Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Omröstningen slutade 28 jun 2021 07:17

Jag vill köpa en ny Tesla eftersom ratten verkar bra.
17
9%
Jag avvaktar med att köpa en Tesla p.g.a ratten.
13
7%
Jag vill köpa en ny Tesla eftersom automatiskt växling verkar bra.
10
5%
Jag avvaktar med att köpa en Tesla p.g.a automatisk växling.
6
3%
Jag vill köpa en ny Tesla eftersom blinkersfunktionen är flyttad till ratten och verkar bra.
5
3%
Jag avvaktar med att köpa en Tesla p.g.a flyttade blinkersfunktionen.
16
9%
Jag avvaktar med att köpa en Tesla model S p.g.a att det inte finns information om dragkrok.
11
6%
Jag vill köpa en ny Tesla baserat endast på att den har snabbare acceleration/quartermile etc än tidigare.
13
7%
Jag vill köpa Tesla baserat på att jag får en till skärm i baksätet.
9
5%
Jag vill köpa en ny Tesla eftersom den verkar tystare.
41
22%
Jag vill köpa en ny Tesla eftersom den har bättre laddning än tidigare.
28
15%
Jag avvaktar eftersom jag hoppas att det kommer en ännu bättre version närmaste åren (nytt batteri, bättre performance etc)
18
10%
 
Antal röster: 187

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Tars »

Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av taliz »

Tars skrev:
Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Dags att uppdatera signaturen då? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Credde »

Jag vill inte ha Yoke ratten - så löser Tesla inte det, så är jag inte intressent till bilen hur bra den än är... Det är en deal breaker för mig. Att ta bort spakarna tycker jag bara är dumt men säkert nånting jag kan leva med.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Jag vill inte ha Yoke ratten - så löser Tesla inte det, så är jag inte intressent till bilen hur bra den än är... Det är en deal breaker för mig. Att ta bort spakarna tycker jag bara är dumt men säkert nånting jag kan leva med.
Att inte låta folk välja vilken ratt de vill ha är bara dumt.
Elon, gör om och gör rätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av bjornnilsson »

Tars skrev:
Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Jag behåller också min plaid+ beställning. Och stör mig också på att Elon menar att räckvidden räcker med plaid. Men man kan å andra sidan förstå honom då han sitter på ett nätverk med superchargers som förmodligen börjar generera en del pengar och ju längre bilarna går, desto mindre är incitamentet för laddstopp. Å andra sidan är väl detta också en lösning - öka räckvidd och laddhastighet så att trängseln vid laddstationerna blir mindre. Kanske att vi får någon form av kritisk massa kring antalet elbilar ute på vägarna om ett par år som sammanfaller med när batteritekniken är klar så att vi då till slut får vår plaid+.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
När jag gör en "rundpall" med en vanlig ratt så sätter jag handflatan mot ratten och vevar runt.
Borde väl funka likadant med yoke?
Med en rattspinnare monterad borde just den manövern inte vara ett problem.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Missar jag något, kan någon förklara storheten i ventilerade säten och ratt-/stolsvärme?

/fth
Det är väl lite olika men personligen tycker jag det är skönare att värma/kyla lokalt hellre än hela kupen. För att hålla det svalt mot lädersäten behöver ju kupen vara relativt kall.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av HX100 »

Jag har redan låtsats testa hålla vanliga ratten som om den vore en yoke, svängt med den osv och hålla händerna bara på kvart i 3. Funkar bra :D , ratten är ensamt en stor anledning för att byta. Tycker den passar jävligt bra i att förstärka Teslas sportbils image. Kan dock förstå de som vill ha vanlig ratt, jag ser redan en mod marknad framför mig.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av JGur »

MWall skrev:
JGur skrev:
Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!

Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.

Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.

Jag har de vita sätena och upplever inget större obehag av värmen. Är inte särskilt varm av mig heller iofs.
Har också vita idag i min X. Jag tycker det är för varmt. Provade en Kia med ventilerade säten, oooooh så underbart!
// Mikael
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av OfarligTesla »

Jag vill inte säga något slutgiltigt förens jag testat den, jag tror inte jag kommer ha några större problem med ratten då jag använder en arm och vevar runt med handflatan ändå men det återstår att se. Hur blinkerserna fungerar vet jag dock inte och vill undersöka men avsaknaden av växelspak osv har jag inga problem med.

Tycker bilen verkar riktigt tuff med det mesta så är riktigt sugen.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Franz »

Jag har beställt en Model S LR och kör en 85D (från 2015) idag. Jag hade säkert kunnat köpa en ny när Raven + nya luftfjädringen kom men det var ju egentligen inget fel på min befintliga bil och jag kände ju att refresh ändå var på gång så jag har avvaktat fram tills nu. Det är så klart ganska mycket som adderats på som befogar köpet men kanske inte så mycket specifikt bara en sak. D.v.s. visst är det trevligt med snabbare laddning men det är ju inte så att jag specifikt gått och väntat på just en mer snabbladdad version utan det är summan som är det viktiga för mig.

Viktiga grejer för mig
++ Bättre räckvidd (typ +50% för mig). Hoppfull inför vintern här också.
+ Snabbare laddning - Visst det är ju trevligt och så men nästan alla superchargerstopp jag gör redan idag hade jag sluppit med den extra räckvidden så det är ju inte så att jag räknar med att spara så galet många minuter per år.
++ Mycket lyxigare interiör
++ Hela MCU-paketet
+ Bättre acceleration. Alltid trevligt med bättre 0-100 men jag antar att det även blir märkbart bättre i högre hastigheter även för en LR. D.v.s. t.ex. 70-100
++ Bättre luftfjädring
++ Tystare

Annat som jag är positiv till men varit nyfiken på recensioner
+ Yoken. Kände direkt när jag såg den att det såg väldigt lovande ut för överblicken. Jag har testat ganska mycket att låtsas att min ratt är en Yoke och känner att det går ganska väldigt snabbt att vänja sig.
+ Blinkersknapparna på rattern - Känns ju nästan klockrent att flytta dem dit och slippa spakarna. Blinkar man innan en sväng/filbyte är det ju smidigt. Blinkar man i rattrörelser som inte är på långsamma vägar känns det väldig smidigt att slippa släppa en hand från ratten. Nackdelen jag kommer på är när man skall blinka ut ur cirkulationsplats.

Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;). Automatisk färdriktning är ju något man slår på/av så den provar jag gärna. Att byta riktning på skärmen känns ju ungefär lika jobbigt som att göra det med en spak så smart att flytta den så man slipper spaken.
Driver sajten Car.info
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev:
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;).
Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Franz »

Fredrik j skrev:
Franz skrev:
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;).
Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.
Fast det känns ju inte så automatiskt ifall du lägger i den själv. I de nya Teslorna läggs alltså P i av bilen när du stannat och t.ex. öppnar dörren. Det som krävs är alltså att markera lite med bromspedalen för att aktivera hold-läget.
Driver sajten Car.info
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev:
Fredrik j skrev:
Franz skrev:
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;).
Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.
Fast det känns ju inte så automatiskt ifall du lägger i den själv. I de nya Teslorna läggs alltså P i av bilen när du stannat och t.ex. öppnar dörren. Det som krävs är alltså att markera lite med bromspedalen för att aktivera hold-läget.
Jag tycker det är för mycket automatik redan i Volvon. Skulle önska att det gick att stänga av eller åtminstone gå att konfigurera.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Tars »

taliz skrev:
Tars skrev:
Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Dags att uppdatera signaturen då? Bild
Fixar!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Maw »

Franz skrev:
Fredrik j skrev:
Franz skrev:
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;).
Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.
Fast det känns ju inte så automatiskt ifall du lägger i den själv. I de nya Teslorna läggs alltså P i av bilen när du stannat och t.ex. öppnar dörren. Det som krävs är alltså att markera lite med bromspedalen för att aktivera hold-läget.
Polestar lägger också i P själv, men behöver inte ens röra bromspedalen eller något annat än dörrhandtaget plus kliva ut ur bilen.
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Matte »

Kul med alla svar! Det som står ut mest är nog blinkerspak/knapp, där är det bara några få som vill köpa en Tesla eftersom det finns. Allt annat verkar vara ganska blandat och det är ju bra; min personliga uppfattning innan var att många var missnöjda men det var nog vinklat av vad jag valde att läsa eller inte :D

Sen är det ju väldigt många som verkar avvakta på riktiga plaid plus och det förstår man väl. Det är nog en av sakerna som stör mig mest: att just nu verkar det vara gammal batteriteknik i batteriet.

Jag ångrar dock att jag inte la in två frågor i stil med: "jag ville köpa en Tesla men någon av de nya uppdateringarna (inte frånvaro av uppdateringar) stör mig, och därför har jag ångrat mig".
Och
"Jag tänkte inte köpa en ny Tesla men den nya ratten, frånvaro av blinkers eller automatisk växling gjorde att jag ångrade mig".

Jag ville nog alltså också få en förståelse för hur eventuella köpare har påverkats av de nya "oväntade" uppdateringarna och om de fått köpare eller inte.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Remuz »

Det enda intressanta för mig var räckvidden, om jag skulle ge mig på en så stor bil igen. Nu löste det ju sig som tur var så jag slipper fundera på det.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2152
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av jpetters »

Om Lucid lyckas skaka fram sin bil med >500 miles så kan det nog bli en Plaid+ trots allt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av guinness »

Fredrik j skrev:
Franz skrev:
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;).
Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.
På min XC60 -19 går p-bromsfunktionen att stänga av i menyerna.
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Fredrik j »

guinness skrev:
Fredrik j skrev:
Franz skrev:
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;).
Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.
På min XC60 -19 går p-bromsfunktionen att stänga av i menyerna.
Jag menar att bilen automatiskt stänger ner när jag öppnar dörren. Grymt irriterande.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Monark1954 »

Remuz skrev:
Det enda intressanta för mig var räckvidden, om jag skulle ge mig på en så stor bil igen. Nu löste det ju sig som tur var så jag slipper fundera på det.
Räckvidden var ett stort plus som försvann. Den bil jag kör nu har i ungefär samma räckvidd som Refresh verkar få. Har många gånger önskat längre räckvidd i Norrland inland.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av current »

Hade hoppats att kunna byta trean mot en S, hade inte mycket krav men vill rund ratt, spak för blinkers, spak för växel och CCS så det blir att behålla trean eller testa någon annan bil efter nyår.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av Gustafsson »

Ska bli riktigt spännande att se vad som planen är med 4680 framöver. Tänker att LR S skulle vara ett passande fodral till dessa.
Känns som om Elons uppgift om att batterierna inte blir större var nödvändigt för att inte inverka hämmande på plaid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Inlägg av OlleBack »

Nån kanske har skrivit det redan men för mig är det mest en ny interiör som lockar.
Skriv svar