Kanske något för Roadstern. Rimac Nevera har ju 4 motorer.
Annars verkar det ju vara nära max (fysiskt) redan nu (om man inte lägger till SpaceX paketet). Det krävs ju dragstrip med preppad asfalt redan nu för att få ut max acceleration.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Performance har alltid vägt mer än long rang dual motor knappast någon meningsfull jämförelse.
Aningen jämför du performance med Plaid eller så jämför du nya long range med den gamla long range.
Klart bättre men ingen fantastiskt laddkurva. Över 65% så går den under 100kW och sen börjar det bli segt.
Detta är en av anledningarna till att jag ville ha en Plaid+. Om laddkurvan varit den samma hade man haft ca 50 mil rated range vid 65%, i praktiken runt 35 mil. Det hade varit lysande.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Klart bättre men ingen fantastiskt laddkurva. Över 65% så går den under 100kW och sen börjar det bli segt.
Detta är en av anledningarna till att jag ville ha en Plaid+. Om laddkurvan varit den samma hade man haft ca 50 mil rated range vid 65%, i praktiken runt 35 mil. Det hade varit lysande.
Håller med, lite för snabb avtrappning efter 30% SoC, men det finns kanske chans att kurvan förbättras när Tesla har samlat på sig mer information om ev degradering etc.
Den helt platta delen på 250kW i början indikerar ju också att begränsningen där ligger i SuC v3, det vore mycket intressant att se hur kurvan ser ut på en 350kW-laddare.
Elon har ju också hintat om att maxeffekten på v3 kommer att höjas rejält, då kommer det ju förhoppningsvis se ännu bättre ut.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sägs vara låst till 163 mph om man inte har Zero G-fälgarna. Typ 261 km, dvs samma toppfart som senaste Performance. Gillar faktiskt Zero G-fälgarna men antar att de kommer med en intressant prislapp också.
Någon som vet om tidigare fälgar (typ Twin Turbine) fortfarande fungerar rent mekaniskt att kränga på Plaid?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Sägs vara låst till 163 mph om man inte har Zero G-fälgarna. Typ 261 km, dvs samma toppfart som senaste Performance. Gillar faktiskt Zero G-fälgarna men antar att de kommer med en intressant prislapp också.
Någon som vet om tidigare fälgar (typ Twin Turbine) fortfarande fungerar rent mekaniskt att kränga på Plaid?
Verkar var 5x120 på plaiden också, men verkar vara rymligare hjulhus, zero G fälgarna är 10x20 fram och 11x20 bak skodda med 285/35 resp 305/30, förhoppningvis är de smidda så inte vikten drar iväg, kanske kan putsa 0.03sek 0-100-0
Tror alltså att äldre fälgar passar men kommer se klent ut
Verkar var 5x120 på plaiden också, men verkar vara rymligare hjulhus, zero G fälgarna är 10x20 fram och 11x20 bak skodda med 285/35 resp 305/30, förhoppningvis är de smidda så inte vikten drar iväg, kanske kan putsa 0.03sek 0-100-0
Tror alltså att äldre fälgar passar men kommer se klent ut
Tack!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016