Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Omröstningen slutade 28 jun 2021 07:17

Jag vill köpa en ny Tesla eftersom ratten verkar bra.
17
9%
Jag avvaktar med att köpa en Tesla p.g.a ratten.
13
7%
Jag vill köpa en ny Tesla eftersom automatiskt växling verkar bra.
10
5%
Jag avvaktar med att köpa en Tesla p.g.a automatisk växling.
6
3%
Jag vill köpa en ny Tesla eftersom blinkersfunktionen är flyttad till ratten och verkar bra.
5
3%
Jag avvaktar med att köpa en Tesla p.g.a flyttade blinkersfunktionen.
16
9%
Jag avvaktar med att köpa en Tesla model S p.g.a att det inte finns information om dragkrok.
11
6%
Jag vill köpa en ny Tesla baserat endast på att den har snabbare acceleration/quartermile etc än tidigare.
13
7%
Jag vill köpa Tesla baserat på att jag får en till skärm i baksätet.
9
5%
Jag vill köpa en ny Tesla eftersom den verkar tystare.
41
22%
Jag vill köpa en ny Tesla eftersom den har bättre laddning än tidigare.
28
15%
Jag avvaktar eftersom jag hoppas att det kommer en ännu bättre version närmaste åren (nytt batteri, bättre performance etc)
18
10%
 
Antal röster: 187

Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Matte »

Gäller S och X.

Tesla refresh kom med några nyheter och förbättringar. Vissa av dom var givna och förväntade eftersom Tesla S/X hade gammal teknik i sig (bättre laddning, bättre acceleration, bättre skärm, tystare). Vissa av dem har skapat diskussioner på forumet och åsikterna verkar gå isär. Än så länge har vi inte kunnat testa dom nya funktionerna och därför får resultatet av denna omröstning visa vad känslan är just nu.

Jag förstår också om man gillar ett helt koncept: "det är inget speciellt som får mig att ta beslutet utan jag gillar mycket med den". Det är inte det jag är ute efter så lämnar det alternativet.

Jag utgår också från att man bara kan köpa Teslan som den presenterades, och alltså inte kommer att kunna välja vanlig ratt.

Säg till om ni vill ha fler svarsalternativ.

Edit: uppdaterade med "avvaktar eftersom jag hoppas det kommer en bättre version"
Senast redigerad av Matte, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Zalman3 »

Man kan välja vanlig ratt.
Screenshot_20210613-163442_Google.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Matte »

Zalman3 skrev:
Man kan välja vanlig ratt.
Screenshot_20210613-163442_Google.jpg
Hur? Källa?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av dstr »

Jag avvaktar för att utlovad prestanda/räckvidd uteblev.

Det kommer nog en Plaid+ när dom fått iordning på 4680, typ 2022/2023.
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Matte »

dstr skrev:
Jag avvaktar för att utlovad prestanda/räckvidd uteblev.

Det kommer nog en Plaid+ när dom fått iordning på 4680, typ 2022/2023.
Bra förslag. Nog en del som tänker så. La till det.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av mans71 »

dstr skrev:
Jag avvaktar för att utlovad prestanda/räckvidd uteblev.

Det kommer nog en Plaid+ när dom fått iordning på 4680, typ 2022/2023.
Ja räckvidden är faktiskt ganska avgörande, för med 80+ mil kan den funka även om Tesla skulle få för sig att nerfa laddningen framöver.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av jpetters »

dstr skrev:
Jag avvaktar för att utlovad prestanda/räckvidd uteblev.

Det kommer nog en Plaid+ när dom fått iordning på 4680, typ 2022/2023.
Samma för min del. Får dras med min S P100D så länge....Bild eller så byter jag den till en 3P. En lite mindre bil som kan ladda snabbare vore inte fel.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Man kan välja vanlig ratt.
Screenshot_20210613-163442_Google.jpg
Enligt motortrend uppger Tesla att det inte kommer någon vanlig ratt till nya model S som spacecoin visade i det här inlägget viewtopic.php?f=10&t=23966&start=690#p535554.

Som jag förstod det gäller det både LR och Plaid.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av jpetters »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Man kan välja vanlig ratt.
Screenshot_20210613-163442_Google.jpg
Enligt motortrend uppger Tesla att det inte kommer någon vanlig ratt till nya model S som spacecoin visade i det här inlägget viewtopic.php?f=10&t=23966&start=690#p535554.

Som jag förstod det gäller det både LR och Plaid.
De kanske vill att S och X (om det gäller även X) ska fortsätta vara en nischprodukt. Bild Min fru kommer garanterat inte vilja ha någon ny X med denna leksaksratt.
Jag kan tänka mig att testa, men är nog knappast representativ för någon större målgrupp.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Zalman3 »

Googlade, finns massor av bilder på nätet med traditionell ratt. Till och med på Teslas USA sida har bilder med traditionell ratt visats.
Men tydligen kan man inte välja traditionell ratt just nu.

Utgår dock ifrån att man kommer att kunna välja traditionell ratt. För att tvinga folk att välja yoke ratt fungerar inte.
Screenshot_20210618-080611_Chrome.jpg
Screenshot_20210618-080416_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av MWall »

Jag tycker Tesla blivit för excentriska och experimentella. Det är helt enkelt för mycket konstigheter för mig och jag köper inte förrän jag fått provköra _ordentligt_. Dvs ha bilen över en helg eller dyl. Men det kanske inte går hos Tesla och då får det vara. Är ju inte så att jag saknar annat att lägga pengar på än nya bilar så det är nog bra ur många synvinklar om jag behåller den bil jag har.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av JGur »

Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!

Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.

Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.
// Mikael
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av MWall »

JGur skrev:
Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!

Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.

Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.

Jag har de vita sätena och upplever inget större obehag av värmen. Är inte särskilt varm av mig heller iofs.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av fth »

JGur skrev:
Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!

Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.

Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.
Jag håller med om ratten, jag är nog en av dom som nästan alltid tycker nytt är bra, oavsett om det faktiskt är bättre rent objektivt :D

Ljudnivån verkar ju också trevlig, det ser jag fram mot, även om jag inte tycker ljudnivån i min X idag är besvärande på något sätt.

Ventilerade säten har jag redan i min X, men jag inser nog inte riktigt storheten i detta. :?

Jag har kanske slagit kyla i stolen kanske 2-3 ggr, och raskt slagit av det igen, har man en behaglig temperatur i kupén så förstår jag inte riktigt vad en kall rumpa tillför. Samma vad gäller ratt- och stolsvärmen, jag har bilen i varmgarage, och när den står parkerad ute på vintern förvärmer jag alltid bilen innan jag åker iväg. Slår jag då på ratt- eller stolsvärmen så blir det grillad korv och/eller skinka, det förstår jag inte heller riktigt vitsen med :?

Hypermiling-fantaster talar ju sig varma (pun intended) för att sänka värmen i bilen och slå på ratt- och stolsvärmen för att få maximal räckvidd på vintern, men det har jag aldrig tyckt vara mödan värt, då stannar jag hellre lite längre på SuC.

Missar jag något, kan någon förklara storheten i ventilerade säten och ratt-/stolsvärme?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av backe »

fth skrev:
JGur skrev:
Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!

Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.

Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.
Jag håller med om ratten, jag är nog en av dom som nästan alltid tycker nytt är bra, oavsett om det faktiskt är bättre rent objektivt :D

Ljudnivån verkar ju också trevlig, det ser jag fram mot, även om jag inte tycker ljudnivån i min X idag är besvärande på något sätt.

Ventilerade säten har jag redan i min X, men jag inser nog inte riktigt storheten i detta. :?

Jag har kanske slagit kyla i stolen kanske 2-3 ggr, och raskt slagit av det igen, har man en behaglig temperatur i kupén så förstår jag inte riktigt vad en kall rumpa tillför. Samma vad gäller ratt- och stolsvärmen, jag har bilen i varmgarage, och när den står parkerad ute på vintern förvärmer jag alltid bilen innan jag åker iväg. Slår jag då på ratt- eller stolsvärmen så blir det grillad korv och/eller skinka, det förstår jag inte heller riktigt vitsen med :?

Hypermiling-fantaster talar ju sig varma (pun intended) för att sänka värmen i bilen och slå på ratt- och stolsvärmen för att få maximal räckvidd på vintern, men det har jag aldrig tyckt vara mödan värt, då stannar jag hellre lite längre på SuC.

Missar jag något, kan någon förklara storheten i ventilerade säten och ratt-/stolsvärme?

/fth
Jag förstår inte heller riktigt värdet av ventilerade säten i Sverige, men när vi har varit och bilat i södra USA så har jag större förståelse för det, fukten och värmen blir ganska påtaglig på skinnsäten utan ventilationen, men skulle själv inte betala extra för det i Sverige.

Ratt och stolsvärme tycker jag är skönt dock.

Är som en sidenote väldigt intresserad att få se ett fullt test av nya S/X av t.ex. Autogefuhl eller liknande, är det någon som vet när leveranser kommer igång "på riktigt" i Europa?
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av hencjo »

Matte skrev:
Gäller S och X.

Säg till om ni vill ha fler svarsalternativ.
Jag köpte en Model S 2017. Men det var för att Model 3 inte fanns då. Nu har jag bytt till en Model 3 som har allt jag önskar (och är bättre än min gamla S.). Jag tror fler tänker så, vilket i sin tur kommer avspeglas på vilka som köper nya Model S och även dess prisbild. Det finns inte samma behov av en snikvariant som förr.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av taliz »

"Jag vill köpa den för det verkar vara en bra bil"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Gustafsson »

Är egentligen väldigt nöjd med min 100D, den fyller mina behov utmärkt. Dock har det nu kommit en S med bättre prestanda, tystare kupé, lägre förbrukning, massor av förbättringar under skalet. Längre räckvidd.
Om den har dragkrok (gäller kommande LR) så blir det naturligt för mig att förnya till en ny S.
Jag tycker Yoke verkar kul och gillar öppenheten mot instrumenten. Rimligen hanterar man inte den som en vanlig ratt, utan snurrar den med lite annan teknik bara. Kan inte förstå varför det skulle vara svårt alls.
Blinkerspak tar nog längre tid att vänja sig av med. Bara skiftet mellan sidorna fick mig att sätta på vindrutetorkarna mer än en gång.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
neptune
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2014 22:05
Ort: Stockholm

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av neptune »

Jag har en beställning på Model S LR sedan ett halvår tillbaka men är nu högst tveksam. Att ta leverans på något med Yoke-ratten är uteslutet. Avsaknaden av blinkersspak imponerar inte heller. Att försöka blinka ut ur en rondell med den kommer vara allt annat än lätt. Växelväljaren på skärmen är acceptabel, ingen fördel men inget stort problem heller.

Det är tråkigt att Tesla försöker lösa problem som inte finns genom att införa lösningar som bara ett fåtal verkar vilja ha.

Lutar åt en Model Y om inte Tesla styr upp Model S framöver.
Model S P100D 2017
Model 3 P 2021
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av taliz »

När jag gör en "rundpall" med en vanlig ratt så sätter jag handflatan mot ratten och vevar runt.
Borde väl funka likadant med yoke?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Tars »

Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av taliz »

Tars skrev:
Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Dags att uppdatera signaturen då? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Credde »

Jag vill inte ha Yoke ratten - så löser Tesla inte det, så är jag inte intressent till bilen hur bra den än är... Det är en deal breaker för mig. Att ta bort spakarna tycker jag bara är dumt men säkert nånting jag kan leva med.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Jag vill inte ha Yoke ratten - så löser Tesla inte det, så är jag inte intressent till bilen hur bra den än är... Det är en deal breaker för mig. Att ta bort spakarna tycker jag bara är dumt men säkert nånting jag kan leva med.
Att inte låta folk välja vilken ratt de vill ha är bara dumt.
Elon, gör om och gör rätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av bjornnilsson »

Tars skrev:
Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Jag behåller också min plaid+ beställning. Och stör mig också på att Elon menar att räckvidden räcker med plaid. Men man kan å andra sidan förstå honom då han sitter på ett nätverk med superchargers som förmodligen börjar generera en del pengar och ju längre bilarna går, desto mindre är incitamentet för laddstopp. Å andra sidan är väl detta också en lösning - öka räckvidd och laddhastighet så att trängseln vid laddstationerna blir mindre. Kanske att vi får någon form av kritisk massa kring antalet elbilar ute på vägarna om ett par år som sammanfaller med när batteritekniken är klar så att vi då till slut får vår plaid+.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar