns ingen sådan möjlighet och det lär det inte göra på många år. Så det solklara svaret är nej. Det hade inte funkat. Inte ens med skohorn.
Å andra sidan så är det ju precis här på landet som en elbil makes mest sense. Dvs stora majoriteten har faktiskt möjlighet att ladda hemma. Det är väl i så fall bara de stackarna som bor i hyresbostäder i samhällena som typ aldrig kommer kunna skaffa elbil om det inte händer nåt drastiskt med den offentliga laddinfrastrukturen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av Elix747 »

Zalman3 skrev:
Har nu i drygt 4 år kört elbil. Kan inte ladda hemma. Är resande I Norrland.
Vad hjälper det att kunna ladda hemma när jag ändå för det mesta inte är hemma?

Att ha gratis snabbladdning hos Tesla är helt avgörande för mig.

Ser två scenarion, antingen kör man lite och kan ladda sin elbil så att det räcker länge, så att det inte blir så bökigt att ha elbil.

Eller så så kör man mycket, och är troligtvis resande, och då har man mest troligt behov av att ladda på andra orter än hemma.

Men givetvis är det bekvämt med att kunna ladda hemma.
Full tank varje morgon. Den lyxen har ju inte ens fossilbilar.
Eller scenario 3.
Kör mycket med pendling, resor/utflykter, barnskjuts, mm (ca 310 mil/månad) och laddar hemma dagligen. Fantastiskt med full-laddad (80%) varje morgon. Hade varit möjligt men ändock mer besvärligt med icke hemmaladdning eller dyrare med SuC laddning. (då jag inte har fri SuC)
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av Jerka »

Elmil skrev:
För mig existerar inte alt. 1, alternativet vore i så fall att inte ha bil.
Det här. Så hade jag det förut, vad skulle jag med en bil till när jag kunde cykla eller åka tunnelbana till jobbet? Den blev ju stående mest hela tiden och kostade pengar. Jag sålde den och skaffade en bilbokningsapp istället för de tillfällen jag behövde en bil. Bästa jag gjort. Superskönt att slippa byta däck, serva bilen, tvätta den, besiktiga den, betala försäkring osv.

Jag tror det här kommer bli allt vanligare i framtiden bland folk som bor i någon av våra större städer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: El-bil utan hemma-laddning

Inlägg av martinot »

Jerka skrev:
Elmil skrev:
För mig existerar inte alt. 1, alternativet vore i så fall att inte ha bil.
Det här. Så hade jag det förut, vad skulle jag med en bil till när jag kunde cykla eller åka tunnelbana till jobbet? Den blev ju stående mest hela tiden och kostade pengar. Jag sålde den och skaffade en bilbokningsapp istället för de tillfällen jag behövde en bil. Bästa jag gjort. Superskönt att slippa byta däck, serva bilen, tvätta den, besiktiga den, betala försäkring osv.

Jag tror det här kommer bli allt vanligare i framtiden bland folk som bor i någon av våra större städer.
Det är jag också övertygad om.

Kommer säkert även små billiga mini-elbilar att hyra per minut typ som elscooter.

Perfekt för många singlar och andra stadsbor som kan använda bil utan allt krångel och stora kostnader.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar